De 1e keer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

De 1e keer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 13:29

Hee,

Ik ben er al maanden mee bezig om een datum te prikken, maar steeds durf ik niet! :o Nu is het toch zover gekomen dat mijn instructrice toch echt vindt dat het maar eens moet gaan gebeuren, dus in maart rijden we onze eerste proef in de B. Een 'groene' ruiter met een 'groen' paard. Ik ben al heel wat keren bij wedstrijden wezen kijken, dus ik weet hoe alles eruit ziet, maar het is mij niet echt duidelijk hoe alles nou gaat op zo'n dag. Zou iemand me dat kunnen beschrijven? En wat zijn spullen die je echt niet mag vergeten mee te nemen, of die handig zijn om mee te nemen (kom nou niet aan met zadel en hoofdstel, zover was ik dan wel weer... :+ ). En hoe werkt alles met de trailer? Moet er een hooinet in, en als je op de locatie aankomt, moet je het paard er dan meteen uit halen, waar moet je opzadelen?

Ik hoop dat hier iemand langskomt die flink wat tijd heeft, om eens even een flink verhaal over het verloop van een wedstrijddag te schrijven! }>

groetjes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:54

Neem altijd extra elastiekjes mee voor als er een vlechtje lost gaat, ook tijdens het losrijden.
Zelf heb ik ook altijd een band/longeerlijn mee voor als paard evt niet in de trailer zou willen. Ook een reservehalster is handig.

Eerst ga je betalen en je melden bij het secretariaat.
Vraag dan of het in of uitloopt.
Wij beginnen altijd een kwartiertje voordat we los gaan rijden om te kleden en op te zadelen.
Zorg dat je bij een buitenwedstrijd je papieren bij de hand hebt (paspoort, startpas). Soms vraagt de jury hier om. Bij een binnenwedstrijd wil dit wel eens bij het melden gevraagd worden.

Kijk ook even of je papieren kloppen (entingen en bv je registratie van je chip in het paspoort). Op www.knhs.nl kun je hier alles over terugvinden.

Schwarz8

Re: De 1e keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:27

Heey,
Zou ik mee mogen op je wedstrijd? Ik doe namelijk een instructeurs opleiding en ik moet een wedstrijdruiter begeleiden en ik moet het voor 22 Februari hebben ingeleverd.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 14:55

Schwarz8 schreef:
Heey,
Zou ik mee mogen op je wedstrijd? Ik doe namelijk een instructeurs opleiding en ik moet een wedstrijdruiter begeleiden en ik moet het voor 22 Februari hebben ingeleverd.

Ja, ik zag je topic, maar ik heb de wedstrijd pas in maart, dus dat is te laat! Anders was het voor ons beiden een goede oplossing geweest! :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 14:56

jury schreef:
Neem altijd extra elastiekjes mee voor als er een vlechtje lost gaat, ook tijdens het losrijden.
Zelf heb ik ook altijd een band/longeerlijn mee voor als paard evt niet in de trailer zou willen. Ook een reservehalster is handig.

Eerst ga je betalen en je melden bij het secretariaat.
Vraag dan of het in of uitloopt.
Wij beginnen altijd een kwartiertje voordat we los gaan rijden om te kleden en op te zadelen.
Zorg dat je bij een buitenwedstrijd je papieren bij de hand hebt (paspoort, startpas). Soms vraagt de jury hier om. Bij een binnenwedstrijd wil dit wel eens bij het melden gevraagd worden.

Kijk ook even of je papieren kloppen (entingen en bv je registratie van je chip in het paspoort). Op http://www.knhs.nl kun je hier alles over terugvinden.

Hee, bedankt voor de info! Doe je het opzadelen in de trailer? Of is daar meestal een ruimte voor? En hoofdstel?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:58

Opzadelen doe meestal buiten je trailer, gewoon ernaast als iemand hem vasthoudt, net als het hoofdstel ;). Als je het niet vertrouwt kan het natuurlijk ook in de trailer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:08

demo_love schreef:
(kom nou niet aan met zadel en hoofdstel, zover was ik dan wel weer... :+ ).

ik kan je anders verzekeren dat ik er al geweten heb die door de stress zonder zadel, singel of cap vertrokken zijn :)

Dus buiten zadel, dekje, singel, hoofdstel en mijn eigen "kleding" (rijvest, cap, laarzen, zweep/sporen, rijbroek en blouse doe ik al onderaan) neem ik mee:
- poetsbak met extra elastiekjes en een zachte doek
- 's winters een extra fleece
- 's zomers een set kalkoenen en sleutels, wanneer het op gras is
- een emmer voor water
- een gevuld hooinet als m'n paard langer dan een uur tussen 2 proeven moet wachten of het een hee eind rijden is (kauwen ontspant een paard)
- hoofdstelnummers
- te rijden proef
- wortels wanneer we bijna een hele dag weg zijn

Meestal start ik in de namiddag, dus dan kan ik voor de middag nog wassen, vlechten, trailer/camion inladen. Ik vertrek zodanig dat ik altijd een anderhalf uur voor starttijd toekom, zodat mijn paard (slecht te vervoeren) ter plaatse nog een uurtje heeft om te bekomen van de rit vooraleer ik ga inrijden. Bij aankomst check ik mijn paard en ga kijken waar de ring ligt en hoe ik er het beste kom (met paard) ga mijn coupon indienen/ inschrijving bevestigen. Afhankelijk hoe ver inrijpiste en wedstrijdring uit elkaar liggen zadel ik zodanig op dat ik een 20min kan inrijden (meer heeft mijn paard niet nodig). Daarna wijst het zichzelf wel uit denk ik.

oh ja opzadelen doe ik naast de trailer of vrachtwagen, als m'n paard echt gestresseerd is of het is heel druk doe ik het hoofdstel al op de trailer aan ipv eerst zadel en daarna hoofdstel

alvast succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:42

Waar je opzadelt hangt een beetje af van je trailer en paard. Sommige krijgen het hoofstel buiten de trailer lastig in en doen dit dan maar in de trailer.
Mijn voorkeur is alles buiten de trailer te doen.

Swarz8. wij hebben volgende weekend wedstrijd in Rotterdam-kralingen. Weet niet of dat te ver voor je is?

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:59

Toen ik net begon met wedstrijden rijden maakte ik een lijstje. En turfde ik af als ik zeker wist als het in de auto lag.

Zadel
Hoofdstel
Wit dekje
Singel
Cap
Zweep
Zweetdeken
Sporen
Longeertouw
Paspoort
Startpas

Ik ga ruim optijd naar wedstrijd. ik ga eerst betalen en vraag naar uitvallers. Dan ga ik wat drinken.
Altijd van te voren even naar het toilet en dan naar de trailer. Mijn paard krijgt op de heen reis geen hooi vanwege het vele mesten. Ik doe in de trailer het hoofdstel om. Nadat het hoofdstel om is laat ik mijn paard uit de trailer en zadel ik haar op. Daarna ga ik me omkleden (dit kan natuurlijk alleen als iemand mee is die het paard kan vasthouden) Dan ga ik losrijden. Per paard verschilt dat. De ene moet je een uur losrijden de ander 20 minuten.

Nadat ik klaar ben zadel ik haar af en zet haar op de trailer. Pas op de trailer als alles dicht is doe ik het hoofdstel af. Als ze weer vast staat krijgt ze haar hooinet. Als ik dichtbij stal ben breng ik mijn paard meteen naar huis en als het weer toelaat en de prijsuitreiking is al bijna laat ik haar even staan.

Succes. Probeer niet te zenuwachtig te zijn. Zie het gewoon als een oefening en rij gewoon voor je eigen. Niet teveel verwachten, maar gewoon rijden zoals je thuis ook doet. MAAR VOORAL: Ga ervan genieten. Wedstrijden rijden is erg leuk als er niet teveel spanning is.

Succes

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:18

Idd maak voor jezelf een lijstje..

persoonlijk neem ik mee voor mijn paard:

Zadel, dekje, singel, hoofdstel (dus waar ik normaal mee rij, maar dan een wit dekje, misschien moet je ook nog even aan peesjes en een zweepje denken)
En dan ga ik mezelf van boven tot onder langs:
Laarzen, sporen (indien nodig), witte rijbroek, bloesje, jasje, plastron, handshcoenen, haarnetje, cap.

En dan nog de trailer, een hooinet erin.
Als het koud is wellicht een zweetdeken, of een andere deken.
En denk ook aan transport beschermers als je deze wil gebruiken en eventueel water of iets lekkers voor je paard.
vergeet ook je proevenboekje niet.. ;)

Succes!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:59

moet je niet vooraf betalen via internet?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:03

Ik ben ook zo'n stress kip als ik op wedstrijd ga, want dat doe ik ook bijna nooit :')
Ik maak idd voor mezelf een lijstje wat ik mee moet nemen die dag, werkt best fijn! Verder leg ik het zadel thuis al erop, en gooi ik 'm dan de trailer op met zadelhoes eroverheen zodat 't zadel niet beschadigd. Hoofdstel doe ik gewoon op de trailer om, of buiten de trailer, ligt aan het terrein.
\

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:08

mijn lijst:

Zadel
dekje
onderlegger
singel
hoofdstel
extra borstels
extra elastiekjes
laarzen
cap
zweep
sporen
rijbroek( heb je al aan als het goed is)
blouse / polo
plastron + speld
jasje
handschoentjes
haarnetje
proevenboekje
paspoort
zweetdeken

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:32

specialmoon schreef:

Nee dit wordt op de wedstrijddag zelf gedaan bij de aanmelding. Bij sommige maneges krijg je ook een startbewijsje die je dan aan de ringmeester moet geven als bewijs van betalen.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:03

feike_nr1 schreef:
specialmoon schreef:

Nee dit wordt op de wedstrijddag zelf gedaan bij de aanmelding. Bij sommige maneges krijg je ook een startbewijsje die je dan aan de ringmeester moet geven als bewijs van betalen.

hoe weet je dan hoeveel het is?
want dat kan ik nergens vinden :o

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:09

Startgelden staan altijd in het vraagprogramma. En anders hoor je het wel op de wedstrijddag

Tictac007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:22

Een emmer voor water vinden wij ook altijd wel handig ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:31

Nou je wilt een uitgebreid verhaal. Ik was ook zenuwachtig net als jij en ik ben een controle freak en laat dus niets aan het toeval over. Dus dag voor de wedstrijd paard goed gepoetst en rustig losgewerkt. Niet hard laten werken wel in de hand geweest.
Auto alle spullen in geladen zodat ik alle tijdheb de andere dag.
Ik ben anderhalf uur voor dat ik moet starten aanwezig zodat ik op mijn gemak kan inschrijven en naar de WC. Dan paardje van de trailer halen en met haar (zenuwachtig paardje) loop ik dan rustig ontspannen over het terrein. Dat werkt goed voor ons beiden.
Vervolgens paardje op zadelen en een half uur van te voren zit ik erop. Wedstrijd kleding heb ik aan onder mijn kleren zodat ik zo klaar ben. Op mijn gemak werk ik los en kwartiertje voor wedstrijd gaan we aan het werk.
Ik deed altijd twee wedstrijden achter elkaar want we reden in de lagere categorie en de tweede ging vaak beter dan de eerste.
Het voorbereiden met mijn andere paardje ging totaal anders. Die werd echt flink aan het werk gezet voor de wedstrijd en hij had veel langer tijd nodig om klaar te zijn en goed voorbereid voor de start.
Succes er mee en o ja altijd heb ik me voorgenomen en als opdracht meegegeven dat wij vooral gingen om te genieten en om ervaring op te doen. Het is geen grand prix tenslotte dus er hangt niets van af.
Veel plezier vooral.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:20

Wat ik altijd mee neem :

Zadel
hoofdstel + extra teugels [ Kan zeker handig zijn ]
wit sjabrak
zweep
emmer
Extra elastieken/ touw en een borstel voor eventuele viesigheid.
hooinet + extra hooi [ Je weet nooit hoe lang je daar bent ]
gepast geld voor het inschrijfgeld
eten en drinken voor jezelf, bespaart kosten.
Wedstrijdkleding ( Blouse / plastron+speld / witte rijbroek / witte handschoenen / wedstrijsjasje /haarnetje / laarzen / cap )
Proevenboekje + een voorlezer
Deken voor op de trailer en na het rijden van je proeven
transportbeschermers
Paspoort [ Gaat om de entingen en meetgegevens - Als het om een pony gaat- zorg dat die kloppen] + startpas +]

Auto + trailer :')

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:40

Ik trek ook altijd thuis mijn kleren aan en dan een jas over mn blouse/jasje en een jogging broek over mn witte broek. En die trek ik uit wanneer mn pony al opgezadelt is. Hierdoor ben ik nog (bijna) helemaal wit als ik er op stap om los te rijden :)

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:45

Volgensmij wordt alles wat je mee moet nemen en nodig hebt hier al aardig opgenoemd!

Maaaar.... Vergeet ook zeker je paard niet! (Is altijd handig om ook mee te nemen op wedstrijd) :') /3

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:37

Hierzo heb je mijn lijstje wat ik sinds mijn vorige wedstrijd volg. Ik vind het persoonlijk erg handig. Alleen doe ik het wel met een manegepony genaamd: Pepito in dit geval.

:D :D
Paardrijwedstrijd! F5

1 uit bed
2 normale paardrijkleren aantrekken
3 ontbijten + proefje nog even goed doorkijken
4 jodphurs + chaps schoonmaken
5 wedstrijdspullen klaarzetten
 wit dekje
 haarnetje
 witte handschoentjes
 paardenbroche
 wedstrijdjasje
 witte blouse met hoge kraag
 proevenboekje?
 10 euro + mss. 2 euro voor eten
 RUITERPASPOORT!!!
 plastron
 cap
 witte rijbroek + spijkerbroek klaarleggen
 zweep

6 op de fiets(in paardrijkleren) meenemen: mobiel, poetsspullen
7 naar de manege!
8 Pepito goed poetsen
9 voor vier uur weer naar huis
10 omkleden: witte rijbroek aan en daaroverheen spijkerbroek, avondeten, evt. haarnetje in.
11 met de auto naar de manege gebracht worden met alle spullen om ong. 5 uur
12 naar Pepito
13 betalen + ruiterpaspoort inleveren als dat niet kan kijk dan bij 15
14 om kwart voor 6 moet mams op de manege zijn voor de rest (omkleden: handschoentjes, --broche, jasje aan, spijkerbroek uit, evt. haarnetje als dat nog niet gedaan is, plastron enz.)
15 als het geld + ruiterpaspoort nog niet is gegeven mams vragen om te doen
16 Pepito opzadelen
17 inrijden/loswerken
18 proefje rijden!
19 prijsuitreiking!
20 naar huis!

... goed het is mss een beetje vreemd maar goed, ik hoop dat je er wat aan hebt...