bevroren piste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fienn

bevroren piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:05

hallo,

ik heb een vraagje:
kan het kwaad dat ik mijn paard even laat los lopen in de (buiten)piste (die zeker en vast nu helemaal bevroren is!!) ?
hij staat namelijk al een paar dagen gewoon stil, en ik zou hem toch nog graag even lost laten in de piste...

ps, als dit verkeerd staat, tem dan even aub ..

groetjes!

Kitsolu

Re: bevroren piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:06

Kan prima. Let wel op dat als je paard al een poos op stal staat hij jolig kan worden, dan moet je wel even oppassen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:06

als je een paard heb die niet volledig uit zijn plaat gaat kan het wel.
ze voelen zelf wel aan wat wel en niet kan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:09

Los laten lopen kan heel prima :j

Ze weten over het algemeen zelf heel goed wat ze wel, en wat ze niet op de bodem kunnen.

Mocht het zo zijn dat je paard misschien wel door het dolle heen is, dan eerst even op een binnenbodem longeren, en dan pas buiten loslaten. Dan is de meeste energie er wel af voor je paard naar buiten gaat. Mocht dat niet kunnen en is je paard goed te remmen aan de longe en is binnen longeren geen optie? Dan eerst buiten even aan de longeerlijn laten stappen, en dan pas helemaal loslaten.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:15

Angela schreef:
Mocht het zo zijn dat je paard misschien wel door het dolle heen is, dan eerst even op een binnenbodem longeren, en dan pas buiten loslaten.

Moet je wel de beschikking hebben tot een binnenbaan.
Wat waarschijnlijk de meeste mensen op een gemiddelde pensionstal niet hebben.

Mijn paard gooi ik overigens gewoon los als de bak bevroren is.
Doe dan overigens wel peesbeschermers om, voor het geval dat ze zich aantikt en/of verstapt.

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:36

Shahazai schreef:
Kan prima. Let wel op dat als je paard al een poos op stal staat hij jolig kan worden, dan moet je wel even oppassen.

weet ik :j
& om dat zo weinig mogenlijk te hebben,
laat ik hem graag een aantal keer per week los *D

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:38

Angela schreef:
Los laten lopen kan heel prima :j

Ze weten over het algemeen zelf heel goed wat ze wel, en wat ze niet op de bodem kunnen.

Mocht het zo zijn dat je paard misschien wel door het dolle heen is, dan eerst even op een binnenbodem longeren, en dan pas buiten loslaten. Dan is de meeste energie er wel af voor je paard naar buiten gaat. Mocht dat niet kunnen en is je paard goed te remmen aan de longe en is binnen longeren geen optie? Dan eerst buiten even aan de longeerlijn laten stappen, en dan pas helemaal loslaten.

hij zal wss juist bij het galoperen even zijn beentjes durven uitgooien ... :D

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:39

[/quote]
Doe dan overigens wel peesbeschermers om, voor het geval dat ze zich aantikt en/of verstapt.[/quote]
oke, doe ik ! :j

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:40

Hmm dus je paard komt verder niet buiten op een paddock/weide?
om maar even met de boktnormen mee te zeuren : dat is niet erg gezond. Paarden hebben recht om minstens 4u per dag buiten te staan met soortgenoten!

Verder voelen paarden dat idd goed aan hoe ver ze kunnen gaan :j

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:42

Joycebunny schreef:
Hmm dus je paard komt verder niet buiten op een paddock/weide?
om maar even met de boktnormen mee te zeuren : dat is niet erg gezond. Paarden hebben recht om minstens 4u per dag buiten te staan met soortgenoten!

Verder voelen paarden dat idd goed aan hoe ver ze kunnen gaan :j

hij komt meerdere keren per week buiten hoor, en probeer ook 1 à 2 keer per week te rijden! :D
maar nu het zo koud is staan de paarden toch wel binnen in stal, waar hij nog 4 paarden kan zien en ermee 'contact' maken ..
Deze zomer gaat hij op de weide! :Y)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:43

Kan prima hoor, ze passen zich snel aan!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:43

Hmm da's niet zo gezond. Paarden moeten buiten kunnen, iedere dag! maargoed wie ben ik ;)
Jammer dat mensen nog steeds denken dat paarden met zulke kou binnen moeten blijven..

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:47

Joycebunny schreef:
Hmm da's niet zo gezond. Paarden moeten buiten kunnen, iedere dag! maargoed wie ben ik ;)
Jammer dat mensen nog steeds denken dat paarden met zulke kou binnen moeten blijven..

Denk ik heus niet, anders zou ik hem helemaal niet buitenlaten! :p
maar als je paard op stal staat bij mensen waar je een stal huurt,
heb je vaak daarover niet te beslissen of je zomaar hun weide mag gebruiken of niet :j

liekensancho

Re: bevroren piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:11

@ Fienn, ik probeer altijd eerst zelf de bodem uit, als je zelf niet verzwikt en er normaal op kunt lopen en doen moet het voor je paard ook te doen zijn denk ik altijd maar, vind de keuze nu ook erg moeilijk ( zie hieronder :-) )

@ joycebunny
mijn paarden staan liefst 24/7 buiten maar nu na de blubberperiode liggen hier idioot veel diepe kuilen bevroren nu waardoor ik gevaar loop dat de paarden vast komen te zitten met de hoeven... mijn paarden staan nu dus noodgedwongen op stal en dat is voor iemand als mij heel uitzonderlijk zo'n keuze.. ik denk niet dat je mag oordelen hierover. Een van mijn vriendinnen had haar pony ook naar buiten gegooid met van die bevroren grond en die pony stond binnen een kwartier met een hoef uit de kom... heeft maanden geduurd in gips en toen alsnog pony kunnen laten inslapen.. vreselijk gewoon. Ik neem het zekere voor het onzekere en omdat mijn koudbloed zowel als mijn warmbloed normaal iedere dag buiten komen kan deze noodsituatie even geen kwaad, ik verwacht niet dat ze dood zullen neervallen of ernstige schade zullen ondervinden. De wegen hier zijn ook ijsbanen dus het risico van stappen en uitglijden neem ik ook niet meer omdat mijn tinker al een keer met een dreun plat op de weg gelegen heeft door de gladheid, gelukkig zonder ernstige gevolgen maar 1 zijkant was natuurlijk toen gevoelig, gossie. Als de bodem echt recht is en niet glad zou ik het erop wagen om hier buiten te zetten maar nogmaals, het zijn duizenden kuilen van zo'n 20 centimeter en dat risico neem ik niet. Dat is ieder voor zich en die keuze maakt denk ik elk weldenkend persoon na het zien van de toestand hier en we hebben de paarden aan huis....
Daarbij komt dat op de meeste pensionstallen de paarden niet los mogen in de binnenbak en de weilanden niet gebruikt mogen worden in de winter plus een losgooibak waar om de beurt paarden in moeten dus men mag niet oordelen over ts in mijn ogen.
Op bokt is het moeilijk direct een vraag te beantwoorden maar erg gemakkelijk direct hoog op de kast te vliegen over dit en dat terwijl men de redenen niet weet.. of dat ook relevant is is ook nog een tweede..

De dierenbescherming heeft het nieuwe paardenbesluit al een poosje klaar, als dat besluit erdoor komt zullen denk ik zelfs veel eigenaren geen paard meer kunnen houden zo te lezen.
Dat even ter zijde.

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:35

liekensancho schreef:
Op bokt is het moeilijk direct een vraag te beantwoorden maar erg gemakkelijk direct hoog op de kast te vliegen over dit en dat terwijl men de redenen niet weet.. of dat ook relevant is is ook nog een tweede..

De dierenbescherming heeft het nieuwe paardenbesluit al een poosje klaar, als dat besluit erdoor komt zullen denk ik zelfs veel eigenaren geen paard meer kunnen houden zo te lezen.
Dat even ter zijde.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_