Stap / Draf / Galop vraag aan de Jury's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Stap / Draf / Galop vraag aan de Jury's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:20

Onder aan het protocol heb je in alle proeven de onderdelen stap / draf / galop waar je een cijfer voor krijgt.

Nu vraag ik mij dus af waar een jury specifiek naar kijkt om deze gangen te beoordelen.

Maar wat maakt voor een jury nu het verschil om een 6 of een 7 of een 8 te geven voor een stap/draf/galop? Word er dan ook gekeken naar natuurlijke aanleg van het paard of puur alleen naar het gereden gedeelte?

En wanneer word een gang als onvoldoende beoordeelt?

word er ook per klasse nog verschil gemaakt dus bvb in de B soepeler dan in het M ?

Lijkt mij erg interessant om hier meningen van jury's over te horen zodat ik dat weer mee kan nemen in de wedstrijden. Ik rijd op dit moment eentje in het M2 en hoop zsm over te kunnen naar het Z en ik rijd er eentje in het L en ga binnekort nog eentje in het M1 starten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:29

Onderin beoordeel je de kwaliteit van de gangen, dwz de zuiverheid, souplesse, vermogen tot schakelen enz. Het is dus niet een gemiddelde van je onderdelen in die gang. Wel zal het enigszins met elkaar samenhangen, paard met sterke galoppade zal ook sneller goed scoren op galoponderdelen.

Ik heb weleens een 4 neer gezet voor de galop waarbij ik enkel de rechtergalop heb gezien, links was stuk denk ik :') . Een 5 noteer ik wel eens voor paarden die bijv richting de overgang terug naar 4-takt neigen en ook erg weinig sprong hebben.
Verder denk ik dat als je naar een 4 voor de draf gaat je de combinatie uit had moeten sluiten ivm onregelmatigheid. Vaak even het ritme verliezen en weinig kwaliteit kan wel een 5 opleveren.
Stap die richting lateraal gaat, zo niet is, een 5 of een 4. Die 4 is echt uitzondering, 5 komt ook niet vaak voor.

Over het algemeen is een 6 wel op z'n plek (dat is echt overgrote deel van de cijfers die ik daar neer zet), maar je gaat vanzelf kwaliteit waarderen en die 7, 8 of zelfs 9 op het protocol zetten. Maar daarvoor moet je wel met een fijn paard de ring in komen, want je kunt dat cijfer niet meer omhoog krikken door netjes op de letters te rijden ;)

Verder beoordeel ik de B en in mijn geval de M niet anders qua basis, maar er worden in het M² wel wat oefeningen gevraagd waarbij kwaliteit wat meer boven komt drijven. Als je paard bijv moeite heeft met stappen kan dat meer opvallen in de verz stap en keertwendingen dan in de B in arbeidsstap en op een recht lijntje.

tita

Re: Stap / Draf / Galop vraag aan de Jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:33

Tis natuurlijk ook wat de jury wilt zien, de ene kijkt naar een typische zweef/ruime draf terwijl de ander jury liefst ziet dat het paard over het gehele lijf ontspannen loopt waarbij de kaaklijn niet te zien is. Daarbij maakt het hem/haar niet uit hoe de passen zijn.
De ene wil dragend zien en de ander voorwaarts

Een paard met meer talent zal iid hogere cijfers halen daarom vind ik dat dit soort dingen gewoonweg niet gevraagd mogen worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:22

tita schreef:
Een paard met meer talent zal iid hogere cijfers halen daarom vind ik dat dit soort dingen gewoonweg niet gevraagd mogen worden.

Aparte reactie. De combinatie in de ring wordt beoordeeld. Een paard met een sterke, goed gesprongen galop zal hoger scoren in de galop dan een paard dat een paard dat uit balans is in galop en overkruist door de bochten gaat. Waarom zou je dat niet mogen beoordelen?
In de dressuur wordt het paard gegymnastiseerd. Als je je paard goed voor elkaar hebt, mag dat beloond worden. En het ene paard biedt van nature meer dan het andere paard.
En de ene ruiter is beter in staat om zijn paard goed te gymnastiseren dan de andere ruiter.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:47

Als je twee ruiters heb met dezelfde kunde maar paard A heeft van nature talent en spectaculair gangwerk dan zal die hoger scoren dan paard B wat gewoontjes is. Terwijl de draf draf was....

Moeilijk uitleggen.

Goede draf is niet verbonden aan type soort draf maar goed draf is gewoon even standaard draven. Maar als er een paard komt met van nature al een krachtige ruime draf waarbij ie zowat dansend door de baan gaat en goed ondertreedt zal die hoger scoren terwijl er met 2e paard niks mis was.

>;) snap je wat ik bedoel uit te leggen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:11

Het doel van de dressuur, is om de basisgangen van het paard te verbeteren. Door goede training kan je een (even onrespectvol) huis-tuin-en-keukenpaard best wel 7ens laten scoren op het gangwerk. Natuurlijk heb je met een 'bewegingswonder' sneller hoge punten te pakken, maar daar zitten weer andere nadelen aan (spanning, heethoofd, ander prijskaartje).

Ik vind dat veel mensen teveel met 'oefeningen' bezig zijn om maar zo snel mogelijk een klasse verder te komen. Dit levert in behoorlijk wat gevallen juist een verslechtering van de gangen op, door te geforceerd rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:02

@tita
ik snap wat je wil zeggen. Maar het ene paard heeft nu eenmaal meer talent dan het andere paard. Het gaat om de prestatie van de combinatie. Het gaat niet om de beste ruiter te laten winnen.
Je hebt geen 2 gelijke ruiters; wat de ene ruiter met het ene paard kan, hoeft hij/ zij nog niet met een ander paard met een heel ander karakter te kunnen. En een goed paard is geen garantie voor hoge cijfers; zie maar aan Totilas, die onder Edward Gal een wereldrecord rijdt en dat met zijn nieuwe ruiter nog niet kan benaderen.

Ik start met een Haflinger en weet alles van minder spectaculair gangenwerk, maar wij moeten scoren om constantheid, buiging en stelling, etc.; gewoon de goede punten van je paard accentueren en de mindere punten verbeteren.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 11:12

Ik snap wat Tita bedoelt, maar dat is het nadeel van jurysport. Er moet beoordeeld worden en dat gebeurd door mensen en het is net wat zo'n jury graag ziet.

Ook ben ik het helemaal eens mert Tango1979. Kan er niks anders over zeggen.
De uitleg van Remember vind ik een fijne uitleg, waar ik echt wat aan had.

Zo heb ik laatst HC L1 gestart en mijn paard was erg zenuwachtig en heel rennerig, ben heel de proef bezig geweest om terug te rijden en hem bij me te houden. Had onderaan voor draf ook een 5, snapte ik niet helemaal maar ik denk nu dat dit komt door het ritme verlies (harder - zachter - harder) Dat geeft nou niet echt een prettig gedragen beeld :) Mijn andere paard heb ik eigenlijk nooit onder de 6 gescoord en rijd regelmatig 7ens voor Galop en draf. Ik denk dat ik met nog wat meer ruggebruik en soeplesse in zijn lijf misschien wel naar de 8 kan. Dus blijven trainen.

Ik heb ook gestart met een D pony tussen de paarden tmt het M! gereden tmt L2 won ik alles. M1 kreeg je meer middengalop ging eerst niet zo goed, maar toen we die onder de knie hadden won ik daar ook alles. Terwijl die D pony vergeleken met een paard echt geen spectaculair gangen werk had. Dus moest echt rijden voor mn punten. Daar ook vaakgenoeg op galop en draf 7ens gescoord.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:16

Remember schreef:
Stap die richting lateraal gaat, zo niet is, een 5 of een 4. Die 4 is echt uitzondering, 5 komt ook niet vaak voor.
Ik heb toch regelmatig paarden in de ring die onzuiver stappen, ik geef dus wel regelmatig een 4 of 5 op de stap.
tita schreef:

:? Maar dan zou je ook geen oefeningen mogen vragen, want ook daarvoor heeft het ene paard meer talent dan het andere... Dan kunnen we wel stoppen met de dressuurwedstrijden.
Ben jij trouwens zelf jury?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:25

Helemaal eens met KarinvdM, een paard met meer talent kan op elk onderdeel meer punten halen. Let op het woord 'kan'

Ik zie echt wel paarden met helemaal niet zo superveel talent, betere proeven neerzetten dan paarden die op het eerste gezicht veel meer 'mee hebben'.

Vergeet niet dat je met goede training en voorbereiding (niet te snel willen) je mooie punten kan rijden. Ok misschien zit met een wat meer gemiddeld paard drie wp per proef er niet in, maar dat weet je als je voor dat paard kiest.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:29

tita schreef:
Als je twee ruiters heb met dezelfde kunde maar paard A heeft van nature talent en spectaculair gangwerk dan zal die hoger scoren dan paard B wat gewoontjes is. Terwijl de draf draf was....

Moeilijk uitleggen.

Goede draf is niet verbonden aan type soort draf maar goed draf is gewoon even standaard draven. Maar als er een paard komt met van nature al een krachtige ruime draf waarbij ie zowat dansend door de baan gaat en goed ondertreedt zal die hoger scoren terwijl er met 2e paard niks mis was.

>;) snap je wat ik bedoel uit te leggen.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar dan kan je de hele dressuursport wel opdoeken. Als paard A namelijk een betere draf toont, hetzij door training van een goede ruiter, hetzij door talent, is dat gewoon meer punten waard dan een "gewone" draf van paard B. Paard B mag geen onvoldoende halen op de gewone, correcte draf (wat volgens mij ook niet gebeurt), maar paard A mag zeker hogere punten krijgen omdat die een betere draf laat zien.

Overigens valt dat in de praktijk nog best mee. Ik heb een paard volgens het plaatje wat de jury graag wil zien: grote zwarte KWPN'er met leuke beweging. Echter in het L1 had ik zo'n wedstrijdspanning, dat ik links en rechts voorbij gereden werd door haflingers, tinkers en allemaal paarden die ik "volgens het plaatje" makkelijk aan zou moeten kunnen. Toen kreeg ik dus ook mijn punten niet, zelfs niet met mijn grote zwarte KWPN'er, omdat ik simpelweg niet liet zien wat er gevraagd werd. Ik had toen ook onvoldoendes bij het gangenwerk. Dus onderschat de invloed van de ruiter hierin niet.

(Inmiddels zijn we daar gelukkig overheen en toeren we lekker de wedstrijden door, maar nu het goed gaat, krijg ik weer de opmerkingen dat ik mijn punten alleen maar krijg omdat ie groot en zwart is. ;) Beetje jammer, maar goed.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:44

Pas als een paard niet tactmatig beweegt ga je naar een onvoldoende. Een 4 geef ik eigenlijk nooit want dan is hij echt onregelmatig en had ik gebeld. Ook bij de stap heb ik nog nooit een 4 gegeven want ook al is de verzamelde stap lateraal, een zuivere telgang, dan nog is vaak de uitgestrekte stap wel zuiver. Dan geef ik dus een 5 voor de stap beneden. Wel een 4 voor de verzamelde stap en de evt. keertwendingen die onzuiver worden gestapt maar door een 6 van de uitgestrekte stap kom je dan toch nog op een 5 voor kwaliteit uit.
Maar er zullen best paarden zijn die ook de uitgestrekte onzuiver stappen.

5 voor draf geef ik bij veel tactfouten. Zie je vaak als een soort teugelkreupelheid in wendingen en zijgangen. 5 voor galop geef ik bij veel sprong en dus tactverlies. Als het paard echt in 4 tact galoppeert.

Adriaan Hamoen zei altijd: Als de tact goed is, is het altijd een 6.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:50

KarinvdM schreef:
Remember schreef:
Ik heb toch regelmatig paarden in de ring die onzuiver stappen, ik geef dus wel regelmatig een 4 of 5 op de stap.

4 heb ik 1 of 2x gegeven, 5 wel wat vaker maar komt echt niet elke wedstrijd voor, bij mij althans! Vanuit de cursus ook mee gekregen dat het ook maar enigszins met het achterbeen verdrijven van het voorbeen de 5 of 6 rechtvaardigt ipv de 4 en écht laterale stap zie ik zelden. Maar dan gaat de 4 ook op het protocol hoor :j. Maar goed, zo heb je ook weken achter elkaar dat je geen zuiver achterwaarts ziet en zo heb je 5 paarden achter elkaar waar het wel in orde is, maakt het ook leuk :D

Tita, ik volg je ook niet helemaal :Y)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:15

kan het helemaal met Suzanne F eens zijn. Ik zie nog te vaak protocollen waarbij alle gangen met een 6 beoordeeld worden,en soms zelfs een 5 terwijl die paarden boven gemiddelde gangen tonen met tact en regelmaat. Waarom dan geen 7 of misschien een 8 ? Die geef ik wel regelmatig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:21

liess1 schreef:
kan het helemaal met Suzanne F eens zijn. Ik zie nog te vaak protocollen waarbij alle gangen met een 6 beoordeeld worden,en soms zelfs een 5 terwijl die paarden boven gemiddelde gangen tonen met tact en regelmaat. Waarom dan geen 7 of misschien een 8 ? Die geef ik wel regelmatig.

Als een paard tactmatig loopt is het een 6. Loopt het met meer afdruk en kracht dan is het bij mij een 7. Voor een 8 komt er nog meer schwung en techniek bij. 9 geef ik zelden maar heb ik weleens gegeven. Maar dan praat je wel over paarden die bijv. naar het WK jonge paarden in Verden zijn geweest bijvoorbeeld. De echte aparte.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:24

zoals jij het schrijft bedoel ik ook, je mag een goed bewegend paard best belonen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:27

Ik rijd met een paard (B) met 3 correcte gangen, maar niet heel spectaculair (kan ze wel, maar ik krijg het er nog niet uigereden). Nu heb ik vaak voor de gangen 6'en, waar ik goed in kan komen. Ze loopt wat aan de vlakke kant, mag meer impuls en de achterhand mag meer etc.

Echter had ik laatst een 5 voor de draf. Deze begrijp ik niet en stond ook niks bijgeschreven. Ze laat een correcte draf zonder onregelmatigeheden zien. Op een enkele onregelmatigheid in verkeerde inzet van middendraf na. Dan kan ik niet goed plaatsen waarom de draf in het algemeen als onvoeldoende wordt gezien. Had het dan ook prettig gevonden als hier een opmerking bij had gestaan.

Een 5 op de galop kan ik dan wel inkomen omdat we af en toe nog wel eens een 4 ipv 3-takt galop hebben, dan snap ik dat dit een onvoeldoende word.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:46

renee16 schreef:
Ik rijd met een paard (B) met 3 correcte gangen, maar niet heel spectaculair (kan ze wel, maar ik krijg het er nog niet uigereden). Nu heb ik vaak voor de gangen 6'en, waar ik goed in kan komen. Ze loopt wat aan de vlakke kant, mag meer impuls en de achterhand mag meer etc.

Echter had ik laatst een 5 voor de draf. Deze begrijp ik niet en stond ook niks bijgeschreven. Ze laat een correcte draf zonder onregelmatigeheden zien. Op een enkele onregelmatigheid in verkeerde inzet van middendraf na. Dan kan ik niet goed plaatsen waarom de draf in het algemeen als onvoeldoende wordt gezien. Had het dan ook prettig gevonden als hier een opmerking bij had gestaan.

Een 5 op de galop kan ik dan wel inkomen omdat we af en toe nog wel eens een 4 ipv 3-takt galop hebben, dan snap ik dat dit een onvoeldoende word.

Zoals ik het nu inschat had de draf een 6 moeten zijn.
Maar goed, hoe vaak ik (zelfs in Z) nog ruiters tref die niet doorhebben dat hun paard niet tactzuiver loopt... Paarden die echt teugelkreupel zijn en in elke wending tactfouten maken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:53

Ja mijn instructeur (tevens eigenaar) dacht dat het lag aan gebrek in impuls, tactfouten had hij me wel op gewezen als ik ze zelf niet gemerkt zou hebben. Alleen snap ik zeker in het B niet waarom dit in de punten van de gangen terug zou moeten komen aangezien dit ook een apart onderdeel is.