buiten rijden in winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noompje86

buiten rijden in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:47

Hay

eigenlijk zijn mijn paardje en ik super verwent! met 2 binnenbakken *D
maar zeker nu met aldat koude weer mis ik het bos, op de koud kan je je wel kleden maar de grond is zo hard
wat doen jullie gewoon wel lekker naar t bos ? en dan wat kalm aan doen?
Vroeger deed ik het wel vaker gewoon lekker wandelen te paard maar ben vooral benieuwt wat jullie doen

blensink

Re: buiten rijden in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:49

Gewoon lekker naar buiten gaan, wel oppassen met gladheid.
Een echte recreatie ruiter laat zich niet kisten door een beetje kou.
Je kunt je er immers op kleden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:50

Ik ga gewoon de bossen in. Het tempo pas ik aan aan de omstandigheden. Maar meestal is de grond goed op de zandvlakte en kunnen we daar even lekker galopperen. Zelfs nu met de sneeuw is het daar prima te doen.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:05

Ik ga nu niet naar buiten, met deze sneeuw. Met alleen vorst zou ik het nog wel doen, maar dan niet in volle galop (ligt wel aan de paden). Maar met deze sneeuw vind ik het echt te gevaarlijk, komt mede omdat mijn pony 't erg spannend vind, dus dat vertrouw ik ook niet helemaal =).

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:08

Deze sneeuw (althans die hier ligt) is het juist perfect te rijden. Door de lage temperatuur gaat de sneeuw niet plakken en wordt het ook niet glad. Ik heb gisteren en vandaag gewoon kunnen galopperen.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:21

Gisteren en vandaag heerlijk buiten gereden. De wegen zijn hier goed schoongeveegd, kleine stukjes aangevroren waar je makkelijk omheen kunt rijden, en op de vlakke zandpaden die ik goed ken naar het bos toe gedraafd en een klein galopje. De sneeuw is rul en niet glad. In het bos was de grond ongelijk op de paden, daar een rondje alleen rustig gestapt en toen op een drafje over hetzelfde zandpad weer naar huis.

Een paard dat thuis in een warme stal onder een dikke deken staat zou ik wel een uitrijdeken opleggen, maar ik zou me als je paard geen ijzers heeft of goed sneeuwbeslag heeft beslist niet laten tegenhouden! Ik vind het echt verbazend hoe weinig ruiters ik tegenkom, de ruiterpaden waren volledig ongerept, en gisteren was het nou net zo mooi om te rijden!

Als je het onder het zadel spannend vindt kun je ook gewoon eerst ernaast gaan lopen, dan zie je vanzelf hoe gripvast je paard is en als dat je geruststelt ga je erop zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:27

Bos is op zich wel te doen, maar door de vele modderplassen is rijden niet zo verstandig. Wandelen gaat wel goed; dan letten ze toch net wat beter op hun eigen voeten; die van mij in ieder geval wel.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:30

ik ben net nog buiten geweest (zonder zadel ook nog)!
ging prima je tempo aanpassen op de gladheid en eventueel in de berm rijden
hier heb je enkel velden dus ideaal die velden op want je kunt nu toch niks kapot rijden :)

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:39

Hier gewoon lekker naar buiten! Geen bak en paard 24/7 zonder deken buiten dus hij is aan de grond en temperatuur gewend! Wel beetje rustig aan ivm ongelijke bodem en kou, wil hem niet bezweet/nat rijden met zijn dikke vacht wordt ie erg langzaam weer droog! Dus lekker zonder zadel relaxed!

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 15:40

oke blijkbaar rijden er dus meer mensen buiten:D
ja mijn paardje is geschoren dus zoiezo een deken op en ze heeft voor ijzers
mijn vraag is vooral om dat we laast samen gevallen zijn...midden op de weg.
het vroor nog niet eens en we rijden als het kan altijd in de berm, maar opeens stond daar een hele enge container...(die er altijd staat) en ze sprong de weg op en kwam iets op hoog lande en wou om draaien en hup daar lagen we samen.... nu ben ik niet zo heel snel bang maar op stal hebben ze nu wel iets van nou dan ga je toch niet meer buitenrijden..... lekker makkelijk gezegt natuurlijk en nu wa ik benieuwt hoe dat op andere plekken gaat :)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:41

Ik doe het niet. De berm is niet glad, maar de wegen wel. Als ze aan de kletter gaan en ze komen op de weg glijden ze onderuit. Daarbij zijn de bermen waar paarden lopen door de modder zo onregelmatig geworden en dat is nu helemaal vastgevroren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:13

Ik heb gisteren nog een prachtige sneeuwrit door het bos gemaakt. Pony staat 24/7 buiten (op sneeuwbeslag al vanaf november) en ik draai stiften in en ga rijden.
Ik ken het bos goed, weet welke paden hard en dus effen zijn en waar de paden bevroren modderpoelen zijn.

En ook toen er geen sneeuw lag, afgelopen dinsdag, heb ik heerlijk gereden. Of hij nu over de bevroren weidegrond loopt, of door het bos, maakt niet echt uit.
Uiteraard pas ik tempo aan aan de ondergrond, maar het kan prima.

LinUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:16

ik heb een verzorgpaard waar ik veel mee mag doen en heb daar alleen beschikking tot een buitenbak en het bos.
Nu is mijn paardje ook nog eens dragende dus heb ik het al op een lager pitje gezet qua rijden. Maar ik ben maandag nog naar buiten geweest met de sneeuw.

Het bos was via de weg goed te bereiken en in het boes wat het goed te doen. Ik ken dan wel het bos op mijn duimpje en weet dan ook welke paden ik kan pakken en waar ongeveer de gevaarlijke punten zitten. En ofcourse pas ik het tempo aan! veiligheid boven alles voor ons 3tjes :j

Bij ons zijn er maar enkele cm sneeuw gevallen en dus niet echt een dik pak waar je van zegt ik ga daar nog door over de weg of door de berm. Dat is namelijk allemaal aangereden en zo glad als het maar zijn kan. Ik rijd dan liever een keer niet dan dat ik het gevaar op moeten zoeken..;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:46

Ik durf het toch niet aan om in de sneeuw te rijden (ijzerloos), ben
veel te bang dat ik toch ongemerkt op een glad stuk stap.
weet dat het gewoon zou moeten kunnen maar toch. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:12

ik denk dat ik straks het zadel erop gooi en richting bos ga...eerste stuk aan de hand,en dan zie ik het wel.
teruggaan kan altijd en afstappen ook...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:45

zodiacje schreef:

je ziet precies de stukken waar het glad is en dat is meestal daar waar de auto's rijden op de binnenwegen,
Dus als je mooi in het midden blijft op die verse sneeuw en je tempo aanpast is er verder niks aan de hand

Mits je je paard ook vertrouwt uiteraard :j
Vertrouw je je paard niet dan zou ik ook niet naar buiten gaan dit zorgt meestal voor gekke taferelen.

Ik ga morgen weer lekker naar buiten :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:48

mijn paard gaat gewoon lekker het bos in. Gaat prima.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:46

licorne schreef:
Een paard dat thuis in een warme stal onder een dikke deken staat zou ik wel een uitrijdeken opleggen, maar ik zou me als je paard geen ijzers heeft of goed sneeuwbeslag heeft beslist niet laten tegenhouden! Ik vind het echt verbazend hoe weinig ruiters ik tegenkom, de ruiterpaden waren volledig ongerept, en gisteren was het nou net zo mooi om te rijden!

Als je het onder het zadel spannend vindt kun je ook gewoon eerst ernaast gaan lopen, dan zie je vanzelf hoe gripvast je paard is en als dat je geruststelt ga je erop zitten.

Inderdaad, ik kwam ook geen andere ruiters tegen, ook bijna geen sporen van andere paarden.
Het was ook echt goed te rijden hoor, zelfs galop ging zonder problemen;

Het eerste stukje over de weg heb ik ook met paard aan de hand gelopen, maar ik ben er vrij snel opgeklommen aangezien hij er totaal geen moeite mee had.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:55

zodiacje schreef:

Denk er hetzelfde over als jouw, wil wel maar ja de weg naar mijn stal is nu nogal een glijbaan, en net wat je zegt kan wel in de berm gaan rijden, maar wat als we schrikken en dan op de weg komen, ja dan ga je toch onderuit.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:59

Mijn paard staat op ijzers, dus dat is niet te doen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook niet echt relaxed vind om met -10 te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:38

ik vond het héerlijk vandaag,en het was zeker geen -10 hier,dus ik ben maar gegaan.
eerst flink stuk ernaarst gelopen(zeker 30 minuten)toen stukje bos,stukje wandelen en weer stukje bos.
er zaten erg spannende stukjes tussen maar gelukkig is mijn pony zelf heel handig met zijn voeten en 'bodemvast'..

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:41

Ik rijd ook gewoon buiten. Ik probeer dan gewoon zoveel mogelijk op vlakke ondergrond te lopen en in de sneeuw waar het nog niet aangetrapt is. Dan is het goed te doen. Heb zelfs gedraafd en een stukje gegalopeerd :) Ging prima!

_suus19_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:15

Ik rij ook gewoon buiten :) We hebben geen binnenbak, en de buitenbak is onregelmatig vastgevroren, dus dat wil ook niet. En ik wil toch graag m'n paarden in conditie houden :) Vind het ook wel lekker om even te rijden ookal is het koud! Inderdaad is het wel oppassen dat je zelf goed weet hoe de bodem is. Maarja, als je de luxe hebt om een binnenbak tot je beschikking te hebben en je vertrouwd het niet helemaal buiten, zou ik het risico ook niet nemen.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:28

Ik heb vorige week ook nog een ritje gemaakt in het bos.
Het enige probleem was dat ik mijn voeten haast niet meer voelde toen ik eraf kwam haha.

Ps, even offtopic: Heeft jou NRPS voordat je hem weer terugkocht soms in de Achterhoek gestaan? :)

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:42

(Ra)Mona heeft in Lievelde gestaan. Bij Lynn.