hengstengedrag beter na de castratie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

hengstengedrag beter na de castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:11

hallo mensen

ik heb een shetlandhengstje gekregen, supermooi en braaf beestje in de hand, alleen hij reageert wel erg fel op merries.
hij is 8 jaar oud en heeft nooit gedekt.

nu wil ik hem misschien laten castreren maar ik hoor alleen maar verhalen dat die "hengstenmanieren"" niet meer overgaan..?

wie weet hoe dit zit?

hij is verder heel braaf, bijt niet( geen mensen dan) trapt niet maar tegen andere paarden gaat hij wel aardig tekeer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:14

hoe jonger des te groter en sneller de kans dat die streken overgaan. 8 jaar kan prima, al duurt het wel wat langer dan bijv. een 2 jarige. Erger wordt het er ook niet van. Scheelt een hengst wel veel frustratie ook al heeft ie nog nooit gedekt.

Maar als je er toch weinig mee wilt qua dekken etc, is castratie voor mij altijd een vrij logische stap. Of het moet echt een soft eitje zijn.

linsim26

Re: hengstengedrag beter na de castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:16

dank je voor je reactie

nou het is zeker geen soft eitje:)

ik wil er niet mee gaan dekken, ik wil hem inrijden en inspannen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:26

Mijn vorige hengst is op zijn 6/7e gecastreerd.
Hij had wel op de bok gesprongen.
De scherpe kantjes zijn hierdoor wel weg gegaan.
Hij was wel een brave hengst maar je ziet toch erna wat dingen afnemen:)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:44

het is vooral dat hij van de zomer de wei ingaat en het zou fijn zijn als hij de boel heel laat en niet achter de vrouwen aangaat of andere paarden gaat pesten:)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:06

Da's een fabel, dat die hengstenmanieren niet overgaan ;) Ik liet m'n paard als 4-jarige castreren. Nooouuu, heb echt veel mensen gezien die zeiden dat ie zo heftig zou blijven. Niks van waar hoor, hij is hartstikke rustig geworden na de castratie.

De DA zei dat ze zelfs wel eens een 18-jarige gecastreerd hadden, en daar was het na een tijdje ook goed mee gekomen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:10

Bij oudere paarden kan het langer duren. Wij hebben hier een ruintje die pas op z'n 8ste gecastreerd heeft. Hij is altijd goed opgevoed geweest dus geen rare streken tegenover mensen. Maar zelf na 2 jaar wilde hij nog dekken. Nu is dat inmiddels al een poos weg en heeft hij geen erg meer in hengstige merries. Moet zeggen dat mijn merrie wel erg naar hem toe trekt als ze hengstig is en niet naar de ruin die voor z'n 3 jaar gecastreerd is maar dat kan toeval zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:15

Dilan1993 schreef:
Da's een fabel, dat die hengstenmanieren niet overgaan ;) Ik liet m'n paard als 4-jarige castreren. Nooouuu, heb echt veel mensen gezien die zeiden dat ie zo heftig zou blijven. Niks van waar hoor, hij is hartstikke rustig geworden na de castratie.

De DA zei dat ze zelfs wel eens een 18-jarige gecastreerd hadden, en daar was het na een tijdje ook goed mee gekomen.

het ligt vooral aan hoe erg ze hengst zijn geweest en hoe vroeg ze hengst waren qua gedrag :)
de mijne is met 3 gecatreerd, maar was erg vroeg hengst qua gedrag en bouw ook...
nou... hij is nu 10 maar hij heeft nog steeds hengstenpraatjes/gedrag en springt nog steeds graag op de merries...
(en dat is niet te wijten aan de opvoeding ~~}> ) in ieder geval, we gaan hem binnen kort laten testen op testeron om te kijken of er met de castratie mischien iets mis is gegaan...
maar zo ken ik nog meer paarden die gewoon nog hengstenmanieren hebben :)
dus sorry, kan het niet met je eens zijn dat het een fabeltje is :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:01

Het hoeft niet met hengst zijn te maken hebben bepaalde trekjes of wat ik meer bedoel met hormonen.
Dominantie kan ook een rol spelen kijk maar naar merries.
Sommigen springen ook boven op andere paarden...puur uit dominantie heb niks met dek drift te maken

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:04

M_D_H nouweh, ik ken meerdere ruinen, die als hengst toch ook heftig zijn geweest qua brullen en hengstenmanieren, maar die zijn na hun castratie allemaal in de loop van de tijd rustiger geworden.
Ja, er zullen vast uitzonderingen zijn die zulk gedrag blijven tonen.

Maar waar ik werk hebben we ook een merrie die bovenop anderen springt, lijkt mij toch geen hengstengedrag

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:15

Ik heb ook een shetje staan. Was als hengst een gigantische etter.
Sprong over de hekken van 1.20. Zodra hij andere paarden in het oog kreeg alleen nog maar bokken en stijgeren.

Het is nu een giga knuffel geworden. Kan los op het erf lopen zonder ervandoor te gaan. Hij is met 3,5jaar gecastreerd en heeft daarvoor nog gedekt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:26

Ik ben ook van mening : Een niet netjes opgevoede Hengst is ook een niet opgevoede Ruin.
Echt hensten gedrag gaat na casteratie er wel van af zoals op andere paarden reageren.
Maar als ze door hebben gehad dat ze alles mogen en kunnen en daarme imponeren zullen ze dat ook als ruin blijven doen en is niet van toepassing op de hormoon spiegel.
Zelfde liedje met merries.
Paarden moet je opvoeden ongeacht geslacht.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:35

Ja idd, de mijne heeft ook heus wel streken gehad na de castratie. Maar dat is er, met veel grondwerken en duidelijke regels stellen, uit gegaan.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:39

waarom heb je je dan niet gelijk een ruin gekocht ?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:42

bello2005 schreef:

Omdat ik het paard leuk vond. Ga geen paard laten staan omdat ie toevallig hengst is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:45

Mijn ruin die als 13 jarige gecastreerd is na een leven dekken is een stuk makkelijker geworden.
Naar andere ruinen en hengsten is hij nog wel fel als die bij zijn merries komen. Maar verder is hij nog makkelijker geworden dan dat hij altijd al was.

Hij dekt zelfs niet meer in het land terwijl hij altijd in een groep merries loopt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:48

bello2005 schreef:

Nou ik gok omdat alles mannelijke dieren met ballen worden geboren :+
En als je toevallig een mooierd op internet ziet en het is toevallig een hengst.

dan bestaat er zoiets als casteratie :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:53

Barcelano schreef:
Het hoeft niet met hengst zijn te maken hebben bepaalde trekjes of wat ik meer bedoel met hormonen.
Dominantie kan ook een rol spelen kijk maar naar merries.
Sommigen springen ook boven op andere paarden...puur uit dominantie heb niks met dek drift te maken

klopt...
maar wanneer ze toch echt gaan dekken lijkt het dat me dat toch meer met dikdrift te maken heeft :+
Dilan1993 schreef:
M_D_H nouweh, ik ken meerdere ruinen, die als hengst toch ook heftig zijn geweest qua brullen en hengstenmanieren, maar die zijn na hun castratie allemaal in de loop van de tijd rustiger geworden.
Ja, er zullen vast uitzonderingen zijn die zulk gedrag blijven tonen.

Maar waar ik werk hebben we ook een merrie die bovenop anderen springt, lijkt mij toch geen hengstengedrag

ik heb het ook over de uitzonderingen... maar dat betekend wel dat het geen fabeltjes zijn :)
Barcelano schreef:
Ik ben ook van mening : Een niet netjes opgevoede Hengst is ook een niet opgevoede Ruin.
Echt hensten gedrag gaat na casteratie er wel van af zoals op andere paarden reageren.
Maar als ze door hebben gehad dat ze alles mogen en kunnen en daarme imponeren zullen ze dat ook als ruin blijven doen en is niet van toepassing op de hormoon spiegel.
Zelfde liedje met merries.
Paarden moet je opvoeden ongeacht geslacht.

eens, maar dat gaat met een dier wat uit een kudde komt nou eenmaal ietsjepietsje moeilijker dan met een paard wat je als hengst zijnde al goed kon opvoeden :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:02

Mijn Hengsten hebben ook gewoon in de opfok gestaan hoor.
Me eerste hengst heeft op de bok gesprongen en er is mee geschouwd.
Ik heb hem wel heel consquent opgevoed en kon gewoon in groeps lessen mee rijden.
Op zijn 6/7 heb ik hem gecastreerd omdat hij HKO bleek te hebben.
En toch zag je hoe braaf hij was als hengst toch wat trekjes weg trekken.

Maar de ene paard is het ander paard niet...
En als je het zekere voor het onzekere wilt nemen zou ik wel inderdaad zo test doen.

Mensen hebben toch al zo oordeel op hengsten op zich :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:07

Het word wel minder. ik mijn mijn nu ruin op zijn 4e laten castreren omdat die niet meer te hendelen was. Heeft een jaar geduurd voor die wat makkelijker werd. Mijn 8 jarige hengst was niet meer geschikt voor de sport, heb hem laten ruinen zodat hij op de weide kon.. Helaas heeft dit maar 2 maanden mogen duren... En eerlijk gezegt heb ik geen veranderingen gezien, alleen brulde die wat minder.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:09

WhySoWhite schreef:
Het word wel minder. ik mijn mijn nu ruin op zijn 4e laten castreren omdat die niet meer te hendelen was. Heeft een jaar geduurd voor die wat makkelijker werd. Mijn 8 jarige hengst was niet meer geschikt voor de sport, heb hem laten ruinen zodat hij op de weide kon.. Helaas heeft dit maar 2 maanden mogen duren... En eerlijk gezegt heb ik geen veranderingen gezien, alleen brulde die wat minder.

Het duurt ook 3 a 6 maanden voor alle hormonen er uit zijn.
Mijn vorige hengst werd na casteratie steeds braver.
Maar ongeveer een jaar na casteratie helaas moeten laten inslapen omdat hij ook nog eens overal artrose bleek te hebben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:18

ik heb genoeg hengsten gereden en ook mak gemaakt, maar deze is naast zijn hengstengedrag ook verder erg... leip :+
hij kan ook braaf in de groepsles mee lopen... hij zal af en toe eens heel erg hard op zij springen omdat hij zich bedreigt voelt ( :') ) maar verder doet hij dan niks (het aanvallen heeft hij heel snel afgeleerd, maar dat is meer dominantie als hengstengedrag natuurlijk)
ik kan hem wel consequent opvoeden, maar zodra paarden in de wei staan hangen ze natuurlijk hun opvoeding aan de wilgen :+
ik wil zeker het zekere voor het onzekere nemen :)
want als we weten waardoor dit gedrag komt... kun je er ook beter op inspelen :)

dat oordeel over hengsten kan ik me altijd erg erg erg aan storen :(

maar goed, terug op het onderwerp :)
met een leeftijd van 8 kan het nog prima :))
wanneer ze 15 worden of ouder weet ik niet of het hengstengedrag nog weg gaat :)
het was bij de hengsten die ik heb gezien in ieder geval niet het geval :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:26

Op een gegeven moment zit het denk diep ingeprent in zijn hoofd het zijn immers gewoonte dieren :+
Ik denk dat het bij de ene wel op latere leeftijd nut heeft een ander zal altijd zijn hengsten manieren houden.

Een voordeel blijft wel altijd: Ze kunnen niet bevruchten. en daar gaat het soms ook al om:)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:29

Barcelano schreef:
Op een gegeven moment zit het denk diep ingeprent in zijn hoofd het zijn immers gewoonte dieren :+
Ik denk dat het bij de ene wel op latere leeftijd nut heeft een ander zal altijd zijn hengsten manieren houden.

Een voordeel blijft wel altijd: Ze kunnen niet bevruchten. en daar gaat het soms ook al om:)

absoluut :))
dat bedoelde ik ook met "vroeg hengst geworden" de een heeft dat wel en zal altijd wel wat hengsten maniertjes houden...
de ander heeft het absoluut niet en zal heel snel een echte ruin worden :))

maar vooral het niet bevruchten is erg fijn :))
al vraag je je soms wel af hoe goed het voor de rug is als er een kwpnruin op een c ponytje springt om der te dekken :+

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:46

Ik heb mijn shetlander hengstje ook gekregen toen hij 8 was (wel veel gedekt), heb hem nu met 10 jarige leeftijd moeten ruinen i.v.m. stalling.
Mijn shetlander reageerde ook altijd heel heftig op merries (en vaak ook andere ruinen of hengsten), veel schreeuwen, brullen en imposant doen (tot niet door willen lopen toe). Moet toch zeggen, nu hij een paar maanden geruind is, dat dit gedrag eigenlijk compleet veranderd is. Waar hij zich eerst altijd behoorlijk druk maakte, loopt hij nu als een mak schaapje overal langs. Hij staat nu samen met mijn IJslander merrie en kan aan hem ook amper meer iets merken als de IJslander hengstig is.
Dus het kan wel degelijk veranderen... Alleen blijft de opvoeding het belangrijkste, zowel bij een hengst als een ruin.