Paarden zijn bang van de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Paarden zijn bang van de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:12

Maanden staan die paarden al hier, maar de stal, die blijft toch wel héél eng.
Stromende regen, hagel, onweer, ijskoude wind, nee hoor ze blijven lekker buiten staan..
Nu leek het even goed te gaan: met de sneeuw leken ze er af en toe in te gaan. Toen hebben we ivm de sneeuw de hooibakken IN de stallen gezet, en ja hoor ze leken gebruik te maken van de stal! Ze aten, stonden er droog..
En nu ineens is het weer over. Ze komen niet in de buurt van de stal, zowel dan weten ze niet hoe snel ze weg moeten. Afgelopen nacht en vandaag hebben ze hun hooi niet eens aangeraakt :n
Nu staan ze dus oudhooi uit het zand te eten, waar ik niet zo gelukkig mee ben...
Wieowie weet wat we hieraan kunnen doen? Misschien zelfs waarom ze de stal zo eng vinden?
Het zijn super grote en ruimte stallen, binnenin staan ze helemaal uit de wind..
Ons mama denkt dat het misschien door een vos komt, maar laten paarden zich zo opjagen door een vosje? :+

Voordat ik de tip krijg 'je moet ze een keer opsluiten'. Ja, ze hebben al eens een dag opgesloten gestaan in de stal. Heeft blijkbaar niet geholpen want ze gingen er daarna nog altijd niet in :+

Maureen95

Re: Paarden zijn bang van de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:13

misschien oet je ze ff aan het halster nemen en dan moet je daar oefenenigen doen dan raken ze er snel vertrouwt aan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:20

Herrie van bv regen op het dak? Niet kunnen zien wat er aan komt. Rare geurtjes kan je nog wel eens verhelpen met azijn, maar dan moet het eerst dooien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:22

vaak meenemen de stal in en daar wat lekkers geven?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:26

Mijn pony had dat eerst ook, ze wou de trailer ook niet in...
Gewoon blijven oefenen is mijn advies, als je in stal staat geruststellen en even wachten tot de eerste schrik eraf is en dan weer naar buiten meenemen. In de stal bijvoorbeeld ook wat musli voeren ofzo?
Op een gegeven moment gaan ze het hooi wel uit de stal eten, als je het hooi tenminste niet ook buiten legt. Voor paarden die bang zijn voor de stal gaat de stal ook nooit echt leuk worden, tenminste niet bij mijn pony. Als ik hooi buiten leg en het water ook buiten zet komt ze echt niet meer in stal hoor!
Absoluut niet opsluiten! Dat werkt averechts, dan gaan ze nog banger worden. Als jij iets eng vind en je wordt er in opgesloten ga je het echt niet minder eng vinden ;)

Succes!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:34

Ja, het probleem is dus dat ze er een aantal dagen wél ingingen en was er dus ook niks engs en aten ze rustig van hun hooi :+
Maar nu ineens is het weer afgelopen.
De stal is momenteel de enigste plek waar ze eten hebben, als ik hun museli (hun 'krachtvoer') in de stal geef, dan eten ze gewoon liever niet.
Het is eigenlijk wel erger als wij in de buurt zijn. Dus ze even rustig laten wennen aan de stal is er helaas niet bij, ze geraken dan zo gestressed, zoals voorheen. Terwijl dat de afgelopen dagen over leek te zijn...

tamary schreef:
Herrie van bv regen op het dak? Niet kunnen zien wat er aan komt. Rare geurtjes kan je nog wel eens verhelpen met azijn, maar dan moet het eerst dooien.

Regen zou eventueel kunnen, helaas heeft het hier de afgelopen dagen niet geregend, alleen maar gesneeuwd :+ Er heeft ook geen hevige wind gestaan dus dat zou het ook niet kunnen zijn.
+ Wat voor rare geurtjes zouden er dan eventueel kunnen zijn?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:39

misschien zitten er geesten?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:03

Daphna schreef:
misschien zitten er geesten?

Dat hoop ik niet, want dan durf ik straks ook niet meer in de stal :=

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:12

Over die vos kan best waar zijn, en al helemaal gecombineerd met rare geurtjes!
Een vos stinkt eenorm, als mens kan je het ook goed ruiken (mits je weet hoe het ruikt natuurlijk) dus als paard nog beter!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:16

het alsof ik een paar jaar terug in de tijd ga, toen had ik precies hetzelfde probleem met mijn fjorden. Ze hadden een weiland met een grote schuilstal, maar die stal gingen ze pertinent niet in. Zette ik de hooiruif in de stal dan had ik ineens giraffen (weet je wel hoelang ze hun nek kunnen strekken om hooi te eten, maar vooral geen voet in die stal te zetten?).
Ik ben mezelf daar een aantal keer rot geschrokken van ratten die daar liepen, ik weet hun "angst" voor die stal ook aan die ratten, met name de lucht die ze verspreiden.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:41

Als je met ze in de stal gaat, merk je dan ook dat ze zenuwachtig o.i.d. worden? Want dan zou je zeggen, veel oefenen en in en uit lopen.
Is de deur misschien te smal? Hebben ze misschien hun heup een keer gestoten waardoor ze minder goed durven? Of de hoogte van de staldeur? Laag plafond?

Als je het voer eerst in de deur opening legt en per dag wat naar binnen verplaatst?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:46

deze paarden willen gewoon in de natuur zijn..
als ze niet in de stal willen dan willen ze dat gewoon niet
mijn ponys staan ook amper tot nooit in de stal, zelfs met dit weer.

ik zou me er niet zo druk over maken en gewoon zo laten.
niets mis mee toch
en ja qua hooi, dan word het maar wat viezer en nat..
in de natuur hebben ze ook niet 1e keus/het beste voer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:15

Ik zou je er niet druk om maken, hooi buiten zetten en laat ze maar kiezen of ze er wel of niet in willen.

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:00

wat voor een stal is het???