Ben ik echt een zeur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barendshoeve

Ben ik echt een zeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:54

(mocht het niet goed staat, sorry)

Helaas heb ik enkel ene buitenbak. En nu het zo vriest en de bodem heel hard is
vind ik dat ik niet kan en mag rijden.
Nu krijg ik van her en der te horen, dan rij je toch in het land. Of dan ga je toch
lekker naar buiten.
Zelf vind ik rijden in een bevroren bak onverwantwoord en buiten rijden kan hoor
als de weg niet glad zou zijn door de sneuw die er is gevallen.
Sommige vinden dat ik best kan longeren in de bak of op het land, maar is dat wel
een goed idee?

Wat vinden jullie?

Authentic

Re: Ben ik echt een zeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:56

Het ligt er wat mij betreft aan of je paard verder buiten staat of niet. Als je paard anders 24 uur binnen zou staan ben je imo aan je paard verplicht om hem toch buiten te vermaken. Mijn paard staat nu van 9 tot 5 buiten (soms langer) en die vermaakt zichzelf wel. Bij ons is het asfalt wel goed dus ik zou wel buiten kunnen rijden, maar dat is vast niet overal zo.

Clienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:56

Kun je ze niet opladen en ergens anders gaan rijden? (binnen)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:58

Ik vind dat je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Als jij het niet verantwoord vind moet je het ook niet doen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:50

Ik verplaats dit topic van BEH naar PP.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:54

Ik vind ook dat het afhankelijk is van hoe je paarden staan. Staan ze lekker buiten, laat je ze lekker staan (ik ben namelijk ook van mening dat je in een bevroren bak niet kunt rijden). Maar als ze de hele dag op stal staan, moeten ze er gewoon uit. Longeren op een plek waar dat kan, maar nog beter op het land.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:54

Ik rij ook niet hoor, zat mensen hier in de buurt doen het wel maar je kent je eigen paard toch het best hè. Met mijn pony ga ik het in ieder geval niet proberen!

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:04

Hmm ze komen dagelijks buiten, sommige staan hele dagen buiten met een schuilstal.
Mijn land (de weide's) zijn wel mooi vlak maar natuurlijk wel mega hard ivm het vriezen.
Durf het zelf niet aan ze daar te longeren, rijden oid. Zijn hele brave hoor en weet bijna
zeker dat er geen gekke dingen kaan gebeuren. Maar spookt steeds door mijn hoofd van
wat als ie zich verstapt of zijn been zou breken. Kan natuurlijk ook als de grond niet
bevroren is maar nu..
En op de weg deze is hier en daar nog glad, al minder dan het afgelopen weekend maar
zie een van de paarden al uitglijden. En moet ik dat risico dan nemen? Of zoek ik nu echt
naar vreemde spoken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:06

Als het mooi vlak is kun je best rijden zolang je rustig aan doet. Een beetje stap en drafwerk kan prima bij een egale bodem. Mijn pony's rennen ook gewoon lekker in de wei en ik heb ook met ze gesleed. Ze hebben hier overigens geen ijzers.

Als je het niet vertrouwd moet je het uiteraard niet doen. Je moet je wel veilig voelen.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:08

als de weg echt glad is dan zou ik hem wel ff gaan longeeren als de vloer niet te glad is

juudje_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:03

Ik zou het risico niet nemen. Ik kan nu ook niet rijden, hoop dat het snel gaat dooien!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:24

Je kan best rustig rijden hoor, stap en een rustig drafje kan best.
Zo glad is het allemaal ook niet meer, de sneeuw is bijna weg en paarden lopen makkelijker op sneeuw dan wij.
Mits je geen hoefijzers hebt.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:59

Pentax schreef:
Je kan best rustig rijden hoor, stap en een rustig drafje kan best.
Zo glad is het allemaal ook niet meer, de sneeuw is bijna weg en paarden lopen makkelijker op sneeuw dan wij.
Mits je geen hoefijzers hebt.

Het gaat vooral om de vorst. Die sneeuw is ook niet okee en ik zou er zelf nooit in gaan rijden, maar vorst is nog gevaarlijker.

TS, als je een bak hebt met diepe sporen en gaten er in en dat raakt bevroren, je gaat er dan in rijden. Nou sorry, maar dan breekt je paard zijn benen. Dus, ik vind het heel goed dat je het niet doet!
Ik weet niet of jouw bak erg hobbelig is, of dat ie heel vlak bevroren is? Als dat laatste het geval is, zou je hem nog wel kunnen longeren (alleen draf en stap).

Ik vind trouwens wat jullie zeggen over: "Het ligt er aan hoeveel ze buiten staan." niet helemaal kloppen. Stel, hij zou de hele dag binnen staan, maar er zitten mega bevroren gaten in je bak, dan moet je 'm niet longeren. Breekt ie als nog z'n benen, nou, dan vind ie het niet leuk om naar buiten te gaan!
Maar goed, mijn mening =).

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:03

Het is dat m'n paard ijzers heeft, maar anders had ik ook gewoon rustig wat gereden hoor. De bak is mooi vlak en bovenste laagje is niet meer hard dus rustig stappen en drafje kan prima.
Maar dat is mijn mening.. je moet er natuurlijk niet op gaan zitten als je het niet vertrouwt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:04

Als de bak nu vlak bevroren was zou ik persoonlijk nog overwegen om gewoon wat te stappen. Maar als die er erg ongelijk bij ligt moet je er niet aan beginnen tenzij je zou willen dat je paard zich blesseert.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:06

opladen en ergens binnen gaan rijden, klaar!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:14

Wij hebben ook alleen maar een buitenbak, maar bij ons is er in de bak gestrooid met zout en is de bak gesleept. Dus kan dat prima met losgooien. Kijk maar;

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:16

Onze bak is gevlakt voor het ging vriezen, ik heb van de week de hoefslag schoon gemaakt.
Die hard maar mooi vlak, ik doe nu een paar keer in de week wat rustig stap en draf werk onder het zadel en aan de lange teugel, heeft ze toch een beetje bewogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:17

Onze bak is ook keihard nu, maar wel vlak omdat hij gesleept is voor de vorst.. we rijden er wel in maar dan alleen stap en draf. Gaat prima hoor!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:37

Dat het kan wil niet zeggen dat het moet. Jouw paard, jouw beslissing toch?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:40

Jouw paard, jouw beslissing inderdaad :-) En als ze nu evengoed gewoon lekker buiten komen dan zou ik het rijden gewoon even laten zitten :-)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:44

Vind ook dat je het zelf moet weten. Als jouw gevoel zegt dat je het niet moet doen, moet je het niet doen :)
Verder is het ook absoluut geen ramp, dus snap niet zo goed waar die anderen zich 'druk' om maken. Als jij dat niet wilt, dan wil je dat niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 01:02

Ik mag niet naar buiten met mijn verzorgpony en de bak is eigenlijk best slecht. Gelukkig steeds beter. Ik snap het wel hoor, of je poetst lekker even. :)

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 01:15

Die van ons komen iedere dag buiten op de wei, eentje staat op ijzers dus daar ga ik niet mee in een harde besneeuwde bak rijden, met die andere zonder ijzers zou dat wel kunnen. Vandaag wel een 2-span les door het dorp op de 'schone' straten gedaan, ging goed, ze waren een beetje fris.... :):)
Verder vind ik het voor paard en ruiter ook wel even goed zo'n pauze van een week... :Z
Kunnen we daarna weer lekker aan de slag!

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:35

mijn paard had ook ruim een week ijsvrij, maar heb hem afgelopen weekend weer rustig opgepakt, hij was aardig fris ;) maar de bak was alweer goed te rijden.