Vreemde reactie merrie op 1 specifieke ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Vreemde reactie merrie op 1 specifieke ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 18:53

Ik heb een hele lieve, sociale, beleefde, wat onderdanige merrie. Ze is dol op andere paarden (met name merries) en kan uren staan kroelen. Op stal staat ze naast een ruintje en ze is erg vriendelijk tegen hem. Ik heb met haar ook op een grote pensionstal gestaan en haar nog nooit betrapt op onvriendelijk gedrag naar andere paarden, ik kan haar eigenlijk met ieder paard samen zetten. Ze staat niet hoog in rang in kuddes, maar laat zich ook niet helemaal de kaas van het brood eten.
Op mijn huidige stal laat ze echter naar 1 ruin wat vreemd gedrag zien, ze vindt hem enerzijds interessant, maar reageert ook heel fel op hem. Wanneer ik samen met hem en eigenaresse in de binnenbak ben, piept ze wanneer hij te dicht in haar buurt loopt en ze dreigt zelfs te trappen als hij vanachter op haar af komt draven of galoperen, dit doet ze bij andere paarden niet. Samen buiten rijden of wandelen vinden beide paarden ook niet fijn, beide lopen dan met oren naar achteren en boze blikken naar elkaar. Afgelopen week had ik hem door omstandigheden in de paddock naast haar staan, maar ook daar bijzonder gedrag van haar kant. Ze zoekt hem duidelijk op, hinnikt zachtjes en maakt zich heel groot, nek erop en maait met haar voorbenen en piept, het lijkt bijna hengstengedrag. Ik heb ze uiteindelijk maar gescheiden omdat ik bang ben dat ze met haar been in het hek komt. Het vervelende is dat het uiteindelijk wel de bedoeling is dat ze in een paddock gaat (met andere ruin samen) naast hem.
Op afstand is ze heel lief, ze hinnikt altijd als hij weg gaat of terug komt en ze vindt hem op een bepaalde manier ook wel interessant, want als ze de kans krijgt zoekt ze hem op.
De ruin is niet laat gecastreerd oid voor zover ik weet, het is een lief paard en hij heeft normaal ook geen problemen met andere paarden of merries.
Iemand een idee wat dit voor gedrag is/waarom een merrie zich zo kan gedragen? En of het op te lossen is.. vooral in de rijbak en met een hek tussen beide zou het wel fijn zijn als dat gewoon goed gaat.