Wielsporen? Welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gekkie10

Wielsporen? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:35

Hallo,

Ik rijd nu al een aantal jaar op een stal verschillende paarden.
Nu rijd ik er een aantal in het M en de lesgeefster heeft me aangeraden om wielspoortjes te halen
ipv de knopsporen omdat die dus vriendelijker zijn?
Aangezien ze zegt dat ik toch een stille beenhouding heb zegt ze dat het dus wel kan.
Nu ben ik op internet aan het zoeken en zie dus dat er gladde zijn en met tandjes zegmaar.
Welke kan ik het beste nemen?

Niekj_Jente

Re: Wielsporen? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:37

ik heb idd al eens gehoord dat ze vriendelijker zijn
Je moet er alleen een super stille beenhouding voor hebben.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:06

Ik dacht dat knopsporen vriendelijker waren dan wieltjes?
Sommige gladde zijn heel scherp, dus je kan het beste zelf in de winkel voelen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:14

Er zijn ook wielspoortjes van rubber of plastic (weet niet welke van de 2) die schijnen ook heel vriendelijk te zijn.

Dragoste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:19

Met wieltjes kunnen 'zachter' zijn omdat je deze langs de buik af rolt, en met knopspoortjes 'prikt'.
Het ligt er gewoon aan welke het beste werken bij je paard, net zoiets als met bitten. Ik zou niet die met tandjes doen, die prikken en rollen. Dat lijkt me nou niet bepaald fijn. En verder maakt het niet heel veel uit, dat verschilt per paard wat fijner is. Voor beide moet je een stille beenligging hebben.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:29

Ik geloof niet dat rubber op wedstrijden mag. Ik reed altijd met een stompel wiel. Hij kreeg er geen plekjes van. Het wieletje draait en is daardoor vriendelijker dan sporen die blijven drukken. Mijn paard reageerde er super op!! En geen kale plekken meer (die had hij wel eens omdat hij ra wat luier was voor de wissels).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:39

ikzelf heb sporen met glad wiel, ik kan er veel fijner mee inwerken dan met rechte sporen.
Mijn vriendin heeft een grof wiel, maar zij heeft al eens een kaal plekje gehad doordat haar beugel achter haar spoorriempje bleef haken en ze dus haar spoor er niet kon afhouden... Lesgeefster vond het niet nodig om hiervoor te stoppen 8)7

persoonlijk zou ik denken van "zacht" naar scherp:
glad wiel
grof wiel
"ster" wiel
fijn gekarteld wiel

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:39

Ik heb er vandaag aangeschaf heb deze gehaald:
Afbeelding
Heb er in de winkel verschillende op mijn benen getest en deze voelde het "zachts" aan.

Gelukkig hadden ze een aantal sporen om uit te proberen liggen, en deze zaten er ook bij. Dus die mocht ik een weekje lenen om ze uit te proberen, bevallen ze niet kan ik die wat ik gekocht heb nog ruilen..

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:55

Die heb ik idd ook een tijd gebruikt op stage :) ze werken fijn in en zijn niet scherp

Korstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:22

De sporen die Gekkie10 post heb ik ook. Ik vind ze erg vriendelijk. Doordat de wielspoor over de buik wegrolt zijn de wat vriendelijker.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:55

Misschien kan je eerst overgaan naar wat langer sporen en pas bij het Z over te gaan naar wielen, neem dan grove deze zijn veel zachter

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:15

grove tanden zijn zachter dan kleinere karteltjes want die zijn scherper, maar zijn gladde wielen nou zachter of scherper? want die zijn meestal heel dun...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:48

Ik heb ook de wat grovere wieltjes zoals op de foto.. Wielen rollen mee over de huid, knopjes trek je de huid mee op.. wat wieltjes dus vriendelijker maakt.. wel word ik af en toe echt stront ziek van dat gerammel als ik draaf! en ik heb écht een heeeeel stik been maar je blijft t horen... :') :j

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:41

Harvey01 schreef:
Misschien kan je eerst overgaan naar wat langer sporen en pas bij het Z over te gaan naar wielen, neem dan grove deze zijn veel zachter

Deze sporen zijn vriendelijker dan gewone lange knopsporen hoor!
De reden waarom dat ze deze sporen kiest staat er ook.
Als je ziet zijn dit ook de grove en niet de fijne ;)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:06

Ik zou voor Sprenger sporen gaan... Zijn wel wat prijziger máár die wieltjes zitten ook erg stevig vast ;) En dat lijkt mij bij de goedkopere sporen niet...

Harvey01 schreef:

Vind dit een beetje een rare post? :?
Waarom langere sporen... En in het Z wel wieltjes :? Zou graag jouw achterliggende gedachten willen weten, misschien snap ik je dan ;)

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:52

Harvey01: Snap je reactie niet echt, wieltjes zijn veel vriendelijker en waarom moet ik langere sporen gaan dragen tot het Z?? Geef mij maar wielsporen, veel vriendelijker ;)

Annekeee: Bedankt voor je reactie, Ik heb nu van Imperial Riding gehaald, ze waren niet al te duur en om even uit te testen of ze ook daadwerkelijk fijn zijn vond ik deze wel even goed. Dan kan ik als ze bevallen doorsparen voor die van Sprenger, want die zijn gewoon een stuk beter van kwaliteit.

Tot nu toe reageren hier alle paarden erg fijn op terwijl ze vaak op knopspoortjes toch wat anders op reageren vind ik deze toch veel fijner. Gelukkig heb ik geen last van rammelende spoortjes.. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:03

Je hebt een goede keuze gemaakt door grofwielsporen te nemen. Voor zover ik weet zijn dat echt de meest zachte sporen. Ik rijd er ook mee en vind ze erg prettig.
Welk merk ik heb weet ik niet, maar volgens mij kan je met die IR sporen gewoon lang toe hoor. Ze slijten nl niet of nauwelijks.