slecht uitgevoerde castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_S

slecht uitgevoerde castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 19:55

Beste,
Ik heb een ruin van 5 jaar oud, die zich redelijk hengstig gedraagd. Hij Is de dominanste (ondanks zijn klein en smal figuur) op een wei van +- 30 paarden, dekt regelmatig de merries, de merries zijn ook helemaal zot van hem, andere ruinen zullen zelden in de buurt proberen komen.
Indien hij is een dag niet op de wei staat bij de rest, hinnikt hij er heel de dag door naar...
vertoont ook hengstengedrag bij het rijden, is afgeleid wanneer er andere merries ook in de piste zijn, wandelen gaat ook moeilijk (want hij wilt niet voorbij de poort, indien toch zal hij enkele meters of straten verder protesteren (= stijgeren , stijgeren, stijgeren en proberen terugdraaien),... stijgert soms ook in de piste, ...
Dit gedrag doet zich niet altijd voor, hij kan ook heel er rustig en lief zijn in de omgang.
Binnenkort komt de DA langs via een hormonentest dit te controleren.
Het is mogelijk dat dit niets oplevert, indien wel, moet dit geopereerd worden,
Nu is mijn vraag of jullie hier ook al ervaring mee hebben ?
iemand die ook zo 'n paard heeft?
iemand die zo een operatie heeft laten uitvoeren ? wat de risico's en slaagkansen zijn? hoe de revalidatie verloopt?
en het belangrijkste van al, hoe hij zich nadien gedraagt? minder dominant, ... ed ??

alvast bedankt!!!

tamary

Re: slecht uitgevoerde castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:17

Je hebt het als ik het lees over een vermoedelijke klophengst. Als hij dat is dan kan hij inderdaad zich zo als hengst gedragen (en meestal flink erger dan een gewone hengst), maar ik zou klophengst of niet een gat in de opvoeding (nog) niet uitsluiten.

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:11

het kan inderdaad om een klophengst gaan. mijn buurvrouw haar paard gedroeg zich ook zo, en die heeft de operatie ondergaan, en daarna is hij juist heel rustig enzo geworden, zonder bijwerkingen. maar dat gaat misschien niet bij alle paarden zo.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:17

Ik heb ook een ruin die zich als hengst gedraagt hij is op zijn vijfde gecastreerd en is opgegroeid tussen de hengsten. Op zijn 10e kwam hij bij mijn merries staan hij dekt ze en is erg bezitterig, in het begin kon ik niet eens met andere paarden rijden die viel hij aan. Nu gaat dar een stuk beter.
Maar toen ik vorig jaar een ruin erbij kreeg heeft het 6 weken geduurd voor ze bij elkaar op het weiland konden, de eerste weken blijf hij de nieuwe ruin aanvallen, hij beet zich helemaal vast in hem en joeg hem constant op. Als er vreemde paarden op het erf komen dan rent hij als een gek langs het hek of doet schijnaanvallen als ze te dicht bij komen. Het gedrag wordt dus langzaam iets beter maar hij zal nooit zo relaxed en betrouwbaar worden als de meeste ruinen die ik ken. En alle twee zijn ballen zijn verwijderd!

ellen_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:17

tamary: klopt dat het ook in de opvoeding zit, maar ik vermoed toch dat er meer aan de hand is, hij is namelijk heel onregelmatig, sommige periodes een " engeltje" andere heel onhandelbaar

pia88: had dit paard van je buurvrouw ook problemen tijdens het rijden ? had hij nog een volledige bal zitten of enkel testikelweefsel? was het een operatie via de buik of via de liesstreek?

ellen_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:21

Delphi2 schreef:
Ik heb ook een ruin die zich als hengst gedraagt hij is op zijn vijfde gecastreerd en is opgegroeid tussen de hengsten. Op zijn 10e kwam hij bij mijn merries staan hij dekt ze en is erg bezitterig, in het begin kon ik niet eens met andere paarden rijden die viel hij aan. Nu gaat dar een stuk beter.
Maar toen ik vorig jaar een ruin erbij kreeg heeft het 6 weken geduurd voor ze bij elkaar op het weiland konden, de eerste weken blijf hij de nieuwe ruin aanvallen, hij beet zich helemaal vast in hem en joeg hem constant op. Als er vreemde paarden op het erf komen dan rent hij als een gek langs het hek of doet schijnaanvallen als ze te dicht bij komen. Het gedrag wordt dus langzaam iets beter maar hij zal nooit zo relaxed en betrouwbaar worden als de meeste ruinen die ik ken. En alle twee zijn ballen zijn verwijderd!

Bij mijn ruin zouden ook beide ballen verwijderd zijn (zegt de vorige eigenaar), toch heb ik gehoord dat er complicaties kunnen zijn...
waardoor het testosterongehalte hoog blijft en hij hengstengedrag blijft vertonen. heeft u er al is laten naar kijken? heb je er ook problemen bij met het rijden als je alleen rijdt.. (bv dominant gedrag tov jou, stijgeren, koppig, lukt wandelen of wilt hij bij zijn 'kudde' blijven?)
alvast bedankt!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:29

Nee ik heb het nooit laten nakijken, ik heb wel gehord dat de lengte van de zaadleiders die ze laten zitten van invloed is op het hormoongehalte/hengstengedrag van het paard maar of dat echt waar is.

Mijn paard kan ik nu wel alleen mee nemen om te wandelen of te rijden maar hij is niet zo makkelijk als de andere paarden, als hij alleen of met een paard achter blijft omdat de rest gaat buitenrijden dan rent hij op en neer langs het hek tot de merries weer terug zijn. Naar mij toe is hij niet echt dominant maar het is geen makkelijk paard. Maar ik heb hem op zijn 8e als "onhandelbaar" en groen paard gekregen, of dat door de hormonen kwam of andere oorzaken had dat weet ik niet. Hij is in elk geval niet onhandelbaar maar wel moeilijk, sensibel en heeft de nodige gebruiksaanwijzingen :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:25

Delphi2 schreef:
Nee ik heb het nooit laten nakijken, ik heb wel gehord dat de lengte van de zaadleiders die ze laten zitten van invloed is op het hormoongehalte/hengstengedrag van het paard maar of dat echt waar is.

Hebben ze daar ook een zinnige verklaring bij gegeven? Zo niet, verwijs het maar naar het rijk der fabelen.
Ik heb een ruin gehad die (op aandringen van anderen) is getest en waarbij het hormoonniveau vrijwel onmeetbaar was, maar hij dekt alles waar ie op mag.
Delphi2 schreef:
Mijn paard kan ik nu wel alleen mee nemen om te wandelen of te rijden maar hij is niet zo makkelijk als de andere paarden, als hij alleen of met een paard achter blijft omdat de rest gaat buitenrijden dan rent hij op en neer langs het hek tot de merries weer terug zijn. Naar mij toe is hij niet echt dominant maar het is geen makkelijk paard. Maar ik heb hem op zijn 8e als "onhandelbaar" en groen paard gekregen, of dat door de hormonen kwam of andere oorzaken had dat weet ik niet. Hij is in elk geval niet onhandelbaar maar wel moeilijk, sensibel en heeft de nodige gebruiksaanwijzingen :o

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat die "onhandelbaarheid" terug te voeren is op onkunde van de vorige eigenaar.......

ellen_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 23:31

ikke schreef:
Delphi2 schreef:

Hebben ze daar ook een zinnige verklaring bij gegeven? Zo niet, verwijs het maar naar het rijk der fabelen.
Ik heb een ruin gehad die (op aandringen van anderen) is getest en waarbij het hormoonniveau vrijwel onmeetbaar was, maar hij dekt alles waar ie op mag.
Delphi2 schreef:

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat die "onhandelbaarheid" terug te voeren is op onkunde van de vorige eigenaar.......

delphi2: wat was de conclusie dan als je de test liet uitvoeren ? heb je er iets aan kunnen doen of vertoont hij nog steeds dat gedrag?

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:10

Hoe oud was ie toen ie werd gecastreerd?

Heb een 7 jarige ruin gehad, die was pas 5 toen ie werd geruind. Is altijd hengstengedrag blijven vertonen.

ellen_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 01:51

Boomer__ schreef:

Heb een 7 jarige ruin gehad, die was pas 5 toen ie werd geruind. Is altijd hengstengedrag blijven vertonen.

geruind rond zijn 3jaar...

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:16

Sommige ruinen blijven hengstengedrag vertonen. Daarvoor hoeven ze geeneens nog hormonen in hun lichaam te hebben.

Mijn hengst was als hengst al een lieverdje, hij is vandaag een week ruin. Denk ook niet dat hij qua karakter veel verandert.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:16

Heeft hij als hengst gedekt dan kan dit gedrag daarin gezocht worden.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:25

Jep ik heb er precies zo een. In mei gekocht, als ruin zijnde....
Door zijn gedrag twijfelde inmiddels bijna iedereen daaraan. Dus een bloedtest laten doen, testosteron gehalte is heel normaal voor .... een ruin :')

Hij dekt merries, brult als een hengst, merries worden spontaan hengstig als ze hem in het oog krijgen. En als er vreemde merries in de baan komen heb ik mijn handen vol.

Hij is overigens gecastreerd toen hij 2 jaar en 10m. was, niet extreem laat dus. Of hij voorheen wel eens gedekt heeft weet ik niet. Heel goed mogelijk. :j

Het gaat er waarschijnlijk niet helemaal uit, maar hoop dat hij wat rustiger wordt uiteindelijk (goed mogelijk, want hij is pas in April geruind dit jaar). Er zijn er ook die dit gedrag blijven vertonen heb ik me laten vertellen. Consequent zijn en geen vinger geven is het advies.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:20

Mijn ex-hengst is toch zeker beide ballen kwijt (was bij de castratie op zijn ruim 4e), maar ook hij is nog erg gefoccused op merries. Hij heeft meerdere keren gedekt voor zijn castratie. Hij is wel veel rustiger geworden als hij naast merries op stal of op de wei staat (heeft sinds zijn castratie niet meer bij een merrie op de wei gestaan aangezien hij nu thuis is, en ik alleen ruinen heb). Met rijden moet ik hem er altijd even aan herinneren dat hij met mij aan het werk is, en meiden versieren daar geen onderdeel van is :+

Algemeen:
Wat is hengstengedrag?: merries dekken, geen ruinen in zijn buurt tollereren, brullen (in de wei), heen en weer rennen in de wei als er een vreemd paard is.

Wat is slechte opvoeding? Steigeren, geen aandacht bij jou hebben (zo uit jou verhaal).

Kortom: ook als je ruin een klophengst blijkt te zijn en je gaat opereren, is een extra dosis opvoeding absoluut nodig...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:50

Boomer__ schreef:

friesiszwart schreef:
Heeft hij als hengst gedekt dan kan dit gedrag daarin gezocht worden.

Sorry, heeft er niet per se iets mee te maken.
Ik weet van een ruin die nooit naar meiden omgekeken heeft, jong gecastreerd is en op z'n 12e opeens begon te dekken. Dat was nadat hij een poosje in training had gestaan op een stal waar ook enkele dekhengsten stonden. Hoe hij het heeft opgepikt is onduidelijk, maar hij wist het opeens wel.

ellen_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:15

Angela schreef:
Mijn ex-hengst is toch zeker beide ballen kwijt (was bij de castratie op zijn ruim 4e), maar ook hij is nog erg gefoccused op merries. Hij heeft meerdere keren gedekt voor zijn castratie. Hij is wel veel rustiger geworden als hij naast merries op stal of op de wei staat (heeft sinds zijn castratie niet meer bij een merrie op de wei gestaan aangezien hij nu thuis is, en ik alleen ruinen heb). Met rijden moet ik hem er altijd even aan herinneren dat hij met mij aan het werk is, en meiden versieren daar geen onderdeel van is :+

Algemeen:
Wat is hengstengedrag?: merries dekken, geen ruinen in zijn buurt tollereren, brullen (in de wei), heen en weer rennen in de wei als er een vreemd paard is.

Wat is slechte opvoeding? Steigeren, geen aandacht bij jou hebben (zo uit jou verhaal).

Kortom: ook als je ruin een klophengst blijkt te zijn en je gaat opereren, is een extra dosis opvoeding absoluut nodig...

Rohqui zou nooit gedekt hebben ( hebben ze mij verteld)... verder is dit gedrag pas na enkele weken op de (toen) nieuwe stal begonnen, het steigeren moet op 1 of andere manier opgelost worden en daarom probeer ik eerst al het medische uit te sluiten (vandaar oa de bloedttest)... De aandacht is meestal enkel minder als er andere paarden(vooral zijn uitverkoren merries) in de buurt zijn, of enkel hij van de wei moet (om te werken) ... hij luistert wel degelijk naar mij in de omgang, enkel in stresssituaties ed durft hij ineens alles te vergeten (en merries zijn soms 'stress' voor heb..) (misschien te verhelpen met natural horsemanship...??! maar ook hier heb ik geen ervaring mee)

alvast bedankt!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:47

Ballen of geen ballen ik vind dat ze zich gewoon horen te gedragen en zou dan dus ook zeker aan de opvoeding werken of je hem nou laat opereren of niet, zelfs dekhengsten kunnen zich gedragen mits ze een goede opvoeding hebben gehad! Niet alles is te verwijten aan een hormoon spiegel, ook rangorde en de dominantie speelt een hele grote rol, en vergeet je zelf niet ! jij geeft aan wat wel en niet kan en mag,net als bij een hengst die een goede opvoeding heeft gehad zal die ook wel bezitterig/agressief kunnen zijn maar niet onder de man! En hoe later hij gecastreerd word hoe meer hormoon is aangemaakt in het lijf wat ook terug te zien is gedrag. Ik denk dat je beter je geld kan stoppen in (her) opvoeding dan een operatie, vraag altijd naar de gevaren als het gaat om een klophengst castreren dit is namelijk iets meer risico met opereren volgens mij (maar kan ik me in vergissen) vraag ook b.v aan een andere D.A wat hij er van vind straks heb je een dure operatie laten doen (met misschien weinig resultaat) en risico gelopen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:37

de zoekfunctie van bokt levert een hoop informatie op!

[OPG] Ruin dekt merrie
[OPG] ruin dekt mijn merries...
[VS] Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)
[VS] provarium breeding ruin?

er zijn heel veel ruinen die merries dekken,en dat zijn vaak toch goed gecastreerde ruinen :j
pasgeleden hadden we zelf op stal nog een erg hengstige merrie.
de ruin waar ze bij stond staat al 4 jaar daar op stal en de afgelopen keer presteerde hij het zelfs om bovenop haar te klimmen _O-
gaat om een ruin van 13 en de merrie is 18.
we hebben ze wel uit elkaar gehaald( waar ze het totaal niet mee eens waren) omdat we dat beter vinden doordat het gedrag van beide dieren toch veel onrust op roept.

zou toch kijken of je dier bij die merries weg kan ,hij en zij houden dit gedrag in stand en als je hem in een ruinengroep zou zetten zal hij zelf na verloop van tijd ook rustiger worden :j

mijn eigen pony heeft ook jarenlang hengstengedrag gehad.
ik heb hem laten testen en (uiteraard) was hij geen klophengst,maar volgens de veearts gewoon een gezonde ruin die zijn instinct volgde :D :P

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:41

Citaat:
er zijn heel veel ruinen die merries dekken,en dat zijn vaak toch goed gecastreerde ruinen
pasgeleden hadden we zelf op stal nog een erg hengstige merrie.
de ruin waar ze bij stond staat al 4 jaar daar op stal en de afgelopen keer presteerde hij het zelfs om bovenop haar te klimmen
gaat om een ruin van 13 en de merrie is 18.
we hebben ze wel uit elkaar gehaald( waar ze het totaal niet mee eens waren) omdat we dat beter vinden doordat het gedrag van beide dieren toch veel onrust op roept.

Klopt helemaal! Zelf ook een 'ruin' gehad die na 1 jaar nog een merrie dekte...:+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:51

nou grappige was dat deze ruin bij ons op stal nog nooit gedekt had!
en zo ineens besloot meneer om er dan maar wel bovenop te klimmen,haha.
moet wel zeggen dat de merrie hem ook weinig keus liet,die drong zich wel heel erg op :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:28

Als je twijfelt of het een klophengst is, dan zou je een bloedtest kunnen laten doen. Daaruit moet dan blijken of er nog testosteron vrijkomt c.q. of er tijdens de castratie misschien een stukje vergeten is. De VA kan kijken welke behandeling eventueel zou kunnen helpen. Verder is opvoeding ook zeer zeker belangrijk. Mocht dit op sommige punten niet lukken, dan zou je een gedragstherapeute om hulp kunnen vragen. ;)
Bij ons op stal staat ook een klophengst, waarbij (in zijn geval) de tweede bal maar niet gevonden kon worden. Hij is in totaal 5 keer geopereerd en nog konden ze niets vinden. De eigenaar heeft een bloedtest tegoed voor het geval hij hengstengedrag blijft vertonen en laat deze aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook uitvoeren, omdat er nog steeds sprake is van hengstengedrag. Hij dekt de merries nog steeds, hoewel hij niet uitschacht en niet stoot. Verder blijft hij onvermoeid andere ruinen op/wegjagen en bijten, ondanks tekenen van onderdanigheid door deze ruinen. Het lijkt alleen maar erger te worden, dus ik heb een sterk vermoeden dat de bloedtest inderdaad zal plaatsvinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:50

Shenavallie schreef:
Als je twijfelt of het een klophengst is, dan zou je een bloedtest kunnen laten doen. Daaruit moet dan blijken of er nog testosteron vrijkomt c.q. of er tijdens de castratie misschien een stukje vergeten is. De VA kan kijken welke behandeling eventueel zou kunnen helpen. Verder is opvoeding ook zeer zeker belangrijk. Mocht dit op sommige punten niet lukken, dan zou je een gedragstherapeute om hulp kunnen vragen. ;)
Bij ons op stal staat ook een klophengst, waarbij (in zijn geval) de tweede bal maar niet gevonden kon worden. Hij is in totaal 5 keer geopereerd en nog konden ze niets vinden. De eigenaar heeft een bloedtest tegoed voor het geval hij hengstengedrag blijft vertonen en laat deze aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook uitvoeren, omdat er nog steeds sprake is van hengstengedrag. Hij dekt de merries nog steeds, hoewel hij niet uitschacht en niet stoot. Verder blijft hij onvermoeid andere ruinen op/wegjagen en bijten, ondanks tekenen van onderdanigheid door deze ruinen. Het lijkt alleen maar erger te worden, dus ik heb een sterk vermoeden dat de bloedtest inderdaad zal plaatsvinden.

Ik ga niet verbaast zijn als daar uitkomt dat ie heel degelijk geruind is............

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 03:13

Rochiril schreef:
Jep ik heb er precies zo een. In mei gekocht, als ruin zijnde....
Door zijn gedrag twijfelde inmiddels bijna iedereen daaraan. Dus een bloedtest laten doen, testosteron gehalte is heel normaal voor .... een ruin :')

Hij dekt merries, brult als een hengst, merries worden spontaan hengstig als ze hem in het oog krijgen. En als er vreemde merries in de baan komen heb ik mijn handen vol.

Hij is overigens gecastreerd toen hij 2 jaar en 10m. was, niet extreem laat dus. Of hij voorheen wel eens gedekt heeft weet ik niet. Heel goed mogelijk. :j

Het gaat er waarschijnlijk niet helemaal uit, maar hoop dat hij wat rustiger wordt uiteindelijk (goed mogelijk, want hij is pas in April geruind dit jaar). Er zijn er ook die dit gedrag blijven vertonen heb ik me laten vertellen. Consequent zijn en geen vinger geven is het advies.

Hopelijk heeft deze meer geluk dan zijn voorganger... Een nieuwe mogelijkheid om iets te leren wat voor sommige mensen gewoon te moeilijk blijkt...
Maar awel, er zijn nog zoveel paarden te koop... ;)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 08:58

Mijne was in zijn jonge jaren ook zo'n portret. Heb wel aan de fokker gevraagd of hij laat gecastreerd was. Sprong tot een jaar of 5 ook op merries als ie de kans kreeg.
Tegenwoordig gaat het gelukkig veel beter, alleen bij drukke gebeurens met veel merries (keuringen etc) is ie niet goed te hanteren en knetter heet en brullerig. Ook heeft hij een extreme kuddedrang/bescherming. Zo kan hij als er vreemde paarden in de wei ernaast lopen echt de pony's bij de draad vandaan jagen continu.
Maargoed, het verstand komt met de jaren he. Bij de mijne is het zeker geen opvoeding, want heb hem vanaf 2 jaar en ik ben niet bepaald zielig met mijn paarden :+