tips voor gemakkelijker laden gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

tips voor gemakkelijker laden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 22:11

morgen gaan we mijn paard naar haar trainings stal wegbrengen *\o/* .
Maar nu is zij een keer hardhandig geladen door de vorige eigenaar dus ik weet niet of ik haar er zo in ga krijgen, ik wed nu al van niet want de vorige keer laden duurde een paar uur.
Dus ik vroeg me af of jullie tips hebben.
Ik neem wel de tijd ervoor dus niet dat ik haar binnen een kwartiertje er in moet krijgen.

Caira

Re: tips voor gemakkelijker laden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:17

Wat ik dus niet snap, je gaat morgen al weg, waarom begin je dan niet eerder met oefenen? Nu ligt er gelijk weer druk op het hele gebeuren en als je van tevoren al verwacht dat het niet gaat, dan weet je zeker dat het niet goed gaat! Ga zoiets toch gewoon weken of zelfs maanden van tevoren oefenen, liefst met goede begeleiding.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 22:19

Tja ik sta op een pensionstal en ga het niet op het terein doen dat vind ik niet veilig omdat ze dan op de weg terecht kan komen als ze losbreekt.
Nu mag ik haar in de bak laden en dat kan niet altijd want er staan hier meer mensen dan alleen ik.
Ik beschik zelf niet over een trailer om mee te oefenen en kan deze niet zoeve elke keer lenen.
het word geen gehaast zoals ik al zij al word het 10 uur savonds ze krijgt haar tijd

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:39

Er zijn een aantal dingen die je kan doen.

Wij doen zoiezo altijd:
Trailer langs een kant langs een muur parkeren.

En soms is het nodig om er schuin achter een persoon te laten lopen.

Willen ze niet laden klik ik aan de andere kant een longe en dan een iemand met paard laden en ander persoon met lichte druk de longe erachter.

Je kan ook de stal in de ingang van de stal parkeren.

Sommigen paarden vinden het fijn als ze stro zien liggen ik persoonlijk doet dit nooit.

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:43

hallo,
Ik heb annemarie van toorn gezien voor 2 week terug, die een hek op het paard inbouwen, binnen 5 minuten stond hij er al in, maar wel heel gespannen. Daarna liep het paard binnen een half uur uit zich zelf in de trailer. Vooral met rust.
Een hek hoeft niet een compleet hek te zijn, kan ook iets anders waarmee je haar blokkeert om bij de trailer langs te gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:18

funnygirl1 schreef:
morgen gaan we mijn paard naar haar trainings stal wegbrengen *\o/* .
Maar nu is zij een keer hardhandig geladen door de vorige eigenaar dus ik weet niet of ik haar er zo in ga krijgen, ik wed nu al van niet want de vorige keer laden duurde een paar uur.
Dus ik vroeg me af of jullie tips hebben.
Ik neem wel de tijd ervoor dus niet dat ik haar binnen een kwartiertje er in moet krijgen.

Belangrijkste tip: wees ervan overtuigd dat je paard die trailer ingaat. Zoals je het nu schrijft ben je kansloos.
Voor de rest is het vooral niet te snel willen, maar wel gebruik maken van wat ze wel wil doen. Als ze direct meeloopt is dat natuurlijk mooi, vooral uitbundig belonen (voerbak paraat voorin de trailer). Als ze aarzelt kun je het in stukjes doen, eerst de klep op en weer terug, dan voorbenen binnen en weer terug, dan door tot helemaal in de trailer en weer terug. Steeds belonen voor het extra stukje, hou ze enthousiast voor die trailer, daar worden beloningen uitgedeeld ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:37

Wij hebben nooit echt problemen met laden ongeacht welk paard. Wij gaan regelmatig met onze paarden van veulen af aan naar DA, ander terrein voor les, keuringen, buitenrit etc. Ook vorige week een driejarige uit opfok gehaald die alleen als veulen op de trailer geweest is ivm het wegbrengen.

Als jij (degene die het paard vasthoud) al het idee heeft van het lukt niet dan lukt het ook niet. Als lader moet je vertrouwen uitstralen. Dus paard uit de stal en naar de trailer lopen (die al klaar staat) en direct doorlopen de trailer is. Grote kans dat het paard je gewoon zal volgen.
Indien dit niet lukt rondje draaien en iemand achter het paard (drijvende persoon) en nogmaals proberen.

Indien het dan nog niet lukt, pak ik een longeerlijn en deze doe ik aan het halster en de andere kant een slag om de voorstang. dan ga ik naast het paard staan en iedere stap voorwaarts heb je gewonnen. Door deze slag om de voorstang kan het paard niet achteruit. Rustig blijven is hierbij heel belangrijk.
Uiteindelijk zal het paard op de trailer staan.

Dus rust en zelfvertrouwen dan heb je het meeste al gewonnen.
Succes.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:08

Tja, voor de volgende keer dus wat eerder beginnen met oefenen ;)

Even een quote van mijn post in een ander topic:

Rumpleteaser schreef:
Je kunt trouwens best oefenen zonder trailer :j

Bijvoorbeeld: lopen je paarden braaf met je mee. Denk ook aan halthouden en wendingen maken
Hoe staan je paarden in een smalle ruimte? Durven ze een donkere ruimte met je in te lopen?

Bouw zelf eens een oefentrailerwand met twee staanders en een ligger. Die plaats je parallel aan de bakrand.
Zet hem eerst wat verder van de wand af en loop er door heen met je paard.
Gaat dat goed, dan kun je 'het pad' steeds smaller maken, door de 'wand' dichter bij de bakrand te zetten.

En als dat helemaal goed gaat, leg dan eens een deken over de ligger heen, zodat je een 'muur' krijgt en doe dan het hele riedeltje weer opnieuw.

Je kunt het zelfs nog verder uitbreiden met bijvoorbeeld een stevige houten plank die je in het 'pad' neerlegt
Heb je dat niet, leg dan eens een balk op de grond waar je paard overheen moet stappen als je door het 'pad' gaat.

Mogelijkheden genoeg, veel succes!