Hyperactief paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hyperactief paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:17

Ik word gek van haar, ze heeft veel te veel energie. Losgooien mag ik maar een uurtje, en ik moet 2 km stappen naar de bak, en onderweg is ze echt ontzettend druk en echt niet gaaf. Ze springt voor alles weg, en de rust krijg ik er wel in als ze gewerkt heeft, maar nu dus niet......... help?

Tooske

Re: Hyperactief paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:18

Tja je kan wel advies vragen maar de meeste zullen zeggen meer naar buiten uiteraard..
Kun je ook niet longeren?

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:18

Kan je haar niet vaker dan 1x op een dag los gooien? Door de kou zijn ze nu eenmaal drukker en dat moet er dan toch op de een of andere manier uit.. 1x per dag een uur is ook niet echt heel veel...
Ik zou ook een deken op doen, zodat ze het lekker warm heeft onderweg. Daar worden ze vaak ook al rustiger van.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:24

Tja een uur per dag losgooien is wel weinig..Als je paard in de zomer wel op de wei mag en kan met andere paarden zal het probleem we verholpen zijn..

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:27

Ander voer? Deken op laten onderweg, vooraf paar rondjes longeren en rijden met uitrijdeken helpt ook......
En anders........de lente komt eraan:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:30

Ja, dat denk ik ook. Ze hebben hier mijn mooie paddock omgeploegd, en nu heb ik dus een stukje waar ik wel in mag losgooien maar niet longeren :(
Eerst was ze alle dagen buiten, ook in winter, maar dat gaat nu niet. En nee, ik mag niet vaker en ook niet langer, en de wei mag ze niet in, omdat ze zo druk is :(

Voer: ze krijgt 2x een halfje muesli per dag voor paarden die te druk zijn. Grrr.
Ik mocht ze altijd alle dagen buiten zetten, maar nu dus niet. Niet gaaf.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:32

Meer beweging, meer buiten, minder krachtvoer doet meestal een hyperactief paard kalmer worden...

edit: lees dat het krachtvoer wel meevalt, dan denk ik dat het dus echt een probleem is met beweging/buiten komen...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:35

Sorry, maar met 1 uurtje per dag los zouden de meeste paarden gek worden denk ik.

Ik denk dat je beter op zoek kan naar een andere stalling. Er is vast wel iets te vinden waar ze wel overdag naar buiten kan.

Muesli zou ik persoonlijk ook weglaten.. Als het hooi van goede kwaliteit is en het paard is gezond, kunnen ze daar alle voedingsstoffen uithalen.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:24

Mijn paard komt winterdag ook niet buiten en is wel wat drukker, maar is te doen.
Vaak helpt uit het ritme halen ook wel eens. Aan de hand wandelen, losgooien. Losgooien en daarna aan de hand lopen. Het stuk aan de hand lopen en niet meer erop rijden. Routes wijzigingen welke je loopt/ rijd.

Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:26

Mijne was wel te doen, maar nu niet echt meer. Nu, we zullen zien hoe het de komende tijd gaat.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:36

Probeer eens feeling control van sensipharm.

o.a. bij de paardendrogist te verkrijgen.

Suc6 met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:45

Thanks. Haar gedrag is ook wel verklaarbaar, maar het zorgt er ook voor dat eruit gaan met haar wel lastig is.

Ik zal dat eens proberen.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:55

Graag gedaan!

Het is wel vrij prijzig. Maar de mijne reageert er stukken beter op. Is ook zo'n hittepetit eersteklas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:03

Mwah, als het helpt heb ik het er wel voor over.

Overigens heeft ze zaterdag de hele morgen buiten gestaan, en ze was veel rustiger :)

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:10

Zo denk ik er ook over!

Das fijn. De mijne wil ook graag zo lang mogelijk naar buiten anders wordt madam een beetje sjago.
Laatst bijgewerkt door Doorzetter op 20-02-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:13

Zo waardeloos dat het de afgelopen tijd niet kon, maar hey, de lente komt eraan, en volgende winter is m'n paddock vast weer goed :D ik ga dat spulletje bestellen :j

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:49

Dat is ook balen idd.! Laat het maar snel voorjaar worden!!

Laat je het nog even weten bijv. na een mnd hoe jouw paard het opneemt? Ben wel nieuwsgierig nam.

Leuke foto's van je paard trouwens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:53

Ja zeker. En dank je. Ze is geweldig :+:

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:58

Hoi

Pavo Nerv Control kan ook helpen, is mijn ervaring.
Succes!

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:56

eerst ff longeren dan gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:17

Is leuk als je ook ff leest, ik schreef al day ik haar niet thuis kan longeren.

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:22

Mijn paard word ook gauw druk,vooral eigelijk kijkerig en schrikkerig,van krachtvoer als hij weinig doet.
Daarom geef ik hem iedere avond gewelde bietenpulp bij,en elke dag 1 of soms een halve summerfit koek.
Hij krijgt dan wel alles binnen maar niet teveel aan energie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:25

Zal ik dat maar niet doen, die van mij zou er moddervet van worden :=
Nah, ik hou het bij haar suikervrije muesli, lijkt me verstandiger.

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:01

Pulp is natuurlijk optioneel,als je paard gauw dik is hoef je daar niet aan te beginnen..mijn bonte word niet gauw dik en heeft geen extreme vacht dus daar helpt pulp goed aan mee.
Die van mij moet bv. ook niet teveel kuil krijgen want daar wordt ie ook strontvervelend van.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:05

Ik vind het niet gek dat het paard zo reageert.. Jammer dat ze niet naar buiten kan, heeft ze duidelijk hard nodig.

Ik wil niet weten hoe die van mij zou zijn als ze in jouw paard's hoeven ( :+ ) stond, aangezien die van mij het gedrag vertoont wat jij beschrijft, terwijl ze 24/7 buiten staat. :=

Ik hoop maar dat je paard snel weer naar buiten kan, dat lijkt me de enige oplossing.