2 jarige pony, lastige periode >>

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphnm

2 jarige pony, lastige periode >>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:06

heei bokkers,
ik heb een vp, die al bijna 2 wordt. Ik heb al van veel mensen gehoord dat dat een lastige periode is, en zeker bij hengsten.
Hij steigert tegen je aan als je met hem probeert te lopen door de wei ofzo. Met borstelen knaagt hij het touw kapot, en hij is soortvan kopschuw met zn halster.
En hij bijt... ELKE keer als hij probeert te bijten als ik het zie, of het doet, geef ik hem een vlinke tik! eerst niet hard, (nu ook niet hoor) maar hij reageert er niet op. Ik kan consequent meppen wat ik wil, maar hij doet het steeds opnieuw! En niet een keertje bij het poetsen, om de seconde!
Iemand ervaring met jonge pony's of dit gedrag? Help me om eraf te komen! Thnx!
Laatst bijgewerkt door Daphnm op 08-02-12 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: 2 jarige pony, lastige periode >>

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:08

Consequent zijn en hem duidelijk maken dat het niet mag. Castreren helpt vaak ook om ze wat rustiger te krijgen. Ik weet niet of hij goede papieren heeft en of je er in de toekomst mee wilt gaan dekken als ie goedgekeurd wordt?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:09

Het is idd puberen, mijn advies vraag het de eigenaar. Niet iedereen kijkt op dezelfde manier naar opvoeden.
Ik zelf zou dus mijn stem verheffen bij stijgeren desnoods een tik op de hals/borst. Touwtjes knagen, touwtje uit de mond halen met een brommend geluid.

Maar hoe wil de eigenaar dat jij het doet? Tips genoeg maar de eigenaar bepaald ben ik bang.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:14

BlueStar schreef:
Het is idd puberen, mijn advies vraag het de eigenaar. Niet iedereen kijkt op dezelfde manier naar opvoeden.
Ik zelf zou dus mijn stem verheffen bij stijgeren desnoods een tik op de hals/borst. Touwtjes knagen, touwtje uit de mond halen met een brommend geluid.

Maar hoe wil de eigenaar dat jij het doet? Tips genoeg maar de eigenaar bepaald ben ik bang.

de eigenaar laat het aan mij over. niet zo van 'ja doe maar ofzo maakt mij niet uit...' maar meer van 'jij bent zijn "baasje" '.
het is meer omdat hij niet echt iets met de pony's doet, hij is al oud...

als hij steigert geef ik hem echt een mep, want dat is niet normaal hoor!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:26

@paardengekD in dat geval, kijk wat je wel en niet wil. Verander ook niet meer van gedachte. Dus wat vandaag niet mag, dat mag morgen ook niet meer.

Het paard moet opzij voor jou als jij dat vraagt op die manier eis jij persoonlijke ruimte.
Kijk goed naar het paard als je iets doet, leer herkennen wanneer meneer het er echt niet mee eens is, en wanneer hij zo iets heeft van oke maaaar...
Zodra je dat herkent komt dit jou eigen veiligheid te goede, als onze het er niet mee eens is draait hij zijn bip naar ons toe, ik brom dan jammer dan maar ik wil het wel, en ik zet door. Gaat het schor voetend dan lach ik gewoon en zet ook door.

Je kan beter 1 x een mega knal verkopen dan 10 x een kleine. Bijten mag niet, als het paard vast kan staan aan 2 kanten aanbinden zodat hij er niet bij kan.
In plaats van touw gebruik een ketting die zijn ook verkrijgbaar met plastic erom heen of een rubbere (meestal voor in de trailer'

Leer de hengst naar jou toe te komen en jij niet naar hem. Gebruik gerust af en toe een snoepje of wat lekkers. Op die manier wordt jij interessant en zal hij graag even komen kijken.

Kopschuw, weinig jonge dieren vinden het fijn, gewoon rustig aaien, of met een zacht en vooral klein borsteltje laten wennen. Hoe meer aandacht je hier aan besteed hoe vervelender ze worden met het hoofd, ze groeien er wel overheen als jij gewoon je ding doet.

Ik hoop wat geholpen te hebben. Soms moet je gewoon op je strepen staan, en heel streng zijn. Hengsten blijven je uitproberen. Ga eerst aan het werk om de leiding te krijgen in omgang.

En niet onbelangrijk, wees aardig als ze het goed doen. Een aai of lief praten is voldoende.
Probeer zoveel als mogelijk het goede te belonen het verkeerde te negeren (behalve het bijten en stijgeren en schoppen'

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:11

BlueStar schreef:
@paardengekD in dat geval, kijk wat je wel en niet wil. Verander ook niet meer van gedachte. Dus wat vandaag niet mag, dat mag morgen ook niet meer.

Het paard moet opzij voor jou als jij dat vraagt op die manier eis jij persoonlijke ruimte.
Kijk goed naar het paard als je iets doet, leer herkennen wanneer meneer het er echt niet mee eens is, en wanneer hij zo iets heeft van oke maaaar...
Zodra je dat herkent komt dit jou eigen veiligheid te goede, als onze het er niet mee eens is draait hij zijn bip naar ons toe, ik brom dan jammer dan maar ik wil het wel, en ik zet door. Gaat het schor voetend dan lach ik gewoon en zet ook door.

Je kan beter 1 x een mega knal verkopen dan 10 x een kleine. Bijten mag niet, als het paard vast kan staan aan 2 kanten aanbinden zodat hij er niet bij kan.
In plaats van touw gebruik een ketting die zijn ook verkrijgbaar met plastic erom heen of een rubbere (meestal voor in de trailer'

Leer de hengst naar jou toe te komen en jij niet naar hem. Gebruik gerust af en toe een snoepje of wat lekkers. Op die manier wordt jij interessant en zal hij graag even komen kijken.

Kopschuw, weinig jonge dieren vinden het fijn, gewoon rustig aaien, of met een zacht en vooral klein borsteltje laten wennen. Hoe meer aandacht je hier aan besteed hoe vervelender ze worden met het hoofd, ze groeien er wel overheen als jij gewoon je ding doet.

Ik hoop wat geholpen te hebben. Soms moet je gewoon op je strepen staan, en heel streng zijn. Hengsten blijven je uitproberen. Ga eerst aan het werk om de leiding te krijgen in omgang.

En niet onbelangrijk, wees aardig als ze het goed doen. Een aai of lief praten is voldoende.
Probeer zoveel als mogelijk het goede te belonen het verkeerde te negeren (behalve het bijten en stijgeren en schoppen'

Heel erg bedankt! K heb er veel aan :D
Alleen zijn er nog wat problemen:
- als ik een keer aardig doe en hem vertroetel, gaat hij weer bijten en moet ik weer streng zijn. zo kom ik nooit aan vertroetelmomenten meer...
- met kopschuw probeer ik al wel gewoon te aaien, maar ook dat is het bijten een probleem. en moet ik weer meppen. ik ben het dan echt zat, en verkoop een flinke zegmaar. maar zelfs daarna ik het weer raak!!!
- als ik hem vastzet aan een touw om te borstelen, is hij HEEL onrustig. hij wil de hele tijd kijken wat ik doe (wat ik wel s heb toegelaten om hem het te laten 'ontdekken') en als ik hem dan kort zet, draait hij alle kanten op en is onrustig met zn hoofd. Ik heb een x geprobeert hem gewoon vast te houden aan touw & dan borstelen, en dat ging WEL goed?! blijft mooi staat snuffelen aan de grond & blijft staan als ik dat wil, en gaat aan de kant als ik dat wil. Misschien komt het omdat hij zichzelf een x bijna had opgehangen |( en dat hij nu een trauma eraan heeft??
Ookal werkt dat wel, mag ik dat blijven doen??

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:16

Tja, op die leeftijd gaan ze wisselen. Heb er hier ook een staan die graag in mn klauwen bijt, of in mijn jas en dan snel weg rennen zodra ik me omdraai om dr op dr sodemieter te geven :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:17

Vertroetelen vinden 2-jarige hengsten ook niet echt belangrijk... dat vind jij misschien wel leuk. Maar hij wil gewoon duidelijkheid. Hoe consequenter je bent hoe leuker je paard wordt.
Vastzetten moet hij ook leren, je kan ook proberen om touw wel door ring te halen maar dan nog wel vast te houden. Rust, ritme en regelmaat (en als het kan laten ruinen ;) )
Trauma van 1x hangen... mwah.. dat valt wel mee... en dat zadel daar ben je nog lang niet!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:24

Over vertroetelmomenten? tuurlijk kom je daar aan toe. Je moet heel goed timen wanneer je een tik uitdeelt, het liefst nog in de zelfde beweging van zijn bijt of bijtpoging. Meteen daarna doe je weer gewoon alsof er niets gebeurt is. Als je boos blijft dan heb je kans dat hij kopschuw wordt omdat hij niet snapt waarom hij dan eens getroeteld wordt en dan weer op zijn fluit krijgt.
Dat bijtgedrag bij jonge hengsten is echt een drang, en dus moeilijk af te leren. Ook als ze al lang weten dat het niet mag is het nog moeilijk om zichzelf te beheersen.

Over het vastzetten, blijkbaar is het nog echt te moelijk wat je van hem vraagt. Probeer eens te beginnen met 5 minuten en daarna belonen en weer los. Negeer zijn onrust zo veel mogelijk. Het kan ook een manier zijn om je aandacht te krijgen, al denk ik zelf uit wat je schrijft dat hij gewoon nog niet alle prikkels om zich heen buiten kan sluiten. Zet hem altijd op dezelfde plek, het liefst binnen waar alles altijd hetzelfde is...
Je wilt te grote stappen maken, je moet echt meer geduld hebben en blij zijn met kleine stapjes de goede kant op.
Laatst bijgewerkt door mrie op 10-02-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:26

DeSa schreef:
Tja, op die leeftijd gaan ze wisselen. Heb er hier ook een staan die graag in mn klauwen bijt, of in mijn jas en dan snel weg rennen zodra ik me omdraai om dr op dr sodemieter te geven :+

Dat duurt als het goed is anders nog wel een jaar tot anderhalf jaar voor het zover is.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:28

Wat raar dan dat mijn 2 jarige al wel wisseld :)

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:39

mrie schreef:
DeSa schreef:

Dat duurt als het goed is anders nog wel een jaar tot anderhalf jaar voor het zover is.

Toen mijn pony 2 was, was hij zeker ook aan het wisselen :j

On topic: mijn deugniet was ook best stout toen hij deze leeftijd had. Ik ben vooral heel erg consequent gebleven en ik heb erg veel met hem geklikkert. Is je pony ook samen met soortgenoten? Kan het misschien zijn dat hij zich een beetje verveeld, of niet genoeg wordt uitgedaagt?

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 16:43

@ fairmaiden:
Ik denk wel dat hij zich verveelt: hij staat buiten op hele grote stal met een andere pony, en eerst in de wei, waar ze veel renden. Maar aan uitdaging durf ik met hem niet meer te beginnen, hij steigert en bokt tegen me aan en alles. Ik denk dat dat gedrag over gaat in de lente: als ze weer in de wei mogen. Misschien wordt hij daar rustiger van? Want ze bekvechten nu veel... Dat komt ook door jaloezie, als ik de ene aai, wordt de ander nijdig... Ik probeer zoveel mogelijk de aandacht te verdelen.

@mrie:
toen hij iets jonger was en in de wei liep, kon hij wel gewoon aan een touw blijven staan. En nu niet meer. Dat komt denk ik NIET doordat hij van de wei naar de stal is gegaan ^, want in de wei begon het er al een beetje mee... Maar ik ga het proberen met 5 minuutjes, en steeds verder!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:47

Ik denk dat het beter is om dat beest te castreren.