Ik ben sinds gisteren de trotse eigennaar van een hele lieve dravers Merrie,( bijna 4 )
Na mijn idee is ze bij de vorige eigennaar niet tot haar recht gekomen, ze heeft daar 3 weken stil gestaan en nog zeer onbeleerd.
Haar karakter is super, op stal is ze heel nieuwschierig en poetsen vind ze heerlijk, kan en mag echt alles bij haar doen.
Ze had nog nooit een binnenbak gezien, dus heb haar daar eerst lekker los laten rennen, ze pakte deze kans en ging er vol voor !
Het viel me op dat ze prima gangen heeft, stap, draf, galop, en telgang.
Ik heb haar lekker laten rennen omdat ze dit duidelijk nodig had.
Die avond heb ik haar opgezaldeld en ben ik vol goedemoed mijn rijles in gegaan.
Ik ging er vannuit dat ze het erg spannend zou vinden want het was natuurlijk allemaal nieuw, en het is nog een jong ding!
Het leek mij verstandig dit de eerste keer dan ook onder toezicht te doen van een instructeur.
Ze gedraagde zich prima, ze vond het duielijk wel spannend, en keek nieuwschierig om zich heen.
Ik heb haar rustig laten stappen en rond laten kijken zo dat ze even kon wennen.
Ik merkte eigenlijk direct dat er de afeglopen tijd weinig tot niks met haar gedaan is, ik heb het idee dat is gebruikt is voor och wat leuk, ik heb een eigenpaard 'maar kan er niks mee'.
Nageven is geen probleem doet ze zonder moeite maar kenmerkent is mijn been is ze bang voor al leg ik hem amper aan ze rent er voorweg.
Dit kan ik haar natuurlijk niet kwalijk nemen.
Dus heb het gewoon rutig oplaten bouwen en mn benen niet AL te aanwezig laten zijn.
In stap ging alles echt prima, ze liep rusig en voelde fijn aan, tuurlijk vond ze het nog wel spannend maar was wel erg trots op haar dat ze het zo goed deed.
OP het moment dat ik haar wilde laten draven, want een draver lijkt me te kunnen draven
Doet ze dit niet !?Ze springt gelijk in telgang. en ik zou niet weten hoe ik dit moet onderbreken.
Ik heb geprobeerd ophoudingen te maken, van telgang naar stap maar elke keer als ik weer in draf wilde ging ze weer in tel gang.
En ook niet rustig, nee heel hard !
Toen vertelde iemand mij dat als je een draver harder zou laten gaan ze over zou gaan in draf, dus dit heb ik ook geprobeerd, maar sprong ze aan in galop.
Draf word dus compleet overgeslagen onder het zadel, terwijl ze dit wel laat zien als ze los loopt.
Ik heb toen besloten de les uit te gaan en in de andere bak even rustig te proberen.
Ook dit hielp niet, dus gooide ik het opspanning en heb haar een poets beurt gegeven en haar op stal gezet.
Vandaag ben ik weer de hele dag met haar bezig geweest, ik heb haar eerst weer los gelaten, waar ze weer van genoot!
Daarna wezen poetsen en het zadel en hoofdstel omgedaan.
Ik heb haar eerst aan de longeerlijn gedaan, om te kijken of ze de draf wel zou laten zien aan de longeerlijn met de spullen op.
En dit deed ze ook netjes, ze liet een rustige draf zien, en was heel braaf aan de longeerlijn !
Ik ben er daarna op gestapt, en ben rustig weer in stap begonnen aangezien ze nog niet snapte wat een volte was ect heb ik dit eerst geprobeerd in stap, ook wilde ze niet op de linkerhand.
Na rustig proberen deed ze dit allemaal netjes, ze liet echt zien dat ze graag wil leren, en echt wel alles voor me wil doen !
Na een tijd bezig geweest te zijn in stap, wilde ik de draf proberen, en weer het zelfde, ze sloeg het over en sprong gelijk weer in de telgang!
Ik heb weer met ophoudingen proberen te werken, ophoudingen deed ze netjes, alleen de telgang ging niet over in draf.
Ik weet nu echt niet hoe ik haar onder het zadel in draf krijg, Ik heb dan ook het idee dat de vorige eigennaar niet eens door had dat ze niet in draf zat maar in telgang, Het is zo'n lief beest !
En ze wil graag leren en alles wel doen alleen begrijpt het nog niet, en ik weet niet hoe ik de draf er in krijg en de telgang er 'uit'.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Tips !
Helluup !
Groetjes.

En ook vooral GOED les nemen! Ik weet niet of je tevreden ben met je huidige instructeur?