Paard los tussen prikpaaltjes, toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fosco

Paard los tussen prikpaaltjes, toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:05

Hallo!

Mijn excuses voor als het hier niet thuis hoort,
Maar ik had dus een vraagje als fotograaf zijnde :)
Als we actiefoto`s van een paard maken op mooie locatie gebeurt dit altijd met prikpaaltjes en hier gaat het paard dan los tussen.
Dit hebben al een keer gedaan in de loonse en drunense duinen en op het strand in zeeland.

Nu kreeg ik de vraag van een klant of dit officieel is toegestaan om zomaar een stukje af te zetten?
We hebben er nog nooit moeilijkheden mee gehad maar de vraag zette me wel aan het denken haha!

Dus bij deze de vraag, is dat officieel toegestaan? of zitten hier bepaalde regels aan vast?

Ik hoef geen opmerkingen over of het wel verstandig is paarden hier in los te laten etc, dat is geheel aan de eigenaren!
De vraag luid alleen of het toegestaan is :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:59

Ten eerste heb ik echt geen idee of het mag. Maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden eigenlijk.

Ergens zou ik denken dat, je wel op openbaar terrein bent en je niet zomaar dingen mag afzetten. Maar ja in hoeverre iemand daar nu moeilijk over gaat doen. Of dat ze het zo bekijken geen idee.
Misschien handig om de beheerder ervan eens te bellen/mailen. Denk dat die een van de weinige is die je een correct antwoord kan geven.

hafjelinger

Re: Paard los tussen prikpaaltjes, toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:00

Ik denk niet dat hier regels voor zijn.
En ach, je bent toch zo weer weg? Geen kip die er last van heeft, lijkt mij :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:09

Zolang je geen gevaar veroorzaakt danwel
iets vernield zie ik niet in waarom het niet zou mogen...

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:12

Lijkt me veiliger dan het paard helemaal los laten rennen, toch? En niemand heeft er last van...

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:13

Ik denk wel dat het mag, je mag toch ook wel een stukje afzetten als je met je kinderen aan het picknicken bent?:P

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:15

Over een paar prikpaaltjes voor een uurtje zullen ze heus niet moeilijk gaan doen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:33

In theorie zal het wel mogen dat je jezelf een stukje van iemand anders zijn grond toe-eigent...maar in de praktijk , als je binnen een groot gebied niemand in de weg zit verder , iedereen die er komt kan nog gewoon overal heen wandelen en doen op dat plekje na waar je dan eens een uurtje gebruik van maakt , en je laat het daarna weer netjes achter.... dat zal vast zo'n vaart niet lopen dat je daar dan problemen mee krijgt :)

Kijk , als je nu echt overlast veroorzaakt doordat andere recreanten er niet goed langs kunnen , of je dagelijks daar staat , de boel aan gort laat trappen door het paard , dat soort dingen.... dan is het natuurlijk wat anders en kan ik me voorstellen dat er wel eens klachten gaan komen.

Maar als je het zeker wilt weten zul je de eigenaar / beheerder van het gebied op moeten zoeken :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:36

pmarena schreef:
Maar als je het zeker wilt weten zul je de eigenaar / beheerder van het gebied op moeten zoeken :)

Dat is ook wat ik zou doen. Opzoeken wie de terreinbeheerder is, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, een Landschap of wellicht een particulier. In de regel denk ik dat het niet is toegestaan. In veel gebieden mag je je namelijk niet buiten de aangegeven ruiterpaden begeven met een paard.

Maar als ik het me goed herinner mag je bijvoorbeeld op de Veluwe wel met een paard van van de paden af, dus wellicht dat het daar wel mogelijk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:38

Denk wel aan "slapende honden" ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:38

Toen wij in de Loonse en Drunense Duinen een stukje afgezet hadden kwam de boswachter langs, ik heb even met hem gesproken en zolang we alles weer netjes opruimden en meenamen vond hij het geen enkel probleem dat we een stukje afgezet hadden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:39

pmarena schreef:
Denk wel aan "slapende honden" ;)

Denk ook aan de natuur en het visitekaartje van de ruiters, die zijn, soms terecht, niet altijd even populair bij terreinbeheerders. Beleefdheid doet daarbij ook wonderen zoals Amable aangeeft. :)

Ik vind dat het heel goed is dat TS zich dit afvraagt.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 01-02-12 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:39

Ik denk dat, als je er geen overlast mee veroorzaakt, dat er niet snel moeilijk wordt gedaan. Bij overlast moet je bijvoorbeeld ook denken aan dagen en tijden waar het op die plek gebruikelijk erg druk is, maar ook aan schade aanrichten aan de natuur en het opruimen van de mest. Het beste kan je bij het (staatsbos)beheer nagaan of wat je wil mag. Wat wel belangrijk is om aan te geven is dat het afzetten van een stukje grond de veiligste manier voor paard en omgeving is om je doel te bereiken. Dan is het aan het beheer of het doel de middelen verantwoord.

Je moet wel bedenken dat paarden op heel veel gebieden niet zijn toegestaan, en dat je sowieso al een uitzondering moet aanvragen.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:54

Iedereen erg bedankt voor de reacties!
in de loonse en drunense duinen wordt er inderdaad geen probleem van gemaakt, We hadden toen netjes onze vergunningen en hebben alles toen opgeruimd en netjes achter gelaten.
Het zou in dit geval om de regte heide gaan. Nabij tilburg/goirle/riel.

Nu is er nog een vraag in me op gekomen haha
Als je met een pony aan de hand loopt, neem bijvoorbeeld een shetlander AMH etc. Mag je dan van de ruiterpaden af gezien je dan gewoon wandelt, of dien je er dan ook op te blijven?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:55

Nee, paard dient ten alle tijden op de ruiterpaden te blijven, aangezien je ook als je een paard begeleid voor de wet "bestuurder" bent.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:57

Met paard aan de hand ben je volgens de verkeersregels nog steeds bestuurder en geen wandelaar. Dus dan hoor je op paden te blijven die daarvoor bedoeld zijn.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:58

oke bedankt voor het antwoord!

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:06

Fosco schreef:
Hallo!
Als we actiefoto`s van een paard maken op mooie locatie gebeurt dit altijd met prikpaaltjes en hier gaat het paard dan los tussen.

Aah..! dus zo doen jullie dat altijd :Y)

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:16

Dat is natuurlijk niet toegestaan omdat het op grond gebied van iemand anders is.
Als je toestemming van de eigenaar vraagt dan is het wel toegestaan.
De eigenaar kan ook de gemeente of natuurmonumenten zijn.