Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Een 5 noteer ik wel eens voor paarden die bijv richting de overgang terug naar 4-takt neigen en ook erg weinig sprong hebben.
tita schreef:Een paard met meer talent zal iid hogere cijfers halen daarom vind ik dat dit soort dingen gewoonweg niet gevraagd mogen worden.
snap je wat ik bedoel uit te leggen.
Mijn andere paard heb ik eigenlijk nooit onder de 6 gescoord en rijd regelmatig 7ens voor Galop en draf. Ik denk dat ik met nog wat meer ruggebruik en soeplesse in zijn lijf misschien wel naar de 8 kan. Dus blijven trainen.Remember schreef:Ik heb toch regelmatig paarden in de ring die onzuiver stappen, ik geef dus wel regelmatig een 4 of 5 op de stap.Stap die richting lateraal gaat, zo niet is, een 5 of een 4. Die 4 is echt uitzondering, 5 komt ook niet vaak voor.
tita schreef:Een paard met meer talent zal iid hogere cijfers halen daarom vind ik dat dit soort dingen gewoonweg niet gevraagd mogen worden.
Maar dan zou je ook geen oefeningen mogen vragen, want ook daarvoor heeft het ene paard meer talent dan het andere... Dan kunnen we wel stoppen met de dressuurwedstrijden.tita schreef:Als je twee ruiters heb met dezelfde kunde maar paard A heeft van nature talent en spectaculair gangwerk dan zal die hoger scoren dan paard B wat gewoontjes is. Terwijl de draf draf was....
Moeilijk uitleggen.
Goede draf is niet verbonden aan type soort draf maar goed draf is gewoon even standaard draven. Maar als er een paard komt met van nature al een krachtige ruime draf waarbij ie zowat dansend door de baan gaat en goed ondertreedt zal die hoger scoren terwijl er met 2e paard niks mis was.snap je wat ik bedoel uit te leggen.
Beetje jammer, maar goed.) KarinvdM schreef:Remember schreef:Ik heb toch regelmatig paarden in de ring die onzuiver stappen, ik geef dus wel regelmatig een 4 of 5 op de stap.Stap die richting lateraal gaat, zo niet is, een 5 of een 4. Die 4 is echt uitzondering, 5 komt ook niet vaak voor.
. Maar goed, zo heb je ook weken achter elkaar dat je geen zuiver achterwaarts ziet en zo heb je 5 paarden achter elkaar waar het wel in orde is, maakt het ook leuk
liess1 schreef:kan het helemaal met Suzanne F eens zijn. Ik zie nog te vaak protocollen waarbij alle gangen met een 6 beoordeeld worden,en soms zelfs een 5 terwijl die paarden boven gemiddelde gangen tonen met tact en regelmaat. Waarom dan geen 7 of misschien een 8 ? Die geef ik wel regelmatig.
renee16 schreef:Ik rijd met een paard (B) met 3 correcte gangen, maar niet heel spectaculair (kan ze wel, maar ik krijg het er nog niet uigereden). Nu heb ik vaak voor de gangen 6'en, waar ik goed in kan komen. Ze loopt wat aan de vlakke kant, mag meer impuls en de achterhand mag meer etc.
Echter had ik laatst een 5 voor de draf. Deze begrijp ik niet en stond ook niks bijgeschreven. Ze laat een correcte draf zonder onregelmatigeheden zien. Op een enkele onregelmatigheid in verkeerde inzet van middendraf na. Dan kan ik niet goed plaatsen waarom de draf in het algemeen als onvoeldoende wordt gezien. Had het dan ook prettig gevonden als hier een opmerking bij had gestaan.
Een 5 op de galop kan ik dan wel inkomen omdat we af en toe nog wel eens een 4 ipv 3-takt galop hebben, dan snap ik dat dit een onvoeldoende word.