betalings regeling niet nakomen wat nu ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

betalings regeling niet nakomen wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:36

hallo
ik heb mijn paardje verkocht met een afbetalings regeling
de eerste afbetaling bij aankoop liep al niet vlot
maar oke ze zei mijn salaris word de 14 van januari pas gestort
nu had ik afgesproken 1 februari een deel te storten en bij ophalen 1 maart de rest
het is nu de vijfde en geen geld
heb berichtjes gerstuurd geen reactie
ik word nu genegeerd
nu kreeg ik een reactie van iemand die wel serieus intresse heeft in mijn paardje
heb haar de situatie uit gelegd dat ze halverwege de maand nog een keer moet reageren
als ik dan nog steeds niks gehoord heb mag ze komen kijken
nu mijn vraag wanneer vervallen de rechten van dat meisje op mijn paardje ?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:41

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:43

sorry maar iemand die een paard op afbetaling koopt heeft dus ook geen geld voor als het beestje plotseling naar de dierenarts moet. Aan zo'n iemand zou ik m'n paard niet willen verkopen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:43

Hoe het precies juridisch ligt weet ik niet, maar als het al zo begint zou ik me ernstig afvragen of het wel verstandig is om je paard aan deze eerste "dame" te verkopen. Als het al een probleem is om de afbetalingen op tijd te doen, heeft ze dan wel geld voor de veearts als het dier iets zou gaan mankeren? Dat loopt ook gauw in de papieren.

Als ik in jouw positie verkeerde, zou ik haar mailen dat je, gezien haar in gebreke blijven mbt. de betalingen, van de verkoop afziet, het reeds betaalde geld terug aan haar overmaken en het paard vervolgens verkopen aan die andere persoon die er nu serieuze interesse in heeft. Als je het traject waarin je nu met mevrouw 1 zit doorzet, ben ik bang dat er alleen maar meer gedoe van komt en het er mee eindigt dat jij uiteindelijk je paard kwijt bent en op de koop toe nog naar je centen kunt fluiten ook.

Anoniem

Re: betalings regeling niet nakomen wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:44

Wat staat er in het contract dat je hebt opgesteld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:44

Als je zoiets doet, op afbetaling, moet je het altijd op papier zetten.
Plus, als bij het verkopen je het al niet vertrouwt omdat het niet soepel loopt, dan niet doen! Dat recht is je voorbehouden.
En meld ook in het contract dat als er voor een bepaalde datum elke maand niet betaald is, dat jij het paard terug mag nemen..

Sneu want als ze het nu al niet kan betalen, want dat denk ik gewoon wat het probleem is, dan vraag ik me af of ze voor de rest de verzorging wel kan betalen?

Nu paard gewoon terughalen, zonder pardon en wat wel betaald is, teruggeven.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:46

Voor blok zetten. Of ze betaald direct wat afgesproken is of de koop gaat niet door.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:48

LA_Woman schreef:
Nu paard gewoon terughalen, zonder pardon en wat wel betaald is, teruggeven.

Ja maar dat mag dus helaas niet.

Jouw eerste advies is enkel om dicht te timmeren dat dit bovenstaande wel legaal is.

Nu is het een kwestie van rechtsbijstand inschakelen en een lange adem hebben.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:49

ik heb geen contract op gemaakt
heb via een bericht geschreven hoe ik het wilde dat was prima
dat stuurde ze me ook terug
en ik zei haar maak het over via internet bankieren dan heb je gelijk bewijs van betaling
dat was oke
en ze was met haar ouders ze is zelf 19
en dacht dat zit wel goed ouders erbij
denk je iemand blij te maken en probeer je goed te doen
word daar zo moe van

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:50

ironic__ schreef:
denk je iemand blij te maken en probeer je goed te doen
word daar zo moe van

Harde les geleerd... :\

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:51

ja stom weet t ... ik probeer mensen altijd tegemoet te komen
ik leer het nooit

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:57

Zonder contract zou ik proberen om nu op papier te krijgen dat er door de "koper" onverschuldigd is betaald, en afstand doet van eventuele rechten. Daarop betaal jij dat bedrag terug aan de koper wat reeds betaald is. Dan is duidelijk dat ieder afstand doet van alles, en jij een nieuwe koper kunt zoeken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:58

TS Heeft het voordeel dat ze het paard nog niet aan de koopster geleverd heeft, dat zou per 1 maart gebeuren bij betaling van de laatste termijn. De eerste aanbetaling verliep zoals ik de OP begrijp al problematisch en de tweede lijkt nu helemaal achterwege te blijven. Ik zou de gok wel durven wagen om de eerste aanbetaling terug te storten en het paard aan een ander te verkopen. Als koopster 1 het geld al niet heeft om de betalingen tijdig te doen, heeft ze vast ook geen geld voor een advocaat om er een rechtszaak over aan te spannen als TS van de verkoop afziet. Mocht ze dat onverhoopt toch doen, lijkt het mij dat koopster (gezien het slecht/niet nakomen van de betalingsafspraken) geen heel sterke zaak tegen TS heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:07

Serieus? Is zoiets niet rechtsgeldig? Als je het in een contract hebt opgenomen?
Neem aan dat een eventueel eigendomsbewijs ook nog niet overgeschreven is, dus het paard is nog van TS.

En als je op papier zet dat als de betalingsplicht niet na wordt gekomen, dat de koper afstand doet van alles, dus ook het paard, mag het dan wel? Kun je het paard dan terughalen?

TS, het paard is dus al bij het nieuwe adres?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:10

als het paard nog bij jou staat, melden dat je afziet van de koop wegens het herhaaldelijk niet nakomen van de betalingsplichten. Mocht ze wel wat storten / gestort hebben, terugstorten en paard gewoon te koop zetten en ander baasje zoeken. Als het paard daar al staat, melden wanneer er uiterlijk betaalt moet worden en wat de gevolgen zijn (koop ongedaan maken), mocht de termijn dan verstrijken gewoon het paard ophalen en evt. betaalde geld terugstorten.

Heel dom dat je niets op papier hebt gezet, reuze naief natuurlijk!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:13

Bel eens een deurwaarder voor informatie :j
Die heeft mij ook in een soortgelijk geval geholpen.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 16:31

LA_Woman schreef:
Serieus? Is zoiets niet rechtsgeldig? Als je het in een contract hebt opgenomen?
Neem aan dat een eventueel eigendomsbewijs ook nog niet overgeschreven is, dus het paard is nog van TS.

En als je op papier zet dat als de betalingsplicht niet na wordt gekomen, dat de koper afstand doet van alles, dus ook het paard, mag het dan wel? Kun je het paard dan terughalen?

nee ze staat bij mij nog
ze zou haar 1 maart op komen halen
heb zelf het idee dat ze 14 februari weer online op bokt komt omdat ze dan haar salaris weer krijgt
tot die tijd verwacht ik haar niet op bokt te zien
ze heeft al mijn berichten ook niet geopend
terwijl ze daar op haar gewone email wel een melding van krijgt
maar ze weet zich geen raad waarschijnlijk
ik heb haar verkocht voor 500 euro
en ik snap die ouders dan ook niet
die weten dan toch ook of ze het wel of niet kan betalen
op zn minst vind ik een net berichtje van hun kant op zn plaats
wat de reden dan ook is dit gaat nergens over

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:33

Als het zo moeizaam gaat en je geen enkele reactie krijgt zou ik een nette mail opstellen (aangezien je zegt dat ze die wel lezen).
Daarin zou ik zetten dat je uiterlijk ....... reactie wilt en dat je anders per direct het geld terug stort en het paard aan een andere serieus geinteresseerde zult verkopen.

Zulke mensen moet je niet te lang mee bezig blijven.
Kosten jou een hoop kopzorgen en waarschijnlijk loopt het toch op niks uit.
Misschien is er een reden, maar als ze de mail lezen is het ook een kleine moeite om even wat terug te sturen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:41

ironic__ schreef:
LA_Woman schreef:

nee ze staat bij mij nog
ze zou haar 1 maart op komen halen
heb zelf het idee dat ze 14 februari weer online op bokt komt omdat ze dan haar salaris weer krijgt
tot die tijd verwacht ik haar niet op bokt te zien
ze heeft al mijn berichten ook niet geopend
terwijl ze daar op haar gewone email wel een melding van krijgt
maar ze weet zich geen raad waarschijnlijk
ik heb haar verkocht voor 500 euro
en ik snap die ouders dan ook niet
die weten dan toch ook of ze het wel of niet kan betalen
op zn minst vind ik een net berichtje van hun kant op zn plaats
wat de reden dan ook is dit gaat nergens over

begrijp ik hieruit dat je geen gewoon mailadres hebt en alles via pb gaat?

Ik vraag me af of berichten via pb rechtsgeldig zijn? Anders zou je haar in gebreke kunnen stellen en daarmee de koopovereenkomst ontbinden.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 05-02-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:45

Niet moeilijk doen,haar een mail sturen dat je vandaag nog contact wil met haar.
Zoniet koop beeindigen en geld terugstorten.
Je staat geheel in je recht en zowieso want je hebt de pony nog.
Als de pony al bij haar stond had je wel een probleem.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:46

Ik denk dat je zelfs in je recht staat als je de eerste aanbetaling houd ivm gemaakte kosten.

Ik zou morgen even een belletje doen naar http://www.paardenadvocaat.nl/ of als je die hebt je rechtsbijstand.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 05-02-12 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:47

ok, je verkoopt een paard voor 500 euro.. dat moet al in termijnen betaald worden, en zelfs dat lukt al niet? := ik zou hier zo snel mogelijk vanaf zien te komen, voor geen goud verkocht ik een van mijn dieren aan zo iemand,dat is een dier de ellende in sturen...

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 16:50

nee klopt
alles is via bokt gegaan
verder heb ik niks van haar
maar zoals ze hier bij mij thuis stond met haar ouders
is niet wat ik nu had verwacht
ze vond haar geweldig haar ouders ook
en ja ze moest en zou haar hebben
en ook stom van mijn kant
maar ja ik stuur haar wel weer een bericht.....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:50

En dan gewoon grenzen stellen, heb je dan niks gehoord....das dan pech voor hun.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:50

Met zulke mensen zou ik ook snel klaar zijn hoor. Ik zou gewoon het geld terugstorten en het dier aan een ander verkopen. Klaar. Iemand die niet eens 500 eurootjes in 1 keer kan betalen voor een paard, gaat niet moeilijk lopen doen met een advocaat. Als iemand 500 euro niet in 1 keer kan betalen, had ik nooit een dier aan ze verkocht.

Ik heb het ook gehad, mijn veulen (van wel iets duurder dan 500 euro ;-) ): meisje had net haar paard verloren door een dronken jager. Ik vond het zo sneu, kreeg het verhaal ook bevestigd. Maar uiteraard wel onder conract, met de preciese data van betalingen erin. Bij de eerste ging het al mis. Een week lang reageerde ze niet op mijn mail, telefoontjes en sms. Toen schreef ik dat ik het veulen aan een ander zou verkopen omdat ze zich niet aan het contract hield. Op de 17e van de maand (dus weer 10 dagen verder) kreeg ik een héél boos berichtje dat de eerste betaling inmiddels onderweg was, en dat ze een andere baan had waar ze op de 15e van de maand pas geld kreeg en dat zij daar toch niets aan kon doen... ik heb me rot gelachen. Gewoon niet even melden ofzo, dat je ipv de 1e, de 15e wilt betalen en nergens op reageren. En dat als ik het veulen aan iemand anders zou verkopen, ik in de problemen zou komen. Prima hoor, wil je dreigen? Kom maar even hierheen. Ik heb het geld (dat inderdaad een dag later op mijn rekening stond) direct weer teruggestort en het veulen is bij een bokster terecht gekomen. Mevrouw heeft me nog maanden per sms en e-mail gestalkt en bedreigd, maar ging (jammer genoeg!) nooit op mijn uitnodiging in om dan gewoon even langs te komen...