paard erg onrustig tijdens voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

paard erg onrustig tijdens voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 18:45

Het is mij opgevallen dat als ik mijn paard krachtvoer geef, dat hij tijdens het eten vaak staat te schrapen met zijn voorbenen. Doet hij dit niet, dan staat hij wel heel onrustig. Hij blijft pas stil staan als ik naast m sta. Ook als er iemand langs komt gelopen en hij denkt dat diegene voer heeft, begint hij te schrapen met zijn voorbenen. Hij heeft geen last van voernijd...je kunt hem rustig voeren, maar hij is erg onrustig.
Is dit erg en kan ik m dit afleren?

Sjors

Re: paard erg onrustig tijdens voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:47

Tja.... hier doen ze het ook.
Moeder deed het ook, en ze heeft het 'doorgegeven' aan haar dochters :o
Ik lees even mee, maar voor mij is het niet storend

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:51

Wat ik meestal doe, als ik er al bij ben, is voer in de bak, en die verdedig ik ook, ik ga "eten" en pas als hij rustig is of ik er geen zin meer in heb mag hij. Hij had ook totaal geen voernijd, maar wilde wel graag zo snel mogelijk eten, nu kan je voeren en er rustig voor staan, meneer weet dat hij krijgt als hij aan de beurt is. Gebeurt ook als hij met shet in paddock staat en ik geef hem slobber oid, hij eet, en halverwege stopt ie om de shet te laten eten, als hij daarna toch nog even wat wil eist hij het nog even op :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:37

@Laraax: voer jij hem in de stal? En in de stal ga je voor de voerbak staan om het te verdedigen? En hoe bedoel je dat jij gaat "eten"? Meneer kan in de wei de kuubkist prima met nog 3 paarden delen...ik voer hem verder ook niet in de wei/paddock...

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:46

Ik doe dit bij het voeren van muesli als hij 's avonds op stal gaat en ik ben erbij. Ik eet natuurlijk niet echt, maar zie het als het opeisen van het eten, iemand die hoger in rang staat mag eerst eten en pas als die klaar is mag iemand lager in rang. Ik ga er voor staan, en als hij met zn hoofd erbij wilt om te eten weer ik hem af, op een gegeven moment probeert hij niet meer, en als hij dan rustig is, en niet bedelt stap je opzij en laat hem
Edit: zo leert hij dat als hij rustig is hij zn eten krijgt, ik deed dit dan ook vooral in het begin, en doe het nu alleen als het toevallig zo uitkomt.

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:59

nou heb je het paard van veulen al aans????

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:54

Nee, ik heb het paard niet van veulen af aans. Vind je reactie trouwens wel een beetje raar....
Tip van Laraax heeft gelukkig wel geholpen. Meneer blijft nu rustig staan wachten tot hij erbij mag! THNX!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:36

ik vind het ook een goed idee.
zo doe ik het ook ongeveer.
want een paard belonen terwijl hij onrustig is nooit goed.
goed gedaan.
alles is af te leren en vooral aan te leren.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:44

Ik heb al mijn paarden, jong en oud, geleerd dat ik degene ben die voert en ik eis de ruimte om me heen om dat te kunnen doen.
Dus mijn paarden gaan een behoorlijke pas achterwaarts als ik de box in loop.
En doen ze dus niet omdat ze bang voor me zijn, of omdat ik ze sla.