Gewicht trailer met koetsenframe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Gewicht trailer met koetsenframe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 10:25

Ik heb een tijdje terug een 2e-hands Atec Olympialine trailer (2-paards) met koetsenframe aangeschaft. Volgens kenteken is het ledig gewicht daarvan 980 kg.
Ik vervoer meestal een menwagen van ca. 200 kg en een fjord van 400-450 kg. Onze auto mag 1800 kg trekken, dus daar blijf ik ruim binnen met deze combinatie. Maar ik heb niet veel over om incidenteel nog eens een pony er bij in te laden.

Nu zag ik een 2-paardstrailer met koetsenframe te koop staan waarbij in de advertentie staat dat de trailer volgens kenteken slechts 620 kg weegt.
Kan dat... zo weinig gewicht voor een trailer met koetsenframe? Ik dacht dat een gewone "kale" 2-paardstrailer al zoiets woog?

Ibbel

Re: Gewicht trailer met koetsenframe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:07

Er is een merk trailer dat enkelassers ipv tandemassers bouwt. Weet het merk zo even niet meer, maar die trailers zijn wel een stuk lichter. Logisch, een as is zwaar. Die firma bouwt meen ik idd ook koetsentrailers. Maar ze zijn dus ook een stuk instabieler door die enkele as, en zullen meer kogeldruk geven, zeker met een koets op de dissel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:02

Marsman bouwt trailers met een enkele as. Echter zijn dit shetlandpony trailers. De grotere zijn wel met tandemas.

Mijn enkelasser is trouwens echt niet minder stabiel als de tandemassers die ik tot nu toe achter mijn auto heb gehad. Tevens zijn ze zo gebouwd dat de kogeldruk zowel met als zonder koets binnen het acceptabele blijft :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:47

Je bedoelt de hotra trailers zeker?
Ben 'm ook tegen gekomen en kan er ook met m'n hoofd niet bij dat deze zo licht is.

Cobra11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:10

Ik ben de verkoper van de "lichte Hotra met koetsenframe " dit is puur het gewicht wat op het kenteken staat , het daadwerkelijke gewicht is veel hoger ga maar rustig er vanuit dat daar nog 250 kg bijkomt.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:54

Cobra11 schreef:
Ik ben de verkoper van de "lichte Hotra met koetsenframe " dit is puur het gewicht wat op het kenteken staat , het daadwerkelijke gewicht is veel hoger ga maar rustig er vanuit dat daar nog 250 kg bijkomt.

Is de trailer dan later omgebouwd en niet meer gekeurd??

Het gewicht moet toch gelijk zijn aan het kenteken, anders gaat er iets toch niet goed >;)

Cobra11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:43

Was dat maar zo gap , ik denk dat tot zon 6 a 10 jaar terug elke trailer tussen de 50 en 200 kg afweek van het kentekengewicht , ik heb diverse merken nieuw op de weegbrug gerhad en ze waren allen zwaarder dan het kenteken lediggewicht.

nu is het wat beter maar de meeste trailers zijn zwaarder dan op het kenteken staat.

p.s de Hotra is een fabrieksgebouwde mentrailer.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:03

Ze worden kaal gewogen en dan op kenteken gezet en daarna afgebouwd, dat verklaard het verschil in de gewichten ;)

TinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 02:04

620 is al erg licht voor een 2-paardstrailer, laat staan met koetsframe..