Theorielessen geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Theorielessen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 17:47

Hoi bokkers!

Jullie kennen het verschijnsel vast wel: bevroren rijbanen!
Vandaar dat ik waarschijnlijk morgen een aantal theorielessen mag gaan geven in plaats van 'praktijk' les..
Zowel aan beginners (+/- 8/9 jaar) als vergevorderde volwassenen, en vanalles hier tussen in.

Met name de echt gevorderde leerlingen vind ik lastig om theorie les aan te geven, aangezien zij prima het harnachement kennen en veelal ook de anatomie, en begrippen als nageeflijkheid en impuls ook bekend zijn.

Wie heeft er ideeën? Werkbladen e.d. zijn ook van harte welkom ;)

kleinvosje

Re: Theorielessen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:50

Misschien kun je iets vertellen over beenstanden en beenawijkingen? Is genoeg materiaal over te vinden denk ik, even googelen?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:51

Houdingsles? Eventueel met skippy ballen?! Misschien een ideetje.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:52

Oe..dat is wel heel korte termijn. Ik geef cursus cbr3 (ruiterbewijs) en paard en welzijn. Daar horen ook leuke boeken bij. De tijd is altijd te kort voor wat ik wil vertellen.
Gedrag van het paard (kuddedier), verzorging, veiligheid, kreupelheden enz, enz.

Je zal verrast zijn hoe leuk de mensen het vinden. Ik vertel altijd veel voorbeeldverhalen tussendoor, en wat ook goed werkt is na de theorie wat in de stal aan een echt paard laten zien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:56

ik zit met hetzelfde probleem :j
helaas wel veel kritische ouders die niet zomaar accoord gaan met theorielessen, dus pas op wat je aanbied ;)

ikzelf ben sinds 1.5 week begonnen met het geven van toileteerlessen.
echt erg leuk!
kinderen leren verschillende manieren van vlechten ( knotjes, hengstenvlecht en staart) hoe ze de manen en staart bijknippen/trekken, kroonranden en oortjes bijtrimmen, en de hoeven correct behandelen met bv hoefvet.

na enkele lessen ( 3 denk ik) hebben alle kinderen alles behandeld en krijgen ze van mij een certificaat dat ze dit alles behandeld hebben en kunnen.

dit is trouwens leuk voor bijna alle doelgroepen, zowiezo tot 14 jaar zijn kinderen nog te porren voor invecht sessies :+

alles daarbuiten zou ik het houden op beenstanden, tanden en dat soort dingen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:57

misschien kun je uitleggen wat er nou presies de bedoeling is, bij nagefelijkheid, wat doet een paard als hij nagefelijk loopt. misschien kun je dat ook doen bij oefeningen, waar voor is schouderbinnen waarts nou goed voor, en wat gebeurt er met het paard zijn lijf als hij dit doet

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:58

Beenstanden, afwijkingen, ziektes, e.d. herkennen vind ik zelf wel interessant. Doe nu zelf de oruncursus, en daarin vind ik dit ook heel erg leuk.

Voor de allerkleinsten misschien ook nog opzadellessen?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:05

Bedankt voor de reacties!!

Het is inderdaad op erg korte termijn, ik kreeg het net te horen.

Beenstanden ben ik zelf nog aan het leren (via ORUN), weet er nog niet genoeg over om dit uit te leggen en denk ook niet dat ze dit erg interessant vinden. (de volwassenen). Als ik naar mezelf kijk zou ik het niet bijster interessant vinden om als manegeruiter te leren hoe je kunt zien hoe oud een paard is aan de tanden, of de beenstanden en afwijkingen... Als eigenaresse van een paard en als instructrice interesseer ik me er dan wel weer voor :)

Houdingsles/zitles zou ik inderdaad graag willen doen, had ik ook vandaag voorgesteld maar ik mag van de bedrijfsleidster niet longeren met lessen, dus ook geen zitles aan de longe. Skippyballen lijkt me heel leuk maar kan niet op korte termijn.

Tilmar, zijn inderdaad leuke onderwerpen. Ik vraag me wel af of ze dit niet al lang weten. Verzorging sowieso wel (met beginners wil ik dit wel doornemen), veiligheid en kuddegedrag verwacht ik ook.
Ik geef nog maar enkele weken les op deze manege dus ben nog niet exact op de hoogte wat mijn groepen allemaal wel en niet weten...

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:08

Ik heb trouwens 's ochtends scoutinglessen dus geen zeurende ouders erbij :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:16

MissCharlie schreef:

*\o/* be glad.. be VERY glad daarmee :=

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:27

Voor houding en zit gaat altijd theorie voor af!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:04

Lowara schreef:
MissCharlie schreef:

Heb jij 'lastige' ouders? :\
Enige wat ik wel eens mee maak, met name bij prive lessen, dat de ouders commentaar geven op bijv. houding van de kinderen zodra ze langs rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:07

Leer ze iets over de aard van het beest. Dat mis ik nou steeds bij de mij bekende manegeruiters, Waarom doet je paard zoals ie doet, hoe ziet spelen er bij paarden uit, wanneer heeft een paard troost nodig, wanneer doe hij eea uit onrust. Hoe weet je of het goed met je paard gaat of niet. Wat betekent dat nou; een vluchtdier zijn. Daarom heeft ie zijn ogen daar, kunnen zijn oren draaien en ziet hij bewegingen heel snel, Daarom is het eng een mens op zijn rug te krijgen de eerste keer. Daardoor kan hij altijd de weg naar huis weer vinden (mits niet te ver weg), daarom moet hij altijd vriendjes hebben. Er valt zo veel te leren en te vertellen
De ruiters leren wel rijden, maar leren te weinig over het paard zelf; is mijn bescheiden mening. Dit is en hele mooie kans om daar wat aan te doen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 08:55

Het zal je nog tegenvallen wat gevorderde ruiters precies weten in theorie. ;)
Of in ieder geval het precies onder woorden kunnen brengen.

Daarom zou ik het doen in de vragende vorm. (doe ik ook vaak tussendoor tijdens de gewone rijlessen)
voorbeeld: Marietje: wat verstaan we onder stelling, als Marietje hier het antwoord op weet, vraag je vervolgens hoe die stelling tot stand komt.
Ook een goede is de beenzetting in alle drie de gangen, dat weten de meeste echt niet hoor.
Wel op de persoon af vragen, anders is het altijd dezelfde die antwoord geeft. :D
(en zorgen dat je de les goed voorbereidt hebt, zodat je zelf niet met je mond vol tanden staat, gelijk een goede oefening voor je Orun) :D

Verder kun je het bijv. hebben over veel voorkomende aandoeningen en ziektes e.d.
Koliek, mok, zomereczeem etc.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 09:08

Hihi ja dat heb ik de eerste les gedaan :)
Was bang dat ik ongeloofwaardig overkwam omdat ik zo jong ben en nog in opleiding. Viel me idd dik tegen wat ze wisten. Maar kan helaas niet lang voorbereiden, heb nu voor de gevorderden wat dressuur techniek en wat oefeningen met teugels o.a.
Voor de minder gevorderden de paardenknoop en ook wat rijtechnische dingen.
Beginners ga ik mee bingo'en. Bij bepaalde getallen hoort een opdracht of vraag ;) zoals onderdelen van hoofdstel. Noem de bakletters. Wat eet een paard, enz...

Bedankt voor alle suggesties, ze mogen nog steeds gegeven worden voor latere theorie lessen :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:20

MissCharlie schreef:

Heb jij 'lastige' ouders? :\
Enige wat ik wel eens mee maak, met name bij prive lessen, dat de ouders commentaar geven op bijv. houding van de kinderen zodra ze langs rijden.

nope, ik heb er echt enkele flinke kritische bijzitten. op zich geen probleem, kan snappen dat als ze er flink voor betalen, ze " resultaat" willen.
maar we kunnen nu eenmaal niet standaard elke week strak trainen in de bak qua dressuur en springen.

onwijs leuke oefening trouwens om te doen met 1 (braaf) paard en een klein groepje;
voltige oefeningen!
kan gewoon in stap, en voor zowel beginners als gevorderden wordt dit als zeer spectaculair ervaren, terwijl het eigenlijk weinig voorstelt.
gewoon benen aan 1 kant, achterstevoren zitten, vlag maken. en dan om de beurt en de rest laten meedenken/kijken.

Merab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:34

Wat ze bij ons pasgeleden hebben gedaan was ook leuk. We hadden een kopietje gekregen van het hoofdstel en het zadel en namen van alle onderdelen. Die moesten we uit ons hoofd leren. We hebben allemaal ons eigen zadel en hoofdstel uit elkaar moeten halen en daarna weer in elkaar zetten. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar je zou het ook nog kunnen combineren met invetten. Is gelijk alles weer netjes.