Shet tijdje na binnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

Shet tijdje na binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:32

beste bokkers!

ik heb een shetlander ruin van ruin 3 1/2 jaar. hij staat in een wei met een heel klein schuilstalletje.
er is nu nogal strenge vorst en ze voorspellen voor donderdag -17. ik vind dit persoonlijk wel erg koud voor zo'n shet. ookal heeft hij nog zo'n dikke wintervacht. nou hebben wij de mogelijkheid om hem voor 1 a 2 weekjes bij iemand in een stalletje te zetten. hiet krijgt hij dan elke dag lekker wat hooi en verst stro en een hadje brok. ik zal ook proberen om elke dag een stukje met hem te wantelen. het is dan wel de bedoeling om hem daar dus een klein tijde ( niet langer dan 2 weken) neer te zetten totdat de vorst wat minder is geworden. is dit een goed iedee? wat vinden jullie? tips zijn altijd welkom! :P

alvast bedankt!

puagaus

Re: Shet tijdje na binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:36

denk niet dat het slim is een shetlander in een stal zetten zonder dat hij naar buiten kan, of kan je hem elke dag veel beweging geven? of koop een deken (:

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:41

Lekker buiten laten staan. Flink veel hooi geven(eten zorgt voor verbranding, zorgt voor warmte), schuilstalletje met dikke laag stro, groot stuk wei waar ze ze lekker kunnen warm rennen. Het komt echt wel goed.
De vacht wordt opgezet en zorgt voor een isolatielaagje.
Droog vriesweer is veel beter dan dan nat, winderig herfstweer, omdat ze met regen de vacht net iets minder goed omhoog kunnen zetten dan met droge vorst.

Mijn Shet staat al 3 jaar/zijn hele leven buiten zonder deken, ook met -30 zoals vorig jaar. Helemaal niet koud gehad, elke avond even in de oksels, liezen en achter de oren gevoeld, lekker warm hoor!

Trouwens? Staat ie alleen? Dat vind ik paardonvriendelijker dan twee weekjes vorst ;)
Laatst bijgewerkt door Puchje op 31-01-12 18:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:41

Lekker buiten laten staan en inderdaad veel hooi. Eten houdt ze warm en zoals Puchje al zegt veel stro.
Ze kunnen zichzelf isoleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:43

Die van ons gaan alleen 's nachts samen op een stal, (met 2 in 1 grote stal, heel veel hooi en stro), en overdag staan ze buiten.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:07

WWW -> SV

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:12

Mooi buiten laten staan, hij heeft nu een dikke wintervacht. Zet je hem binnen dan kan hij problemen krijgen met de afvoer van warmte, met alle gevolgen van dien.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:18

Wanneer je hem nu 2 weken op stal zet, kan hij niet meer 24/7 naar buiten!
(en ik hoop ook dat zoals al iemand eerder opmerkte, dat hij niet alleen staat!?)

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 19:41

nee hij staat niet alleen :P
hij staat samen met een aantal herten en langs een kippen ren.
dit jaar gaan we een pony erbij kopen :).
het is ook niet de bedoeling dat hij in een super de luxe stal kom te staan.
maar meer een soort van kalvenstal ( dus vrij groot).
en het is daar binnen ook net iets boven nul dus ook niet erg warm.
het is meer het iedee dat hij niet in de sneeuw staat en in de wind.
wel/niet doen?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:43

Ik zou hem gewoon lekker buiten laten staan, hij heeft een lekkere dikke wintervacht. En houd zich zo wel warm. En wat zou je dan na die 2 weken als het nog steeds zoo koud is? Dan kun je hem niet zomaar weer buiten zetten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:45

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:46

Pony staat dus wel alleen ;)

Gewoon lekker buiten laten met voldoende hooi, dekens zijn ook niet nodig voor een gezonde pony.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:49

MAAr als we jou tussen een stel kleine aapjes en kippen zetten ben Je toch ook niet gelukkig?
Ik zou eerder snel zoeken naar een pony erbij dan kunnen ze warmte delen, en de natuur zijn werk laten doen.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 19:55

hij staat niet met soortgenoten indd.

het is wel een vrij grote stal (6m bij 4m)
hij kan hier dus nog wel in bewegen, en het is natuurlijk wel de bedoeling om veel te wandelen wat we erg graag doen. ik wil graag het beste voor me pony dus als het echt geen goed idee is doe ik het natuurlijk niet!! maar het leek mij erg prettig voor de pony om gewoon tot dat de sneeuw voorbij is lekker binnen te staan op een flink pak stro met een lekkere pluk hooi ! en elke dag even fris wandelen. :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:57

Het gaat er in dit geval niet om hoe groot de stal is, maar het verschil is te groot met buiten en dan zal hij al in de rui gaan! Daarom is het niet meer verstandig hem daarna nog buiten te zetten.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 19:58

ik wil ook erg graag nog een pony, maar daar hebben we nu nog even geen mogelijkheid toe. maar dat gaat dit jaar wel gebeuren :).

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:17

ik heb net besloten me shet buiten te laten! ik wil graag het beste voor hem! en na al jullie reacties ben ik er van overtuigt dat ik hem lekker buiten moet laten staan! ik denk dat ik meer meer zorgen maak over hem dar hij zelf :P zijn er misschoen dingen die ik kan doen om te zorgen dat hij het echt NIET koud gaat krijgen?

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:22

mijn shet heb ik tot nu toe elke nacht buiten gelaten, maar ik heb m net even binnen gedaan (samen met mn d pony). ik woon op een boerderij en ze gaan gewoon in een varkensstal (ong. 3x3) met zn 2en kan dat best voor een nachtje, mn vader zet ze morgenvroeg weer buiten.
ik heb gwn een laag stro in de stal, emmer water en wat hooi.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:23

Zorgen dat hij onbeperkt hooi krijgt (en uiteraard beschikking over schoon drinkwater) en dan komt het helemaal goed!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:24