Paardenmaatjes uit elkaar halen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

messica

Paardenmaatjes uit elkaar halen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 14:56

Ik heb een oudere merrie die binnenkort naar mijn zus gaat. Mijn zus heeft een weiland bij haar nieuwe huis dus mooier en leuker kan niet. Nu staat mijn merrie al jaren op een pensionstal 24/7 buiten met haar e-pony vriendje. Er staat nou ook een andere ruin bij in en dat gaat allemaal prima maar de e-pony is echt haar oppermaatje. Ze staan zeker al 5 jaar samen buiten.
Nu is de e-pony niet van ons en met zowel mijn merrie als de e-pony valt niet meer te rijden. Aangezien onze andere merrie die ook op de pensionstal stond helaas is overleden willen wij graag een leuk recreatiepaardje bij onze oudere merrie zetten zodat we daar eens lekker mee naar buiten kunnen.

Moraal van het verhaal, dit betekent dus dat we de e-pony en mijn merrie moeten gaan scheiden van elkaar omdat het weiland gewoon niet geschikt is voor 3 paarden. Heeft iemand hier ervaring mee, ik moet er eigenlijk niet aan denken..vind het zo sneu, gaat me echt aan het hart. Ze hebben uiteindelijk allebei wel weer een paardenmaatje alleen niet meer elkaar.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:08

Kan de E-pony niet mee verhuizen? Je schrijft dat deze niet van jullie is, maar wellicht wil de eigenaar het beestje mee verplaatsen?

messica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 15:24

Dat zou evt. een optie zijn. Maar dan krijg je het baasje er ook bij en die zal dan ook geregeld op je terrein lopen en mijn zus vind dat toch een minder fijn idee. Je hebt nu een weiland en huisje buitenaf lekker alles voor jezelf en dan krijg je nog weer vreemde mensen over de vloer om het zo maar te zeggen.

Tweede probleem is dat de e-pony ook niet te berijden is dus dan hebben we 2 grasmaaiers staan en zelf kunnen we dan niks meer op rijgebied omdat ons rijpaard onlangs is overleden. Een derde erbij is de grond niet groot genoeg voor en dan ben ik bang dat er 1 over blijft..

Dus eigenlijk blijft dan alleen de optie over om ze uit elkaar te halen, maar ik ben benieuwd hoe dit is voor een paard...komen ze daar makkelijk overheen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:31

Hier hebben we de ervaring dat ze er gemakkelijk overheen komen als er andere paarden zijn waar ze terug maatjes mee kunnen worden (hier=opvang waar het paardenbestand dus regelmatig wisselt). We krijgen soms een duo binnen, dat van de ex-eigenaar samen moet blijven. Vaak zie je dat ze op de weide in de kudde toch meer met een ander paard gaan optrekken dan met elkaar. We hebben wel één paard gehad dat wegkwijnde zonder zijn maatje (waren al jaren samen) en die hebben we met twee geplaatst bij iemand. Ze kwamen in een grotere kudde terecht maar bleven toch erg aan elkaar plakken en zonderden zich met twee ook steeds af van de rest.

Twee verschillende ervaringen dus, maar de meeste paarden zetten zich er relatief snel over (hier toch).

BigOne

Re: Paardenmaatjes uit elkaar halen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:36

Kan goed gaan maar soms ook niet. Misschien proberen om afspraken te maken met de eigenaar van de E pony want ook die is een maatje kwijt. Desnoods een stuk grond erbij huren, indien mogelijk, door de eigenaar van de E pony. Ik weet iig van één verkocht paard waarbij de achterblijvende jaarling is gaan liggen in het land en weigerde om te eten of te drinken en daar hebben ze op advies van de DA het andere paard weer teruggehaald, problemen over.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:43

Ik kan me je rotgevoel heel goed voorstellen, maar het kan ook heel goed gaan!
Mijn 2 shets zijn echt 2 handen op 1 buik!! Waar de een staat, staat de ander. De ene raakt al een soort van in paniek als hij de ander kwijt is....
Nu moest van de zomer de een voor een tijdje op stal i.v.m. hoefbevangenheid. De ander vond meteen aansluiting bij 1 van de merries en dat ging super goed samen!
Het was een heel gehinnek toen ze elkaar weer zagen, dat zeker, maar het ging wel goed en dat had ik eigenlijk niet verwacht :o

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:56

ik ga mijn pony binnekort ook ergens anders zetten. Kun je niet iemand vinden die zijn paardje bij jou wil zetten?

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:28

Er zijn best wel wat voorbeelden van paarden die maatjes erg missen, maar het gaat ook regelmatig goed, doordat ze aansluiting vinden bij anderen...
Je kunt met bach bloesems en/of homeopathie wel de overgang begeleiden of bij gedragsverandering erna behandelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:01

Meestal is het paard wat verhuisd meer bezig met overleven dan een maatje missen. Verwacht dus eigenlijk niet dat jouw merrie heel erg haar maatje gaat missen. Wél is een verhuizing op zich een grote klap voor een paard. Het kan dus wel zijn dat je merrie zich niet lekker voelt in een compleet nieuwe omgeving met vreemd paard (wat misschien ook helemaal niet klikt, niet alle paarden gaan goed samen).

De e-pony zou misschien wel wat somberder kunnen worden. Maar dit verschilt heel erg per paard.

EliseopBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:01

Hier ook de ervaring dat degene die vertrekt er snel overheen is; die krijgt de verhuizing, de nieuwe omgeving en een nieuw leven te verwerken, maar de achterblijver... tja, voor dat paard verandert er verder niets wat de aandacht kan afleiden. Ik zou dus ook ondersteuning geven met een Bach bloesem remedie in de hoop dat het goed gaat en en er mooie vriendschap ontstaat met hun nieuwe weidemaatjes. Succes ermee!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:16

Het ligt er ook aan hoe "leuk" je merrie haar nieuwe vriendje vind. Mijn paard stond vroeger in een pensionstal met 6. Zijn vriend werd verkocht en het duurde even voordat hij eroverheen was omdat hij niet hetzelfde had met een ander.

Ik zou bovendien ook toch overwegen om een kleintje als derde erbij te doen, want wat als je gaat rijden met pony 2? Dan is je merrie alleen

messica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:54

Bedankt voor de reactie's. Ik vind het eigenlijk ook zieliger voor de e-pony eerlijk gezegd. Mijn paard krijgt een nieuw stekje en veel aandacht van ons, dus dan kan je ook een oogje in het zeil houden. We zullen het wel gaan zien, hoop dat het niet te moeilijk wordt voor ze.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:59

Ik heb hetzelfde meegemaakt waarom ik ook een traantje moest laten ;( :
Een veulen ,waar de moeder van was gestorven bij de geboorte, hadden we bij een andere kleine A-pony gezet als moeder-figuur (ookal was het een ruin :+ ). Maar de eigenaar van de A-pony nam hem mee naar waar ze ging studeren, en het veulen bleef achter. Hij rende door de wei, al hinnikend opzoek naar zijn vriendje. Zijn beste vriend, die hem van alles had geleerd .
Maar nu heeft hij het geweldig met een andere pony, en is er al overheen!

Tips om nieuw maatje te zoeken:
- laat de pony die achter blijft in aanraking komen met andere pony's, en kies degene, waar het het beste mee klikt
- krabbel je pony als die zich alleen voelt
- ga met hem in de wei staan, laat hem grazen en loop rustig met hem mee (als een weidemaatje) [werkt echt!]
- jij en je pony komen eroverheen, als lijkt het moeilijker dan het is. Als hij maar voldoende afleiding krijgt van andere pony's...
- laat ze na een maand ofzo een keertje herenigen! :D

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:04

Mijn pony moest 2 jaar terug samen met zijn vriendje voor 2 weken naar een andere stal.
Ze hadden mijn pony bij 2 andere pony's gezet op de baan, en zijn vriendje stond met 2 andere paarden in het land.
Mijn pony was compleet in paniek omdat hij op een andere plek was, en zijn vriendje weg was.
Hij kon alleen maar rennen, en hij was niet te pakken te krijgen. Was ontsnapt en heeft ruzie staan maken met 2 andere paarden.
Uiteindelijk hebben ze hem te pakken gekregen en hij was zeiknat van het druk maken en rennen.
Daarna hebben ze mijn pony maar bij z'n vriendje gezet.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn pony eerst nooit met andere paarden stond, alleen met koeien.
Toen hij van mij werd kwam hij dus bij dit paard te staan, dus dat is wel echt zijn maatje.

Het ene paard reageerd zo, en het andere paard zal een paar keer hinniken en dan is het goed.
Het is afwachten hoe ze reageren.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 23:50

Nou het heeft even geduurd maar mijn merrie is gisteren verhuisd naar haar nieuwe stekkie bij mijn zus. We hebben inmiddels een tinker x fries waar ze mee samen staat. Het is niet meteen dikke maatjes maar ze staan wel gewoon samen, en tolereren elkaar. Ik heb tot nu toe ook niet het idee dat mijn merrie zich rot voelt.

Maar goed dan hebben we dus de achterblijver, de e-pony. Vandaag ben ik naar stal gegaan om te kijken hoe het met hem gaat en ik had het niet gehoopt maar goed hij stond dus vooraan bij het hek te wachten en te kijken wanneer mijn merrie weer komt.
Ik vind het zo sneu dat ik er zelf een beetje depri van word, bah.

Hij stond altijd te wachten als ze bijvoorbeeld naar de hoefsmid moest en nu wacht hij ook alleen komt ze niet terug. Ze zijn al zoveel jaren samen. Hij blijft echt niet alleen achter, er staan nog 5 paarden meer in de kudde. Maar goed ik heb al op internet gelezen dat de meeste paarden meerdere vrienden hebben in een kudde maar 1 echt maatje.

Ik kijk het nog even aan maar als ik mezelf er zo rot over blijf voelen dan moet onze merrie maar weer terug. Zou het wel jammer vinden want je hebt niet voor niets een wei aan huis. Misschien vermenselijk ik het hele gebeuren en over een paar dagen zal de e-pony misschien niet meer kijken en wachten maar is hij er dan ook echt overheen?? Kan er ook zo weinig over vinden op internet...

anslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 00:06

Tja, heb zelf geen ervaring mee, maar denk dat het wel mee zal vallen. Je paard zal zijn kameraadje missen, maar hij komt er wel over heen. Misschien dat hij je het wel laat merken dat hij zijn kameraadje mist, maar dat zal van zelf wel over moeten gaan, vooral als je nog een ander paardje gaat kopen om te berijden. Dus denk niet dat het iets is waar je je echt zorgen over hoeft te maken

messica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 15:10

Verhuizing is inmiddels geweest anslover, en niet mijn paard maar de achterblijver heeft er het meeste last van!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:37

Kan best maanden duren voor het paard er aan went, denk zeker niet in termen van dagen. Paarden zijn enorme gewoonte-dieren, waar jouw paard bij ontzettend veel gewoontes betrokken was. Gewoontes zijn niet binnen een paar dagen weg.

Terug plaatsen omdat je het zielig vind zou ik niet doen. Dat is inderdaad te menselijk. Het paard zal uiteindelijk wel weer wennen, maar omdat wij mensen over een groot empathie-vermogen bezitten, voelen we bijna het gemis van het paard. Wat wij vertalen naar onze eigen emoties.

Een paard heeft alleen niet dezelfde emoties als wij. Een paard denkt in veilig-niet veilg. Rust-geen rust. En comfort-geen comfort. De gedachten die wij er bij hebben wat een emotie 'zwaarder' kan maken heeft een paard niet.
Zo kunnen wij terug denken aan al die goeie tijden die we samen gekend hebben, wat we allemaal nog samen hadden kunnen beleven en wat we nu allemaal mislopen zonder dat 'maatje'. Dát maakt het gemis extra zwaar en daar zijn we dan eigenlijk meer mee bezig dan het gemis op zich.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:34

Bedankt voor je reactie Sassol. Ik hoop dat het inderdaad op die manier werkt in het brein van onze viervoeters. Dat maakt het zo lastig omdat je niet goed weet hoe ze denken en wij er dan zelf een heel emotioneel drama van maken (ik tenminste).
Ik denk dat inderdaad dingen als: Ze stonden zo lang samen en nou zien ze elkaar nooit meer..! Etc etc..
Na ja ik ga in ieder geval om de paar dagen nog elke keer ff kijken bij de achterblijver en ik moet zeggen dan hij er verder niet heel down uitziet ofzo, het zijn vooral mijn eigen gedachten erbij die het zo moeilijk maken..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:53

Hoe je zelf al denkt, beïnvloedt ook wat je ziet. Als jij bij wijze van denkt: 'oooh, nou ga ik bij die arme achterblijver kijken' en hij ziet er op dat moment niet supermega vrolijk uit kun je al denken: jaaa ooooh, die mist z'n maatje natuurlijk.

Terwijl als je er heengaat met het idee: 'zo, eens even kijken waar paardlief mee bezig is vandaag'. En hij staat er gewoon een beetje te grazen, maar net een stukje van de groep af. Denk je sneller: oh, die is lekker aan het eten, die eet z'n weg wel naar de rest van de kudde toe :)

Perceptie is realiteit ;)

messica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 14:10

Ja zo is het ook, maar wel lastig soms om wat relaxter te denken. Zou voor jezelf ook wel makkelijker zijn om wat luchtiger met bepaalde dingen om te gaan! ;)