en als het rond zeven uur 's avonds is in de zomer is het natuurlijk helemaal mooi. Racen jullie je paardjes ook wel eens tegen elkaar? En gaan jullie 'gewoon' in rengalop of ook echt op volle snelheid? Ik ben benieuwd wat andere ruiters doen! Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en als het rond zeven uur 's avonds is in de zomer is het natuurlijk helemaal mooi. Racen jullie je paardjes ook wel eens tegen elkaar? En gaan jullie 'gewoon' in rengalop of ook echt op volle snelheid? Ik ben benieuwd wat andere ruiters doen!
hmm, mijn pony is in de zomer ook altijd wat kilootjes lichter dan in de winter
zal wel door onze avondritjes komen...
Je moet alleen ff rekening houden met de remweg. s6801881 schreef:Ik rijd meestal andermans paarden, dan doe ik het nooit. Bij hoge uitzondering alleen als de eigenaar mij vraagt om dat te doen of nadrukkelijk toestemming geeft. Met mijn eigen paardje deed ik het wel graag. Vaak gingen we dan 's ochtens vroeg weg. Aangezien ik een drukke weg over moest om een goed zandpad te bereiken gallopeerde ik alleen van huis weg, zodat ik hem makkelijker kan terugrijden. Op weg naar huis was hij soms wat te voorwaarts en tegendraads. Dat vond ik niet veilig genoeg. Daarnaast is denk ik het belangrijkste om je paard te ondersteunen in het versnellen: niet losgooien en het hem laten uitzoeken, maar steeds sneller vragen, en alleen maar toestaan als hij in "aanleuning" blijft. Ik zie te vaak dat (vaak jonge) ruiters het paard gewoon losgooien en opjutten. Dat is IMO een ongeluk waiting to happen, want als men dan moet ingrijpen duurt het veel te lang voordat je de controle over je paard terug hebt.
Gelukkig zag ik hem al een stuk van tevoren en ben ik blijven staan wachten totdat hij wegging... stomme beesten
s6801881 schreef:Ik rijd meestal andermans paarden, dan doe ik het nooit. Bij hoge uitzondering alleen als de eigenaar mij vraagt om dat te doen of nadrukkelijk toestemming geeft. Met mijn eigen paardje deed ik het wel graag. Vaak gingen we dan 's ochtens vroeg weg. Aangezien ik een drukke weg over moest om een goed zandpad te bereiken gallopeerde ik alleen van huis weg, zodat ik hem makkelijker kan terugrijden. Op weg naar huis was hij soms wat te voorwaarts en tegendraads. Dat vond ik niet veilig genoeg. Daarnaast is denk ik het belangrijkste om je paard te ondersteunen in het versnellen: niet losgooien en het hem laten uitzoeken, maar steeds sneller vragen, en alleen maar toestaan als hij in "aanleuning" blijft. Ik zie te vaak dat (vaak jonge) ruiters het paard gewoon losgooien en opjutten. Dat is IMO een ongeluk waiting to happen, want als men dan moet ingrijpen duurt het veel te lang voordat je de controle over je paard terug hebt.

Die van mij gaat ook hard, voor een pony van 1.45 dan
. Maar het is natuurlijk ook iets wat je op moet bouwen. Zolang je de weg goed kent (en dus weet waar de kruispunten zitten enzo) en jij en je paard elkaar vertrouwen zou ik zeggen: doe lekker waar je van geniet