2 onervaren paarden in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2 onervaren paarden in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:32

hallo,

ik heb 2 paarden die bij mijn wetne nog nooit op een kleine trailer hebben gestaan (paard van 25 nog nooit, paard van 6 wel op een grote) en ik moet die binnenkort dus wel in een 2 paards (voor achter een personenauto) trailer krijgen

iemand tips? nu al beetje beginnen oefenen is beetje moeilijk omdat de trailer & chauffeur niet van mij of ik zelf ben

Aprils_joke

Re: 2 onervaren paarden in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 02:10

als je niet kan oefenen zijn er geen tips en ik bang :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:38

Gewoon inladen. 9 van de 10 keer is het de mens die er een probleem van maakt.
Je hebt kans dat het gestommel van degene die er al in staat de andere wat huiverig maakt, desnoods rij je dan gewoon twee keer.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:05

Je kunt trouwens best oefenen zonder trailer :j

Bijvoorbeeld: lopen je paarden braaf met je mee. Denk ook aan halthouden en wendingen maken
Hoe staan je paarden in een smalle ruimte? Durven ze een donkere ruimte met je in te lopen?

Bouw zelf eens een oefentrailerwand met twee staanders en een ligger. Die plaats je parallel aan de bakrand.
Zet hem eerst wat verder van de wand af en loop er door heen met je paard.
Gaat dat goed, dan kun je 'het pad' steeds smaller maken, door de 'wand' dichter bij de bakrand te zetten.

En als dat helemaal goed gaat, leg dan eens een deken over de ligger heen, zodat je een 'muur' krijgt en doe dan het hele riedeltje weer opnieuw.

Je kunt het zelfs nog verder uitbreiden met bijvoorbeeld een stevige houten plank die je in het 'pad' neerlegt
Heb je dat niet, leg dan eens een balk op de grond waar je paard overheen moet stappen als je door het 'pad' gaat.

Mogelijkheden genoeg, veel succes!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:49

Ik heb verschillende off-topic berichten verwijderd. Het gaan hier om tips om 2 paarden naast elkaar in een trailer te zetten, niet over zieke paarden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:02

je hebt het over twee paarden in een trailer achter een personenauto? ik neem aan dat dat wel een hele dikke personenauto gaat zijn om het gewicht te kunnen trekken?

Wat de paarden betreft, als ze wel al eens ooit vervoerd zijn en goed in de hand staan moet je het gewoon proberen als je niet kunt oefenen van te voren.
De tips die Rumpleteaser geeft zijn een goed begin.
Als je uiteindelijk gaat laden zet dan de minst dominante er eerst in zodat die er nog in durft. Het kan nl gebeuren dat als je de baas van de 2 er eerst in zet dat de ander er dan niet in durft, omdat die dan vlak langs de achterkant van de baas langsmoet, en dat kan problemen geven.

Zwaarste paard moet je links (achter de bestuurder) laden en zorgen dat ze niet met hun hoofden bij elkaar kunnen komen om evt bijten te voorkomen. Geen te dikke dekens om want dat wordt veel te warm en verder gewoon gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:23

ik heb het probleem opgelost

ik heb met de chauffeur & eigenaar van de trailer gesproken en ik kan in april (moet ze in mei er op hebben) een paar keer komen oefenen om ze er op te zetten

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:46

dat noem ik nou niet echt binnenkort :')

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:18

Ibbel schreef:
Gewoon inladen. 9 van de 10 keer is het de mens die er een probleem van maakt.
Je hebt kans dat het gestommel van degene die er al in staat de andere wat huiverig maakt, desnoods rij je dan gewoon twee keer.

Inderdaad, niet oefenen, inladen en rijden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:46

jah dat werkt het beste :j gewoon laaien ,

juudje_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:15

Als jij het spannend vind dan denkt je paard helemaal van daaaag denk maar niet dat ik daar in ga! Idd gewoon zelfverzekerd zijn en doen!