Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
BlueStar schreef:Het is idd puberen, mijn advies vraag het de eigenaar. Niet iedereen kijkt op dezelfde manier naar opvoeden.
Ik zelf zou dus mijn stem verheffen bij stijgeren desnoods een tik op de hals/borst. Touwtjes knagen, touwtje uit de mond halen met een brommend geluid.
Maar hoe wil de eigenaar dat jij het doet? Tips genoeg maar de eigenaar bepaald ben ik bang.
BlueStar schreef:@paardengekD in dat geval, kijk wat je wel en niet wil. Verander ook niet meer van gedachte. Dus wat vandaag niet mag, dat mag morgen ook niet meer.
Het paard moet opzij voor jou als jij dat vraagt op die manier eis jij persoonlijke ruimte.
Kijk goed naar het paard als je iets doet, leer herkennen wanneer meneer het er echt niet mee eens is, en wanneer hij zo iets heeft van oke maaaar...
Zodra je dat herkent komt dit jou eigen veiligheid te goede, als onze het er niet mee eens is draait hij zijn bip naar ons toe, ik brom dan jammer dan maar ik wil het wel, en ik zet door. Gaat het schor voetend dan lach ik gewoon en zet ook door.
Je kan beter 1 x een mega knal verkopen dan 10 x een kleine. Bijten mag niet, als het paard vast kan staan aan 2 kanten aanbinden zodat hij er niet bij kan.
In plaats van touw gebruik een ketting die zijn ook verkrijgbaar met plastic erom heen of een rubbere (meestal voor in de trailer'
Leer de hengst naar jou toe te komen en jij niet naar hem. Gebruik gerust af en toe een snoepje of wat lekkers. Op die manier wordt jij interessant en zal hij graag even komen kijken.
Kopschuw, weinig jonge dieren vinden het fijn, gewoon rustig aaien, of met een zacht en vooral klein borsteltje laten wennen. Hoe meer aandacht je hier aan besteed hoe vervelender ze worden met het hoofd, ze groeien er wel overheen als jij gewoon je ding doet.
Ik hoop wat geholpen te hebben. Soms moet je gewoon op je strepen staan, en heel streng zijn. Hengsten blijven je uitproberen. Ga eerst aan het werk om de leiding te krijgen in omgang.
En niet onbelangrijk, wees aardig als ze het goed doen. Een aai of lief praten is voldoende.
Probeer zoveel als mogelijk het goede te belonen het verkeerde te negeren (behalve het bijten en stijgeren en schoppen'
en dat hij nu een trauma eraan heeft??
)
mrie schreef:DeSa schreef:Tja, op die leeftijd gaan ze wisselen. Heb er hier ook een staan die graag in mn klauwen bijt, of in mijn jas en dan snel weg rennen zodra ik me omdraai om dr op dr sodemieter te geven
Dat duurt als het goed is anders nog wel een jaar tot anderhalf jaar voor het zover is.