hengstenveulen van drie weken. prob. bij halster.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pegasus154

hengstenveulen van drie weken. prob. bij halster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:35

Hallo, we hebben een hengstenveulen van 3 weken. We proberen al allerlei dingen te doen met hem.
Hij is een haflinger. We proberen hem aan het halster te wennen. De eerste keren deed hij het prima. We hebben het halster meerdere keren omgedaan en hij reageerde niet te fel. We hebben hem ook nooit alleen gelaten met de halster. Maar sinds kort rent hij steeds weg als hij merkt dat we zijn halster willen omdoen. Ziet hij dit als een spel? We proberen het rustig aan maar eenmaal dat we het om hem willen doen gaat ie er vandoor.

Wat kan ik doen?

TurboTinker

Re: hengstenveulen van drie weken. prob. bij halster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:43

Als jullie hem alleen maar halen om een halster om te doen, zal hij dat associëren.

Zelfde als een volwassen dier, die je alleen gaat halen om te rijden , dan zal hij ook niet meer komen, omdat hij jou associeert met werk, ipv leuke dingen

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:27

3 weken en al een halster? Mijn hengsten veulen is nu 7 maanden en heeft nog geen halster :P Maar dat zal overal wel weer verschillen. Ik zou het gewoon rustig aan doen. Op deze leeftijd zijn ze gewoon nog veel aan het onderzoeken en proberen ze dus alles uit. Heb geduld en probeer het wanneer het goed voelt. Zorg dat het een leuke ervaring is en dat er geen druk achter staat.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:38

kyona had met een dag of 3 al elke dag het halstertje om.dan wende ze er meteen aan.iedere keer als ik met ruana bezig ging in stal,dan kreeg de kleine hem ook om.in de wei stond ze zonder,maar haalde ze er wel uit met.was even een gedoe om ze aan te krijgen,maar uiteindelijk kwam ze na een week of 3 vanzelf naar me toe voor haar halster om te doen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:29

breng het halster in verband met iets leuks en aangenaam dus heeft hij hem om lekker kriebelen enz. zo leert hij dat een halster meer betekend dan alleen stress en ongemak, en leer je hem alvast een beetje kennis maken met borstelen voor later. wat ik doe met veulens om ze goed halstermak te krijgen is de eerste tijd aai ik ze met het halster en doe het nog niet om, zo horen ze het geluid raken bekend met het gevoel ervan zo spelenderwijs een keer een riempje om de hals (niet dicht zelf vasthouden) en duw en trek zachtjes (maak ze bekend met de druk ervan) en zo bouw je alles langzaam op, tja het kost heel veel tijd op deze manier maar wat je er later voor terug krijgt is veel meer waard dan de tijd die je er nu aan kwijt bent, daarnaast bouw je een hele goede band met elkaar op!

Igotadream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:05

Ik heb even geleden ook een hengstenveulen zijn halster aangedaan.
Eerst deden we het ook zoals jij, aan doen en dan weer uit.
Nadien wilde hij het niet meer aan.
Na lang wachten en broberen is het dan toch gelukt!
Ik heb het aangelaten, ze wennen er aan, en dan kan je ze ook makkelijker uit de weide nemen en poetsen .
Let wel op dat het niet te strak gaat zitten, het hoofdje groeit namelijk nogal snel!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:48

Mijn verzorg hengst (nu wel al bijna 1 jaar) droeg ook al vanaf 1 maand en halster. Je moet het halstertje gewoon omlaten, dat is het handigst. Wel elke dag (ochtend-avond) kijken of het veulen niet erin vast zit. Maar meestal als je um gewoon normaal 'strak' omdoet kan er niets gebeuren. Als jij elke dag met het halster gaat pielen zal je veulen daar niet blij mee zijn.

pegasus154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 19:11

@ Snackie: Nou dat doen we ook. En we doen het halstertje zonder reden om. Eenmaal dat we hem te pakken krijgt verroert ie zich niet tot we hem loslaten. :'). Als hij het halster heeft geaccepteerd beloon ik hem meteen door hem lekker te kriebelen. Een snoepje neemt hij nog niet aan :p. Als hij binnenkort vast voer begint te eten kunnen we hem daarmee belonen. Dat lijkt volgens mij het leukste beloning.

@ GreenRidder: Tja, wij beginnen zo vroeg mogelijk. Dat leek ons het beste. Hoe vroeger hoe beter. En aangezien hij schrikreflexen begint te krijgen leek het dus het beste om er meteen aan te beginnen.

@ elliecuijk: Hehe, ja bij ons reageert hij ook zo. We moeten hem eerst te pakken krijgen om het halstertje om te doen. Maar eenmaal dat hij het aan heeft merkt ie het niet eens dat ie een halster heeft :p

@ Boompje1985: Wel zo doe ik dit steeds. In het begin vond hij het zeer interessant en knabbelde hij aan het halster. Ik heb ook zijn halster tegen zijn moeder gewreven zodat hij haar geur ruikt. ^^ Hij reageert niet angstig. Volgens mij wilt hij er alleen een spelletje van maken van "pak mij dan als je kan." ^^

@ Igotadream: Ja, dat probleem hebben we dus. We moeten hem altijd in de stal drijven en zo zijn halstertje omdoen xD. Hij is best een deugniet. En we controleren ook steeds of het halstertje nog past. :)

@ 1997suus: Dat doen we ook. We laten het aan tot we weg moeten. We laten hem niet graag alleen met zijn halster. Je weet maar nooit. We laten het enkele uren aan. Het uitdoen is geen probleem :3

Nou iedereen fijn dat jullie jullie tips meedelen :). Mijn kleine deugniet doet het nu vrij goed. We hopen dat hij na een tijdje niet meer zal weglopen. We wennen hem ook door over zijn gehele lichaam te wrijven. Zodat hij elke aanraking later zal aanvaarden. Vooral zijn hoofdje, we beginnen ook al met zijn beetjes op te laten tillen. Want nog niet zo makkelijk gaat xD Nog wat tips? Ik hoor ze graag.