Welke oefeningen in harde bakken/harde buitenwegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mips

Welke oefeningen in harde bakken/harde buitenwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 13:31

Ik vroeg mij af welke oefeningen jullie doen om je paard soepel of in conditie te houden tijdens deze vrieskou.

Ik heb een onbegaanbare bak maar wil toch graag de boel in beweging houden. Het resultaat is dat ik op de weg of in de berm train. Maar mijn inspiratie wat betreft leuke oefeningen is een beetje op....dus wat doen jullie??

Ragdollcat

Re: Welke oefeningen in harde bakken/harde buitenwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:35

Tja dat is ff uitvogelen he.

Veel kan je niet doen op dit moment. Of naar een dichtbijzijnde binnenbak gaan rijden.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:35

Mijn paard staat zo goed als stil op het moment dat de bak bevroor. Zaterdag staat wel een buitenrit gepland met stalgenoot, en zondag ben ik ook wel zowat verplicht om buiten te rijden. Voor de rest van de week staat ze stil totdat de bak ontdooit is. Ik werk fulltime, dus heb ook alleen in de avonden tijd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:37

Op de weg kun je precies hetzelfde doen als ook op de lange zijde van de bak kunt. Dus kleine wendingen na elkaar, schoudervoor, wijken, veel overgangen, en ook halve overgangen (dus van gewone naar uitgestrekte stap/draf)

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:25

@Ragdollcat ik heb net een nieuwe stal dus ben de mogelijkheden wat dat betreft nog een beetje aan het ontdekken :D
@Angeliekje ik ben zondag en maandag idd ook nog naar buiten geweest, maar het is hier op de bevroren stukken richting bos nog wel erg glad...
@Angela De schouder voor/renver/traver doe ik idd al :D Alleen heb ik wat moeite om de lengte in de passen van mijn paardje te houden op harde ondergrond. In stap gaat het nog redelijk maar in draf wordt hij echt kort. Heb je misschien tips om dat te verbeteren?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:49

@Angeliekje dat herken ik. Ik werk ook fulltime overdag, dus heb alleen 's avonds tijd voor mijn paard. Nu de buitenbak bevroren is en niet vlak, ben ik ook aangewezen op buitenrijden. Maar alleen in het weekend dus.. Ik ben nu flink geminderd met voeren, zodat hij zaterdag er niet als een gek vandoor gaat als hij weer aan het werk mag.
Tijdens het buitenrijden rijd ik ook veel overgangen. Zijgangen kan ook als je een beetje ruimte op de weg hebt en er geen auto's, fietsers e.d. aankomen.
@Mips is je paard gespannen als je hem vraagt te verruimen? Want dan gaat het waarschijnlijk niet lukken om hem langere passen te laten maken. Als dat zo is, werk dan eerst aan de onstpanning (maar wel actief natuurlijk). En als je vervolgens wil verruimen, vraag dan niet te veel. Begin met een paar passen een kleine verruiming. Al is het maar een paar cm ruimer dan je arbeidsdraf. Gaat dat een aantal keer goed, vraag dan iets meer, maar nog steeds niet te lang. Korte en vaak herhalen werkt beter dan in een keer heel veel vragen. Door het schakelen zal je paard hier steeds makkelijker in worden en kun je uiteindelijk je draf steeds verder verruimen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:23

De korte passen komen echt door de ongelijke ondergrond, en daardoor sneller uit balans. Ze kunnen gewoon niet echt heel goed erop lopen, het is erg instabiel. Ik zou de lengte van de passen voor nu laten wat het is, alleen af en toe een stukje weg (rechte ondergrond) meepakken als die niet glad is door sneeuw of ijs. Daar kun je wel de lengte in de passen verwachten.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:47

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze op een vlakke ondergrond reed en daar wilde verruimen, maar dat is dus niet zo?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:53

Ik warm m'n pony in de buitenbak op, los staand, en aan de hand.
Hals laag in stellen, opzij links en rechts om, kort, lang etc. Ook laat ik hem achterwaarts gaan, mits het mogelijk is.
Gisteren op buitenrit, kon ik stelling vragen, spelen met overgangen (van halthouden naar stap, van stap naar middenstap etc.) En ook halthouden deden we gister.
Om hem verder soepeler te houden, ben ik op stal bezig of in de buitenbak. Lekker aan de hand, goed voor onze band en onze lijven.

Het is momenteel echt puzzelen, hoe en wat kan he? :)

TiesMadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:12

Sneeuwrit

Aangezien mijn paardje en ik er elke dag uit gaan, rijden wij dus ook door dit weer. Als ik zelf te weinig energie heb of ik wil haar een dag laten ontspannen maak ik gewoon een grote wandeling aan de hand, maar gisteren was het prachtig weer met die zon 's middags en dus vertrokken voor een flinke buitenrit. Voor de zekerheid mijn hond Ties een oude trui van mij aangesjord omdat ze een zeer korte vacht heeft en het soms koud krijgt onderweg als we rustig rijden.
Zelf had ik aan (lach niet): een thermo lange onderbroek, met daarover spijkerbroek. Dikke sokken en bont gevoerde rubber laarzen. Handen gestoken in ruime wollen handschoenen. Een T-shirt met daarover een wollen trui, gevolgd door een sweater met capuchon. Op mijn hoofd een bontmuts met van die flappen. Een gevoerde bodywarmer om het af te maken, waar ik voor de zekerheid mijn balaclava (bivakmuts die alleen je ogen vrijlaat) in had gestopt mocht mijn gezicht nog te koud worden.

Jullie vragen je af wat voor oefeningen te doen met dit weer, nou geloof me, elke serieuze afstand die je aflegt doet een beroep op het atletisch vermogen van je paard. De stukken waar we de verharde weg moeten oversteken of een stukje moeten volgen loopt ze als op eieren zo voorzichtig en beheerst, waarbij ik moet aantekenen dat een aantal onverwachte schuivers afgelopen week wel hebben bijgedragen tot haar oplettendheid.
De paden zijn stijf bevroren dus als ruiter heb ik de verantwoordelijkheid me te herinneren hoe het eruit zag zonder sneeuw en vermijd de plassen die nu ijsvlakken zijn. Dat betekent bijna voortdurend richting geven aan je paard, als dressuurruiter kun je dit gebruiken voor een wijken voor het been o.i.d..
Al met al is het een tamelijk inspannende bezigheid, je moet voortdurend opletten of er geen verraderlijke plekken in de ondergrond zijn. Ook het tempo moet beheerst zijn, in stap gaat het redelijk, maar draf kan alleen als je zeker weet dat het pad betrouwbaar en redelijk vlak is. Op twijfelachtige stukken heb ik niet meer dan een sukkeldrafje gedaan.
We waren om half drie vertrokken en tegen 4 uur begon het dusdanig af te koelen dat het tijd werd voor de bivakmuts. Nu, we waren nog lang niet thuis en de kou begon stevig in mijn botten te kruipen. Helaas was er weer een heel stuk geen gelegenheid om te draven, dus als een zombie verscholen in mijn bontmuts niet proberen te denken aan de kou. Voorzichtig over het houten bruggetje, nog een km over dat vreselijke modderpad, en toen kwamen we eindelijk weer op gelijke bodem en konden weer een paar km draven om op te warmen.
Het was inmiddels halfvijf en de zon begon gevaarlijk te zakken en zo ook de temperatuur. Geheel tegen mij gewoonte in heb ik vervolgens de kortste weg naar huis genomen wat betekent dat we het laatste stukk langs de grote baan rijden over het fietspad. Het leek erop dat Madam het paard ook moe was geworden, ze keek niet op of om naar het denderende verkeer.

Vijf uur. Eindelijk thuis. Zadel af, warm dekentje op, lekkere muesli in de bak en toen kon deze zich ook gaan warmen. Ik wil jullie niet ontmoedigen maar het heeft ongeveer een uur geduurd voordat ik weer opgewarmd was.
Eenmaal warm keek ik met plezier terug op een fantastische tocht door dit bevroren landschap.
Ik wens iedereen veel fijne winterritten toe :)

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 20:28

@marleeentje, ik denk dat spanning er wel enigsinds mee te maken heeft , hij vind het nogal spannend in de sneeuw nu. Ik denk dat ik dat voor nu dus even laat voor wat het is. Maar je tip over klein beginnen volg ik zeker op.
@Angela ik verruim idd alleen op rechte vlakke stukken :)
@EngeltjeS leuke tip om met de stelling te spelen. Die ga ik onthouden.
@TiesMadam respect voor je doorzettingsvermogen. Ik denk dat ik het bij een korter rondje hou....ben een enorme koukleum :s

Bedankt voor jullie reacties :D