paard te snel in het pacours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jojowajkita

paard te snel in het pacours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:04

Hallo,

ik heb in december me eigen springpaard gekocht voor me opleiding.
alleen ik heb en probleem, me paard gaat veel te snel en ik kan haar dan niet meer houden. als ze een hindernis ziet gooit haar hoofd in de lucht en dan gaat ze al.

heeft iemand misschien tips? , ik heb zaterdag mijn eerste oefen parcours met haar.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: paard te snel in het pacours

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:06

een draf balkje voor de hindernis, en dan in een sukkel drafje naar de hindernis toe, en gaat ze te hard volte en opnieuw

jojowajkita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:08

maar om telkens in een parcours voltes te rijden.
en hindernis staat 70 cm. ong. en dan ga ik er niet in draf op af

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:09

nee misschien is het makkelijk om haar eerst thuis voor elkaar te krijgen, ik weet hoe het is mijn opny deed het ook.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:10

Ideaal dat je een oefenparcours hebt! :)
Van te voren met de jury afspreken dat je aan dit probleem wilt werken. Zodra ze te snel gaat voor je gevoel: op een volte zetten, evt. terug naar draf, en pas als ze weer rustig is, opnieuw aansturen op de hindernis.
Door dit consequent te doen, zal het vast snel beter gaan!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:11

lekker gaan oefenen met dressuur rijden terwijl er en of meerdere hindernissen in de bak staan, zodat ze de hindernis niet meer direct koppelt aan mogen springen.
als je dan rustig kan rijden er voor zorgen dat je ook een keer een hindernisje mee kan pakken zonder dat ze meteen weer oncontroleerbaar wordt.
en dat dan uitbouwen tot ze ook tijdens concours rustig/controleerbaar blijft.

het belangrijkste is dat je je paard weer onder controle krijgt, en als daar in stap of in draf op de hindernis agaan voor nodig is; waarom dat dan niet doen?

jojowajkita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:16

Ja dat is zeker waar. maar in de dressuur loopt ze echt helemaal super dus daar kan het niet aan liggen ze houd heel erg van springen en ook al zijn het maar een paar draf balkjes ze gaat er met een mega sprong over heen en hard

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:18

je moet er ook niet een paar neer leggen maar gewoon 1. mijne werd van een paar drafbalkjes ook alleen maar heter.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:18

hoe hoog is je springpaard, want in principe moet ieder paard kunnen springen in draf tot 1 m. als je hem in draf goed kunt houden kun je van daaruit verder werken aan de galop

isaayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:26

misschien moet je eens een lijntje uitzetten van : GALOPBALK KRUISJE GALOPBALK KRUISJE GALOPBALK KRUISJE als je paard het niet kent is het eerst handig om alle balken op degornd te leggen maar in dit lijntje moet je ern iet tevel aan doen en hem zelf maar laten redden dan zal hij inzien dat hij rustigen moet doen

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:30

Ik had dit eerst en thuis vooral trainen met voltes en als ze echt te hard gaat zette in haar altijd stil voor de drafbalk, gewoon recht voor de hindernis, en dit een paar keer herhalen. Daarna gewoon in het zelfde tempo op de hindernis afrijden en haar net zo remmen maar net je been er aan houden dat ze de hindernis wel over gaat in een rustig drafje en heel ontspannen. Maar dit moet je zeker niet doen als ze wel eens weigerd, want dan stimuleer je de weigering alleen maar.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:37

vroeger les gehad van albert voorn. moest bij hete paarden tijdens het springen in mijn beugels gaan staan en de handen wat omhoog doen. iedere keer herhalen als ie op de hindernis af rende. 2 lessen gedaan kon sindsdien met een losse teugel rond springen.

jojowajkita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:26

Max_en_Max schreef:
hoe hoog is je springpaard, want in principe moet ieder paard kunnen springen in draf tot 1 m. als je hem in draf goed kunt houden kun je van daaruit verder werken aan de galop

ze is 1.64

jojowajkita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:27

En ik zal het proberen hopen dat het helpt! +:)+

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:45

Ik heb ook zo'n heet paard in het parcours, 1 hindernis is geen probleem, maar meerdere ging ze altijd steeds sneller zodat we aan het eind van het parcours echt hard door de baan gingen.. Die tips hierboven vvan kruisje en steeds als ze gaat rennen stlzetten of volte eindeloos geprobeerd, werd ze alleen maar heter van ;). Ik was alleen maar bezig met terugrijden en hooo. Heb nu gelukkig een hele goede springinstructeur gevonden die zegt: been eraan, in iets hoger basistempo beginnen, vooral in de bochten gewoon doorgalopperen, en dan in de bochten opsluiten tussen been en hand en rustug met je zit wat terug rijden op het rechte stuk, proberen wat dichte afstand te vinden. En mss wel het belangrijkte: teugels los, koppie omhoog, laat maar meekijken, worden ze veel ontspannener van dan altijd maar dat terugrijden. En echt, ze zal altijd wel fanatiek blijven, maar ze is zo'n stuk rustiger geworden! Al twee keer 1e geworden op stijlpunten, dat had ik nooit voor mogelijk gehouden :P

Ohja en ook niet gelijk naar de landing al beginnen met terugrijden, eerst ontspanning erin en dan rij je zo terug.
Zeg niet dat je dit allemaal doet, maar dit zijn gewoon dingetjes waar ik tegenaan liep, misschien hebb je er wat aan ;)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:52

jojomoortje schreef:
maar om telkens in een parcours voltes te rijden.
en hindernis staat 70 cm. ong. en dan ga ik er niet in draf op af

Als je een paard hebt (in België al groter als 1m47, in Nederland dus nog groter) kan je het ZEKER in draf springen.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:19

Hakken naar beneden en knieën los en heeeeel stil zitten. Ik denk dat je onbewust iets doet met je been of zit. Mijn 1ste paard was ook heet, maar door heel stil te zitten en knieën los, steun op de beugel kon ik haar goed naar de hindernis rijden en later een simpel parcours springen. Het kost wat tijd maar oefening baart kunst.

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:50

wat voor bit hangt erin ? probeer een zwaardere.. Ik zelf rijd DB en heb er een pelm ingehangen... hij had hetzelfde als de jouwe... en ondertussen veeol lage hindernisjes gesprongen.. zodra hij hard ging halt houden of op een volte trekken.. maar met de pelm gaat het nu veeeeeelll beter..

Veel Suc6 ermee

lara331

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:30

thuis oefenen is de beste mannier denk ik (:

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:56

Mischien vindt ze het niet leuk om alleen in de bak te zijn.

Op mijn manege is ook een pony, die dat niet leuk vind, pas moest ik even in de bak blijven.
Maar toen ik een parcours op haar reed, moest ik gewoon alleen in de bak, en toen ging ze er ook vandoor,en werd ik dus onrecht gediscwaliviseerd. Ik wist toen nog niet dat ze dat niet kon, daar ben ik pas achtergekomen toen ik dus moest wachten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:03

Tja als een paard heet is in het parcour zul je daar mee om moeten leren gaan. Helemaal er af krijgen gaat je toch niet lukken. Zelf de rust zien te vinden. Die van mij kan ook heet worden in de ring en hoe harder ik met hem vecht hoe harder hij terug vecht. Als ik hem in zijn waarde laat gunt ie mij af en toe ook wat credits ;)

Veel meenemen en routine op doen. Beter een hete in de ring dan een dooie denk ik dan maar :)

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 02:16

Hier hetzelfde probleem.
Mijn merrie stopt echt nooit ( tot nu toch al niet, en heb ze van november)
heb een passoa insteken en naar de sprongen toe wordt ze sterk en wilt ze gelijk een raket erover gaan.
mijn lesgever geeft me altijd de raad om gewoon stil te zitten, niets te doen en gewoon ondersteunen.
ook als ik mijn teugels te kort neem, gaat ze er alleen heter van worden.
Dus teugels lang, en stilzitten.
Dat helpt wel, alleen hoe langer de les bezig is, hoe heter ze wordt.
dus de enige raad die ik kan geven, zelf rustig blijven, érg goed in je zadel plakken en terugzitten
en teugels niet te kort, trekken in de mond is helemaal niet goed,en dat hoeft ook helemaal niet,
ze worden enkel heter met het gesleur in de mond.
Dus veel op je zit oefenen als je dressuur rijdt en zelfs kunnen rijden enkel op je zit en niks in je handen hebben! ( moeilijk uit te leggen)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:14

Heb je misschien filmpjes, dan is het makkelijker te beoordelen.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:45

Je kan gaan oefenen met halthouden voor de hindernis. Nu is dit niet voor alle paarden geschikt, want sommigen gaan hierdoor snel weigeren.
Wat je wel kunt doen is tussen een dubbelsprong een galop balk neer leggen. Hierdoor kan je paard gewoon niet harder. Ook galop balken (gewoon op de grond) kunnen helpen. Gewoon 2 balken op de grond met een afstand van ongeveer 3/4 galoppassen. En dan kan je hiertussen gaan schakellen. Probeer er bijvoorbeeld een keer 5 te rijden.
Succes!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:54

Ik ken het probleem. Rijd regelmatig een merrie die als een enorme idioot richting balkjes gaat.
Daar is echt geen houden aan, daar kan je bij wijze van spreken met drie man aan gaan hangen en dan nog blijft ze gaan. Het is er zo eentje die zich dood zou rennen als niemand haar zou stoppen.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat constant terugrijden niet helpt, daar worden ze alleen maar gefrustreerd van.
Galopbalken, lijntjes en andere praktische tips die hierboven zijn genoemd helpen helemaal niets. Als ik haar niet voldoende terug rijd springt ze een in uitje gewoon in een keer, dus galopbalken en dergelijken trekt ze zich werkelijk niets van aan.
Het fijne aan haar is dat ze zeer safe is. Komt ze niet uit, dan plant ze ergens een been neer waarvan je niet dacht dat het mogelijk was :D. Ze redt je altijd (al ziet het er niet uit, maar het gaat om de effectiviteit he).

TS, wordt het voor jou makkelijker je paard terug te rijden als je hoger gaat springen?