Deken toch maar om, wanneer dan weer af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Deken toch maar om, wanneer dan weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 09:28

Hoi,
Mijn pony was het eerder gewend om zonder deden door de winter heen te komen.
Bij de vorige eigenaar 1x in 6 jaar een deken gehad omdat hij toen niet fit was dus bleef die om.
Vorig jaar bij mij eerst van plan om dus het deken af te laten maar hij werd met een buitenrit aardig verkouden dus omgedaan en dat was nog begin van de winter dus amper wintervacht dus ook hele tijd omgelaten.
Nu weer zonder deken, maar zie nu 2 dagen dat hij heel erg trekt met zijn benen en hij blijft stilstaan ipv in beweging te komen.
Hij heeft een erg dunne vacht dit jaar door de rare temperatuursveranderingen..
Ook zijn rug zet hij soms helemaal op en hij duikt dan nogal in elkaar. Nu toch besloten om zo maar een deken op te doen.
Maar ik wil zo kort mogelijk met deken werken dus nu met nachten van -10 mag hij om maar wat raden jullie dan aan met temperatuur wanneer die weer af kan. Kan dat al rond 0 graden? Of moet ik dan wachten tot april ofzo?
Groetjes

Primavera

Re: Deken toch maar om, wanneer dan weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:36

als je hem eenmaal om hebt gedaan, zou ik hem deze winter neit meer afdoen :n

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:13

Ik heb 2 van mijn paarden (de 3e stond al met deken) nu (gisterenavond) ook de deken om gedaan. Die gaat er weer af zodra de temperaturen weer normaal zijn (0 graden). En gaat eventueel weer op als het weer kouder als -5 is.

De wintervacht was immers al goed op dikte, en ze gaan met dit weer echt niet verharen door een paar dagen een deken op. Het helpt ze gewoon door de ergste kou heen, en met een normale temperatuur kunnen ze dat weer prima zelf :j

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:17

Angela schreef:
Ik heb 2 van mijn paarden (de 3e stond al met deken) nu (gisterenavond) ook de deken om gedaan. Die gaat er weer af zodra de temperaturen weer normaal zijn (0 graden). En gaat eventueel weer op als het weer kouder als -5 is.

De wintervacht was immers al goed op dikte, en ze gaan met dit weer echt niet verharen door een paar dagen een deken op. Het helpt ze gewoon door de ergste kou heen, en met een normale temperatuur kunnen ze dat weer prima zelf :j

Ik zit een beetje met het zelfde, heb ze tot nu toch dit jaar helemaal geen dekens op gehad
alleen was ik van plan ze vandaag toch maar om te doen maar zat ik met de vraag wanneer ik ze er dan af zou halen..ik denk dat ik het net zo ga doen als jou!
Lijkt me een prima plan zo! :)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 18:19

TLNLSDB schreef:
Angela schreef:

Ik zit een beetje met het zelfde, heb ze tot nu toch dit jaar helemaal geen dekens op gehad
alleen was ik van plan ze vandaag toch maar om te doen maar zat ik met de vraag wanneer ik ze er dan af zou halen..ik denk dat ik het net zo ga doen als jou!
Lijkt me een prima plan zo! :)

Ja dat lijkt me een goed plan :j

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:04

Ik begin nu toch lichtjes te twijfelen. Ze staat al jaren zonder deken en heeft een prima vacht. Ze eet zelfs niet eens meer terwijl ze onbeperkt krijgt op het moment. drinken doet ze ook goed en breekt ook het ijs indien dit nog lukt. Koud voelde ze tot op heden nog niet aan. Maar, nu keek ik op buienradar en is het 18,2 bij ons. Das toch best fris. Nu kan ik er op dit moment niet heen om te checken ivm een slapend kind (en ik ga mijn huis echt niet uit zonder hem). Mijn man zou er vanavond laat pas heen kunnen na zijn werk om te temperaturen. Ik ben normaal echt dat ze prima zonder deken kan staan maar nu??? What to do?

(het is al iets gezakt nu min 15,5 maar nog steeds erg koud)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:08

@PBA. Zonder eten blijven ze ook niet warm, het voer geeft zo voldoende energie om zichzelf warm te houden..Misschien gewoon net zo doen als wij hier boven..
Mijn paarden vonden het vanmiddag volgens mij ook wel prettig dat ze wat om kregen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:27

het is dat ik nu niet kan voelen hoe ze aanvoelt. Vanmorgen vroeg (-10) voelde ze nog warm tussen haar benen en bij haar oren. Zal mijn man vragen zo even langs te gaan. Nu ook zo dat ze een gruwelijke hekel aan een deken heeft.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:41

Oef..dat maakt het helemaal lastig..zou ze dan zelf vinden dat ze hem echt niet nodig heeft..?
want ik neem aan dat ze anders wel zou weten dat een deken haar warmte geeft..
Zo heeft 1 van mijn paarden een hekel aan een vliegenkap
maar als ze er echt vreselijk last van heeft, steekt ze dr koppie echt uit van nou baas aub verlos me van die rot vliegen bij mijn ogen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:09

gisteravond en vanmorgen gecheckt (was hier -22 geworden) ze was nog warm, (al hingen de pegels aan haar vacht) Gaat nog goed dus. Al voeld het wel vreemd dat hun eigen deken zo goed werkt. Ze was ook enorm fluffie nu met haar opgezette vacht.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:37

Hij staat nu sinds de eerste nacht dat het -20 werd met deken (nu ongeveer halve week) en hij komt nu helemaal niet zo stijf zijn stal uit als ervoor en ook in het weiland loopt hij soepeler dus volgens mij was het een goede beslissing om een deken om te doen :j

Ik zag dat het vanaf aankomende maandag niet meer zou gaan vriezen in de nacht, zal ik hem dan af doen en aflaten tenzij het nog weer gaat vriezen?

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:41

Als het dooit, voel dan gewoon even onder de deken hoe warm hij/zij aanvoelt.