welke deken nog aanschaffen voor afbouwen in voorjaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

welke deken nog aanschaffen voor afbouwen in voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 18:49

Mijn paard staat deze winter in een 200 gr winterdeken. Aangezien dit mijn eerste echte eigen paard is ben ik alvast aan kijken hoe is de deken straks het best kan afbouwen bij welke temp enz. Of ik nog wat moet aanschaffen want dan kan ik met die kosten rekening houden :) :D

Hij staat dus nu in een winterdeken 200gr. ik heb nog een regendeken en een fleece deken.

Handigheidjes en tips welkom! /3 8-)

Laat het voorjaar maar komen, heb er zin in

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:56

Bij mijn paard wissel ik als het weer zover is van een 200 grams naar een regendeken met fleecevoering. Wat betreft de temperatuur.. Lastig vind ik dat altijd, ik kijk voornamelijk naar mn paard en wissel eigenlijk al als het iedere dag meer dan 10/15 graden is! Ze moet natuurlijk niet gaan zweten onder haar deken..
Ze is overigens niet geschoren, dat maakt natuurlijk ook weer verschil bij het wisselen van dekens!

edit: fleecedeken gebruik ik alleen na het rijden en onderweg naar de binnenbak :)

Sabien88

Re: welke deken nog aanschaffen voor afbouwen in voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:06

hij is niet geschoren idd. En van fleece deken weet ik idd

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:16

Mijn paard staat nu ook onder 200 gram. Straks verwissel ik dit naar een 0 gr regendeken + fleece deken (blijft prima liggen). Vervolgens een 0 gr regendeken en dan mag ie lekker bloot :)) .

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:30

Mijn pony staat onder een 300 grams deken, die heb ik opgedaan toen het tegen vriesen aankwam. En als het strax weer gemiddeld 10 graden is doe ik zijn 0 grams deken op. en daarnaast heeft hij ook nog een redelijke wintervacht, hij draagt bij mij een deken omdat zijn vacht niet waterdicht is.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:44

ik heb een regendeken zonder fleece-voering... Ik vind het geen fijn idee om de fleecedeken onder regendeken te leggen.
Nu zat ik te denken een zomerdeken?
Stomme vraag miss hoor maar ik vraag liever dan dat ik stomme dingen ga doen haha..
Maar in principe moet een regendeken rond 10 graden oke zijn? Hij heeft onder zijn winterdeken geen super dikke vacht meer...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:52

Voor een deken van 200 gram zou ik echt niks afbouwen. Gewoon deken eraf laten als het paard het een beetje warm begint te krijgen met zijn deken.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 21:57

@ sammyoo: Dat is een mooie en goedkoope oplossing haha!!
Je ziet het wel als je paard het te warm heeft doordat hij zweet, maar kun je het ook nog eerder zien??

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:16

Ze kunnnen dan wat warm aan gaan voelen. verharen.
Ik denk dat Uk zijn 200 grams deken niet eens nodig zou hebben, dat hij het ook prima had geret met zijn regendeken in dit weer, maar het was meer voor mijn iedee! :) Als jou paard evengoed een redelijke vacht heeft gaat hij het prima redden met een regendeken.
Een fleecedeken erbij doen heeft voor mijn iedee echt geen nut. een fleezedeken geeft geen warmte maar neemt zweet op, ik denk dus niet dat je hem daar iets warmer mee houd. meerdere fleecedekens misschien.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:23

Ze zijn niet van suiker hoor!
Alleen een regendeken kan kouder zijn omdat de haren eronder hun isolerende werk niet kunnen doen omdat ze door de regen platgedrukt worden. Wel eens gezien dat een paard in de kou zijn haar rechtop zet? Dat isoleert beter en ze hebben het niet koud. Dat lukt niet met een deken en een regendeken isoleert dan weinig. Dus, alleen een regendeken is kouder dan geen deken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:35

Ik doe zelf wel afbouwen, nu heeft ze een regen deken om met 300 gram onderdeken, als het ongeveer 5 graden boven nul blijft: 200 gram deken + regen deken, daarna bij rond de 10 graden blijft alleen regendeken en daarna helemaal af :o

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:13

Voor mezelf heb ik altijd het volgende 'meet'lijstje: <o graden=300 grams. Tussen 0 en 5=200 grams. Tussen 5 en 10= 100 grams. Tussen 10 en 15 regendeken. > 15 graden = zonder deken. Dit is voor mijn paar en zal uiteraard niet voor iedereen gelden. Mijn paard staat overdag buiten en heeft in de winter zijn zelfde vacht als in de zomer:) wat betreft de laagjes: ik heb alleen dekens van horseweare, echt top deken! Ik heb een regendeken, een 100 grams onderdeken en een 200 grams outdoor deken. Qua kosten zitten er verschillen in de horseweare dekens. Je het amigo(goedkoop), rhino( middel) en rambo(duur). Ik heb mijn dekens al een paar jaar en ze zijn ze in aanschaf zeker waard. Als je naar paardendrogist.nl gaat kun je kijken naar de actuele prijzen en modellen. De 100 grams onderdeken doe ik onder mijn regen en 200 grams deken. werkt super, blijven zitten en zo heb je geen gedoe meer met zweetdekens die gaan schuiven enz:) succes!

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 22:34

nog laatste vraag Haha met zoals ik nu denk ga ik m met 10graden overdag af doen. Maar in avond in kouder. Nu is in stal wel warmer dan buiten maar doen jullie dan deken op?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:13

Als het gevulde deken af gaat, rond de 10 graden gemiddeld, dus niet alleen 10 graden overdag. Dan gaat t regendeken op, en blijft op tot het ook daar te warm voor word, maar in de regenachtige zomer moet mijn pony zijn regendek ook op, vanwege zijn slechte vacht. maar dit doet ook iedereen anders.