Recht op terugbetalen van borg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiichi

Recht op terugbetalen van borg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:01

Hee,

Is er iemand die weet hoe het terugbetalen van borg juridisch in elkaar zit?
Ik zal even de situatie voorleggen.

In September heb ik mijn paard op een pensionstal gezet, waarbij ik borg moest betalen. Dit bedroeg 1 maand stalling, namelijk 225 euro. De reden dat hij dit had ingesteld, was dan je op deze manier één maand van te voren moest aangeven dat je weg gaat en dan je vervolgens de laatste maand niet meer hoeft te betalen, dat werd dat vergoed door je borg. Vervolgens heb ik eigenlijk keurig iedere maand op de 1ste betaald, muv januari.

Door omstandigheden wilde ik daar z.s.m. weg. Ik heb op 4 januari mijn stallingsgeld voor januari betaalt en 7 januari vond ik plots een nieuwe stalling. Ik heb 8 januari aangegeven op de pensionstal dat ik daar weg ging per 1 februari. Hij wist dit dus een maand -8 dagen voor mijn vertrek. Ik heb eerst gevraagd of ik de borg terug kon krijgen. Na overleg met de andere beheerders gaf hij aan dat dit niet mogelijk is en dat de borg nooit terug betaald wordt, al had ik maar net 4 dagen geleden betaald. Ik heb vervolgens gevraagd of ik mijn stallingsgeld van Januari dan niet terug kon krijgen, eventueel met de korting van de 8 dagen eraf (dus 175 euro). Na opnieuw overleg kreeg ik weer een "nee" horen. Ik mag er nog wel een maand blijven staan, maar door omstandigheden gaat dit echt niet.

Ik heb nu dus eigenlijk 225 euro gratis gegeven en ik vrees dat ik er nooit meer wat van ga terugzien, al is het misgelopen op slechts 4 dagen. Ik vind het zo onaardig (zacht uitgedrukt) dat hij gewoon niet over de brug kan komen om mijn stallingsgeld van Januari terug kan geven, aangezien ik 4 dagen na betaling aangaf te vertrekken!

Kan in nu inderdaad fluiten naar die 225 euro?
Alvast bedankt.

suuzepuus

Re: Recht op terugbetalen van borg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:04

Heb je een contract? of iets waar op staat dat je borg betaald hebt? en zo ja... wat staat daarbij?

BrankaZ

Vreemde situatie. Je hebt je keurig aan een opzegtermijn gehouden. Als jouw paard geen schade heeft veroorzaakt op stal die met die borg verrekend zou moeten worden, lijkt het mij dat je die borg gewoon terug had horen te krijgen.
Zou hiermee toch eens langs een juridisch loket gaan als ik jou was.

suuzepuus

of chatten met het juridisch loket. Dat kun je nu gaan doen!! (kost niks en is anoniem...)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:05

Natuurlijk staat hij in zijn recht. Die borg is tevens je "laatste maand" stalgeld.
Als ik op mijn werk wil stoppen, en ik heb een maand opzegtermijn. en ik zeg 1 januari af, moet ik januari EN februari doorwerken. omdat je altijd VOOR DE EERSTE van de maand op moet zeggen.
dus als ik 31 december afzeg, hoef ik wel alleen nog maar januari te werken, 1 dag later is gewoon te laat.

Ik ben bang dat als je inderdaad niet nog de maand uit wil zitten, dat hij gewoon in zijn recht staat en je het geld niet terug hoeft te geven. (weet overigens niet of je een contract heb moeten ondertekenen?) Maar mocht je dit niet hebben gedaan, heb je sowieso geen bewijs dat je borg betaald hebt.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:05

Nee, dat was toen nog niet schriftelijk. Ik heb van hem begrepen dat hij het nu wel op papier heeft gezet, maar toen was het mondeling. Overigens heb ik altijd contant betaalt en hem een handtekening laten zetten voor ontvangst, dus ook de borg.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:08

oke, dan wordt het lastig. in principe wil jij 1 februari weg dus had je voor 1 januari op moeten zeggen.
ben nog steeds bang dat je weinig kunt maken.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:11

Ja, ik inmiddels ook. Ik vind het ook gewoon zo *** dat hij gewoon niet in kan zien dat ik altijd eerlijk ben geweest met betalen, altijd vriendelijk ben geweest en dat hij ook wel eens iets terug kan doen...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:12

Het lijkt mij dat als de staleigenaar akkoord gaat met een maand vanaf het moment van vertrek, je die kosten gewoon moet verrekenen met de nog openstaande borg. Anders had hij niet akkoord moeten gaan met eerder dan 1 maart vertrekken.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:15

Zou ik hem klem kunnen zetten door iemand op de pensionstal een maand "gratis" te laten staan op mijn maand borg, waarin die persoon het gewone stallingsbedrag aan mij betaald? Puur nieuwsgierigheid.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:17

dat zou je misschien wel kunnen opperen. Dat als je toch betaald hebt, je nog wel iemand weet die anders die maand komt staan aangezien jij al voor de stal hebt betaald en er dus mee zou mogen doen wat je wilt. (al zijn sommige stallen natuurlijk wel wat strenger met betrekking tot jonge paarden/enten/ontwormen/hengsten etc.)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:17

Nee.. dat is onderhuur... mag niet...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:20

maar dan stel je het anders, je hoeft niet te zeggen dat het jouw paard niet is...... je kunt ook gewoon zeggen dat je nog een paard hebt, of degene aan wie je de stal geeft niet laten betalen, dan is het geen onderhuur toch?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:21

nee, dat is niet aan jou om weg te geven.
ik snap dat de situatie nu zuur voor je is, maar de stal heeft juist gehandeld als je t mij vraagt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:23

Even langs het juridisch loket. Die kunnen je adviseren, maar ook helpen met het schrijven van een goede officiële brief. In principe moet de borg worden terugbetaald als je de stal oplevert in de staat waarin je het ook heb gehuurd. Tenminste dat is zo voor kamers (ben vandaag namelijk met dezelfde vraag maar dan m.b.t. kamers bij het JL geweest). Het probleem is alleen dat je moet kunnen aantonen dat eventuele "schade" al aanwezig was voordat je paard op stal kwam te staan.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:26

Ik sta nu als wachtende voor de chat... Nog een paar mensen voor mij. Ik denk niet dat hij me zal aanspreken op toegebrachte schade, tenzij voor de wei. Verder is alles nog in perfecte staat.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:30

Ik denk dat het een principe kwestie is, wat jij bedoelt. Officieel heb jij 1 maand opzeg termijn.
Nu jij een paar dagen later hebt opgezegd, mag de stalhouder zich houden aan die 1 maand opzegtermijn. Sommige stalhouders zijn meegaand maar lang niet alle. Vaak als je op de 1e van de maand opzegt willen ze nog die maand. Is erg balen voor jou maar ben bang dat je er niks aan kan doen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:33

suuzepuus schreef:
Nee.. dat is onderhuur... mag niet...

Klopt, maar....staleigenaar mag ook de stal van TS niet verhuren.

In beginsel zijn huurcontracten, opzegtermijnen en borgen bedoeld om de verhuurder te beschermen tegen ongewilde leegstand als de huurder plotsklaps weg wil. De verhuurder heeft met een maand borg een maand de tijd om z'n stal weer vol te krijgen en betaalt die borg terug wanneer bijvoorbeeld de huurder er zelf voor zorgt dat er geen leegstand is.

Het is gebruikelijk om voor de eerste van de maand op te zeggen, met een maand opzegtermijn geldt dat je in januari kunt opzeggen per 1 maart. Dat betekent echter óók dat je in principe nog de stal huurt tót 1 maart, dus in januari en februari is die nog van jou. In januari op 'gewone' huur (de stalhouder kan er tenslotte niet aan doen dat jij er voor koos om op te zeggen nadat je een andere plek had gevonden, als je per 1 februari weg wilde had je dat ook eind december kunnen melden). En in februari is de stal van jou op borg. Zet de stalhouder per 1 februari een nieuwe betalende klant op jouw plek, dan is het redelijk om je borg terug te vragen want dan vangt hij van twee verschillende mensen voor dezelfde stal. Vindt de stalhouder pas per half februari een nieuwe klant dan is het redelijk dat de borg wordt gedeeld, en vind de stalhouder geen nieuwe klant, dan dient de borg als vergoeding voor gederfde inkomsten.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:37

Okee, dus als er een ander paard in mijn stal vanaf vandaag, of binnen deze eerste week, heb ik recht op teruggave van mijn borg? Dan zal ik het even in de gaten houden via via :)

Edit.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:43

persoonlijk denk ik dat dit een moeilijke kwestie wordt, want was het BORG of een vooruitbetaling voor de volgende maand. Borg moet terug betaald worden als er geen schade is aangericht. Vooruitbetalingen niet. Die moet je dus bijtijds opzeggen, waardoor je geen vooruitbetaling doet voor de volgende maand.
Als het een vooruitbetaling is dan is di box nog een maand van jou, ongeacht je paard erin staat of niet.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:57

Het is altijd als borg genoemd. Nooit als vooruitbetaling, hoewel het daar wel voor gebruikt zou worden, maar die woorden zijn zeg maar nooit uitgesproken.

Het juridisch loket heeft mij gevraagd of ik iets heb getekend dat ik Brownie daar bracht en ik heb inderdaad iets ondertekend, alleen ging dat volgens mij alleen over het feit dat zij niet aansprakelijk waren, stel ik val met mijn paard, en dat ik verzekerd was. Maar dat moet ik even ophalen en ermee langskomen bij hen.

Wordt nog leuk, heb echt geen zin om daar heen te gaan en heb helaas nooit een kopie gekregen (beetje stom ook)..