Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn vossen lastiger dan andere paarden?

ja, altijd
2 (1%)
ja, meestal wel
17 (8%)
weet ik niet
14 (7%)
nee
159 (79%)
vossen zijn juist makkelijker
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

sallandval

Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:45

Ik las zojuist in een topic dat iemand zegt dat vossen over het algemeen moeilijker zijn in hun gedrag dan andere paarden... ik heb dit al eens eerder gehoord en ben erg benieuwd of dat klopt.

NB; natuurlijk is opvoeding belangrijk, ik wil ook niemand kwetsen die toevallig de liefste vos in NL heeft ;) Ik ben dus vooral benieuwd naar de mening van mensen die ervaring hebben met veel verschillende paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:47

Nou die liefste vos in Nederland heb ik dus ;) Hij is niet moeilijk, er zit gebruiksaanwijzing bij. In het IJslands, en niet gepagineerd weliswaar.

Nee serieus, het ene paard past wel bij je, het andere niet. Kleur heeft daar naar mijn idee echt niks mee te maken. Er zijn mensen die helemaal niks kunnen met mijn vos. Er zijn mensen die hem geweldig vinden. Zo gaat dat bij elk paard.

LadyMadonna

Re: Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:49

een oud spreekwoord: Rooie en vale zijn donderstralen :j ;)

Wellicht worden vossen als moeilijk gezien omdat aardig wat vos rijpaarden op Jazz terug gaan en die niet de makkelijkste schijnt te zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:49

Vossen moeilijk? Ik heb juist andere ervaringen.

Ik ben het er echter niet mee eens dat kleur niet uitmaakt. Paarden die in de kudde door een opvallende kleur onderaan in de rangorde komen te staan zijn heel anders in omgang dan de baas van de groep. Het vormt ze echt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:50

Dat is ook zo, mijn twee liefste vorzorgpaarden waren vos... maar ik ga dit voorjaar een vos rijden die wat aan de neurotische kant is.. ben wel benieuwd of een zenuwachtiger temperament wat meer bij vossen voorkomt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:53

stef schreef:
een oud spreekwoord: Rooie en vale zijn donderstralen :j ;)

Wellicht worden vossen als moeilijk gezien omdat aardig wat vos rijpaarden op Jazz terug gaan en die niet de makkelijkste schijnt te zijn?

Haha, ik zat me net af te vragen of het dan niet voor 'valen' geldt... de enige echte donderstraal die ik heb gehad was een valk.

Overigens heb ik bij honden en katten wel voorbeelden gezien dat de kleur uitmaakt. Een nestje kittens van een vriendin had drie rooie kittens (alle drie avonturiers) en twee zwarte (allebei type; ik blijf wel even liggen) dat waren allemaal katertjes trouwens. En bij een kennis die hondenfokker is zijn de drukste volgens haar ook altijd de 'rooien'.

Wel interessant eigenlijk, zouden mensen met rood haar ook drukker zijn :+ ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:57

De kinderen met rood haar die ik heb leren kennen (in mijn jeugd) waren wel feller en schoten meteen in de weerstand of gingen op de vuist als er wat was. Maar dat was weer het gevolg van pesterijen vanwege de haarkleur dan dat het echt in hun character zat. Ook daar vind je nature vs. nurture

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:01

'Merrie vos, steekje los' klopt bij mij wel :') Geen Jazz streken oid maar een aparte is het!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:03

Hmm.. Telt vosgeboren ook? Mn pony was een soort ei :+ Kakmakkelijk in de omgang. Wel met gebruiksaanwijzing hoor... Maar toen ie 2 was ben ik meerdere keren met hem naar huis gewandeld, superbraaf, liep aan een halstertje met een lang touw gezellig mee. Overigens een hengst, bij de nieuwe eigenaren is hij gecastreerd en geen spat veranderd, wat toch wel iets zegt over hoe braaf hij was als hengst..

Huidige paard is een vos, Arabier, hengst (ok, dat weet hij nog niet). Type liever-lui-dan-moe. Wel heel gezellig, als we in de zadelkamer zitten komt ie ook een bakkie halen :') Ook met een gebruiksaanwijzing maar zéker niet moeilijk of lastig.

Ook kort een vosmerrie verzorgd, ook Arabier. Heel verschrikkelijk lief maar met een verleden en daardoor wat neurotisch. Echter waarschijnlijk niet te wijten aan karakter, inmiddels is ze ingeslapen (ze zou in april 4 worden), naar alle waarschijnlijkheid een hersenbeschadiging die haar zo neurotisch maakte..

Ik weet niet... Heb een aantal kleuren paarden verzorgd/gereden, maar nooit een verband gezien tussen kleur en karakter. Ik denk dat het zeker wel zo is dat bepaalde kleuren invloed hebben op de plaats in de kudde en daardoor invloed hebben op karakter/gedrag, maar alle vossen moeilijk, nee..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:41

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:47

Cassidy schreef:
De kinderen met rood haar die ik heb leren kennen (in mijn jeugd) waren wel feller en schoten meteen in de weerstand of gingen op de vuist als er wat was. Maar dat was weer het gevolg van pesterijen vanwege de haarkleur dan dat het echt in hun character zat. Ook daar vind je nature vs. nurture

Nou, ik als natuurlijke roodharige ben eigenlijk niet iemand die snel in de weerstand gaat, en al helemaal niet iemand die met iedereen op de vuist gaat. :')

Voor zover ik weet staat het gen voor haarkleur nog altijd niet gelinkt met een hormoonklier die hormonen afgeeft voor bepaalde gedragingen van mensen of dieren. Dus in die zin zou een vos niet moeilijker moeten zijn dan een ander paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:07

Sammyoo schreef:
Ik had hier nog nooit van gehoord, tot ik dit tegenkwam:
http://www.horse-genetics.com/chestnut- ... oject.html

Interessant artikel. Wat apart dat er ook kleurcellen in de hersenen voorkomen. Zou het dan toch waar zijn: "witte vlekken op de vacht, witte vlekken in de hersenen?" (sorry voor alle liefhebbers van gevlekte paarden :D)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:21

2 vossen gehad, super makkelijke paarden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:32

Ik denk niet dat karakter kleurgebonden is. Mijn vossen zijn superbrave dieren, maar wel met een ijzersterk karakter. (3 gehad en de 4de is op komst). Nu zou je misschien wel kunnen denken, dat veel vossen van tegenwoordig ergens gelders/tuig/koudbloed in de bloedlijnen hebben en daardoor misschien zelfs wat makkelijker zijn dan de donkerbruinen en zwarten. Dit omdat vossen een hele tijd zo "uit de mode" waren en uit de sportpaarden weggefokt waren. Bij gelders/tuig/koudbloedrassen zie je de kleur nog wel veel en is het niet zo on-populair. uitzondereringen als cocktail, jazz en (hoe heet ie nou, was vroeger van de HBC stallen) daargelaten.

Mijn persoonlijke ervaring is dat schimmels vaak heter zijn dan andere kleuren. Maar ook dat is persoonlijk.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:35

Cassidy schreef:
Sammyoo schreef:
Ik had hier nog nooit van gehoord, tot ik dit tegenkwam:
http://www.horse-genetics.com/chestnut- ... oject.html

Interessant artikel. Wat apart dat er ook kleurcellen in de hersenen voorkomen. Zou het dan toch waar zijn: "witte vlekken op de vacht, witte vlekken in de hersenen?" (sorry voor alle liefhebbers van gevlekte paarden :D)

:= Denk het niet, al is mijn bonte wel een beetje een autist _O-

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:46

Juist niet,
wel duurt he langer voordat je helemaal vertrouwen , maar als het eenmaal zo ver is heb je de beste maatjes van de wereld , die echt alles samen met je aangaan!!!!! die 2 van mij beschermde mij juist en troostten mij als ik verdriet had noem maar op, de band was sterker in alle opzichten, je kon ook boos op ze zijn maar ze doen er alles aan om het weer goed te maken

Kortom vossen zijn geweldig!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:54

Heeelemaal mee eens Kelly!

ik denk eigenlijk: you love them or you hate them. Geen tussenweg :D. Ik heb er een onwijs zwak voor haha

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:57

Euhm ik denk het eigenlijk niet.
Al heb ik wel een hele bijzondere Houston vos verzorgd die nogal een gebruiksaanwijzing had, in het Chinees. Dat was een paard wat waarmaakte dat een vos streken heeft. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:03

Je ziet inderdaad vaak dat schimmels en vooral bonten de underdog zijn in de kudde. Ook niet altijd natuurlijk. Maar de rangorde in de kudde heeft naar mijn idee niet zo heel veel verband met hoe paarden in de omgang met mensen zijn.

Enige neurotische vos die ik ken is een ruintje dat niet goed begrepen werd, pijn had en ook nog eens lijnteelt was op Rauddreki. Dat zijn nou eenmaal zenuwpezen. Kan 'ie ook niks aan doen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:56

Ik heb een Jazzvos, absoluut koel in haar hoofd, maar gewoon een enorme kop erop!, altijd discussie!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:59

Wat een onzin zeg... :=

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:00

Mijn vorige paardje was een vos, dat was wel een beetje een neurootje. Maar of ik nou kan zeggen dat vossen altijd lastiger zijn.. we hebben er een stuk of 8 op de manege en die zijn niet moeilijker dan de niet-vossen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:04

Ze zeggen niet voor niets: Rooien en valen zijn donderstralen :D :D

Nee hoor, ik heb alleen maar goede ervaringen met vossen.....dus zou het niet kunnen zeggen! Zou je vragen of het voor katten opging, zou ik volmondig ja zeggen :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:07

Ik rijd een vos merrie (met hoge witte benen, jaja) en op het eerste zicht een rotknol. Schopt en stijgert mensen de wei uit, voernijd, afschuwelijk dier zou je zeggen.
Maar toen ik een half jaartje de tijd nam om haar goed te leren kennen, bleek het een fantastisch dier.
Buitenrijden met neckrope, gewoon los laten in het bos, ze blijft toch bij je, super.
Ik zal altijd wel rekening met bv haar voernijd moeten houden, maar toch ben ik gek op haar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:09

Mijn vos is de makkelijkste van het hele stel :))