regendeken met dit vriesweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

regendeken met dit vriesweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:32

Even een kleine inleiding.
Mijn ijslander is vorig jaar goed ziek geweest en heeft hiervoor lange tijd prednison gekregen. Dit tot diep in het najaar.
De wintervacht lijkt daardoor minder goed aangemaakt dan wat hij zou moeten zijn. Na een aantal dagen flinke regen ging ze hoesten en met een regendeken om was dit met een paar dagen over. Sindsdien staat ze dus met een 0 grams regendeken (bucas) om met regenachtige dagen en dit gaat perfect. Nu weet ik dat paarden bij koud weer hun vacht opzetten om goed te isoleren. Dus ik wilde vorig weekend de deken afhalen. Mijn staleigenaar raadde het af, omdat ze beter warm zou blijven met de deken om. De deken is immers winddicht.

De deken is nu om, maar ik twijfel nog steeds een beetje. Wat denken jullie?

Aanvulling ivm luchtwegprobleem mag mijn paard niet op stal, ze heeft een schuilstal tot haar beschikking waar ze uiteraard liever niet in staat ;)

Rox87

Re: regendeken met dit vriesweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:36

Ik lees even mee! Ik zit altijd een beetje met hetzelfde idee!
Opzich zou ik denken: Met mijn regenjas ga ik het in de winter ook niet redden! Heb niet voor niks een jas met voering aan!
Als ze de haren niet overeind kunnen zetten krijgen ze het koud, aan de nadere kant is het ook wel weer koud als hij ineens de wind over zich heen krijgt als je zijn deken af doet!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:38

Hier is paard mooi fluffy onder 0 grams regendeken. Zonder gaat hij nu toch wat bibberen ondanks de dikke wintervacht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:43

Je paard kan de haren inderdaad niet overeind zetten door de deken, maar de deken zorgt wel dat de wind uit de vacht blijft. Echter niet de kou... Ik zou er persoonlijk een 100 grams dekentje onderleggen voor de nachten, dan vang je het stukje van de haren niet overeind kunnen zetten op, maar geef je ook weer niet zoveel warmte dat er daardoor minder vacht aangemaakt wordt (de haren bij mijn oudjes zonder deken groeit nog steeds).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:56

Angela schreef:
Je paard kan de haren inderdaad niet overeind zetten door de deken, maar de deken zorgt wel dat de wind uit de vacht blijft. Echter niet de kou... Ik zou er persoonlijk een 100 grams dekentje onderleggen voor de nachten, dan vang je het stukje van de haren niet overeind kunnen zetten op, maar geef je ook weer niet zoveel warmte dat er daardoor minder vacht aangemaakt wordt (de haren bij mijn oudjes zonder deken groeit nog steeds).

Ik zie hier toch echt een opgezette vacht onder de deken nu en een paar dagen geleden in de regen lag die strak glad.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:01

Ik zal morgen eens kijken hoe de vacht staat. Mijn bijrijder is de afgelopen dagen geweest. Zondag lag de vacht inderdaad plat.