-10° deken of geen deken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

perzie

-10° deken of geen deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:54

Hoi,

Graag jullie mening ..

Paard staat op stal, heeft nog geen deken opgehad voor de laatste 3jaar,
maar heeft ook nog vrij kort haar wegens de wisselende weerstomstandigheden ....
Ze voorspellen vanaf donderdag -10° }>

pffff dilemma !!

Ik ben principiëel tegen een deken omdat hij jong en gezond is en zelf zijn temperatuur regelt maar omdat hij momenteel zo weinig winterhaar heeft ?? Zou hij dit op een paar dagen nog zelf kunnen aanmaken ?

IndyPascalle

Re: -10° deken of geen deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:56

Ik zou het gewoon even aankijken en als je echt denkt dat ie het koud heeft een deken overwegen. Ik heb hier pony staan die ook niet dik in het haar zit en toch is ze het liefst buiten in de kou en ik heb nog niet het idee gehad dat ze het koud heeft. Blijkbaar kan ze zichzelf dus prima warm houden.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:58

Staat ze op de weide ? Dan kan ze zich warm lopen indien koud maar hij staat op stal en ik heb schrik dat hij dit niet kan ? Ik ben er ook pas s'avonds bij want hij staat op pensionstal .... Ik ben aan het twijfelen van gewoon een 0 gram erop te leggen pfff dat gedoe met die dekens :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:00

perzie schreef:
Staat ze op de weide ? Dan kan ze zich warm lopen indien koud maar hij staat op stal en ik heb schrik dat hij dit niet kan ? Ik ben er ook pas s'avonds bij want hij staat op pensionstal .... Ik ben aan het twijfelen van gewoon een 0 gram erop te leggen pfff dat gedoe met die dekens :(

Een nul grams is bedoeld om te beschermen tegen regen.
Qua warmte heb je daar dus niets aan.
Wanneer het erg koud is op stal, zou ik zorgen dat hij lekker onbeperkt hooi heeft.... een paard werkt als een kachel, ze stoken zichzelf warm door het eten van ruwvoer.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:02

mmmja is ook een probleem ze krijgen alleen maar voordroog ..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:03

Voordroog is toch ook ruwvoer? Die van mij krijgen geen deken op, wel onbeperkt hooi/voordroog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:04

-10 met weinig wind is voor een paard veel minder koud dan die akelie 2 graden met zeikregen.

Een ongevoerde regendeken zorgt wel voor een extra laag stilstaande lucht tussen het paard en de deken -> isolatie.

Maar ik zou me niet zo'n zorgen maken, zolang er niet windkracht 6 of 7 staat en de kou gaat snijden, is dit heerlijk weer voor ze. :j

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:04

Ik zit met precies hetzelfde dilemma! paardje staat op stal zonder deken, hij heeft geen dikke vacht en zit nu ook te twijfelen of ik wel of niet een deken op ga doen, ik heb alleen een 300gr deken liggen. Hij krijgt ook niet onbeperkt ruwvoer. Ik lees zeker even mee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:08

Arabesk schreef:
-10 met weinig wind is voor een paard veel minder koud dan die akelie 2 graden met zeikregen.

Een ongevoerde regendeken zorgt wel voor een extra laag stilstaande lucht tussen het paard en de deken -> isolatie.

Maar ik zou me niet zo'n zorgen maken, zolang er niet windkracht 6 of 7 staat en de kou gaat snijden, is dit heerlijk weer voor ze. :j

Dat is wel waar.....
Toch vraag ik me af of je het binnen niet beter kunt oplossen met veel ruwvoer (hooi of voordroog).

Weinig paarden, en dieren überhaupt, zijn bestand tegen koude nattigheid... hier moet je ze tegen beschermen.
Droge kou is echter gezond, en vinden ze vaak ontzettend prettig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:09

jacqueline_Y schreef:
Ik zit met precies hetzelfde dilemma! paardje staat op stal zonder deken, hij heeft geen dikke vacht en zit nu ook te twijfelen of ik wel of niet een deken op ga doen, ik heb alleen een 300gr deken liggen. Hij krijgt ook niet onbeperkt ruwvoer. Ik lees zeker even mee!

Op zeer koude dagen zou meer ruwvoer wel mogelijk gemaakt moeten worden.
Desnoods koop je zelf een paar pakken erbij voor de echt koude dagen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:10

Mijn paard staat dit jaar voor het eerst zonder deken. Voor zijn doen heeft ie een flinke vacht, vergeleken met andere paarden valt het mee/tegen (net hoe je het bekijkt ;-)). Hij staat overdag een aantal uren buiten en snachts binnen. Ik bepaal zelf hoeveel hooi hij krijgt, en voor vandaag en de komende dagen voer ik dat even op (hij kreeg tot nu toe 10 kilo en had daar genoeg aan (viel niet af en 's ochtends zat er nog wat in zn hooinet). Ik laat zn deken af, binnen staan zn haren niet op, dus heeft ie het ook echt niet koud. Buiten staan zn haren op, dus de isolatie staat aan, denk ik dan maar. Hij staat op een weitje met een kliko vol hooi en kan zichzelf goed warm eten. Ik kijk gewoon hoe het gaat. Mocht ie erg gaan rennen ondanks dat er nog hooi is, zet de staleigenaar hem weer naar binnen. Is het hooi op, gooit ze er wat meer bij. Ik verwacht/hoop dat als er maar genoeg hooi is, het wel goed gaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:11

die van mij lopen 24/7 buiten met schuilstallen, ik voer idd extra, maar ga ze niets opdoen, gaat al jaren goed.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:13

teveel voordroog is teveel suiker en zou dikke benen kunnen veroorzaken !

en geloof me hij krijgt momenteel 3x per dag een serieuze hoop ...

misschien maak ik me wel zorgen om niets maar -10 hebben we hier nog niet zoveel meegemaakt en ik vroeg me vooral af hoe jullie dit gaan oplossen ?

Hij staat in een stal met zicht naar buiten toe ...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:15

Nou ligt maar net aan de omstandigheden van je voordroog, hoe droog of nat het is, wanneer het gemaaid is, hoe de weide onderhouden is enz. Mijn voordroog heb ik laten analyseren en daar zit echt weinig suiker in. Anders mss ergens kijken voor een of twee baaltjes dat je het voordroog met hooi kunt mengen? Of desnoods met wat stro?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:16

Paarden in gevangenschap, ook in paddock paradises, bewegen te weinig. Het gevaar schuilt idd dat ze vooral 24/7 gaan volvreten en niet meer bewegen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:20

Een paard kan prima tegen kou.
Een paard kan wat minder tegen wind.
Een paard kan niet goed tegen regen.

Voila, zolang het koud is zou ik niet extra maatregelen nemen.
Kou met zeer veel wind is wat moeilijker. Bij kou met regen of kou met regen én wind zou ik wel aanpassingen maken, zoals een deken omdoen tegen de regen of zorgen dat ze kunnen schuilen.

Maar ik begrijp dat je paard binnen staat dus dat gaat niet op. Je kunt wind en regen dus wegstrepen en hou je alleen kou over. En zie bovenstaande rijtje, daar is een paard prima bestand tegen.

Je kan hem inderdaad wat ondersteunen door meer ruwvoer te geven. Dit kan meer voordroog zijn, of extra stro (mits hij daar van eet).
Overigens krijgen ze dikke benen van de hele dag op stal staan (zgn stalbenen) niet van suikers in het ruwvoer.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:21

Je zou ook nog kunnen overwegen om op het koudst van de dag zn luik dicht te doen, of kan dat niet?

charlotte20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:25

Die van mij heeft ook een vrij korte vacht, ga hem toch maar een deken op doen maar dan een niet al te dikke. En extra bijvoeren is altijd handig bij kou, zodat de energie op peil blijft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:25

Vorig jaar heb ik als koudste temp. -14 gemeten en dat hebben mijnpaardjes ook allemaal overleefd. Ik voer wel 24/7 en mijn ervaring is dat ze dat nu wel nodig hebben, ze eten beduidend meer dan wanneer het warmer is. Ook geef ik ze voor de nacht allemaal een schepje marstall naturell om wat extra warmte te geven en daar doen ze het alle 9 prima op. 3 met (waarvan 2 over de 20 en 1 met weinig vacht) en 6 zonder deken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:26

Die van mij staan buiten, ik doe geen deken op.Ze zijn niet van suiker, als ze het koud hebben ligt het deken al vast klaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:27

Twee jaar geleden lag er een dik pak sneeuw en stond er een keiharde oostenwind, toen ben ik wel overgegaan op een deken + een hooibaal in het land geflikkerd. Maar zo akelig is het nu nog niet gelukkig en hopelijk blijft het zo mooi weer als nu :j

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:38

Hoe merk je als een paard het koud heeft ?

Normaal gezien heeft hij elke dag zijn beweging in een paddok, maar door omstandigheden kan hij momenteel alleen maar bereden en gelongeerd worden. bv vandaag is zijn rustdag en heb ik de piste afgehuurd zodat hij even kan rustig lopen. Maar hij kan spijtig genoeg enkele weken niet buiten staan. Hij krijgt 7 op 7 beweging maar niet de hele dag. (baasje moet werken ook nog)

Het is zeker geen watje hoor, haha hij is de enige op stal zonder deken en hij regelt het prima. Na het rijden enkele rondjes stappen en hij is sneller droog dan de andere knolletjes die met '20' dekens opstaan. Hij ruift momenteel een beetje terwijl de andere met dekens al behoorlijk wat haar verliezen.

Ik zou hem liever op een meer natuurlijke manier kunnen houden maar dit is momenteel geen optie spijtig genoeg ...

Ik heb alleen een beetje schrik omdat hij zo weinig lange haren heeft ?

Enja zijn luik doen ze dicht bij hevige wind als die in de stallen blaast.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:42

Is moeilijk te zien of ze het koud hebben,ze rillen als ze het koud hebben, maar ze rillen ook om zich warm te houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:47

De enige keer dat ik mijn horsies zag rillen was met eindeloze regen. Met kou heb ik ze nog nooit zien beven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:51

Ik lees even mee, want zit in hetzelfde schuitje. Die van mij staan echter de hele dag buiten (pas sinds een paar weken). Hun vachtje is niet heel dik, dus ik twijfel ook wat ik ermee moet.