2,5 jarige merrie, hoe wennen aan bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

2,5 jarige merrie, hoe wennen aan bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:37

Wist niet goed waar te plaatsen, dus heb het hier gezet. Als het fout staat S.V.P verplaatsen.

Wij hebben een heel leuk Anglo Arabisch merrietje staan van ondertussen alweer ruim 2,5. Het werd dus zo langzamerhand wel eens tijd om haar aan wat dingen te gaan laten wennen. Zadel vindt ze geen probleem en ze is erg rustig en kalm. Ze kan ook vaststaan, goed halter omdoen en meelopen etc.

Aangezien we haar graag met bit willen gaan inrijden komende zomer, willen we haar nu ook alvast laten wennen aan het bit. Ze lijkt het bit echter totaal niet fijn te vinden, kauwt heel erg en doet heel erg haar hoofd naar beneden, houdt haar mond open. Het bit past wel goed. Het is een dubbelgebroken koperen bustrens, redelijk zacht dus.

Nu vraag ik me af hoe we haar aan het bitje moeten laten wennen? Gewoon een tijdje laten staan met bit in? Er een stukje over het erf mee lopen? Ze lijkt ook echt heel blij zodra we het bitje weer uit doen... Wie kan ons helpen!?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:39

Is er al naar de mond gekeken door een paardentandarts/gebitsverzorger? Wolfstandjes in combinatie met een bit kunnen namelijk erg pijnlijk zijn. Voordat je nog een keer met bit probeert, laat even de tanden nakijken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:41

Het kan zijn dat het bit te dik is voor haar waardoor ze haar mond niet goed kan sluiten en blijft kauwen .
Het kan zijn dat ze koper niet lekker vindt in haar mond , of dat dubbelgebroken te veel onrust geeft voor haar .
En tanden na laten kijken voor je met een bit aan de gang gaat ivm wisselen .

Ik rijdt mijn paard of met een bit aan een stuk , ongebroken trens , of bitloos . Zij verdraagd anders niks in haar mond ..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:42

Voor zover ik weet niet... Maar het is niet mijn eigen paard dus ik heb daar niet echt iets over te zeggen. Hoe kun je zelf even goed controleren of er een (pijnlijk) wolfstandje zit? Ik denk dat als ik goed aan kan tonen dat ze pijn heeft ik ze wel zover krijg om er een gebitsverzorger bij te krijgen :j

Cassidy

Re: 2,5 jarige merrie, hoe wennen aan bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:43

Waarom een slechte ervaring creeeren als het met het preventief laten komen van de TA te voorkomen is?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:45

Zinzi_jewel schreef:
Het kan zijn dat het bit te dik is voor haar waardoor ze haar mond niet goed kan sluiten en blijft kauwen .
Het kan zijn dat ze koper niet lekker vindt in haar mond , of dat dubbelgebroken te veel onrust geeft voor haar .
En tanden na laten kijken voor je met een bit aan de gang gaat ivm wisselen .

Ik rijdt mijn paard of met een bit aan een stuk , ongebroken trens , of bitloos . Zij verdraagd anders niks in haar mond ..

Oh ze heeft inderdaad tijdje geleden tandje gewisseld! Helemaal niet bij stil gestaan dat een bit dan wel eens vervelend kan zijn! Ik denk dat we het bit nog maar even laten liggen tot de zomer, dan kijken we wel of het wat is veranderd. Dankjewel voor de reacties!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:47

:) Goed dat je het nu weet! :)

Je kan haar natuurlijk wel een bitloos hoofdstel om doen al zou je dat willen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:48

Misschien vindt ze de smaak van dat koper niet lekker, misschien is het te dik (jonge paarden hebben nog wel eens een laag verhemelte, hangend rooster), misschien vindt ze een kunststof of leren bitje prettiger. Paarden hebben ook hun voorkeuren en wat wij bedenken dat "vriendelijk" is, kunnen zij een heel andere mening over hebben.
Persoonlijk zou ik er niet teveel zorgen over maken, met 2,5 gebeurt er nog van alles in die mond waardoor een bit eigenlijk helemaal niet handig is. Laat het even rusten en probeer over een maandje nog eens, eventueel met een ander bitje. In deze fase moet je geen haast maken met dingen aanleren, hoe meer tijd je nu neemt om het prettig te laten verlopen, hoe prettiger het verloopt en hoe minder werk je er feitelijk aan hebt. Ze is nog geen 3, moet nog een heleboel groeiwerk doen, zowel in het lijf als in het koppie, geef haar daar wat ruimer de tijd voor, heb je later plezier van.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:50

Vrijwel ieder paard vindt een bit in de mond de eerste keren vervelend, dat kauwen en hoofd laag zijn pogingen om dat rare ding uit de mond te krijgen.
Maar het is sowieso aan te raden om éérst het gebit na te laten kijken door een paardentandarts, en daarna pas een bit in te doen. Inderdaad een kwestie van negatieve ervaringen voorkomen i.p.v. -problemen ten gevolge van- moeten oplossen. De tandarts kan ook advies geven over wat voor bit het beste zou passen, hoeveel ruimte het paard in de mond heeft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:55

MarChak schreef:
Vrijwel ieder paard vindt een bit in de mond de eerste keren vervelend, dat kauwen en hoofd laag zijn pogingen om dat rare ding uit de mond te krijgen.

Ja inderdaad, het is dat wat je ziet, doen ze allemaal. Wat zou je er zelf van vinden als je ineens een stuk metaal in je mond krijgt wat je niet zelf kan verwijderen? Normaal gedrag hoor, een bit in de mond is gewoon niet fijn voor een paard.
Je kan nu zeggen 'ok onaangenaam, maar daar zal ze dan even door moeten', of je kan zeggen 'ik doe hier niet aan mee' en ze bitloos opleren..

quintusgl

Re: 2,5 jarige merrie, hoe wennen aan bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:58

Mijn 2 jarige (2 jaar en 8 maanden) zou ik op dit moment niet proberen een bit in te doen. Ze zit volop in het wisselen en heeft daar behoorlijk last van. Je kunt bv bij de binnenste voortanden kijken of die al gewisseld zijn? En de 1e kiezen voelen?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:02

Ik laat altijd eerst de tandarts komen...

Dan laat ik het paard het bit "touchen" aanraken met de neus, op commando.
Dat beloon ik en doe ik zo een tijdje, soort gewoonte van maken...

Dan brokjes in mijn hand, bit er bovenop en hop, bit erin.
In en uitdoen beloon ik zeer overdreven, wanneer het verkeerd gaat negeer ik en val terug op het "touch" verhaal.
Schuif het bit zachtjes in de mond en haal het zachtjes uit de mond.

Het bit hang ik altijd in zonder neus en sperriem.
Pas wanneer het paard het bit stilhoudt en niet meer overdreven bekken trekt gaat de neusriem erbij (kan wel een maandje duren).

De eerste paar keer hang ik het bit niet langer als 10 minuutjes erin en dit bouw ik zo op.
Totdat ze ermee de paddock in gaan... Dan de neusriem etc. Wennen aan druk op het bit etc.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:12

Haar grote zus is destijds inderdaad bitloos opgeleerd :j Toen is er echter iemand opgegaan die dat volledig heeft verknald en sindsdien zien ze bitloos een beetje als iets negatiefs. we doen het 'opleren' van Zaras met zijn 2-en. Ik blijf op de grond, de andere persoon gaat erop en ik weet dat zij zich helaas niet veilig meer voelt zonder bit. Ook is het de bedoeling dat Zaras hierna verkocht wordt (ze heeft veel potentie tot sportpony) en dan is toch wel vaak een bit gewild. DUs helaas, bitloos gaathet niet worden :n Al ben ik daar wel een groot voorstander van!

Ik laat haar nog lekker even tot de zomer staan, tandjes wisselen en als alles met het gebit goed zit proberen we het nog wel eens! Bitje pakt ze echter wel zelf al goed aan, opent zelf mond etc. dat lijkt ze niet erg te vinden.