Verveling tegengaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna_

Verveling tegengaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 13:25

Hallo bokkers,

Ik weet dat er al vele topics zijn over dit onderwerp, het overgrote deel hiervan heb ik doorgelezen maar toch nog niet voldoende ideëen gevonden naar mijn mening.
Dus bij deze nog een topic, in de hoop op nog meer creatieve ideëen.

Probleem: (bijna) 4 jarige merrie staat samen met een maatje 24/7 buiten in ruime paddock met grote schuilstal. In verband met winterseizoen en onvoldoende weide is het helaas niet mogelijk om ze het hele jaar door op het gras te hebben staan.
Helaas is ze nu, waarschijnlijk door de leeftijd en onvoldoende uitdaging, begonnen met het opeten van de schuilstal :+ .
Ik zou graag tips willen krijgen om haar wat meer bezig te kunnen houden, zodat ze de stal met rust laat.

Al aanwezig:
- Slowfeeder, zodat ze bijna altijd kuil tot hun beschikking hebben zonder risico op teveel eten
- Skippybal
- Meerdere likstenen

Ideëen uit oudere topics:
- Wilgentakken
- Berkenstronken (?)

Een bal waar snoepjes uitkomen is in combinatie met het zand niet zo'n goede combinatie denk ik...

Creatieve bokkers, barst los, ik ben ontzettend benieuwd en altijd in voor ideëen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:48

Als ze aan de schuilstal begint zou ik ze gewoon takken geven om aan te knagen.
Is het maatje wel een speels paard? Of is dat zo'n "saaie oude sok" (m/v) die nooit wat doen? Want dat maakt natuurlijk wel uit voor een jong paard.

Anoniem

Re: Verveling tegengaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:59

Nog even iets anders. Rond deze leeftijd hebben ze veel last van de tanden en willen ze graag op dingen bijten, heb je haar tanden al na laten kijken?

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:50

Ik denk dat je juist geen takken en stronken moet geven om aan te knagen: dan denkt ze dat dat normaal en goed is, en dan gaat ze juist aan de stal knagen (als die van hout is) ...
Ik heb hetzelfde probleem met verveling, maar als ze hout eten gaan ze eraan 'wennen' en ze kunnen er splinters van krijgen.
Anti bijt helpt beter, ze doen het daarna niet meer. De winter is bijna voorbei: nog even volhouden die knakkers ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:57

paardengekD schreef:
Ik denk dat je juist geen takken en stronken moet geven om aan te knagen: dan denkt ze dat dat normaal en goed is, en dan gaat ze juist aan de stal knagen (als die van hout is) ...
Ik heb hetzelfde probleem met verveling, maar als ze hout eten gaan ze eraan 'wennen' en ze kunnen er splinters van krijgen.
Anti bijt helpt beter, ze doen het daarna niet meer. De winter is bijna voorbei: nog even volhouden die knakkers ;)

Met wisselen van de voortanden willen ze graag knagen, fijnste oplossing is zowel veilig knaagmateriaal geven als alles waar ze niet aan mogen komen (kostbaar om te vervangen, geïmpregneerd, gevaarlijk) behandelen met antibijt of beschermen met een stroomdraad. Iets om te knagen gaan ze nl toch zoeken, dan kan je dat beter in goede banen leiden, alternatief is nl tandjes in gevaarlijke/schadelijke dingen zetten (plastic/stenen/wat er verder maar een randje heeft.

Voerbal kan je ook in een grote bak doen (wel goed vast zetten) om voer uit het zand te houden.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 16:58

Antibijt hebben we al geprobeerd, dit helpt niet voldoende omdat ze steeds weer een nieuw plekje zoekt en het onmogelijk is om al het houtwerk ermee te behandelen. Momenteel staat ze dus met een korf, om zand eten en vernieling tegen te gaan.
Joolien, daar hebben we al aan gedacht en was in orde :)

En het maatje is niet bijzonder speels helaas :+ ze kunnen het erg goed met elkaar vinden hoor, daar niet van maar echt ravotten zit er niet in.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 17:03

Waar zou ik geschikte takken/ stronkjes vandaan kunnen halen? :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:51

Groenvoorzieningen bv. Wilg en berk zijn veilig om op te knagen.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:21

Pilonnen werken ook goed!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:01

Lastig probleem. Vraag me af hoe het paard continu hooi kan eten met een muilkorf om?
Ik zou ook takken/stronken aanraden. Kan geen kwaad en smaakt ook nog eens beter dan de stal. Stroomdraadje er zo veel mogelijk omheen zetten om bijten te voorkomen lijkt me fijner voor het paard dan een muilkorf?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:55

Nou, ze worden ontzettend handig met die dingen! Alles eet ze ermee.
Stroomdraad hebben we waar mogelijk maar helaas hebben we teveel hout om alles met stroom/cribbox te behandelen.

Ik ga dus opzoek naar wilgentakken!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:39

Woon je in de buurt van Nijmegen? Ik heb een ad op MP staan waar ik wilgentakken zoek. Kreeg laatst een reactie van iemand in Beuningen (Gelderland). Kon zo snoeiafval komen halen. Heb teruggemailt dat het voor mij te ver was, maar als jij daar in de buurt woont kan ik wel een mailtje met jouw e-mailadres sturen of zo ;)