Het is eigenlijk al begonnen toen ze een jaar was. We begonnen met wandelen op het fietspad zodat ze aan het verkeer kon wennen en in keuringsconditie zou komen. Als ze in een drukke bui was sloeg ze af en toe der hoofd naar rechts. Het begon heel onschuldig en ik dacht 'Dat is de spanning. Zodra ze verkeersmak is, is het over'. Maar helaas had ik ongelijk.
Het is vooral het ergste als ze een dag niet in de wei is geweest. Dan ga ik met der wandelen en zit ze bomvol energie. Ze moet van mij altijd eerst even stappen om der spieren op te warmen maar daar is ze het niet mee eens. Ze begint te bokken en trekken. Maar dat is te begrijpen en dat gaat ook over als ze der energie kwijt is. Maar ze slaat op die momenten der hoofd steeds naar rechts. Zo hard dat ze der hele lijf mee neemt en in de berm beland. Dit gebeurt soms elke 5 passen. Eerst gaf ik der de vrijheid om dat te doen omdat ik dacht 'het is spanning en als ik der vast houd dan wordt het alleen maar erger'. Maar het is de laatste 1,5 jaar alleen maar erger geworden. Ik ben het nu toch wel 'zat' en begin me af te vragen of er niet meer aan de hand is. Het is dus eigenlijk alleen als ze druk is. Zodra ze tijdens dezelfde wandeling der overbodige energie kwijt is wordt het minder maar doet ze het nog wel. Ik heb een paar weken gekeken wat ze deed als ik aan de andere kant zou lopen. Eerst deed ze het maar een beetje maar zodra ze door kreeg hoe het naar links kon deed ze het die kant op ook hard.
Vorige week heeft ze hele dagen in de wei gelopen dus zaterdag deed ze niks. Ze was superbraaf.
Oja, ze doet het ook in de wei als ze druk is.
Ik hoop dat m'n verhaal een beetje te begrijpen is

Zijn er mensen die een pony kennen/hebben die dit ook doet? Of iemand die weet wat dit is? Kan ik er wat aan doen?

Ik ken haar en weet dat dit niet met respect te maken heeft. Vroeger was het als er auto's voorbij kwamen, dan voelde je gewoon dat ze helemaal gespannen werd. Waren de auto's weg dan was haar spanning ook weg. Zoals jij dat omschrijft met je shetlander is niet te vergelijken met met mijn welsh doet
) dan hebben we vergelijkingsmateriaal.
ze was daarna zwaar beledigd maar heeft het nooooooooooit weer gedaan