Ervaringen kleine vrachtwagens (b-rijbewijs)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Ervaringen kleine vrachtwagens (b-rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:05

Ik heb momenteel een tweedehands vrachtwagentje voor het vervoer van mijn paard (simpele opbouw op Mazda vrachtwagen). Nou ben ik om verschillende redenen voorzichtig aan het kijken naar een nieuwe en ik vind vanalles, maar ik vind het heel moeilijk om te kiezen tussen de verschillende merken en bedrijven. Ook blijven de prijzen en vooral het waarom van het verschil tussen de prijzen een groot vraagteken. Via de zoekfunctie heb ik helaas niks kunnen vinden.

Ik denk aan het volgende:
- 2 paards (met oog op de toekomst ook daadwerkelijk 2 mogen laden)
- Ruime zadelkast
- Living is niet nodig, liever meer ruimte voor de paarden
- Anemone valt echt buiten mijn prijsklasse

Merken die ik wel ben tegengekomen zijn equitrek, rr horsetrucks, roelofsen raalte enzovoorts. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie ervaringen met deze of andere vergelijkbare merken (voor- en nadelen). Ook ben ik benieuwd waar nou die grote prijsverschillen in zitten met bv Anemone. Is dat puur de luxe van de opbouw? Alle ervaringen en tips zijn welkom :)

josie

Re: Ervaringen kleine vrachtwagens (b-rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:17

Ik vind Kleinsman Horsetrucks een goed adres en ook betrouwbaar.

Tip: laat de wagen wegen op een weegbrug (als die geheel is afgebouwd), dan weet je het werkelijk gewicht en wat je nog mag laden e.d..
Denk om een reserve wiel, evt. camera in de laadruimte, een goede lamp/verlichting voor laden en lossen in het donker e.d., evt. trekhaak e.d..
Bij een zadelkast kan je kiezen voor: 1 met een deur (+ afsluitbaar) of 1 zonder deur (scheelt gewicht).
Een vrachtwagentje/grote bus met dubbellucht is stabieler, maar weeg ook gelijk een stuk meer, dan kan je niet meer 2 paarden laden. (al is dat sowieso de vraag als je gaat voor een kwalitatief goed (degelijk) gebouwde combi, dan is vaak het laadvermogen voor nog maar 1 toerijkend)
Denk om raampjes en voldoende ventilatiemogelijkheden.
Je mag tot 5% overbeladen van oom agent, bij meer kan je een boete verwachten en evt. je combi moeten laten staan...........

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 19:25

Bedankt voor de tip, die was ik nog niet tegengekomen :)

Reservewiel, goede lamp en camera spreken voor mij voor zich, trekhaak is voor mij niet nodig. Verder wil ik sowieso een gesloten zadelkast voor de veiligheid van het paard. Het is ook een goede tip om na te wegen of er echt twee paarden in mogen!

Andere mensen nog ervaringen met bepaalde merken?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:22

Denk niet dat je het voor elkaar krijgt om met B rijbewijs 2 paarden in een kleine vrachtauto te kunnen vervoeren, want grote kans dat je dan over het toegestane gewicht heen gaat. Veel van die vrachtwagens hebben een laadvermogen van rond de 1000 kg. 1 paard erin, bestuurder, zadel etc en je zit al gauw aan de 800 kg.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 21:25

Ik mag in mijn huidige vrachtwagen officieel twee kleine paarden vervoeren qua gewicht. Ik weet dus dat het mogelijk is :) Daarbij lopen daar al meerdere topics over, dus wil ik hier graag meer weten over de ervaringen met gebruikersgemak en verschillen enz tussen de verschillende vrachtwagentjes..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:38

dondeyne schreef:
Ik mag in mijn huidige vrachtwagen officieel twee kleine paarden vervoeren qua gewicht. Ik weet dus dat het mogelijk is :) Daarbij lopen daar al meerdere topics over, dus wil ik hier graag meer weten over de ervaringen met gebruikersgemak en verschillen enz tussen de verschillende vrachtwagentjes..

Heb jij een weegbrief waaruit blijkt wat je auto daadwerkelijk weegt?
Ik ken zegge en schrijve een (1) auto die meer dan 1100kg nuttig laadvermogen had en dat was een uiterst simpel opgebouwde Renault Master. De rest red het niet.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 22:18

Ik heb geen weegbrief, maar ook mijn vrachtwagen is heel simpel opgebouwd. Maar nogmaals, daar gaat het topic niet over. Ik zou graag meningen horen over de verschillende vrachtwagens..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:25

dondeyne schreef:
Ik heb geen weegbrief, maar ook mijn vrachtwagen is heel simpel opgebouwd. Maar nogmaals, daar gaat het topic niet over. Ik zou graag meningen horen over de verschillende fabrikanten..

Wanneer Anemone geen optie is, is de rest nauwelijks beter. De fatsoenlijke jongens die betrouwbaar spul bouwen, zitten allemaal in dezelfde prijsklasse.
Roelofsen Raalte is op zich een goed bedrijf, zolang je zelf weet wat je wil.

Ik trek het kentekengewicht van jouw auto in twijfel en niet omdat ik dat zo nodig vind, maar omdat ik de ervaring heb dat 99% van die autootjes zwaarder is dan op kenteken staat.
Ik heb een vrachtwagen die op papier 3490kg weegt, paardenwagen op kenteken. Die wagen blijkt op de weegbrug 3850kg leeg te wegen! Met 5600kg toegestaan gewicht niet echt een probleem, maar er is toch 360kg laadvermogen "verdampt".............

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:26

ikke schreef:
dondeyne schreef:

Heb jij een weegbrief waaruit blijkt wat je auto daadwerkelijk weegt?
Ik ken zegge en schrijve een (1) auto die meer dan 1100kg nuttig laadvermogen had en dat was een uiterst simpel opgebouwde Renault Master. De rest red het niet.
Klopt wat je zegt, je zit heel vlot in catagorie groot rijbewijs omdat je boven totaal gewicht uitkomt.
Ik mag zelf b;v met mijn groot rijbewijs alles rijden, maar weer alleen puur voor mezelf, als ik vee vervoer voor derden moet je daar weer aparte papieren voor halen (en terecht)

Wat wel mag onder normaal rijbewijs zijn die nieuwere combi;s luchtgeremd met dissel.
Je ziet ze wel es rijden, een erg lage bodemhoogte en de voorkant lijkt een "normale" bestelbus voorkant.
Hier heeft de wet n.l. een steekje laten vallen en uit mijn hoofd mag je met normaal rijbewijs 9 ton totaal gewicht rijden. (niet normaal....)
http://www.be-combi.nl/
Denk alleen niet dat je deze 2e hands goedkoop zult vinden, dingen zijn wel superlaag kwa laadvloer en dus handig voor de paardjes.
Een idee: er worden momenteel op veilingen regelmatig heel goedkoop paardenwagens geveild, tja de economie gaat slecht en sommige moeten in een keer afstand doen van hun totale hobby en dan gaat alles in de verkoop.
Ook in Belgie vindt je mooie combi;s voor lagere prijzen als hier heb via PB wel adressen voor je.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 30-01-12 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:31

Peetstap schreef:
Wat wel mag onder normaal rijbewijs zijn die nieuwere combi;s luchtgeremd met dissel.
Je ziet ze wel es rijden, een erg lage bodemhoogte en de voorkant lijkt een "normale" bestelbus voorkant.
Hier heeft de wet n.l. een steekje laten vallen en uit mijn hoofd mag je met normaal rijbewijs 9 ton totaal gewicht rijden. (niet normaal....)
Denk alleen niet dat je deze 2e hands goedkoop zult vinden, dingen zijn wel superlaag kwa laadvloer en dus handig voor de paardjes.
Een idee: er worden momenteel op veilingen regelmatig heel goedkoop paardenwagens geveild, tja de economie gaat slecht en sommige moeten in een keer afstand doen van hun totale hobby en dan gaat alles in de verkoop.
Ook in Belgie vindt je mooie combi;s voor lagere prijzen als hier heb via PB wel adressen voor je.

Yep en die dingen gaan binnenkort voor een spotprijs weg, omdat je na jan 2013 voor een dergelijke combi minimaal C1-E nodig hebt. Mocht je nog zo'n setje willen hebben, even geduld..........

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:33

ikke schreef:
Yep en die dingen gaan binnenkort voor een spotprijs weg, omdat je na jan 2013 voor een dergelijke combi minimaal C1-E nodig hebt. Mocht je nog zo'n setje willen hebben, even geduld..........
je bedoelt dit soort materieel b.v ? (als voorbeeld )
http://www.be-combi.nl/gebruikt_oplegge ... id=3218295

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:46

Peetstap schreef:
ikke schreef:
je bedoelt dit soort materieel b.v ? (als voorbeeld )
http://www.be-combi.nl/gebruikt_oplegge ... id=3218295

Yep.
Zoals de regels er nu uit lijken te gaan zien, mag je met je nieuwe rijbewijs B-E (vanaf jan 2013) een combi van max 7000kg rijden (3500 TMM auto + 3500kg TMM trailer) en moet je voor bovenstaande combi minimaal C1-E hebben. houdt de ontwikkelingen in de gaten, mocht je er wat mee willen doen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:54

ikke schreef:
Yep.
Zoals de regels er nu uit lijken te gaan zien, mag je met je nieuwe rijbewijs B-E (vanaf jan 2013) een combi van max 7000kg rijden (3500 TMM auto + 3500kg TMM trailer) en moet je voor bovenstaande combi minimaal C1-E hebben. houdt de ontwikkelingen in de gaten, mocht je er wat mee willen doen.
wordt de grens van gesloten bakwagen ook omhoog getrokken ?
Nu heb je met hydr. laadklep b.v. nauwelijks nog nuttig laadvermogen over om totaal onder gewicht te blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:07

Peetstap schreef:
ikke schreef:
Yep.
wordt de grens van gesloten bakwagen ook omhoog getrokken ?
Nu heb je met hydr. laadklep b.v. nauwelijks nog nuttig laadvermogen over om totaal onder gewicht te blijven.

Niet dat ik ben tegen gekomen.
Je hebt tegenwoordig wel bakwagentjes met een soort aanhanger eronder. Die dingen mogen dan 4250TMM hebben, omdat de aanhanger 750kg mag wegen. Wat ik ervan zag, leverde dat 600kg netto laadvermogen extra. Maakt toch net het verschil.......

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:13

Ik ben niet op zoek naar tweedehands, maar toch bedankt voor de tips :)

Ikke, ik ben benieuwd aan welke prijsklasse jij dan denkt? Ik heb ooit bij anemone geïnformeerd en alles wat daar toen stond was dik boven de 50.000, terwijl vrijwel alle andere bedrijven daar dik onder zitten (rond de 25-30.000 vanafprijs).

Mijn moeder heeft vandaag contact gehad met equitrek. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Kwam op bokt wel een topic tegen over hun trailers, dat leek vrij positief.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:23

dondeyne schreef:

Ikke, ik ben benieuwd aan welke prijsklasse jij dan denkt? Ik heb ooit bij anemone geïnformeerd en alles wat daar toen stond was dik boven de 50.000, terwijl vrijwel alle andere bedrijven daar dik onder zitten (rond de 25.000 vanafprijs).

Mijn moeder heeft vandaag contact gehad met equitrek. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Kwam op bokt wel een topic tegen over hun trailers, dat leek vrij positief.

Ehm, wat voor "vanaf-prijs"? Houdt rekening met BTW en BPM (ik ga er vanuit dat je particulier bent).
Ik heb eens met iemand van Roelofsen gesproken en we hebben toen samen uitgerekend dat de Mercedes 416 die ze hadden staan op groot rijbewijs (4600kg TMM) 12.000 euro goedkoper was dan dezelfde auto op B-rijbewijs!!! Op een vrachtwagen betaalde je geen BPM (check even of dat nog steeds zo is!) ook niet als particulier.

Het zijn maar overwegingen.........

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:32

Die prijzen zijn excl btw, maar het ontloopt elkaar natuurlijk niet veel. Daarom ben ik erg benieuwd of jij met je eerdere uitspraak wil zeggen dat alle wagens goedkoper dan Anemone (naar mijn ervaring dus dik boven de 50.000 excl) niet van voldoende kwaliteit zijn? Omdat vrijwel al die andere bedrijven meer richting die andere prijs gaan?

Ik ben inderdaad particulier. Ben in principe op zoek naar een vrachtwagen voor b-rijbewijs, maar ik wist niet dat dit zoveel geld kon schelen :)

Edit: ik verwacht natuurlijk niet dat je nu gaat zeggen dat die vrachtwagens slecht zijn, maar als iemand gegrond kan aangeven dat de wagentjes in die prijsklasse niet deugen weet ik dat ik die niet moet kopen ;)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:44

En zijn er nog mensen met ervaring met equitrek?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:48

De Parados van Roelofsen (http://www.roelofsenraalte.nl/Parados.html) is een mooie wagen maar zal nieuw niet veel verschillen qua prijs met anemone. Wel heel compleet en helemaal naar eigen idee aan te passen.
Die van ons gaat deze week op de weegbrug bij de RDW keuring maar dat is een 6 paards. Voor mini's dan :P

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:51

MarijeR, weet jij de prijs van de parados? Was hem zelf ook al tegengekomen, maar heb nog niet gebeld omdat er net als bij Anemone veel extra's inzitten die de prijs omhoog drijven maar ik niet nodig heb (bc hengstenschotten, verf, speciale bekleding) en mijn moeder graag bij equitrek wilde gaan kijken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:58

Ik denk niet dat ze een standaard prijs hebben want je kan met hen alles overleggen wat je er wel of niet in wil en dan wordt ie op maat gebouwd zeg maar. Kan heel kaal maar ook heel luxe.
Al hebben ze geloof ik ook wel een paar afgebouwd op voorraad.
Maar boven de 40.000 moet je wel rekenen. Bij het nieuwste type staat op de site een vanaf prijs van 45.200.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:01

Ik bedoelde inderdaad de vanafprijs excl. btw. Je kan het overal zo gek maken als je wilt ;) Maar dan ben ik nog steeds wel benieuwd waar nou het verschil zit tussen zoiets en bv equitrek.. Het gaat mij niet om de luxe, ben niet veel onderweg, maar wel om de veiligheid van het paard en ik vraag me af of er dan nog redenen zijn om niet voor de goedkopere versie te gaan..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:06

dondeyne schreef:
Die prijzen zijn excl btw, maar het ontloopt elkaar natuurlijk niet veel. Daarom ben ik erg benieuwd of jij met je eerdere uitspraak wil zeggen dat alle wagens goedkoper dan Anemone (naar mijn ervaring dus dik boven de 50.000 excl) niet van voldoende kwaliteit zijn? Omdat vrijwel al die andere bedrijven meer richting die andere prijs gaan?

Ik ben inderdaad particulier. Ben in principe op zoek naar een vrachtwagen voor b-rijbewijs, maar ik wist niet dat dit zoveel geld kon schelen :)

Edit: ik verwacht natuurlijk niet dat je nu gaat zeggen dat die vrachtwagens slecht zijn, maar als iemand gegrond kan aangeven dat de wagentjes in die prijsklasse niet deugen weet ik dat ik die niet moet kopen ;)

Nee hoor, die andere wagens zijn niet slecht, het zijn veelal dezelfde wagens :D Let er maar eens goed op.

Waar je op moet letten is hoe de uiteindelijke prijs is opgebouwd. BTW, BPM, opties. Anemone kan ze heus ook voor 30 - 35 k leveren, alleen zijn ze dan minder luxe dan de versies die ze aanbieden (en minder zwaar).

HET probleem bij deze gebakjes is en blijft laadvermogen en laat je niks wijs maken, 1100kg is gewoon te weinig voor twee paarden, ALTIJD!
Daarbij is een mercedes 416 een mercedes 416 en of die nu 4600kg of 3500kg TMM heeft, maakt niks uit voor de prijs, behalve dat je geen BPM betaald. Voor dat prijsverschil kunnen zowel jij als je moeder fluitend je C-rijbewijs halen. Oh ja, voor een vrachtwagen betaal je maar een schijntje wegenbelasting; reken op zo'n 72 euro per drie maanden (tot 15 ton)
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... 3_en_hoger

Equitrek is Brits van orgine. let op de kleine details, zoals laadklep aan de rechterkant (voor een Brit moeten die links zitten!) en nog zo van die aanpassingen die in een linkssturend land niet handig zijn.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:12

Bedankt voor de info, daar kan ik mee uit de voeten! Ik had zelf ook het idee dat het dezelfde autos zijn maar de opbouw gewoon erg verschilt qua luxe maar weet er zelf te weinig van om dat te vertrouwen ;) Zal eens informeren naar de bpm, maar anders is dat iets om rekening mee te houden! De belasting is inderdaad erg laag, ik heb nu een kwartaalkaart maar geloof dat ik alsnog meer betaal.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:00

dondeyne schreef:

Ikke, ik ben benieuwd aan welke prijsklasse jij dan denkt? Ik heb ooit bij anemone geïnformeerd en alles wat daar toen stond was dik boven de 50.000, terwijl vrijwel alle andere bedrijven daar dik onder zitten (rond de 25-30.000 vanafprijs).
Wat is je motivatie om voor nieuw te kiezen ?
Er is momenteel , gezien de economie heel veel jong transport materieel met lage kilometerstand te koop voor prima prijzen.
Een eventuele ombouw (laswerk e.d.) helemaal naar jou smaak kan dik uit.
Gezien dat je em alleen prive gebruikt (=relatief weinig) kun je juist hier enorm veel geld mee besparen.