Pfff, trailers zijn er wel die aan de 'eisen' voldoen. Maar idd, of je met zo'n combi de weg op wilt gaan. Ik persoonlijk niet, tenzij het een klein stukje betreft tijdens een noodgeval of zo.
is een opel astra.. maar ik vroeg het me gewoon af hoor...
MarcR
Geplaatst: 07-02-12 09:52
Wij hadden vroeger een Citroen Berlingo 1800 die mocht 1100 kg trekken, een 1,5 trailer met een leeggewicht van 400 kg en een grote bwp'er. Toen dacht ik dat dit wel ging als combinatie maar ondertussen rij ik met een Subaru Forester, een Ifor Williams 2 paard trailer en een paint. En dit rijdt veel beter en veiliger, nu weet ik dat ik vroeger serieuze risico's heb genomen ondanks dat ik binnen de reglementen bleef.
400kg. voor een 1,5 paards? Wat voor trailer was dat dan? Da's erg weinig hoor.
MarcR
Geplaatst: 07-02-12 14:30
sflj schreef:
400kg. voor een 1,5 paards? Wat voor trailer was dat dan? Da's erg weinig hoor.
Het was een trailer bouwjaar 1978 waarvan het onderste deel van de zijkant in betonplex was en het bovenste deel en het dak uit stof zoals bij vrachtwagens.
Ligt er aan wat voor een rijbewijs je hebt. Als de bestuurder alleen rijbewijs B heeft dan telt het ledig gewicht van de auto en het maximaal toegestane massa van je trailer.
Ik neem aan dat het gewicht van de auto het lediggewicht is? Dan mag je als bestuurder rijden met een trailer met een maximaal toegestane massa (dus gewicht trailer + laadvermogen) van maximaal 1249. Het laadvermogen is dan wat er in MAG staan volgens het papier en dus niet wat er daadwerkelijk in gaat staat. Of je nu een shet of een KWPN'er vervoerd, het gaat om het maximale toegestande massa.
Daarnaast mag de combi niet boven de 3500 kilo uitkomen, maar daar kom je niet aan.
Heeft de bestuurder rijbewijs E, dan zou het al eerder mogen, omdat je dan te maken hebt met wat je er daadwerkelijk in vervoert in plaats van wat er in zou mogen.