Wonen in Nederland maar paard staat in Duitsland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vientijntje

Wonen in Nederland maar paard staat in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:48

Weet niet of dit topic hier goed staat en ik kon zo snel niet een vergelijkbaar topic vinden binnen bokt..... dus.....

Kan iemand mij iets meer vertellen over zaken die je zou moeten regelen als je zelf in Nederland woont, maar je paarden in Duitsland gestald zijn?

Ik woon in het grensgebied (Siebengewald, Noord-Limburg) en ik pacht een stukje grond met stal bij een particulier in Duitsland, zo'n 4 km bij mij vandaan. Ik doe en regel alles zelf en heb dus eigenlijk met niemand iets te maken (bij wijze van spreke)...

Mijn paarden zijn niet officieel "uitgevoerd" en ik rijd ook regelmatig met ze de grens over (zowel met trailer over de weg als aan de hand (de paarden worden nog niet bereden). Doe ik dat nu illegaal, wordt dit gedoogd, of mag dat toch gewoon omdat ik zelf in Nederland woon???

Als je een paard verkoopt naar het buitenland moet er altijd enorm veel geregeld worden wat betreft uitvoerdocumenten en gezondheidsverklaringen, maar hoe zit dat dus in mijn geval?

Ik kan me goed voorstellen dat er meer mensen zijn die in dezelfde situatie zitten...

Iemand???

celano

Re: Wonen in Nederland maar paard staat in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:34

Ik heb het een paar jaar gedaan, maar eerlijk gezegd niks geregeld en geen problemen gehad. Maar dit is niet echt een tip waar je iets aan hebt natuurlijk...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:39

Misschien eens met de douane bellen, die kunnen je daar vast meer over vertellen. Of je doorsturen naar een andere instantie. :j

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:44

Volgens mij zou je officieel gezien iedere keer je paard moeten in- en uitvoeren als je de grens over gaat. Maar....geen hond die er naar kijkt, is natuurlijk ook niet te doen. De wet is niet aangepast aan "grensbewoners". Ik rij ook regelmatig naar NL met mijn paard (en woon in DL).

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:47

Mmm, dat invoeren zou ik me niet zo'n zorgen over maken, zeker in de grensstreek gaan de paarden dagelijks de grens over.
Hier wordt daar iig niet moeilijk over gedaan.

Wat ik in jouw geval wel na zou vragen is hoe het verzekeringstechnisch zit, m.a.w. geldt jouw verzekering, stel dat je paard uitbreekt bv., gaat jouw Nederlandse aansprakelijkheidsverzekering dan over tot vergoeding?
In Duitsland hebben ze een aparte Haftschutzverzekering die je afsluit per paard voor zulke gevallen met schade aan derden (paard veroorzaakt verkeersongeval, iemand valt van jouw paard/uit jouw koets etc).

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:50

Volgens mijn DA mag je 1 dag op en neer. Voor mij dus van Duitsland naar Nederland en dan dezelfde dag weer terug zonder een gezondheidsverklaring van de DA.
Blijf je langer dan is een gezondheidsverklaring noodzakelijk.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:57

avaluna schreef:
Wat ik in jouw geval wel na zou vragen is hoe het verzekeringstechnisch zit, m.a.w. geldt jouw verzekering, stel dat je paard uitbreekt bv., gaat jouw Nederlandse aansprakelijkheidsverzekering dan over tot vergoeding?
In Duitsland hebben ze een aparte Haftschutzverzekering die je afsluit per paard voor zulke gevallen met schade aan derden (paard veroorzaakt verkeersongeval, iemand valt van jouw paard/uit jouw koets etc).

Dat was ook het eerste wat me te binen schoot . :D
Verder een equiden/Pferdepass hebben en eventueel als je door het bos rijdt in Duistland een Reitkenzeichen .
Hier in Kleve is dat iig verplicht .
Siebengewald is de kant van Goch dus dat valt ook onder Kreis Kleve .

http://www.kreis-kleve.de/C125713E002C4 ... AF0028DD42

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:42

Ik woon ook niet zo ver bij jou vandaan, wij wonen in Duitsland maar gaan regelmatig de grens over. Te paard of te voet heb je niks nodig maar zodra je je paard vervoert per trailer of vrachtwagen dan heb je officieel een gezondheidsverklaring nodig. Maar die vragen wij ook nooit aan.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 09:55

Dank jullie wel voor jullie reacties... Die verzekering, daar had ik nog niet over nagedacht. Dat is een goeie om nog eens goed naar te kijken...

Dat een Pferdepass verplicht is dat wist ik wel.

En dat je op dezelfde dag heen en terug zou mogen (dus van D-Nl en weer terug) zonder poespas, zoals Tjinta zegt wist ik ook niet... Handig om te weten..

@ Delphi2.... Als ik nu creatief ben, dan zou ik naar de grens kunnen lopen (voor mij 400 meter) en in Nederland als ik de grens over ben de trailer kunnen neerzetten en daar de paarden kunnen inladen. Maar ik begrijp dat er meer mensen zijn die geen gezondheidsverklaring aanvragen voor dit soort gevallen.

Super bedankt nogmaals.. ik kan met jullie tips vooruit :)*