Ik heb een haflinger met ontzettende dikke en lange manen. Ze vallen tot onder de schouder. Nu mijn vraag: Hoe kan ik nou een hengstenvlecht hier mooi en strak in vlechten??
Wij hebben zelfs twee haflingers met zeer lange en dikke manen. Het begin van de vlecht is het belangrijkste. Normaal gesproken begin je boven aan de zijkant en vlecht je zo verder. Ik begin bij onze haffie's bovenop. Ik begin met een broodvlecht. Langzaamaan laat ik de vlecht dan naar de zijkant gaan. Bij elke slag trek ik de manen aan, zodat ze dicht mogelijk bij de manenkam blijven. Succes!
Ik heb op wedstrijd altijd een dubbele hengstenvlecht. 2 boven elkaar dus. Een enkele zijn zijn manen te dik voor en blijft niet zitten.
Of gewoon los. Ik heb wel kleine vlechtjes bovenop gedaan van een paar slagen, anders bleven zijn manen niet naar 1 kant. Maar daar zie je dus bijna niks van.
Ik vind die vlecht op het filmpje erg lelijk eerlijk gezegd.. Heel losjes en het ziet er al 'uitgezakt' uit! Helemaal niet mooi bovenop de manenkam.
Ik heb als tip gekregen bij het maken van een hengstenvlecht: de manen aan de andere kant dan de 'natuurlijke kant' opgooien en vlechten vanaf de kant waar de manen normaal gesproken vallen. Én onderhands vlechten!