Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Delphi2 schreef:Ik heb ook een ruin die zich als hengst gedraagt hij is op zijn vijfde gecastreerd en is opgegroeid tussen de hengsten. Op zijn 10e kwam hij bij mijn merries staan hij dekt ze en is erg bezitterig, in het begin kon ik niet eens met andere paarden rijden die viel hij aan. Nu gaat dar een stuk beter.
Maar toen ik vorig jaar een ruin erbij kreeg heeft het 6 weken geduurd voor ze bij elkaar op het weiland konden, de eerste weken blijf hij de nieuwe ruin aanvallen, hij beet zich helemaal vast in hem en joeg hem constant op. Als er vreemde paarden op het erf komen dan rent hij als een gek langs het hek of doet schijnaanvallen als ze te dicht bij komen. Het gedrag wordt dus langzaam iets beter maar hij zal nooit zo relaxed en betrouwbaar worden als de meeste ruinen die ik ken. En alle twee zijn ballen zijn verwijderd!
Delphi2 schreef:Nee ik heb het nooit laten nakijken, ik heb wel gehord dat de lengte van de zaadleiders die ze laten zitten van invloed is op het hormoongehalte/hengstengedrag van het paard maar of dat echt waar is.
Delphi2 schreef:Mijn paard kan ik nu wel alleen mee nemen om te wandelen of te rijden maar hij is niet zo makkelijk als de andere paarden, als hij alleen of met een paard achter blijft omdat de rest gaat buitenrijden dan rent hij op en neer langs het hek tot de merries weer terug zijn. Naar mij toe is hij niet echt dominant maar het is geen makkelijk paard. Maar ik heb hem op zijn 8e als "onhandelbaar" en groen paard gekregen, of dat door de hormonen kwam of andere oorzaken had dat weet ik niet. Hij is in elk geval niet onhandelbaar maar wel moeilijk, sensibel en heeft de nodige gebruiksaanwijzingen
ikke schreef:Delphi2 schreef:Nee ik heb het nooit laten nakijken, ik heb wel gehord dat de lengte van de zaadleiders die ze laten zitten van invloed is op het hormoongehalte/hengstengedrag van het paard maar of dat echt waar is.
Hebben ze daar ook een zinnige verklaring bij gegeven? Zo niet, verwijs het maar naar het rijk der fabelen.
Ik heb een ruin gehad die (op aandringen van anderen) is getest en waarbij het hormoonniveau vrijwel onmeetbaar was, maar hij dekt alles waar ie op mag.Delphi2 schreef:Mijn paard kan ik nu wel alleen mee nemen om te wandelen of te rijden maar hij is niet zo makkelijk als de andere paarden, als hij alleen of met een paard achter blijft omdat de rest gaat buitenrijden dan rent hij op en neer langs het hek tot de merries weer terug zijn. Naar mij toe is hij niet echt dominant maar het is geen makkelijk paard. Maar ik heb hem op zijn 8e als "onhandelbaar" en groen paard gekregen, of dat door de hormonen kwam of andere oorzaken had dat weet ik niet. Hij is in elk geval niet onhandelbaar maar wel moeilijk, sensibel en heeft de nodige gebruiksaanwijzingen
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat die "onhandelbaarheid" terug te voeren is op onkunde van de vorige eigenaar.......

Boomer__ schreef:Hoe oud was ie toen ie werd gecastreerd?
Heb een 7 jarige ruin gehad, die was pas 5 toen ie werd geruind. Is altijd hengstengedrag blijven vertonen.
friesiszwart schreef:Heeft hij als hengst gedekt dan kan dit gedrag daarin gezocht worden.
Angela schreef:Mijn ex-hengst is toch zeker beide ballen kwijt (was bij de castratie op zijn ruim 4e), maar ook hij is nog erg gefoccused op merries. Hij heeft meerdere keren gedekt voor zijn castratie. Hij is wel veel rustiger geworden als hij naast merries op stal of op de wei staat (heeft sinds zijn castratie niet meer bij een merrie op de wei gestaan aangezien hij nu thuis is, en ik alleen ruinen heb). Met rijden moet ik hem er altijd even aan herinneren dat hij met mij aan het werk is, en meiden versieren daar geen onderdeel van is
Algemeen:
Wat is hengstengedrag?: merries dekken, geen ruinen in zijn buurt tollereren, brullen (in de wei), heen en weer rennen in de wei als er een vreemd paard is.
Wat is slechte opvoeding? Steigeren, geen aandacht bij jou hebben (zo uit jou verhaal).
Kortom: ook als je ruin een klophengst blijkt te zijn en je gaat opereren, is een extra dosis opvoeding absoluut nodig...

Citaat:er zijn heel veel ruinen die merries dekken,en dat zijn vaak toch goed gecastreerde ruinen
pasgeleden hadden we zelf op stal nog een erg hengstige merrie.
de ruin waar ze bij stond staat al 4 jaar daar op stal en de afgelopen keer presteerde hij het zelfs om bovenop haar te klimmen
gaat om een ruin van 13 en de merrie is 18.
we hebben ze wel uit elkaar gehaald( waar ze het totaal niet mee eens waren) omdat we dat beter vinden doordat het gedrag van beide dieren toch veel onrust op roept.
Shenavallie schreef:Als je twijfelt of het een klophengst is, dan zou je een bloedtest kunnen laten doen. Daaruit moet dan blijken of er nog testosteron vrijkomt c.q. of er tijdens de castratie misschien een stukje vergeten is. De VA kan kijken welke behandeling eventueel zou kunnen helpen. Verder is opvoeding ook zeer zeker belangrijk. Mocht dit op sommige punten niet lukken, dan zou je een gedragstherapeute om hulp kunnen vragen.![]()
Bij ons op stal staat ook een klophengst, waarbij (in zijn geval) de tweede bal maar niet gevonden kon worden. Hij is in totaal 5 keer geopereerd en nog konden ze niets vinden. De eigenaar heeft een bloedtest tegoed voor het geval hij hengstengedrag blijft vertonen en laat deze aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook uitvoeren, omdat er nog steeds sprake is van hengstengedrag. Hij dekt de merries nog steeds, hoewel hij niet uitschacht en niet stoot. Verder blijft hij onvermoeid andere ruinen op/wegjagen en bijten, ondanks tekenen van onderdanigheid door deze ruinen. Het lijkt alleen maar erger te worden, dus ik heb een sterk vermoeden dat de bloedtest inderdaad zal plaatsvinden.
Rochiril schreef:Jep ik heb er precies zo een. In mei gekocht, als ruin zijnde....
Door zijn gedrag twijfelde inmiddels bijna iedereen daaraan. Dus een bloedtest laten doen, testosteron gehalte is heel normaal voor .... een ruin![]()
Hij dekt merries, brult als een hengst, merries worden spontaan hengstig als ze hem in het oog krijgen. En als er vreemde merries in de baan komen heb ik mijn handen vol.
Hij is overigens gecastreerd toen hij 2 jaar en 10m. was, niet extreem laat dus. Of hij voorheen wel eens gedekt heeft weet ik niet. Heel goed mogelijk.![]()
Het gaat er waarschijnlijk niet helemaal uit, maar hoop dat hij wat rustiger wordt uiteindelijk (goed mogelijk, want hij is pas in April geruind dit jaar). Er zijn er ook die dit gedrag blijven vertonen heb ik me laten vertellen. Consequent zijn en geen vinger geven is het advies.