Orun bijscholing verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Orun bijscholing verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:38

Ik had een vraag:

Is de Orun niveau 2 bijscholing verplicht binnen het jaar? (Dus elk jaar opnieuw)? Zoiets kreeg ik namelijk te horen, anders zou je licensie namelijk komen te vervallen.
Weet iemand hier iets van? En waar zijn de bijscholingsdagen op de site te vinden?

Lolacabana

Re: Orun bijscholing verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:51

Hier zijn ze te vinden:
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=231& ... le=11&men=

Hier vind je info over de lincentiestructuur:
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=231& ... yle=0&men=

Wat moet ik doen om een licentie te krijgen?
Alle KNHS officials krijgen automatisch een licentie en hoeven dus niets te doen. Alle instructeurs met een erkend instructeurdiploma, kunnen een HI-licentie aanvragen door middel van het invullen van het aanvraagformulier. Je krijgt een licentie als je minder dan twee jaar geleden een geldig instructeurdiploma hebt gehaald of als je beschikt over een actieve instructeurkwalificatie. Dat wil zeggen dat je aanwezig bent geweest bij de laatste bijscholingsronde van de KNHS of hebt aangegeven verhinderd te zijn, maar in de toekomst wel opnieuw te willen worden uitgenodigd. Heb je je in de afgelopen twee jaar niet laten bijscholen? Dan moet je eerst een door de KNHS erkende bijscholing volgen (zie het overzicht van bijscholingsmogelijkheden, let op: dit overzicht bijscholingen wordt regelmatig bijgewerkt!).

Wat moet ik doen om mijn licentie te houden?
Een licentie is twee kalenderjaren geldig. Binnen die twee jaar moet je voldoende licentiepunten halen om de licentie te kunnen verlengen. Licentiepunten krijg je door deel te nemen aan bijscholingen die geschikt zijn voor jouw type licentie. Een overzicht van deze bijscholingen is te vinden in dit overzicht.

Officials moeten behalve licentiepunten ook voldoende functiepunten halen. Functiepunten krijg je door je functie als official uit te oefenen. Voor iedere wedstrijd of wedstrijddag dat je in functie was, ontvang je één of meerdere functiepunten. Hoeveel punten je krijgt en hoeveel punten je moet halen, is te vinden in het licentiereglement.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 05:01

Super, dankjewel!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:12

ik vind het echt zo'n ontzettende slechte zaak van het KNHS :n
er zit werkelijk geen bijscholing bij waar ik ook maar iets aan heb, maar ben wel verplicht om er geld voor te dokken om erheen te gaan en er dus voor jan doedel bij te zitten?

pure geldklopperij van het KNHS, en totaal geen meerwaarde voor de huidige instructeurs.
zorgen dat je zelf bijgeschoold blijft op reguliere basis door zelf lessen nemen en praktijk werk vind ik een stuk meer waard dan eens per jaar een dagje verplicht luisteren naar onderwerpen waar je zelf geen keuze in hebt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 13:36

Ik vind het ook behoorlijke onzin, bijscholing vind ik prima, maar op een andere manier zou fijn zijn...

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:17

nou bijscholen is niks mis mee . maar misschien op verschillende locaties zodat je iets kan kiezen bij jou in de buurt.
Ben afgelopen jaar naar de bijscholing tussen kerst en nieuwjaar geweest vond hem erg interessant alleen was het wel hele onderneming om daar te komen. bovendien is dat op werk best drukke tijd i.v.m. vakanties. En ja vind ook erg jammer dat je dan ook weer moet betalen voor licentie .

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:35

Je hoeft niet bij te scholen hoor. Je houdt gewoon je diploma of je nou bijschoolt of niet. Voor officials is bijscholing wel verplicht, maar dat was 'altijd' al en is nu alleen maar vrijer geworden.

Ik vind de licentiestructuur een goede zaak. Andere sportbonden hebben dat al jaren en daar zijn de eisen om je licentie te houden vaak veel hoger dan bij de KNHS.

Je hebt ontzettend veel mogelijkheden om aan die bijscholingsnorm te voldoen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat daar niks interessants/nuttigs bij zit.

Zonder verplichte bijscholing kun je je diploma ook een officiëler tintje geven met een internationaal trainerspaspoort. Daar betaal je eenmalig voor (indertijd meen ik € 50) en kun je jaarlijks gratis laten verlengen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 16:41

Ik hoorde dat je iedere 2 jaar zoveel aantal 'punten' moet hebben, anders dreig je je diploma kwijt te raken. Da's toch best een duur grapje.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:00

koeke schreef:
Je hoeft niet bij te scholen hoor. Je houdt gewoon je diploma of je nou bijschoolt of niet. Voor officials is bijscholing wel verplicht, maar dat was 'altijd' al en is nu alleen maar vrijer geworden.

Ik vind de licentiestructuur een goede zaak. Andere sportbonden hebben dat al jaren en daar zijn de eisen om je licentie te houden vaak veel hoger dan bij de KNHS.

Je hebt ontzettend veel mogelijkheden om aan die bijscholingsnorm te voldoen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat daar niks interessants/nuttigs bij zit.
Zonder verplichte bijscholing kun je je diploma ook een officiëler tintje geven met een internationaal trainerspaspoort. Daar betaal je eenmalig voor (indertijd meen ik € 50) en kun je jaarlijks gratis laten verlengen.

ik geef oa therapie met paarden aan kinderen en volwassenen, die zitten echt niet te wachten op een of andere trainingsmethode om je paard dressuurmatig NOG mooier te laten lopen.

en de enkele reguliere kids die ik heb zijn absolute recreatieruitertjes. enige cursus die daarop een BEETJE lijkt aan te sluiten is de laatste cursus.
maar met all do respect, heb m'n SPW, SPH opleiding en heb ruim 10 jaar ervaring met kinderen met lesgeven, therapieen en scholen en weet niet wat.
dan moeten ze wel van donders goede huize komen willen ze mij daar nog leuke lestechnieken in leren :=

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:26

Je houd je diploma ook zonder bijscholingen. Je wordt echter niet vermeld op een lijst van de KNHS als instructeur. Dus.... hoe belangrijk vind je het dat je als instructeur te vinden bent op een lijst van de KNHS?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:16

vur schreef:
Je houd je diploma ook zonder bijscholingen. Je wordt echter niet vermeld op een lijst van de KNHS als instructeur. Dus.... hoe belangrijk vind je het dat je als instructeur te vinden bent op een lijst van de KNHS?
Zo heb ik het ook begrepen. De licentiestructuur is een extraatje, in overeenstemming met andere sportbonden.

@vur Als ik je profiel lees heb jij niet zo'n moeite om die puntjes te halen ;) Ik ben opgegroeid met "wat je leert is nooit weg" en "an open mind is a joy forever". Een leven lang leren is voor mij vanzelfsprekend. Al helemaal als het om paarden en paardrijden gaat, daarin ben je nooit uitgeleerd.
Picassox schreef:
Ik hoorde dat je iedere 2 jaar zoveel aantal 'punten' moet hebben, anders dreig je je diploma kwijt te raken. Da's toch best een duur grapje.
Waar heb je dat gehoord? Heb je dat gecheckt bij de KNHS?

@lowara Ik bedoelde het in zijn algemeenheid. Kan me voorstellen dat in jouw specifieke geval de licentiestructuur weinig toegevoegde waarde heeft. Waarom zou je je er dan druk om maken?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:02

koeke schreef:
vur schreef:
Zo heb ik het ook begrepen. De licentiestructuur is een extraatje, in overeenstemming met andere sportbonden.

@vur Als ik je profiel lees heb jij niet zo'n moeite om die puntjes te halen ;) Ik ben opgegroeid met "wat je leert is nooit weg" en "an open mind is a joy forever". Een leven lang leren is voor mij vanzelfsprekend. Al helemaal als het om paarden en paardrijden gaat, daarin ben je nooit uitgeleerd.
Picassox schreef:
Waar heb je dat gehoord? Heb je dat gecheckt bij de KNHS?

@lowara Ik bedoelde het in zijn algemeenheid. Kan me voorstellen dat in jouw specifieke geval de licentiestructuur weinig toegevoegde waarde heeft. Waarom zou je je er dan druk om maken?

Ik geloof wel dat ik punten heb, want ik ga elk jaar naar het trainersseminar, dus zou nog ergens naar toe moeten gaan en dan is het klaar, maar ja, voor mij heeft het geen meerwaarde om op de lijst te staan van de KNHS als instructeur. Als er iets gaat veranderen zodat ik wel moet, dan zal ik in actie komen, maar tot die tijd wacht ik het nog even af.