Scheren, hoe zit dat met dekens?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Scheren, hoe zit dat met dekens?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 01:09

Omdat ik veel te laat was om te scheren heb ik dit niet gedaan. Nu gaan ik en een vriendin met haar paard dit volgend jaar wel doen (eigenlijk in principe dit jaar)

Maaaarrr... Wij zaten na te denken, hoe zit dat met dekens? Hij zal er dan wel 1 op moeten, waar ik vrij zeker van ben. Maar nu had ik ooit ergens gelezen, een deken van bucas/amigo/rambo of iets dergelijk (?) waarbij een deken van 10 graden tot -10 warmte geeft. Je hoeft dus dan niet met meerdere dekens lopen te sjouwen, dus heb je aan 1 genoeg. Ik had begrepen dat dit geen goedkope deken is, maar het is een duurzame koop.

Wie kan mij meer vertellen over zo'n deken en hoe dat in zijn werk gaat, en in combinatie met scheren?

(ja uit een beetje verveling op zaterdag avond, vraag ik dit alvast voor over 9 maanden :Y) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:12

deken moet sowieso inderdaad als je geschoren hebt, hoe dik ligt helemaal aan je paard en de temp, maar ook aan de manier waarop je paard gestald staat...

kwestie van goed in de gaten houden dus of je paard het warm of koud heeft, te koud is niet goed, maar te warm ook niet...

YvonneV

Re: Scheren, hoe zit dat met dekens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:25

Onze pony is geschoren en heeft een bucas turn-out full-neck deken op. Het is op zich een ideale deken en zou geschikt moeten zijn van +18 tot -18 maar de afgelopen periode heb ik er toch maar een 300 grams deken onder gedaan.

De Bucas is een dunne deken met enkel een fleece voering, tegen de buitenstof zit een rubberachtig laagje waar geloof ik alluminium in zit dit zorgt er voor dat de deken goed issoleerd maar toch goed ademt.

Ik kan de pony er nat onder weg zetten en dan is hij redelijk snel weer droog.

Nadeel van deze deken is dat zijn manen er van af schuren.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:26

Het is verschillend per paard, sommige paarden staan nu met 300 gram op, die van mij met 900 en 750 grams. Als ik er minder op doe hebben ze het echt koud. Maar ik scheer mijn paarden ook 2/3x per jaar om ze kort in de vacht te houden.

Ik heb geen ervaring met die speciale deken (ik geloof dat dat een bucas is).

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:29

Je paard moet zeker een deken op als ie geschoren is :j
Ik denk dat je de Bucasdekens bedoelt. Die hebben inderdaad een temperatuurrange.
Je zou eens kunnen kijken op de site van de paardendrogist. Daar staat veel uitleg over het "Bucas-systeem" en vind je ook temperatuurinfo terug.
Ik heb goede ervaring met bucas, wat ik alleen heel jammer vindt dat is dat de deken geen loopsplitten heeft.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:03

yvonnedv schreef:
Onze pony is geschoren en heeft een bucas turn-out full-neck deken op. Het is op zich een ideale deken en zou geschikt moeten zijn van +18 tot -18 maar de afgelopen periode heb ik er toch maar een 300 grams deken onder gedaan.

De Bucas is een dunne deken met enkel een fleece voering, tegen de buitenstof zit een rubberachtig laagje waar geloof ik alluminium in zit dit zorgt er voor dat de deken goed issoleerd maar toch goed ademt.

En waarom heb je er toch maar 300 onder gedaan? Voelde hij koud of iets?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:03

shetties schreef:
Het is verschillend per paard, sommige paarden staan nu met 300 gram op, die van mij met 900 en 750 grams. Als ik er minder op doe hebben ze het echt koud. Maar ik scheer mijn paarden ook 2/3x per jaar om ze kort in de vacht te houden.

Ik heb geen ervaring met die speciale deken (ik geloof dat dat een bucas is).

Ja die van mij staat nu met 200, meer krijgt hij ook echt niet!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:04

Gooya schreef:
Je paard moet zeker een deken op als ie geschoren is :j
Ik denk dat je de Bucasdekens bedoelt. Die hebben inderdaad een temperatuurrange.
Je zou eens kunnen kijken op de site van de paardendrogist. Daar staat veel uitleg over het "Bucas-systeem" en vind je ook temperatuurinfo terug.
Ik heb goede ervaring met bucas, wat ik alleen heel jammer vindt dat is dat de deken geen loopsplitten heeft.

Okee, bedankt. Ga ik zeker doen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:33

xxMaxx schreef:
yvonnedv schreef:

En waarom heb je er toch maar 300 onder gedaan? Voelde hij koud of iets?

Hij stond helemaal in elkaar gedoken te trillen als een juffershondje.

[SV] Ervaringen met Bucasdekens gevraagd