Pony slaat met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Pony slaat met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:10

Mijn 2,5 jarige Welsh A merrie slaat met haar hoofd als ze gespannen is.
Het is eigenlijk al begonnen toen ze een jaar was. We begonnen met wandelen op het fietspad zodat ze aan het verkeer kon wennen en in keuringsconditie zou komen. Als ze in een drukke bui was sloeg ze af en toe der hoofd naar rechts. Het begon heel onschuldig en ik dacht 'Dat is de spanning. Zodra ze verkeersmak is, is het over'. Maar helaas had ik ongelijk.
Het is vooral het ergste als ze een dag niet in de wei is geweest. Dan ga ik met der wandelen en zit ze bomvol energie. Ze moet van mij altijd eerst even stappen om der spieren op te warmen maar daar is ze het niet mee eens. Ze begint te bokken en trekken. Maar dat is te begrijpen en dat gaat ook over als ze der energie kwijt is. Maar ze slaat op die momenten der hoofd steeds naar rechts. Zo hard dat ze der hele lijf mee neemt en in de berm beland. Dit gebeurt soms elke 5 passen. Eerst gaf ik der de vrijheid om dat te doen omdat ik dacht 'het is spanning en als ik der vast houd dan wordt het alleen maar erger'. Maar het is de laatste 1,5 jaar alleen maar erger geworden. Ik ben het nu toch wel 'zat' en begin me af te vragen of er niet meer aan de hand is. Het is dus eigenlijk alleen als ze druk is. Zodra ze tijdens dezelfde wandeling der overbodige energie kwijt is wordt het minder maar doet ze het nog wel. Ik heb een paar weken gekeken wat ze deed als ik aan de andere kant zou lopen. Eerst deed ze het maar een beetje maar zodra ze door kreeg hoe het naar links kon deed ze het die kant op ook hard.
Vorige week heeft ze hele dagen in de wei gelopen dus zaterdag deed ze niks. Ze was superbraaf.
Oja, ze doet het ook in de wei als ze druk is.
Ik hoop dat m'n verhaal een beetje te begrijpen is :+
Zijn er mensen die een pony kennen/hebben die dit ook doet? Of iemand die weet wat dit is? Kan ik er wat aan doen?

x_Heidi

Re: Pony slaat met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:56

Ik denk eigenlijk dat jou pony weining respect voor je heeft, en ze kent haar eigen ruimte niet.
Dat ze slaat met haar hoofd is denk ik puur omdat ze gewoon haar eigen zin wil. Zij wil rennen, dus ze begint jou te irriteren, misschien mag het dan toch? Je moet gewoon heel erg duidelijk zijn, als ze begint te schudden gewoon een keer kort maar krachtig (het hoeft echt maar een rukje te zijn zegmaar) druk op het halster zetten. En contact houden. Houd ze haar hoofd weer goed, dan laat je "los", en haal je dus de druk van het halster af :P
Misschien handig om eerst in de bak te oefenen.
Het lijkt me niet dat het iets medisch is omdat ze wel gewoon normaal doet als ze rustig is. Als je daar toch aan twijfelt kun je altijd een da laten komen natuurlijk..

Mijn shetlander was eerst ook heel trekkerig bij mij in de hand, ze trok me steeds mee en zichzelf ook.. zo is het bij mij gelukt. Gewoon echt niet toelaten, gelijk afstraffen, duidelijk blijven, en op het juiste moment los laten, nu kan mijn shetlander gewoon los achter me aan lopen ook in het bos. Ze rent vrolijk met me mee, en luistert heel goed :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:01

Je geeft zelf het antwoord al: 90% energie, 10% gebrek aan respect.
Zo'n jong dier heeft het nodig om in de wei te crossen met leeftijdsgenootjes. Dat je daarnaast wat grondwerk (waaronder ik wandelen ook schaar) doet, is prima maar houdt het kort. De spanningsboog is maar beperkt.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 18:11

@Heidi Ze doet het ook als ze der energie al kwijt is en gewoon rustig stap. Ik laat het touw los hangen en ze wil niet gaan rennen en dan nóg doet ze het. Ze doet het ook in de wei dus het heeft niet met respect te maken ;) Ik ken haar en weet dat dit niet met respect te maken heeft. Vroeger was het als er auto's voorbij kwamen, dan voelde je gewoon dat ze helemaal gespannen werd. Waren de auto's weg dan was haar spanning ook weg. Zoals jij dat omschrijft met je shetlander is niet te vergelijken met met mijn welsh doet ;) Ik weet het verschil tussen een paard dat trekt om z'n zin te krijgen en een paard dat doet wat mijn pony doet.
Ik heb trouwens geen bak dus als het in de herfst en winter slecht weer is kunnen ze niet in de wei en kan ik alleen met haar wandelen ;)
@marion Ze vindt het heerlijk om te wandelen. Ze mag lekker draven aan de hand en luistert goed. En ik heb geen leeftijdsgenootjes voor haar. Ze staat met mijn haflinger van 15 en dat gaat prima. Ik wandel elke week 30min naar een bak bij iemand in de buurt. Daar laat ik der wat wennen, oefen met over balkjes stappen of leer der gelongeerd te worden. Daarna moeten we weer 30min terugstappen. Ze doet braaf haar best alleen zodra ze te veel energie heeft slaat ze met der hoofd. Soms is het zo onverwachts voor mij. Lopen we gewoon rustig te wandelen en hup daar gaat der hoofd weer.

Ik kan jullie vertellen dat ik dit (bijna) niks met respect te maken heeft. ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:25

Heb je er misschien een filmpje van? Mijn paard doet ook iets soort-gelijks maar ik weet niet zeker of het hetzelfde is...

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 18:32

@Millanka Nee, ik zal kijken of ik die van de week kan maken. :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:43

Met een ouder paard samen gaat idd prima, sterker nog vind ik erg mooi en doe dat zelf ook. Maar ook met leeftijdsgenootjes. Als ik zie hoe onze jonge beesten met z'n 3-en crossen, dat doen ze niet met een oudere. Die is voor de steun, regels, opvoeding, wijze lessen en af en toe een gekke bui.
Wandelen, draven aan de hand, balkjes e.d. is allemaal prima, maar gewoon jong paard kunnen zijn is net zo belangrijk.
1 van onze jonge beesten gooit soms ook zo met haar hoofd. Bij de fokker mocht ze dat niet en dus kwam ze nooit meer los in de wei of paddock. Ze werd als beweging gelongeerd.......Sinds ze 24/7 met schuilstal buiten is, doet ze het alleen wanneer ze lol heeft. Mijn ander merrie, 13, inmiddels doet dat ook en deed dat ook al als jaarling. Maar idd nooit als ik met ze aan de hand loop.
Mss toch maar investeren in een paddock, heb je het voor eens en altijd voor elkaar. Ze staan nu bij jou best heel veel op stal en kunnen toch behoorlijk wat weken per jaar niet in vrijheid bewegen. Niet om je aan te vallen, maar denk er over na.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:44

Hier nog eentje, mijn kruising welsh/nrps doet dit ook, maar had de boel in haar hals,kaak en rug goed vast zitten.
Misschien een idee om er eens een chiropraktor na te laten kijken?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:08

annebe schreef:
Hier nog eentje, mijn kruising welsh/nrps doet dit ook, maar had de boel in haar hals,kaak en rug goed vast zitten.
Misschien een idee om er eens een chiropraktor na te laten kijken?

Was die ook zo jong?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:45

@marion Die 2 van mij kunnen echt lekker crossen samen hoor. Voor mijn Haflinger kan het niet hard genoeg, dus spelen doen ze echt wel.
Ik heb helaas niet het geld om een paddock aan te leggen. Daarbij is de plek waar ze staan niet van mij ;) Ze staan bij mijn opa en oma op de boerderij. Heb 6 jaar geleden al gevraagd of er een bak/paddock mag komen maar nee. Ze staan vanaf maart/april t/m oktober/november 24/7 buiten. En de rest van het jaar overdag buiten tenzij het zo veel heeft geregend dat ze het weiland kapot lopen. En als ze een paar dagen niet buiten zijn geweest en het even droog ik zet ik ze even voor een uurtje in de wei. Ik zou het ook liever anders hebben. Als het mijn land was zou ik zeggen, ik hou 1 land als winterland. Maar ik heb er niks over te zeggen en geld om ze in pension te zetten heb ik ook niet. Maar goed, hier gaat het topic niet over.
@annebe Ja als ik strak met rijden merk dat ze vast zit laat ik der wel nakijken. Maar ze beweegt verder soepel ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:10

Ik ben benieuwd naar een filmpje.

Mijn merrie heeft ook een 'kopschud tik', ook al sinds ze een puppy was. Het was vroeger rampzalig, ik kon niet normaal met haar lopen, of ik kreeg soms een kop tegen mij aan. Respect is het niet, het is gewoon zo'n ingebakken tik dat ze de wereld even vergeet tijdens de beweging. Als er een muur zou staan, zou ze er ook tegen knallen.

Inmiddels is mijn merrie 9, nog steeds een enorm stress beest, en mometneel is ze weer lekker aan het schudden nu met de vorst; veranderingen (in het land ipv in de bak - ondanks dat het meerdere uren per dag is) & niet aan het werk dus opgekropte energie. Over de jaren dat ik haar heb is haar tik een heel stuk minder geworden, maar dat kost veel moeite. Vooral rust, regelmaat, aan het werk zetten etc. Maar dat laatste ook niet té, want dan gaat ze ook over de zeik. Helaas pas erná vaak, dan heb je dus al teveel gevraagd (nieuwe dingen, spannende dingen, nieuwe routes met buitenrijden etc). Het is hier een beetje een autist heb ik het idee ;)

Over de jaren is het gesleten, maar ik moet er wel echt de rust en regelmaat in houden. Ze heeft nu een 'stabiele factor' sinds 3 jaartjes (een shetlander die er altijd is) en dat heeft ook veel rust in haar koppie gegeven.

Bij die van mij is het dus niet alleen 'opgekropte energie' maar ook frustratie en stress. Misschien niet helemaal hetzelfde, maar wilde het toch even delen. In jou geval zou ik proberen ook zoveel mogelijk regelmaat te hebben, maar ook haar aan het werk te houden, en zoveel mogelijk buiten te houden. Misschien dat het slijt, maar mogelijk blijft het ook gewoon een blijvende tik.

Om voorbeeld te geven hoe mijn merrie het doet; in dit filpje doet ze het 2x in lichte vorm.
http://youtu.be/nEK8h-_gqVw

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:03

ik denk dat het komt door dat ze veel energie heeft. je moet dan ff naar het voer kijken

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:28

ikmik schreef:
ik denk dat het komt door dat ze veel energie heeft. je moet dan ff naar het voer kijken

Ze doet het ook als ze der energie al kwijt is ;)
En wat voer betreft, ze krijgt alleen hooi en een klein handje vitaminebrokjes.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:55

Ik heb inmiddels een filmpje, moet alleen nog even tijd maken om 'm online te zetten ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:28

Ik zal morgen ook even een filmpje maken (camera ligt toevallig op stal, vandaag meegenomen en kwam er daar achter dat het kaartje er niet in zat :') ) dan hebben we vergelijkingsmateriaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:40

SunnyJazz schreef:
Ik heb inmiddels een filmpje, moet alleen nog even tijd maken om 'm online te zetten ;)

ben wel benieuwd,kan zijn dat ze uit ongeduld schud,maar het kan ook het headshake syndrome zijn

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:11

Dat deed die van mij ook vroeger toen ik met haar aan het halster ging wandelen en ze was het er niet mee eens dat ze naast me moest blijven lopen... als ze me dan voorbij liep corrigeerde ik haar door d'r weer naar achteren te zetten, maar op een geven moment werd ze dan pissig en dacht dat ze baasje wel aan de kant kont zetten door d'r hoofd tegen mij aan te slaan.... echt Not Done dus, en de tweede keer (nadat 'nee' blijkbaar niet duidelijk genoeg was voor mevrouw) heb ik haar uit reflex een knietje gegeven precies op het moment dat ze haar hoofd weer uitzwaaide en deze op mijn heup-hoogte zat }:) ze was daarna zwaar beledigd maar heeft het nooooooooooit weer gedaan :Y)
Maar bij haar wist ik zeker dat ze het expres richting mij deed en het gewoon respectloos gedrag was dus dan is zo'n reactie terecht.. het zou best kunnen dat het bij jouw paard een 'tik' geworden is. Ben benieuwd naar het filmpje :)

AkhalTekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:38

Ik ben ook wel benieuwd. Misschien doet hij het ook wel om jou zeg maar een beetje te irriteren. Ik weet echt niet hoe het zit en hoe het er uit ziet, dus ik weet het niet...

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:48

@Klimop Dat is absoluut niet hetzelfde als wat mijn pony doet. Ze slaat de andere kant op en als ik aan de andere kant ga lopen slaat zij der hoofd weer de andere kant op van waar ik loop ;)
Ik ben het kabeltje van mn mobiel naar de pc kwijt dus ik film het vandaag even met mn SR. Als ze het tenminste weer doet want ze doet het veel minder nu ze overdag van 9 - 5/6 in de wei staat ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:15

Hier ook een Welsh A merrie die dit doet.

Ze doet het overigens alleen in pure vrijheid, zodra ze voor de wagen staat of dat ik ook maar haar vast heb/vlak naast haar sta, doet ze het niet.
Zij zwiept haar hoofd altijd éerst naar rechts, om vervolgens met een rare kronkel links uit te komen. Doet ze vooral als ze gespannen/opgewonden/vrolijk of ja, beledigd is.

Heb nu alleen een filmpje van achteren. Ze doet het meteen in het begin van het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=FlmnH2AKy88

maar zo te horen doet jou merrie het dus een stukje heftiger.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 22:51

@JoyCiej007 Zo doet ze het inderdaad, alleen dat met meer kracht. Het is minder aan het worden. Ze doet het nu in vrijheid als ze net als jouw merrie gespannen/opgewonden/vrolijk is. En met het wandelen, als ze veel energie heeft doet ze het veel en anders af en toe en dan vooral als er verkeer of iets langs komt. Ze doet het vooral als ze in beweging is. Als ze stil staat eigenlijk nooit. Dus dat is wel een verschil met jouw pony.
Maar ik weet nu dat meer pony's het hebben en dat er eigenlijk niet veel aan te doen is. Ik hoop dat ze het straks niet onder het zadel zal doen. Het enige wat het mindert is veel beweging.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:59

hmm, mijne dóet het ook wel tijdens beweging hoor, als ze een gekke bui in de wei heeft bijv. Alleen dan gaat dus dat hele lijf ook half mee, soort van 'pas op! zwenkt uit' idee :+

Hier doet ze het op ong 0.55 min.
http://www.youtube.com/watch?v=d3cJEKj0WK4
Alleen dan laat ze die rare extra 'kronkel' weg, want anders denk ik niet dat ze overend was gebleven :') De echte beweging met dat rare 'kronkeltje' heb ik volgens mij helaas niet op film..... tenminste, niet van voren.

Ik dacht ook dat ik een rare poown had (nou heeft ze wel meer rare fratsen) maar idd er zijn er meerdere die het doen, hoor het idd ook veel bij Welshjes. Dus zo heel zorgwekkend vind ik het inmiddels ook niet meer.

Maar; als ik in jou situatie had gestaan, dat ze het ook aan de hand doet, of gewoon in vrijheid maar jou dan raakt, dan zou ik dat zeker wel corrigeren. Ten minste, proberen. Je kan ze best leren dat mensen 'kwetsbare' wezens zijn. Terugkriebelen bijv.; is heel normaal gedrag, alleen doen ze dat toch vaak met de tanden. Terwijl je ze prima kan leren om als ze jóu als mens terugkriebelen, dat alleen met lippen/neus te doen en die tanden dus achterwege laten.

Edit: ze raakt jou dus níet begrijp ik net? Dan nog zou ik dat gedrag eerlijk gezegd aan de hand niet tolereren. Bokken en steigeren is ook natuurlijk gedrag, maar dat wil je natuurlijk ook niet dat ze dat aan de hand doen. Ik denk echt dat je het haar aan de hand prima af kan leren. Doet ze dat maar lekker in vrijheid, maar niet als jij haar vast hebt. Dat had ik persoonlijk igg wel gedaan als mijn merrie het ook aan de hand zou doen. Overigens doet die het echt maar standaard 1 kant op volgens mij, en wel van rechts naar links dus.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:06

Het kan verschillende dingen zijn:

Er bestaat ook een defect gen die dit veroorzaakt...(maar volgens mij zijn er dan vaak meer symptomen,fijne weet ik er niet van)
Of een uiting zoals:
Spanning
Opgewonden
Blijheid

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 23:16

De mijne doet het eigenlijk altijd zonder die kronkel die de jouwe wel doet bij dat 1e filmpje :P Naja, ze slaat doet der hoofd eerst een klein stukje naar links en slaat 'm dan helemaal naar rechts. Ongeveer hetzelfde als wat de jouwe doet in het 2e filmpje.
Jaa de laatste maanden straf ik het aan de hand wel af en ik moet zeggen dat het minder wordt. Maar ze doet het idd niet tegen mij aan. Heb een tijdje geleden gekeken wat ze zou doen als ik aan de andere kant zou gaan lopen. Eerst snapte ze het niet en deed het niet echt. Ze probeerde het wel een beetje maar omdat ze mij niet wou raken en ze het linksom nog niet snapte was het een beetje en toen ze het door kreeg deed ze het gewoon vrolijk ook naar links toe.
Maar nu weet ik dat ik het gewoon kan afstraffen en er niet echt iets aan kan doen :P Toch iets wijzer geworden van dit topic xd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:13

die zwaai met het hoofd wat jullie bedoelen is een teken van ontevredenheid/ongeduldigheid.
ze zijn het er niet mee eens met wat er op dat moment gebeurd en maken daarom die zwaai.

ongeduldige paarden doen het ook.
er word gevoerd en ze krijgen niet snel genoeg hun eten en dan maken ze zo'n zwaai.
als ze aan het rennen zijn en er zijn paarden die inhalen...dan maken ze die zwaai.

let maar eens op, zo'n zwaai is altijd nadat er toch iets is waar het paard het niet mee eens is..al is dat nog zo klein