wat doen bij bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

wat doen bij bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:06

ik ben nu sinds vijf dagen bezig met een leuke pony <3 (ken hem al van veulen af) ik mag hem verzorgen. ik ben ook maar meteen begonnen met grondwerk (niet te lang want hij heeft dit nooit gedaan en is pas drie bijna vier) gewoon om te kijken hoe hij het oppakt ik weet dat jullie gaan zeggen als je je paard niet een goed kan lijden hoe begin je dan in godsnaam aan grondwerk. maar hij loopt gewoon netjes naast je maar hij probeert de hele tijd te happen en zijn ogen draaien dan helemaal wit. pony heeft geen leuke jeugd achter de rug en is heel erg kopschuw (eigenlijk overal schuw) bijten mag niet dus hoe moet ik dit afstraffen als je in de buurt van zijn hoofd/nek komt draaid hij al door.
sorry voor de lange tekst

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:06

Terugbijten }>

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:08

Heel kort, heel bondig: les nemen. Als je nog niet weet hoe je de leiding moet nemen bij een paard, is het het meest verstandig te investeren in les. Voor jezelf ook, je neemt het de rest van je leven mee. Er kan hier eea uitgelegd worden, maar het is juist het zien van de reactie van je paard en hoe daarop te reageren wat je echt niet vanachter een computer geleerd kan worden.

Echter ben ik met bijten heeel simpel: aktie reactie. Kopschuw, overal schuw, het zal me worst wezen, als een paard me bijt krijgt ie een peut, en niet zachtjes.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:10

silverbrumby schreef:
Terugbijten }>

raad ik niet aan, veel haren in je mond en niet echt hygiënisch... ja, ik was wanhopig en heb mijn beestje in zijn oor gebeten... daarna heeft hij het wel niet meer in zijn hoofd gehaald. :')

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:10

Ik denk dat het vooral een kwestie van vertrouwen opbouwen is. Het gedrag zal waarschijnlijk een gevolg zijn van die niet leuke jeugd. Ik denk dat je het niet moet afstraffen maar hem juist moet laten inzien dat er geen reden is om te gaan bijten. Hoe? Dat weet ik eigenlijk niet, maar er zijn vast bokkers met meer ervaringen op dat gebied. :)

Succes ermee!

[Edit]
Ik zie hier boven iets staan wat er (zoals ik het begrijp) op neerkomt dat je terug zou moeten 'slaan.' Lijkt mij persoonlijk dat je hem dan alleen nog maar schuwer maakt.

litilaura

Re: wat doen bij bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:14

niet dat ik mezelf zo geweldig vind maar omdat het met twee andere paarden zo goed gaat in vrijheidsdressuur en grondwerk ben ik juist gevraagd om deze pony te helpen dus les nemen is niet echt nodig ;)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:15

een pony slaan zou ik echt nooit doen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:15

Femke_S schreef:
Ik denk dat het vooral een kwestie van vertrouwen opbouwen is. Het gedrag zal waarschijnlijk een gevolg zijn van die niet leuke jeugd. Ik denk dat je het niet moet afstraffen maar hem juist moet laten inzien dat er geen reden is om te gaan bijten. Hoe? Dat weet ik eigenlijk niet, maar er zijn vast bokkers met meer ervaringen op dat gebied. :)

Succes ermee!

[Edit]
Ik zie hier boven iets staan wat er (zoals ik het begrijp) op neerkomt dat je terug zou moeten 'slaan.' Lijkt mij persoonlijk dat je hem dan alleen nog maar schuwer maakt.

Dat heeft met timing te maken. Als jij een paard meteen een lel geeft op het moment dat ie wil bijten, snapt ie echt wel dat dat dus niet de planning is. Als je eerst auw gaat roepen en dan pas mept, dan ben je te laat. :D

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:29

Tsjah, dat ben ik met je eens. Overigens vind ik dat wat jij zou doen niet per se verkeerd, ik heb het zelf ook wel eens gedaan :Y). Wanneer er wordt gebeten vanuit agressie mag ook een paard best weten dat dat absoluut niet de bedoeling is. Maar bij een dier wat al schuw is zou ik het niet snel doen omdat je die schuwheid op die manier alleen maar versterkt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:34

Femke_S schreef:
Tsjah, dat ben ik met je eens. Overigens vind ik dat wat jij zou doen niet per se verkeerd, ik heb het zelf ook wel eens gedaan :Y). Wanneer er wordt gebeten vanuit agressie mag ook een paard best weten dat dat absoluut niet de bedoeling is. Maar bij een dier wat al schuw is zou ik het niet snel doen omdat je die schuwheid op die manier alleen maar versterkt.

Ligt er wel aan hoe je timed uiteraard. Komt best nauw, maar als je duidelijk bent én goed weet te timen maakt het met de kopschuwte (is dat een woord :') ) niks uit.

Als een keer UH roepen en zwaaien met touw voor zijn neus helpt ben je uiteraard al klaar (maar gezien ts aangeeft dat ze heel erg goed is in grondwerk ga ik er vanuit dat ze die methode dus ook kent en al toegepast heeft), maar als er niet op een zachte hulp gereageerd wordt, dan kom ik gewoon hard in. Bijten wordt bij mij met wortel en tak uitgeroeid, dat doen ze maar bij elkaar in de wei. :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:36

Breghje schreef:
Femke_S schreef:

Ligt er wel aan hoe je timed uiteraard. Komt best nauw, maar als je duidelijk bent én goed weet te timen maakt het met de kopschuwte (is dat een woord :') ) niks uit.

Als een keer UH roepen en zwaaien met touw voor zijn neus helpt ben je uiteraard al klaar (maar gezien ts aangeeft dat ze heel erg goed is in grondwerk ga ik er vanuit dat ze die methode dus ook kent en al toegepast heeft), maar als er niet op een zachte hulp gereageerd wordt, dan kom ik gewoon hard in. Bijten wordt bij mij met wortel en tak uitgeroeid, dat doen ze maar bij elkaar in de wei. :D

Hier ben ik het mee eens. Beter een gerichte tik, dan 'terugbijten'. Ze worden er echt niet kopschuw van, als je het goed timet ;) En daarbij, ik vind dat je je zeker niet moet laten bijten door een paard.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:37

ik weet niet of het uit agressie is ik denk meer uit angst (pony word vaak geslagen en geschopt en er word tegen geschreeuwd) ook als hij bijt kijkt hij meteen angstig en gaat al aan de kant met zijn hoofd zo van sla me alsjeblieft niet.

femke_s ik ben niet heel goed in grondwerk en ook geen penny die denkt dat ze dat is en wat je zegt heb ik indd al geprobeert

ik lees net ook dat ze dat maar doen bij elkaar in de wei staat samen met twee anderen wan dezelfde eigenaar zelfde gedrag ze hebben overal wondjes van al dat gebijt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:21

litilaura schreef:
niet dat ik mezelf zo geweldig vind maar omdat het met twee andere paarden zo goed gaat in vrijheidsdressuur en grondwerk ben ik juist gevraagd om deze pony te helpen dus les nemen is niet echt nodig ;)

litilaura schreef:
ik weet niet of het uit agressie is ik denk meer uit angst (pony word vaak geslagen en geschopt en er word tegen geschreeuwd) ook als hij bijt kijkt hij meteen angstig en gaat al aan de kant met zijn hoofd zo van sla me alsjeblieft niet.

femke_s ik ben niet heel goed in grondwerk en ook geen penny die denkt dat ze dat is en wat je zegt heb ik indd al geprobeert

ik lees net ook dat ze dat maar doen bij elkaar in de wei staat samen met twee anderen wan dezelfde eigenaar zelfde gedrag ze hebben overal wondjes van al dat gebijt

:)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:21

Bijten? Uit den boze! Geef hem een grandioze opduvel en dat hoeft echt niet aan het hoofd, maar bijten? Nooit accepteren!
Ze slaan elkaar ook hoor als de ander bijt. Die communicatie tussen paarden is heel rechtlijnig, dus waarom zouden wij dan slecht zijn als we hem op het juiste moment slaan.

xxfayxx1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:11

aktie reeactie idd, en slaan en slaan is toch wel een verschil vind ik :P.. de ene vind dit een mep en de ander vind dan die mep geen mep omda dat te zacht is, mijn shetlander bijt ook alles, mijn kat de kalfjes de geiten.. mij!!! maar die mep hielp wel. ben er nog nie hoor xD.. maar welal stuken beter.. en egt hard sla ik niet dat kan ik echt nie, mischien gaat het dan wel watsneller,,,, maar dan maar wat meer tijd hoor...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:23

[quote="litilaura"]ik weet niet of het uit agressie is ik denk meer uit angst (pony word vaak geslagen en geschopt en er word tegen geschreeuwd) ook als hij bijt kijkt hij meteen angstig en gaat al aan de kant met zijn hoofd zo van sla me alsjeblieft niet.

pony geeft zelf al aan dat ie fout zit. beter om het paard te belonen in plaats van te straffen. wordt ie alleen maar banger van. kijk je paard aan alsof je wil zeggen je dat mag niet en als het paard weer laat zien dat ie minder gespannen is net doen alsof er niks gebeurt is en vertrouwen geven door te belonen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:45

Het paard kan ook gemerkt hebben, dat bijten en dan zielig doen geen klap oplevert. Dan is dus dat het probleem en moet ie gewoon wel op zijn donder hebben.
Een paard bedenkt dat soort dingen niet, maar eenmaal een aantal keer die ervaring opdoen levert hetzelfde resultaat.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:01

In oor terug bijten, haren vallen hartstikke mee hoor! :D
Als je maar niet je lippen dr om heen zet :+

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:08

Ik heb een keer perongelijk een waterslang in mijn handen gehad toen mijn (ex) pony mij beet, het was een fjorden hengst en vond het leuk mij te bijten, door een snelle reactie spoot ik Het water gelijk in ze gezicht , hij heeft het nooit meer gedaan wel een keer iemand anders, maar mij nooit meer.
Ook heb ik een haflinger die door zijn vorige baas flink is gebeult/mishandeld, nu hij wat vertrouwen kreeg hapte hij ook naar me , heel rot maar gaf een gelijke tik op zijn Wang, hij was 5 min bang maar heeft nooit meer angst vertoont, en heeft nooit meer gebeten.
Als het dier bang/schuw is, heeft dit een rede , maar als jij ze zin geeft in bijten? Word 't alleen maar erger, je straft hem.direct , en daarna denk je er niet meer aan, en ga je verder met je oefening.
Bijten in ze oor lijk me lastig met een kop schuwe pony

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:13

litilaura schreef:
een pony slaan zou ik echt nooit doen

Die van mij krijgen zeker wel een tik als ze bijten hoor.
Doen ze onderling in de kudde ook.
En als ik met ze loop ben ik de leider en als ie dan bijt dan krijgt ie een mep.

Leren ze van. Oorzaak ---> gevolg dat onthouden ze :)

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:31

gister werd ik gebeten door een paard, meteen een lel gegeven. maar het moet wel perfecte timing zijn anders is het te laat haha

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:48

idd een flinke oplawaai verkopen op het juiste moment, actie reactie.. Wat zn verleden ook is.. Bijten is uit den boze, daarmee is hij ook duidelijk jou grens aan het opzoeken.. geef jij toe.. berg je dan maar want als jij niet straffen wil, ben jij er straks niet meer tegen opgewassen ben ik bang..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:21

Linkje erbij uit eigen bokkie stal ;) : [OPG] Bijten

Heb er zelf ook mee te maken en dankzij de tips vermeld kan ik er nu goed mee omgaan.
Houding is zo onwijs belangerijk, zie veel problemen hier langskomen op bokt die alles te maken hebben
met je houding naar de paarden / pony's.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:26

inderdaad, als mijn pony het doet, geef ik een tik op zijn neus, maar voor dat ik die kan geven, corrigeer ik hem, en dan draait hij zijn neus weg, omdat hij weet dat hij fout zat, maar alsnog krijgt hij een tik, hoe hij zijn hoofd ook wegdraait, hij waagt het niet vaak meer! :)
En om te zorgen dat hij niet schuw wordt van een tik, haal hem vaak aan, en ik beloon mijn pony altijd naa het rijden, longeren, vrijheidsdressuur, en weet ik het allemaal, overal bij, en als je hem knuffelt, enzo, ;)
Als je een tik niet wil, weet ik het ook niet, want als ze niet op corrigeren reageren, zou ik zo snel niet weten hoe je het dan moet doen :D