VRAAG: hoe moet mijn pony moet ontspannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silvershardo

VRAAG: hoe moet mijn pony moet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:29

Hallo,
Ik heb vandaag brabantsekampioenschappen gehad,
Maar hij schrok van iemand die van de trap langs de ring af kwam lopen (krakende trap)
Ik kreeg hem daarna ook niet meer door die hoek heen :+
maar het ergste was nog dat hij zo gespannen raakte dat hij niet fijn meer te rijden was
heeft iemand het zelfde probleem en/of weet iemand er een oplossing voor wil ik dat graag weten :D
Hoop op veel reacties ook al is het maar een begin
Laatst bijgewerkt door Martine op 05-02-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

_Marinke_

Re: VRAAG: hoe moet mijn pony moet ONTSPANNEN hoop op reactie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:59

Erachter zien te komen hoe je spanning kan laten afvloeien bij je pony? Dit kan je bv. doen door thuis te oefenen met dingen waardoor hij bv. schrikt of spanning opbouwt, doe dit niet gewoon zomaar maar dus wel even met iemand erbij die wel weet waar hij/zij mee bezig is en jou ook daadwerkelijk goeie instructies kan geven! ;)

Als je dus vervolgens weet hoe je dit soort dingen snel kunt verhelpen, en de spanning bij je pony kan laten wegvloeien zul je daar in het vervolg ook weer profijt van hebben en heb je misschien 1 of 2 onderdelen 'verknalt' i.p.v. een hele proef. Succes ermee!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:00

Veel ervaring opdoen...Je pony moet leren spanning af te laten vloeien door gewoon veel mee te maken, veel te zien, kilometers maken. En jij moet leren om te gaan met de spanning van je pony, hoe je er het beste mee om kan gaan en hoe je je pony weer op zijn gemak moet stellen.Het is een samenwerking, naarmate jullie samen meer hebben meegemaakt, hebben dit soort dingen steeds minder invloed.

Overigens is jouw paard verre van de enige die problemen heeft met die trap hoor, dat is gewoon een rotte hoek. Op een of andere manier kijken ze daar raar tegenaan, misschien het geluid of de hoek, ik weet het niet.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:04

hoi :) jammer zeg..het kan ook zijn dat je pony nu wat frisser is met die kou,en dan sneller schrikt als anders. de pony van een meisje dat ik lesgeef had dat swinters ook,en wij oefenden dan flink met "enge dingen" tijdens de les neerzetten of ophangen,maar ook door de pony 2x per week ofzo een kwartiertje los in de bak te laten uitrennen.als je zag hoe die pony door de baan stoof :D was meteen een stuk rustiger erna hoor,en schrok helemaal niet op wedstrijd dan ;) succes! groetjes deess

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:05

Als mijn paard schrikt of gespannen raakt dan helpt het als ik zeer ontspannen als een zak als het ware op haar ga zitten, heel diep in het zadel zodat ik goed mijn zit hulpen kan doseren en mijn benen zacht tegen haar lijf met zachte ophouding. Even handje erbij en zeggen: "braaf", en meestal is het dan over. Gaat steeds beeter. Van de week op de weg (paardje zeer fris want het is koud) kwam de testcase na schrik reactie en grote vrachtwagen kwam er aan. Ik deed heel bewust bovenstaande en ik voelde de spanning af vloeien. Dat is zo gaaf. Veel dit oefenen op buitenritten en tijdens rijden thuis zodat het elders ook gaat werken.
Geluid achter schotten blijft een apart verhaal want dat kunnen ze niet zien dus blijft lastig om op te lossen. Je had een beetje pech.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:07

heel veel paarden schrikken van die trap. misschien is het voor volgend jaar een idee om vast een wedstrijd in schijndel te rijden voor de brabantse? of een keer gaan oefenspringen?
en hem heel veel dingen laten zien, wat dan ook veranderd.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:16

Gewoon een paar keer een kleine volte draaien in die hoek (10m ofzo) in stap en dan steeds even op z'n gemak stellen. En dan niet gewoon die hoek in duiken zonder iets te doen, maar goed om je binnenbeen heen laten buigen en extra stelling vragen. Vooral geen big issue van maken, want dan weten ze zeker dat het heel eng is.

En als het allemaal niet werkt, dan die hoek maar een beetje afsnijden en ook dan net doen alsof er niets aan de hand is.

silvershardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 23:32

smeetjoew schreef:
Gewoon een paar keer een kleine volte draaien in die hoek (10m ofzo) in stap en dan steeds even op z'n gemak stellen. En dan niet gewoon die hoek in duiken zonder iets te doen, maar goed om je binnenbeen heen laten buigen en extra stelling vragen. Vooral geen big issue van maken, want dan weten ze zeker dat het heel eng is.

En als het allemaal niet werkt, dan die hoek maar een beetje afsnijden en ook dan net doen alsof er niets aan de hand is.

Dat had ik geprobeerd maar ik zat midden in de proef en dan kun je geen voltes rijden :+

smeetjoew

Re: VRAAG: hoe moet mijn pony moet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:37

Nee maar van tevoren :+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: VRAAG: hoe moet mijn pony moet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:51

smeetjoew: ben je ooit in schijndel geweest als er brabantse is?