Voor de eerste keer bit in doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Voor de eerste keer bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 11:33

Ik heb een jong paard (2,5 jaar oud) en ben bezig hem de basis te leren wat je kan doen op die leeftijd.
Dus bv grondwerk, schriktraining, deken opdoen, peesbeschermers omdoen, netjes aan de hand lopen, een paar rondjes aan de longe (niet veel gewoon voor het idee), borstelen, voetjes geven enz.
Ik heb hem ook geleerd om een zadeldekje met singel op zijn rug te hebben, dat vindt hij geen enkel probleem.

Maar nu vroeg ik me af hoe ik hem het beste kan leren om een bit in de mond te nemen. Hij hoeft het nog niet functioneel in van mij (voorlopig doe ik alles gewoon met halster om) maar ik wil het hem wel graag leren om het gewoon te vinden om het in zijn mond te hebben.

Ik heb wel ervaring met andere jonge paarden maar die waren al bekend met het bit dus heb ik nog niet gezien hoe je het de eersrte keer (/keren) doet.

Kan iemand mij zeggen wat een goede manier is om het aan hem aan te bieden? Zodat hij het netjes in de mond heeft en niet in een komma schiet.

Merel_Brit

Re: Voor de eerste keer bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:38

Ik doe meestal het hoofdstel om zonder bit. Maak dan het bit aan 1 kant vast, en doe het bit in. Dan kun je het aan de andere kant vast maken. Je kunt voor de eerste paar keer een beetje appelmoes of stroop op het bit smeren, dan smaakt het lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:45

Ik smeer er idd ook appelstroop op, en dan gewoon bitje in laten happen (heel voorzichtig, dat het niet n tegen de tanden komt) en met bitje in wandelen :j

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:01

Wel een interessant topic dit! Ik heb ook een 2,5 jarige en ga ook binnenkort beginnen met een bitje erin doen. Wat voor bit gebruiken jullie? Dat is iets waar ik nog erg over zit te twijfelen. Ik wil namelijk een zacht bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:09

Eh, gewoon een dubbelgebroken trensje, niet iets speciaals.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:14

ik heb bij mijn vorige merrie een dubbelgebroken trensje gebruikt.
heb hem toen gewoon aan het hoofdstel laten zitten, en ze hapte eigenlijk meteen toe.
had het hoofdstel wel wat losser gedaan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:25

Als je wil leren het bit aan te nemen kan je een hoofdstel met clipjes gebruiken, ik geef er vaak een commando bij bijv happen houd het bit voor de mond paarden zijn nieuwsgierig dus happen er naar je maakt het bit even vast en beloond het dier met bijv een klein stukje appel(enkel kleine stukjes die ze goed kunnen kauwen), bit weer uit en weer belonen.

Stroop of wat dan ook op een bit zelf ben ik niet zo'n fan van het dier moet leren het bit aan te nemen zonder dat het smaakt je beloond pas wanneer het dier het bit heeft aangenomen, dan weet het paard dat jij beloond.
Kwa bit kijk goed naar je paard zn mond heeft het een smal mondje dikke tond of dikkere lippen daarmee moet je het bit selecteren, ik heb standaard een dunne K&k liggen voor de jongere dieren.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:30

Goede tips, ga ik zeker proberen.

Als ik eerst het hoofdstel in heb gedaan zonder bit en dan het bit in ga leggen, kan ik dan het beste hem aan het halster (over het hoofdstel heen) vastzetten zodat, als ik het bit in doe en hij achteruit mocht stappen als reactie, niet tegen zijn tanden aantik met het bit en hij schrikt? Of doen jullie het gewoon los?

En nemen jullie dan een redelijk dik bit (ze zeggen dat het beter is voor de lippen) of gewoon standaard dikte?
Gebruiken jullie ook een speciaal materiaal, argentaan bv of rubber, of is dat wat je zelf prettig vindt om te gebruiken en maakt het niet veel uit als het paard niet echt een voorkeur heeft?
En ze hebben ook van die bitten met speelfrutsels in het midden om speeksel aanmaken te bevoorderen zodat hij geen droge mond krijgt. Werkt dat beter dan een normaal bit?

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:34

Samantha_01 schreef:
Als ik eerst het hoofdstel in heb gedaan zonder bit en dan het bit in ga leggen, kan ik dan het beste hem aan het halster (over het hoofdstel heen) vastzetten zodat, als ik het bit in doe en hij achteruit mocht stappen als reactie, niet tegen zijn tanden aantik met het bit en hij schrikt? Of doen jullie het gewoon los?

ik heb het los in de box gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:34

Ik zet ze liefst even vast, met zo een halster met een gesp, zodat je het hoofd vrij hebt, maar paard wel vaststaat (moet ie dat wel kennen natuurlijk).
En gewoon standaard bit, een dik bit is wel erg veel in één keer in zo een mondje. Ik gebruikte gewoon RVS.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:39

hier eerst een keer alleen bit in hou dan zelf de ringen vast. De volgende keer het hoofstel omhangen en proberen de bakstukken al op ongeveer de juiste hoogte hangen. Dan bit vastmaken aan 1 kant en vriendelijk naar binnen vragen (hier deden ze allemaal hun mond open doordat ze geleerd hebben dat ik mijn duim er al in mag doen en dan mond open) rstig bit erin en vastzetten aan de andere kant.
Dan halster er weer over en even laten staan en dit rustig uitbreiden naar ook druk op het bit. (dit doe ik door middel van met 2 lijnen gaan werken 1 aan halster en 1 aan bit)

Tot nu toe nog geen 1 die moeilijk deed. De jongste wordt ook 3 bleef me iets te veel spelen met de tong (eronder, erover, eronder, erover, ect) en heb ik een keer dichtgedaan met sperriem en toen ze doorhad dat ze ook haar mond dus dicht kon houden heeft zij er ook geen problemen meer mee. Andere paarden was vaak met een westernhoodstelletje zonder de neusriem zat die ook niet in de weg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:39

Gewoon een los bakstuk (voor bv stang en trens) met een bitje in doen, over het halster.
Deze kan je makkelijk verstellen zonder dat er allemaal riempjes (neusriem en keelriem) in de weg hangen.
Sommige paarden zijn nogal onrustig met het hoofd en alles wat los hangt is dan niet fijn voor ze.
Gaat dit eenmaal goed, kan je naar een hoofdstel overstappen ;)

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:43

Ik zou hem inderdaad als eerste alleen aan het bit laten wennen, dus nog niet aan keelriem/neusriem etc. je kan het bit ook nat maken en in suiker dopen. Zorg dat de eerste keer gewoon smakelijk is
voor je paard, dan weet ie dat het bit niet eng is ;)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:52

Ik doe altijd het hoofdstel om het halster aan.
En maak helemaal niks los, doe het bit altijd gewoon zo in, kan soms even duren de 1ste keer. Paar week geleden nog 1, voor het eerst, die nam hem zo in, niks de hand :D
Had vorig jaar een erg groot paard, wat bang was bij het hoofd, toen heb ik 1 kant het bakstuk los gemaakt en hem het zo aangeleerd. Maar dat doe ik alleen bij moeilijke, of bange paarden. Gebruik altijd direct een gewoon heel hoofdstel.

Ik doe het altijd in een box of andere kleine ruimte, en heb ze dan nooit vaststaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:04

Als ie wat paniekerig kan zijn kun je het bijvoorbeeld het beste in stal doen. Altijd met iemand anders erbij doen ook. En dan de eerste keer even 10 minuten laten wennen en dan weer uit.
De eerste keer dat ze wat moeten doen heb ik ze los laten lopen, dan kunnen ze gek doen met t hoofd wat ze willen maar hou m wel in de gaten dat ze niet gaan rollen of schuren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:44

_Amara_ schreef:
ik heb bij mijn vorige merrie een dubbelgebroken trensje gebruikt.
heb hem toen gewoon aan het hoofdstel laten zitten, en ze hapte eigenlijk meteen toe.
had het hoofdstel wel wat losser gedaan.

Bij de jonge paarden bij ons op stal wordt dit ook zo gedaan: gewoon het (dubbelgebroken) bit aan het hoofdstel laten en zo in doen, alsof je het hoofdstel bij elk ander paard zou omdoen. Even laten zitten (gaan ze kauwen) en dan er weer uit/afhalen. Dag erop weer proberen en meestal vinden ze het dan al prima. ;)

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:59

Gewoon indoen, en niet te moeilijk over doen. Overigens begin ik met een hoofdstel met bit in doen voor ik verder ga met longeren, grondwerk schriktraining of wat je wil doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:16

Eerst TA laten controleren op wolfskiesjes (die zou hij hebben, maar waren bij laatste controle weg). Toen er dus geen pijnlijke ervaring kon komen van daar uit bitje (dun western trensje met billy allen achtig mondstuk) aan halster gemaakt, omgedaan en zijn bekende voeremmer met al verwachte brokjes omgehangen. Ben wel in de buurt gebleven, maar heb hem zelf laten uitzoeken hoe hij bitje in de mond moest houden om te kunnen eten. Keren erna bitje in gedaan en gaan wandelen (pony vast aan touwhalster, aan bitje zit nog niks). Hij laat het netjes stil in zijn mond liggen, sabbelt er alleen even op als iets spannend is. Ermee sturen doe ik nog niet, met vorst, etc. ligt werk een beetje stil.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:50

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:26

Als een paard zijn mond gesloten heeft, is er tussen zijn kaken ca 1 cm ruimte over.
Wanneer je een dikker bit indoet en de neusriem dichtdoet, knelt het bit en wordt het pijnlijk in de mond voor het paard.

En dikker bit is dus niet vriendelijker, wat veel mensen denken!
Neem een bit wat goed in de mond van je paard past, ipv klakkeloos een heel dik bit erin doen.

Je kunt eventueel een bitje met twee musketon haken zo aan het halster klikken, maar persoonlijk zou ik gewoon het hoofdstel indoen en het bit indoen, na een tijdje zijn ze hier wel aan gewend. Het is maar net hoe zo'n spektakel het er zelf van maakt. als je zelf rustig blijft en de tijd neemt, zal je paard ook rustig blijven.

Succes!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:56

Dan vroeg ik me nog wel af hoe je de juiste maat bit bepaald. Enig idee of moet je maar een beetje ruim gokken voor de eerste keer? Als hij eenmaal eentje in heeft gehad kan je natuurlijk zien hoeveel te ruim / smal die is en dan de juiste maat nemen. Maar als je nog geen referentie hebt, wat dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:03

Samantha_01 schreef:
Dan vroeg ik me nog wel af hoe je de juiste maat bit bepaald. Enig idee of moet je maar een beetje ruim gokken voor de eerste keer? Als hij eenmaal eentje in heeft gehad kan je natuurlijk zien hoeveel te ruim / smal die is en dan de juiste maat nemen. Maar als je nog geen referentie hebt, wat dan?

Aangezien het erg aan te raden is om eerst de TA het gebit te laten controleren kan je die meteen ook vragen om bitmaat te meten en advies te geven ivm dikte tong/lagen en ruimte ivm eventueel hangend rooster.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:49

Wij laten het halster aan en doen dan gewoon het hoofdstel aan. Ik heb geleerd dat je niet tegen de tanden mag drukken met het bit, maar je gewoon met je vinger in de mond moet gaan zodat het paard de mond opent en je dan zo het bit kan aandoen. Het veulen begrijpt immers niet wat de bedoeling is. Als het veulen het hoofdstel om heeft, laten we die zo eventjes rustig staan. :)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:43

Een bit van ca 1 cm dik past altijd, aangezien er ca 1 cm ruimte is wanneer een paard zijn kaken op elkaar heeft.
Lijkt me een duidelijke referentie :)

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:57

probeer eens met je duim in de mond te doen. en als ie daar goed op reageerd dan het bit in.