Hoe doen jullie het met longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Hoe doen jullie het met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 19:22

Voor het rijden kan ik wel naar de binnenbak, maar ik zou ze graag een aantal dagen toch goed aflongeren voor ik er weer op stap.
In de bevroren bak vind ik dat een beetje eng voor de benen en uitglijden, ben wel benieuwd wat anderen doen?
Ik vind het een beetje onzin om 15 euro te gaan betalen om mijn paarden ergens af te gaan longeren en dan weer naar huis :+

Angela

Re: Hoe doen jullie het met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:24

Ik heb het geluk dat de binnenbak eigenlijk altijd leeg is, en je daar ook mag longeren als er niemand is (in de kleine baan). Ik longeer dus altijd eerst in de binnenbak, en ga daarna rijden in diezelfde bak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:49

Wij hebben het geluk een overdekte paddock te hebben (oude mestsilo die met tentdoek overtrokken is), een cirkel met een diameter van 8 meter.
Dat is dus dé steun en toeverlaat bij ons op stal in natte periodes en vorst/sneeuw periodes om lekker in droog zand te kunnen rollen en om lekker even te bewegen zonder gevaar voor uitglijders of te harde bodem. Vast longeren is wat lastig, door de tentconstructie staat er een paal in het midden, maar ik laat mijn pony daar altijd los in lopen en dat werkt ook prima.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 14:30

Aan het verdere gebrek aan reacties maak ik dus op dat anderen gewoon ergens gaan huren voor de eerste keren longeren voor het opstappen weer? Het is thuis nu een grote sneeuwbank dus dat schiet niet op, en ik moet binnenkort weer op wedstrijd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:32

Ik ga er gewoon op....beetje op hoop van zegen maar bij ons in de buurt zul je geen enkele binnenbak vinden waar het toegestaan is om te longeren dus weinig keus. Overigens is de longeerbak bij ons op stal enigszins begaanbaar dus ik heb m gisteren daar even laten draven maar stap vandaag maar gewoon op na twee weken niets doen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:34

ik longeer nooit mijn paard om het frisse na een rustperiode eraf te krijgen. Bij ons op stal is gelukkig een binnenpiste en doordat ik door de vrieskou niet meer in de buitenbak of de galopbaan kan, longeer ik wel eens in de binnenpiste ter afwisselling.

Zelfs bij de 3-jarige die ik geleerd heb, heb ik uitgezonderd van de eerste 3x erop nooit gelongeerd vooraleer ik opstapte. tot hiertoe geen problemen mee gehad.
Moest ik een echte stuiterbal hebben, zou ik misschien wel even aan de longe zetten om het frisse eraf te hebben...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:36

Als ik wil longeren doe ik dat altijd in onze binnenbak. Overigens doe ik dat nooit voorafgaand het rijden.
Het is voor ons echt puur voor de afwisseling en de training.

We hebben de regel dat 'rijden' voor 'longeren' gaat, oftewel als er mensen willen rijden hebben die voorrang.
Maar in mijn geval is de bak vrijwel altijd leeg als ik aan het werk wil.
En als er soms wel iemand aan het rijden is, mag ik er meestal wel bij :)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:39

Helaas is het bij ons niet mogelijk om te longeren. Ik maak dus gebruik van mijn vriend die er de eerste paar rondjes even op gaat, daarna pak ik haar over ;) Hij vind het niet erg als ze wat onrustig is, en ik wel. Anders had ik haar zeker tot het einde van de vorstperiode stil moeten zetten, dus ben hier heel blij mee.

Een stalgenootje heeft hierdoor de boel wel stilgezet, zij wacht de vorst af.

Op les zou het opzich wel kunnen, daar mag je wel binnen longeren, dus ik zou daar evt een keer heen kunnen om te longeren. Maar met dit weer met trailer over de binnenweggetjes met sneeuw en ijs.. nee dankje.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:45

Mijn pony staat nu ook stil hoor, vind het wel jammer maar is niet anders.
De bodem van de longeerbak is vrij hard en ik weet dat hij uit z'n plaat gaat, en hij is al een paar keer op z'n bakkes gegaan omdat hij zo druk aan het doen was dus nu met die harde bodem neem ik liever het risico niet.

De rijbak is qua bodem een stukje beter maar ga er echt niet op nu, aangezien ik al een week niks met hem gedaan heb.
Dus ben me nu vast aan het voorbereiden op een mega stuiterbal straks, als de bodem niet zo hard meer is. :')

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:46

Ik had m eerst ook stilgezet hoor, dacht hoe lang kan dit duren??? Maar ja dit wordt me te lang dus ik ga maar weer aan de slag....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:05

Ik heb mijn paarden wel aan de dubble longe gezet toen de cirkel bevroren was.
Draven ging zelf gewoon.Heb ze wel korte stukjes laten draven.
Onze banen en cirkel is niet glad en ze zijn allemaal vlak.
Ik gaat ook eerst longeren voor ik er van de week op stap.
Zeker voor het onzekere ;)

Onze rijbak hebben ze sneeuwvrij gemaakt.
Onze losgooi bak lag sneeuw op maar nu dat weg aan het gaan is komt er toch een redelijke zachte bodem onder vandaan.

Het is toch roeien met de riemen die je hebt.
En hoor om me heen dat er zelfs binnen banen bevroren waren....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:06

daffodil schreef:
Ik had m eerst ook stilgezet hoor, dacht hoe lang kan dit duren??? Maar ja dit wordt me te lang dus ik ga maar weer aan de slag....

ja precies, ik dacht, een dag of drie, vier,.. maar nu lijkt het toch wat langer te duren :+ Ervoor kon ik al niet rijden doordat de doorlopende regen een soort drijfzand had gemaakt en dat leek me neit goed voor de pezen.
Helaas is het bij het paard wat ik meepak echt noodzaak om hem voor het rijden te longeren zodat ie de spanning van zadelen er af loopt, dus na een tijd niet rijden, niet longeren word ik er zonder pardon afgeketst zonder longeren en daar heb ik weinig trek in. Nou ja, dan maar betalen voor alleen longeren dus.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:48

Ik maak mbv strooizout een onbevroren longeercirkel in de bak! Werkt prima...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:45

Ik kan nu even niet longeren, bodem is keihard (en vol met sneeuw nu nog) en daar durf ik echt niet op te longeren...

zo gauw het schoon genoeg is stap ik er maar gewoon weer op...

als je echt wilt/moet longeren zou ik inderdaad proberen of je een cirkel zacht kunt maken met strooizout...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:49

Zolang het vlak is....kan je gewoon longeren lijkt me.
Draven wordt toch ook op de weg gedaan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:07

ja maar op de weg loopt je paard niet op het harde constant in een wending...

als een paard constant achter elkaar op harde bodem in een wending loopt is dat niet heel fijn voor de gewrichten...

maar goed, het blijft zo, je moet wat met dit weer en dan is het gewoon iedere keer afwegen wat wijs is, want stil staan is ook niet alles...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:34

Nouvel schreef:
ja maar op de weg loopt je paard niet op het harde constant in een wending...

als een paard constant achter elkaar op harde bodem in een wending loopt is dat niet heel fijn voor de gewrichten...

maar goed, het blijft zo, je moet wat met dit weer en dan is het gewoon iedere keer afwegen wat wijs is, want stil staan is ook niet alles...

Dat is ook weer, zo daarom heb ik gister maar in de 20-40 Paddock me paard aan de longe gezet.
Want alleen losgooien werd hem ook niet helemaal :+

Ben blij als de dooi aanbreekt.
Zal nu wel veel elf steden tocht aanhangers voor de neus stoten :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:43

@ts: komt je paard overdag niet buiten in het land dan?

Ik sta ook al 2 weken stil, echter komt mijn paard 7 uur per dag buiten. Beweging krijgt hij nog wel. Ik baal er wel enorm van dat onze training stil komt te staan.
Onze paddock en bak is wel vlak, maar ik vind het absoluut niet ideaal om op zo'n harde bodem te trainen qua blessures. Ik wacht liever tot de bodem goed is, dan dat ik per se op een harde bodem wil trainen met het risico op blesures.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:50

Tja in stap heb je weet ik niet hoeveel oefeningen die je kan gaan doen.
Alleen ligt het er aan hoe fris je paard is op dat moment :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:54

Klopt. Echter heeft zowel mijn paard als ik het met dit extreme weer (vanmorgen -18) niet zo'n behoefte om te stappen. Hij is niet heet, maar wil merkbaar liever warmdraven. Ik maak ons er beide dan niet gelukkig mee om te gaan gymnasticeren (bijvoorbeeld) in stap en al helemaal niet langere tijd.

Daarnaast vraagt TS om longeer mogelijkheden, ik denk dat zij niet alleen wil stappen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:56

Is bij ons nu helaas ook niet echt mogelijk, dus ik vond het ook wel even spannend toen ik gisteren weer opstapte na bijna een week niet rijden ivm een blessure van mijn kant.

Ik ben gewoon de wei in gegaan, en merkte meteen dat paard fris was. Heb haar op een kleine volte gezet zodra ik wegstapte, en dat zo'n 5 a 10 min. gedaan. Goed laten concentreren op mijn binnenbeen, als ze stelling naar binnen hebben op die manier kunnen ze niet wegkijken en dingen zoeken om van te schrikken. Dat uitgebouwd naar achtjes, en dan rustig op die manier in draf verder. Uiteindelijk viel het best wel mee hoor. :) Lekker gegalopeert, niks aan hand. Als longeren niet mogelijk is dan is het denk ik toch het best om op die manier op te stappen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:02

En niet te vergeten dat als alles straks normaal is niet opeens gaan trainen zoals je normaal doet.
Het moet wel weer opgebouwd worden.
Zie het vaak zat hoor dat de training gelijk 100% opgepakt wordt.

Gister dus de Hengst aan de longe gezet in de grote paddock dat ging super.
Hij was braaf zat en heb hem zelfs laten draven.
Hij had het echt nodig.

Als hij los is staat hij toch negen van de tien keer te niksen tot dat ik hem eruit wil halen dan wilt hij opeens spelen |o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:09

Wij longeren de paarden gewoon buiten, zorgen dat de bodem vlak is en sneeuw er af halen dan wat zout strooien (af en toe er door heen harken) en dan kun je na ongeveer 2 uur goed longeren. De boven laag (ongeveer 5cm) is dan wel wat zachter en is goed te doen. :)

Wij doen wel alleen de cirkel waar de paarden op lopen, anders wordt het een zwaar karweitje. Maar wel een ruime volte.

Hier ook nergens een binnen baan waar je echt in mag longeren. Even rondje rondslingeren voor je op stapt, mag heel soms en ook alleen als er niemand in de baan is.

Werkt echt super fijn en goed! Zo kunnen we toch nog heel wat paarden longeren op een dag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:49

Maitu schreef:

Sleep je dat er echt doorheen of mik je het er gewoon op? Want dat laatste wil ik uiteraard wel proberen dan :D maar een trekker heb ik niet dus ik kan hem niet loshalen.
De bodem is vlak, wel wat hoefjes erin, maar de paarden durven echt niet te lopen door de hardheid, vandaag mijn heetflikker gelongeerd en die liep al snuivend in een kort sukkeldrafje hahaha :+

Jotoma, hij staat momenteel 24 uur per dag buiten, speciaal zodat hij toch kan bewegen, maar dit is het type paard wat de hele dag op een plek staat en vervolgens in de training doet alsof hij drie weken opgesloten heeft gestaan :+ Die loopt in vrijheid echt geen energie eraf, dat laat ie mij doen, de eikel :+

Barcelano, ik zat idd te twijfelen, miosschien JUIST nu erop nu hij weinig kan en dan wat stapwerk, aan de andere kant als ie toch explodeert gaat dat nu natuurlijk 100% zeker fout, en dan op die hard bevroren grond vallen,.. brrrr! En ja, de explosie krijg ik toch een keer en dat heb ik liever niet op concours, mijn record staat op 10 meter rondspringen en weer naar huis wegens nare val :=

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:28

Urielle schreef:
Maitu schreef:

Sleep je dat er echt doorheen of mik je het er gewoon op? Want dat laatste wil ik uiteraard wel proberen dan :D maar een trekker heb ik niet dus ik kan hem niet loshalen.
De bodem is vlak, wel wat hoefjes erin, maar de paarden durven echt niet te lopen door de hardheid, vandaag mijn heetflikker gelongeerd en die liep al snuivend in een kort sukkeldrafje hahaha :+

Jotoma, hij staat momenteel 24 uur per dag buiten, speciaal zodat hij toch kan bewegen, maar dit is het type paard wat de hele dag op een plek staat en vervolgens in de training doet alsof hij drie weken opgesloten heeft gestaan :+ Die loopt in vrijheid echt geen energie eraf, dat laat ie mij doen, de eikel :+

Barcelano, ik zat idd te twijfelen, miosschien JUIST nu erop nu hij weinig kan en dan wat stapwerk, aan de andere kant als ie toch explodeert gaat dat nu natuurlijk 100% zeker fout, en dan op die hard bevroren grond vallen,.. brrrr! En ja, de explosie krijg ik toch een keer en dat heb ik liever niet op concours, mijn record staat op 10 meter rondspringen en weer naar huis wegens nare val :=

Ik denk van je laaste zinnen de meeste over in dubio zitten.
De hengst ben ik nog verder aan het beleren.
waren bezig met de hulpen er op te rijden aan de longe.
Bij hem stel ik het zeker wel even uit :+

Met de merrie twijfel ik ook om er op te klimmen.
Vallen kan al zeer doen in zacht zand laat staan hard :+
Ze kan heel nuchter doen maar ook heel spastisch :+ Dus ja....Dubio