Paard wil deken niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Paard wil deken niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 20:15

Heb juist een berichtje gekregen van een stalgenoot, (ik had gevraagd of ze eventjes wou voelen of [naam] het wel warm genoeg heeft onder haar deken aangezien ik met de sneeuw niet tot de stal geraak).
Nu zei ze dat ze het warm genoeg had en dat ze wel probeerde haar deken uit te doen, ik had dit overlaatst ook gehoord van de stalbaas.
Nu, ik ben er over aan het nadenken om volgende winter ze zonder deken te zetten maar nu kan ik ze toch niet zonder deken zetten, ze heeft nu al bijna haar zomervacht.
Met deze vriestemperaturen heeft ze geheid dan een valling.

Zucht, hoe los ik dit op?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:17

Nu zeker niet de deken afdoen nee, en zodra de temperaturen het toelaten, die deken af en niet meer om :) sommige paarden (denk de meeste eigenlijk wel) vinden een deken niet altijd prettig.

dromertje2

Re: Paard wil deken niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 20:26

Hopelijk houd ze haar deken nog redelijk heel totdat de temperaturen redelijk zijn maar omdat haar vacht nu al zo dun is (neigt al naar zomervacht) zal het toch nog eventjes duren voor ze geen deken meer op kan.
Ik wil namelijk geen risico nemen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:47

Ik zou hem nu ook niet meer afdoen inderdaad, maar zodra het enigszins haalbaar is zou ik hem gewoon aflaten. Maar het is misschien het overwegen wel waard voor volgend jaar. Ik heb er in ieder geval heel goede ervaringen mee met 'buitenpaarden' zonder deken. Als je hem maar gewoon af laat volgend jaar, zullen de meeste paarden wel een goede vacht creëren (neemt niet weg dat je dan ook even goed moet kijken of de vacht wel aangemaakt wordt).

Past de deken wel goed verder?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:47

mijn paard heeft ook een hekel aan de deken (met name het op en af doen), en een paar jaar geleden begonnen met aflaten. Is ons beide super bevallen. Ze staat buiten met een inloop stal om te schuilen. 9 van de 10 keer gebruikt ze het alleen als toillet. ook nu ligt ze lekker te slapen in de sneeuw terwijl ze droog en warm kan liggen. blijkbaar vinden ze dit in een blote vachtje heerlijk. Het is dus een overweging waard voor jezelf. Het is alleen iets minder practisch met drogen, maar dat is het ook wel.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:57

PBA_ schreef:
mijn paard heeft ook een hekel aan de deken (met name het op en af doen), en een paar jaar geleden begonnen met aflaten. Is ons beide super bevallen. Ze staat buiten met een inloop stal om te schuilen. 9 van de 10 keer gebruikt ze het alleen als toillet. ook nu ligt ze lekker te slapen in de sneeuw terwijl ze droog en warm kan liggen. blijkbaar vinden ze dit in een blote vachtje heerlijk. Het is dus een overweging waard voor jezelf. Het is alleen iets minder practisch met drogen, maar dat is het ook wel.

Drogen is inderdaad lastiger, maar de tijd die je bespaart met het deken op doen kun je nog wat extra stappen :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:21

ach dan doe je maar rustiger aan toch. er zijn altijd oplossingen te vinden.