Paard gekregen, maar zonder papieren en officiële naam!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabrienaxx

Paard gekregen, maar zonder papieren en officiële naam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 22:31

Hallo allemaal!

Ik heb ruim een half jaar geleden een paard gekregen van mijn vorige stagebegeleidster.
Het is een paint ruin van ongeveer 18 jaar oud. Meer weet ik helaas niet van hem.
Ik ben benieuwd wat zijn echte naam is, hoe oud hij werkelijk is etc.
mijn oude stagebegeleidster weet volgens mij ook niet wie de papieren heeft, als zij dit wel wist had ze die mij wel overhandigd.

Las net ook op internet dat je de wet overtreed als je paard geen paspoort en/of chip heeft. Ik heb geen idee of hij een chip heeft.
Volgens mij kun je die laten checken door de veearts?
Het lijkt me een kleine kans om ooit nog aan zijn paspoort te komen.

Iemand tips?

IndyPascalle

Re: Paard gekregen, maar zonder papieren en officiële naam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:36

Toevallig zitten kennissen met een soortgelijk probleem. De pony heeft wel een chip, maar geen paspoort. Ik geloof dat zij de chip hebben laten uitlezen en dan met een verklaring van de veearts een paspoort kunnen anvragen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:37

Chip kun je eenvoudig laten controleren door de dierenarts. Met de chipgegevens kun je via de site van het PVE (http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=nyuHsHsuOpbPREcBhBeBN&context=hfMsHsuOpbPREY) kijken of en zo ja waar dit dier geregistreerd staat. Als je weet bij welk stamboek hij geregistreerd staat, kun je daar evt. een duplicaatpaspoort aanvragen. Daar kunnen wel behoorlijke kosten aan verbonden zitten, dus ik zou dan eerst op zn minst informeren of het paspoort niet toch te achterhalen is :)
Als het paard nog nergens geregistreerd staat, dan kun je bij iedere willekeurige paspoortuitgevende instantie een paspoort aanvragen.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:41

Ik heb dit dus aan de hand gehad. Wel gechipt geen paspoort meer. Heb rond de €150 moeten betalen voor een duplicaat. Heeft 11weken op zich laten wachten. Dure en tijdrovende bezigheid maar nu voldoen we wel aan de regelgeving. Ik zou de chip uit laten lezen en dan een stamboek bellen en het nummer na laten kijken, zij kunnen dan kijken waar de pony ingeschreven staat.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:57

sabrienaxx schreef:
Ik ben benieuwd wat zijn echte naam is, hoe oud hij werkelijk is etc.

Dat wordt in zoverre moeilijk dat het niet eens op zijn paspoort vermeld hoeft te zijn. Maar in dit geval zou ik eens een topicje openen op WN (western). Mss dat iemand hem daar herkend en je meer kan vertellen. (Ik zou er even een foto bijdoen ;) )

sabrienaxx schreef:
mijn oude stagebegeleidster weet volgens mij ook niet wie de papieren heeft, als zij dit wel wist had ze die mij wel overhandigd.

Gaat je ook niet echt helpen. Dan moet diegene die nu als eigenaar te boek staat al zo aardig zijn die af te willen geven, maar ook nog eens zijn/haar handtekening willen zetten onder een transfer report (het overschrijven van Paints werkt een ietsje anders dan voor NL stamboeken).
Dat moet dus met transfer report, met handtekening van de laatst geregistreerde eigenaar, en opgestuurd naar Amerika.

sabrienaxx schreef:
Het lijkt me een kleine kans om ooit nog aan zijn paspoort te komen.

Als hij een paspoort heeft gehad, is dat toendertijd gedaan door Holstud. ( Info hierover vind je oa op de site van de DPHC ) Maar zonder zijn echte volle naam zal ook dat erg moeilijk worden.

Binckydenice

Re: Paard gekregen, maar zonder papieren en officiële naam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:24

Heb je geen foto?