Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
HorseTopShop schreef:Dat is bijna geen veulen meer, maar een jaarling. Als het goed is heeft hij deze 3 entingen al gehad toen hij nog echt veulen was. Zo niet, heb je een groot probleem.
Is hij nog niet gechipt? Dat zou je even na moeten vragen.
Een paspoort zou hij allang moeten hebben.
NightsLotus schreef:ik heb zojuist de eigenaresse aan de telefoon gehad. Ze zei dat het veulen is ingeënt, dus dat scheelt. In overleg gaan we de dierenarts erbij halen om Elia (zo heet hij) te laten chippen en een paspoort te maken. Deze heeft hij beide nog niet.
Knert schreef:even een heel brutaal vraagje...
Denk dat het hele pakketje van regelen best wat gaat kosten, dat mag best in verhouding zijn met een vraagprijs.
fjordnina schreef:Men vind dat een veulen/jaarling een paspoort moet hebben, gechipt moet zijn, ontwormd moet zijn én geënt moet zijn. Bij een kwpn veulen of ander ras wat nog enigszins rendabel is mag je dat inderdaad vragen/verwachten, maar ik vind het erg krom dat hetzelfde verwacht wordt van een shethengstje wat slechts een paar tientjes waard is. Dat staat compleet uit verhouding.
Paspoort en chip ligt rond de € 35,- De dierenarts kan dit in orde maken (als de papieren opgestuurd worden naar het stamboek/knhs wordt de rest administratief geregeld), maar dit kost ook weer voorrijkosten. Zet die even op € 25,-.
Ontworming (welke je m.i. wel mag verwachten aangezien dit ook in het belang van de fokker is voor zijn eigen dieren/weiland) kun je ongeveer met 10 euro in het eerste levensjaar uit.
Het enten is weer een heel ander verhaal, dat kan 1x tegelijk met het chippen en dan ben je ongeveer € 20,- kwijt. Vervolgens moet die enting nog 2x herhaald worden, dus € 25,- plus € 20,- maal 2 is 90 euro. Totaal zou je dus rond de € 180,- kwijt zijn aan deze dingen terwijl je de shet voor 25/50/75 euro verkoopt. Dan is het toch niet vreemd dat men gaat besparen op paspoort, chip en entingen?
Het paspoort en de chip mag dan verplicht zijn, ik zou rustig de gok durven nemen om het dier te vervoeren. De entingen zijn (evenals ontworming) niet verplicht en als een evt. koper wel wil enten dan is dat prima, maar een fokker kan ervoor kiezen om dat niet te doen.
In laten schrijven in het shetlanderstamboek kan volgens mij alleen maar als er papieren bij zitten. Als dat het geval is, moet hij volgens mij al ingeschreven staan in het veulenboek.
Van mij mag er wel een slotje op het topic... Ik heb nu heel veel informatie en die ga ik gebruiken om alles zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. mrie schreef:Knert schreef:even een heel brutaal vraagje...
Denk dat het hele pakketje van regelen best wat gaat kosten, dat mag best in verhouding zijn met een vraagprijs.
Nee joh Knert, die verhouding moet juist helemaal scheef zijn d.w.z. Pony 25,- overige kosten 200,-![]()
De 'startkosten' zijn hoog, maar de meeste daarvan zijn eenmalig én nu heb je even alles gelijk, wat in het vervolg natuurlijk niet zo is.