Wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

84janneke84

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:20

Mij paard vertoont apart gedrag in stal tegen andere paarden.
Ze bijt in haar stalmuur als er een paard naast haar met zjin hoofd maar buiten komt.
Wie weet waarom ze dit doet en hoe wij er meeom moeten gaan.
Als we haar aan het poetsen zijn is het gewoon gevaarlijk want ze let echt niet op degene die in haar stal staat.

http://youtu.be/HoFJk8arELI

Alvast bedankt voor evt. reactie's.

Greotjes Janneke.

xMarieke

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:01

WWW -> OPG

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:43

paard niet meer in de stal poetsen?

gedrag wat het paard laat zien is dat ze haar persoonlijke ruimte wil verdedigen en dus vind dat de andere paarden te dichtbij komen.
hormonen kunnen een rol spelen,maar ook paarden die iets weinig ruwvoer krijgen kunnen ook boos worden op paarden die dan te dichtbij komen..voernijd noem je dat.

maar paard dus genoeg ruwvoer geven in de stal en er uit halen als je poetsen wil

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 02:59

Ik gok op een gevalletje 'pismerrie'. Fijne verjaardag trouwens vandaag :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:24

Jouw filmpje is een beetje te kort om de oorzaak van het gedrag te achterhalen, het kan meerdere oorzaken hebben. Doet je paard het alleen als je poetst, of ook als ze alleen staat?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:50

klinkt als overspronggedrag. Eigenlijk wil je paard die andere paarden bijten om haar 'persoonlijke ruimte' te verdedigen, maar kan er niet bij en bijt dus in de muur. Dit soort gedrag komt heel veel voor bij paarden.

84janneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:13

dianaw33 schreef:
Jouw filmpje is een beetje te kort om de oorzaak van het gedrag te achterhalen, het kan meerdere oorzaken hebben. Doet je paard het alleen als je poetst, of ook als ze alleen staat?

Ze doet dit ook als ik alleen in stal sta of als er niemand in stal staat

84janneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:16

ellepel schreef:
paard niet meer in de stal poetsen?

gedrag wat het paard laat zien is dat ze haar persoonlijke ruimte wil verdedigen en dus vind dat de andere paarden te dichtbij komen.
hormonen kunnen een rol spelen,maar ook paarden die iets weinig ruwvoer krijgen kunnen ook boos worden op paarden die dan te dichtbij komen..voernijd noem je dat.

maar paard dus genoeg ruwvoer geven in de stal en er uit halen als je poetsen wil

In de gang poetsen is helemaal geen optie want dat trapt ze tegen alle staldeuren aan

84janneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:17

RosiePosie schreef:
klinkt als overspronggedrag. Eigenlijk wil je paard die andere paarden bijten om haar 'persoonlijke ruimte' te verdedigen, maar kan er niet bij en bijt dus in de muur. Dit soort gedrag komt heel veel voor bij paarden.

Dit deed ze eerder nooit dit doet ze sinds ze na en blessure op stal staat en niet met in de groep buiten staat

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:33

Om wat voor soort blessure gaat het?

84janneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:52

ze is met de gladheid onderuit gegaan op de stenen en haar been lag open op de plaats van het griffelbeentje. Ze had een wond tot op het bod en heeft dus 5 weken stalrust gehad.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:37

en ze mag er nu wel weer uit of nog niet? Had je haar ook van het krachtvoer afgehaald die tijd dat ze er niet uitmocht?

84janneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:27

we zijn nu weer aan het opbouwen met rijden en rijden haar nu 3 kwartier per dag.
ze kreeg wel veel minder krachtvoer toen we stil stond.
We hebben haar van 2x 1 kilo per dag naar 2 handjes per dag gezet en nu staat ze weer op 2x een half per dag. hooi kreeg ze wel gewoon.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:53

Al geprobeerd een kinketting te gebruiken ( hengstenketting) dit maakt het voor jou een stuk veiliger

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:25

84janneke84 schreef:
RosiePosie schreef:

Dit deed ze eerder nooit dit doet ze sinds ze na en blessure op stal staat en niet met in de groep buiten staat

waarom staat ze dan nu niet meer bij de groep?
de wond is toch geheeld?

84janneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:22

Ze staat er naast omdat ze er zo lang uit is geweest ze mag over twee werken weer de groep in

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:32

Goh, het lijkt wel alsof ik mijn merrie zie, deze doet dat ook op stal. Heb het gedrag geaccepteerd. Het enigste wat ik niet heb geaccepteerd is dat ze naar mij uithaald of nijdig kijkt, daarvoor kreeg ze steeds een berisping. Nu kan ik gewoon onder haar doorkruipen op stal. Poetsen in de stal is idd wel gevaarlijk als je merrie ineens uithaalt richting de wand. En mss gaat het gedrag wel over als ze eenmaal weer in de groep staat, wie weet?