Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:42

Ik heb een aantal keer in verschillende topics gemeld dat ik een 18+ bijrijder zoek voor mijn 6 jarige arabier x welsh hengst, net onder het zadel. En dat ik nogal eens reacties krijg van 12,13,14 jarige die wel eens op een pony van een boer hebben gehobbeld, maar verder geen kennis en ervaring hebben. Deze wil ik dus niet. Dit is hapklare brok voor knollie }:)

Ik kreeg nogal de wind van voren van een aantal (ook via pb) dat een kind ook wel met mijn paardje kon rijden :o? En door het stellen van een leeftijdsgrens ik jonge ruiters dus benadeelde en ze nooit ervaring op kunnen doen. %) En een kind kan net zo goed met hengsten om gaan als een volwassene. Wat ik wel niet dacht om een grens te stellen. En ga zo maar door.

Mag toch hopen dat ik mijn eigen paardje die ik zelf groot gebracht heb met de fles toch beter ken dan menig bokker die hem nooit gezien heeft. Hij is nogal onberekenbaar voor iemand die hem niet kent, ja geld ook voor volwassenen, en is erg druk (ADHD zeg maar) Niet gevaarlijk, maar wel met gemene trekjes.

Is het nou zo vreemd dat ik zeg "ik wil alleen een volwassene op mijn paardje" ?
Zijn er meer die een leeftijdsgrens hebben? En om wat voor een rede?

CinTwiZo

Re: Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:49

Ik heb of zoek geen bijrijder maar zou zelf ook niemand van onder de 18 willen tenzij je hem/haar goed kent. Niet alleen wegens ervaring maar ook voor de verantwoordelijkheid. Ze zijn wel met jouw paardje bezig en als er iets met hen of je paard gebeurd....
En of je nu een goede reden hebt of niet, het is toch jouw paard dus jouw keuze en daar hoeft niemand verder een oordeel over te hebben, toch?!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:58

Ik twijfel zelf over een verzorger, en dan is het inderdaad een beetje die wik-en-weegtwijfel van 12jarigen die meer rekening met hun eigen lol houden dan met het paard zelf.
Vind het écht niet raar dat je een leeftijdsgrens stelt, en bijzonder vreemd dat mensen daar op durven reageren op zo'n manier.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:01

Pfff waar bemoeien ze zich ermee??? alleen jij maakt zelf uit wie er bij je paard mag. Negeer ze en laat die pennys ook gewoon links hoor.

Jij vroeg om een 18+ iemand dan doe je dat gewoon lekker.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:02

Waarom zou je twijfelen aan jouw grens? Je hebt er toch een reden voor? Ik zou ook alleen een volwassen iemand willen liever nog van 25+

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:04

Ik snap je punt best hoor, vind het ook echt niet gek, zo'n leeftijdsgrens. Jij kent je paard het beste, je paard is je dierbaar, logisch toch dat je er een verantwoordelijk iemand op wilt hebben, en geen risico's wilt lopen met jonge kinderen. :)

(al moet ik eerlijk zeggen, als iemand een leeftijdsgrens stelt van 16 of 18 jaar, dat ik dan soms wel geneigd ben om te mailen onder het mom van 'niet geschoten is altijd mis' Maargoed, ik ben ook geen 12/13.. :+ )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:05

aikon schreef:
Ik kreeg nogal de wind van voren van een aantal (ook via pb) dat een kind ook wel met mijn paardje kon rijden :o? En door het stellen van een leeftijdsgrens ik jonge ruiters dus benadeelde en ze nooit ervaring op kunnen doen. %) En een kind kan net zo goed met hengsten om gaan als een volwassene. Wat ik wel niet dacht om een grens te stellen. En ga zo maar door.

Die geven daarmee alleen maar aan dat je gróót gelijk hebt ;) :j .

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:06

ik snap het héél goed dat je dat wil!
(ja ik ben 13, maar ik denk dan altijd maar: pech gehad)
als ik zo'n paard als jou had zou ik ook liever niet iemand
van 12 op willen hebben!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:07

Ik vind het zo irritant, kinderen die gaan zeiken over de eisen die jij als eigenaar hebt... Al zou ik als eis hebben dat alleen driebenige mensen mochten rijden, boeiend, het is míjn paard :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:08

Jouw paard, jouw feestje! Toch?

Ik zoek voor mijn brave Sjolvir ook altijd boven de 18, verzekerings technisch praktischer.
Als ik iets afspreek kan ik er ook van uitgaan dat in geval van een ongeval dit zo wordt meegenomen,
terwijl als ik iets afspreek met een 13 jarige die het toevallig een keer niet doet, het op mijn
bord wordt gegooid, zo van.. dat had je kunnen weten, ze zijn niet altijd verantwoordelijk.

En ik wil gewoon geen ongelukken met mijn paard (ze moeten hier de weg op!).
Heb ooit wel jongere verzorgster gehad, 12 jaar, deed het prima, maar toen stond mijn paard nog op een manege,
altijd toezicht en mooie binnen en buitenbak. Die mocht ook rijden als ik er niet was.

Zeg er wel bij dat een 16 jarige hier nog best kans maakt hoor.
Maar 13 of zo.. nee.... Dan moet ik er alsnog naast blijven staan, kan ik netzo goed zelf gaan rijden.
Verzorger mag wel jonger, maar die mag dan niet rijden.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 15-02-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:09

Ik heb deze grens altijd bij 16 jaar liggen. Toch reageren er kinderen van 11 jaar en blijven smeken of ze minimaal kennis mogen maken. Ik ben best bereid om een aantal maanden/jaar door de vingers te zien (in 3 maanden zijn ze niet ineens een hoop wijzer) maar als je ver onder de leeftijd grens ligt zou ik zelf niet eens reageren. En waar halen ze het lef vandaan om je uit te kafferen zeg :oo

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:09

Ik heb altijd volwassen bijrijders gehad, heb gewoon een goed gevoel daar bij.Heb ze ook wel eens jonger gehad, waar van 1 het nodig vond zijn manen te doen voor haar wedstrijd.Alles er af en schots en scheef.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:10

Over het algemeen is het inderdaad het beste om een 18+ ruiter te nemen dan
een jonge 'penny'. Je hebt echter ook gevallen van meiden die wel degelijk met dit
soort paardjes om kunnen gaan, alleen ken je de meiden niet dus kan je ook niet
weten hoe ze zijn. :)
Ik ken zelf een meid van 15 die zo'n klus bijvoorbeeld prima aankan, maar zij
is ook vaak 'afgewezen' door haar leeftijd. Daar zit het probleem gewoon;
Je kent die jonge meiden niet en niet weet of wat ze zeggen de waarheid is ;)

Yuri

Allereerst vind ik het ronduit asociaal dat mensen ongevraagd jouw wensen gaan lopen bekritiseren. Get a life zeg..
wat betreft je vraag, ik geef je deels gelijk, aan de andere kant heb je natuurlijk altijd meiden van 12-18 jaar die een uitzondering op de regel zijn en genoeg 18+ die er ook weinig van snappen.

Maar ik vind een bijrijder een gevoelskwestie, en als jouw gevoel zegt een volwassene, dan moet je niet op zoek gaan naar een jonger iemand zo simpel is dat.

edit: wel grappig, zie nu Sjols reactie, ik was 12 toen ik Yuur kreeg, die reed ik na een maand zonder begeleiding zelf in :+ + op het strand Maar gaat idd voor de gemiddelde 12 jarige niet op.
Laatst bijgewerkt door Yuri op 15-02-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Ik zocht toendertijd ook een bijrijdster van 18+. De reden waarom ik dat zocht was vanwege de verzekeringskwestie. Ik heb nu een hele leuke bijrijdster van 38.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:13

Hoe dan ook, het is JOUW paard & JOUW beslissing. Al had je er 83 + van gemaakt, dan blijft het je eigen beslissing! :j

Wat voor mij zou afwegen is het karakter van de pony/het paard. Want voor onze pony hebben wij ook een bijrijdster. Ze was net 13 toen ze begon , maar een betere dan haar vind ik niet hoor! Maar gezien het karakter van de pony kan het ook, hij is braaf! Ze rijd m zelf naar de manege voor haar wekelijkse les :).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:13

iik begrijp het wel hoor
zeker.
het is niet zo'n superbetrouwbare pony voor kindern die alleen ''manegegehobbeld'' hebben

ik persoonlijk wil eigenlijk niemand op mijn pony hebben
precies zo'n geval als die van jou.

succes met je zoektocht

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 19:36

Het vreemde vind ik dat de meeste negatieve reacties van volwassenen komen. Dat snap ik dan weer niet.

Ik heb mijn paardjes ten eerste voor mijzelf, dat ik door omstandigheden nu toch mijn principe (nooit geen bijrijder) aan de kant moet schuiven ten behoeve van mijn paardje, heb ik mijn paardjes toch echt niet voor een ander. Verzorgen hoeven ze niet eens (sta vol pension, ook tegen mijn principe) alleen maar rijden\lessen.

Tuurlijk zijn er wel jongeren die goed met zo'n geval als die van mij om kunnen gaan, MAAR dat is zoeken naar een spelt in een hooiberg.

En ja, verzekering speelt hier ook mee (volgens sommige dikke bs). Evenals het afgelegen liggen. En meneer zijn karakter is niet bomproef hij is de bom zelf _O-

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:38

Ik snap je heel goed hoor :) Het is gewoon vaak zo dat volwassenen meer ervaring hebben en ook beslissingen beter kunnen overwegen. Met 12/13 jarige heb je sneller het probleem dat ze onverantwoorde beslissingen nemen, eens een vriendinnetje meenemen en die op je paard laten rijden zonder vooraf te overleggen, etc. Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, maar door een leeftijdsgrens te stellen voorkom je dit soort dingen toch vaak :)

En het is jóuw paard, ik snap neit zo goed dat kinderen denken dat door zo'n boos berichtje te sturen, ze wél opeens de kans krijgen? :') Anyway, jij bent verantwoordelijk voor je paard dus logisch dat je een leeftijdsgrens instelt. jij moet een bijrijder zoeken waar jij je goed bij voelt en als je de grens op 18+ stelt is dat je volste recht :) Er zijn zat leuke bijrijders te vinden van 18+!

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:52

Ik vindt jouw leeftijdsgrens meer dan normaal, ik heb in mijn jongere jaren dan wel een lease pony gehad op een manege, maar moest er altijd van mn ouders een ouder iemand bij hebben omdat ze gewoon zeker willen weten dat het goed gaat.

Heb hier in de buurt wel meiden tussen de 10 en 15 gezien met een vp die niet een instappen en maar als een malle in de bak te keer gaan.

Dus vandaar dat ik het dus meer dan normaal vindt.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:54

Voor mijn eigen paard heb ik voor mijn bijrijdster ook altijd een leeftijdgrens gehad ! Ook 18+
Waarom , omdat ik simpel weg vind dat IK het niet kan maken om de verantwoording van mijn paard bij een minderjarige neer te leggen.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:57

Nou ik snap het ook prima hoor. Alleen zou ik denk ik niet zo heel strikt aan die grens vasthouden als de perfecte bijrijder om de hoek komt kijken en die toevallig bijv. 17 is.
Raar dat je aanvallende reacties krijgt omdat jij je prettiger voelt bij een 18+ iemand..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:58

Het is jouw paard, jouw hobby dus je mag leeftijd eisen stellen. Voordeel van een ouder iemand is ook continuïteit want vaak moeders met kinderen die goed kunnen rijden hebben geen tijd voor eigen paard maar vinden het heerlijk om een of tweekeer in de week een uur te rijden. Naast leeftijdgrens zou ik in jouw geval ook minimaal L - M vragen qua niveau omdat je paardje blijkbaar fijntjes gereden moet worden, met verstand en beleid. Succes ermee.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:12

ik heb niet echt een leeftijdsgrens maar inderdaad t/m 15 jaar maken weinig kans. Bij mij moet je echt weten wat je doet omdat ik mijn paarden hoofdzakelijk in de koppel staan, wat best trikkie kan zijn op momenten dat zij met name in het winterseizoen van het land gaan en ook voertijd is.

Jij bent degene die beslist wie er met je paard om zal gaan ongeacht wat een ander zegt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:13

Waar bemoeien ze zich mee als je een bijrijder wilt van 30+ is dat toch ook jouw zaak.
Maarja sommige kunnen miepen om alles.
Wat ik dan wel apart vindt dat je reacties krijgt van volwassen daarover. Misschien ouders die hun kind benadeeld voelen of iets dergelijks.